
«Στην πραγματικότητα η σχέση του Νίκου Κούνδουρου με τη ζωγραφική δεν υπήρξε ευκαιριακή, σε αυτήν επέστρεφε και αυτή ήταν που καθόρισε το κινηματογραφικό του βλέμμα», σημειώνει ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς στον πρόλογό του για την επικεντρωμένη στη ζωγραφική του αείμνηστου δημιουργού έκθεση, που παρουσιάζεται από το ερχόμενο Σάββατο στο Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Υδρας, υπό τον τίτλο «Νίκος Κούνδουρος - Μάρτυρες στο κάδρο», σε επιμέλεια των Γιώργου Μυλωνά, Αλέξανδρου Μακρή και Μαρίας Καραμητσοπούλου.
«Στάθηκε η πρώτη ύλη για να ξανοιχτεί στην κινηματογραφία, ένα είδος θριαμβευτικής ζωγραφικής, όπως την αποκάλεσε, αλλά και καταφύγιο κάθε φορά που αποσυρόταν από τα κινηματογραφικά του σχέδια», συμπληρώνει ο Γιώργος Μυλωνάς, χρησιμοποιώντας για του λόγου το αληθές τη φράση του σκηνοθέτη «στο ενδιάμεσο κάθε ταινίας έριχνα και δέκα ζωγραφιές, όπου έβρισκα γαλήνη, γιατί η ζωγραφική είναι δουλειά ασκητική».
Στις αναζητήσεις του στον καμβά, τις οποίες αγάπησε από παιδί, ο Κούνδουρος επηρεάστηκε από την παράδοση και τη λαϊκή τέχνη, την εκκλησιαστική ζωγραφική και κυρίως από τη μεταβυζαντινή τέχνη της Κρήτης, απ’ όπου ήταν η καταγωγή του. Μαθήτευσε στη Σχολή Καλών Τεχνών, απ’ όπου αποφοίτησε το 1948, φεύγοντας από το εργαστήρι του Μιχάλη Τόμπρου, και είχε δάσκαλο-πρότυπο τον Γιάννη Μόραλη.

Λάτρεψε τους καλλιτέχνες της Αναγέννησης, βάσισε την τεχνοτροπία του στη μεταβυζαντινή παράδοση, βρήκε καθοδήγηση στις κρητικές του ρίζες, στον Φώτη Κόντογλου και στην Ορθοδοξία. «Με τον Κόντογλου συνταιριάζεται απόλυτα η ρωμαίικη ιδιοσυγκρασία, καθώς και η κρητική καταγωγή του Κούνδουρου», γράφει ο Γ. Μυλωνάς.

Είναι χαρακτηριστικό πως ο δημιουργός φιλοτέχνησε άγιους-στρατιώτες στο αρχοντικό της οδού Δικαιάρχου, στις υπώρειες του Αρδηττού, αποτύπωσε στο ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου στην Κρήτη το 1962 μια ιδιαίτερη τοιχογραφική σύνθεση αφιερωμένη στη μνήμη του Φώτη Κόντογλου (δωρεά στη Συλλογή Βελιμέζη, που στην έκθεση αναπαράγεται σε επίμηκες βινύλιο 127Χ485 εκ.), ενώ τοποθέτησε τον Τσε Γκεβάρα, τον Ιρλανδό επαναστάτη Μάικλ Κόλινς και τον Μαχάτμα Γκάντι στη βυζαντινή εικονογραφία.
Τα έργα του Νίκου Κούνδουρου (συμπεριλαμβανομένων των εξωφύλλων των βιβλίων που είχε επιμεληθεί) αποκαλύπτονται στην έκθεση της Υδρας έως τις 2 Ιουλίου μαζί με φωτογραφίες από τη ζωή του και τα γυρίσματα των ταινιών του, κατόπιν παραχώρησής τους από το αρχείο του, με την πολύτιμη συμβολή της συζύγου του Σωτηρίας Κούνδουρου-Ματζίρη.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr