Σε μια κατάμεστη αίθουσα από εικαστικούς καλλιτέχνες, επιμελητές, γκαλερίστες, κι επισκέπτες της 23ης Art Athina που αγνόησαν τη ζέστη και βρέθηκαν στην αίθουσα προβολών της foire, έγινε την Πέμπτη 21 Ιουνίου το εναρκτήριο της talk της διοργάνωσης powered by TheTOC με θέμα: «Πως προωθείται η Τέχνη στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία». Μια κουβέντα δυναμική με έντονες παρεμβάσεις από το κοινό που «έβγαλε» ειδήσεις από τη διευθύντρια του Annex M – Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αννα Καφέτση (σε μια από τις σπάνιες δημόσιες εμφανίσεις της), τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Νίκο Διαμαντή, τη διευθύντρια της Biennale Θεσσαλονίκης, Συραγώ Τσιάρα και τον υποδιευθυντή του Ωδείου Αθηνών, Φίλιππο Τσαλαχούρη.
΄Ελλη Στάη:«Η Τέχνη πρέπει να αιφνιδιάζει την πραγματικότητα»
Την εκδήλωση άνοιξε με χαιρετισμό της η Πρόεδρος του TheTOC, ΄Ελλη Στάη θυμίζοντας τα λόγια της Φρανσουά Σαγκάν: « Η Τέχνη πρέπει να αιφνιδιάζει την πραγματικότητα». Η ΄Ελλη Στάη επεσήμανε ότι η επιλογή των σπουδαίων ομιλητών έγινε καλύπτοντας το γεωγραφικό τρίγωνο Αθήνα – Πειραιά – Θεσσαλονίκη αλλά και διαφορετικές μορφές τέχνης: Εικαστικά, Θέατρο, Μουσική. Η ίδια ευχαρίστησε την οικοδέσποινα της Art Athina, Γιάννα Γραμματοπούλου, αλλά κι έναν – έναν τους ομιλητές για τη συμμετοχή τους (στάθηκε και στην περίπτωση της Συραγώς Τσιάρα που πήρε τη μεσημεριανή πτήση για να είναι μαζί μας και τη βραδινή για να επιστρέψει Θεσσαλονίκη), και έθεσε καίρια ερωτήματα για να πάρει μπροστά η συζήτηση:
Πως φτάνει η τέχνη στον καθένα από εμάς, με τι αποτέλεσμα, ποιος ο ρόλος των όσων προωθούν την τέχνη κι όποιου αναλαμβάνει να προωθήσει την τέχνη, ενώ απευθύνθηκε ξεχωριστά στους ομιλητές: Ρώτησε την ΄Αννα Καφέτση για το πως μπορεί να δώσει εικαστική πνοή σ’ έναν οργανισμό με βαρύ παρελθόν και «πεπατημένες» όπως το Μέγαρο Μουσικής, τη Συραγώ Τσιάρα για το πως κατάφερε η φετινή Biennale να συγκεντρώσει περισσότερους από 20.000 επισκέπτες στην κεντρική της έκθεση με το 1/5 του προϋπολογισμού που είχε άλλες χρονιές, τον Νίκο Διαμαντή πως μπορεί να ξεχωρίσουν θεατρικές προτάσεις ανάμεσα στην υπερπληθώρα των άνω των 1.500 παραστάσεων σε Αθήνα και Πειραιά τη σαιζόν, και τον Φίλιππο Τσαλαχούρη για την ενίσχυση των νέων μουσικών δημιουργών και το ρόλο του ιστορικού Ωδείου Αθηνών στη νέα εποχή.
Αννα Καφέτση
Η ΄Αννα Καφέτση που εδώ και μια διετία έχει αναλάβει επικεφαλής των εικαστικών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών δεν γινόταν να μην αναφερθεί στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο τιμόνι του οποίου βρέθηκε για 14 χρόνια από το 2000 ως το 2014. «Παραδόθηκε ένα έτοιμο μουσείο το 2014 κι ενώ ήταν όλα έτοιμα για να ανοίξει, είμαστε στο 2018 και ακόμα δεν είναι ανοικτό. Αυτό λέει πολλά για το πως κανείς τολμάει να ακυρώνει αγώνες που θα είχαν φέρει το μουσείο στον κόσμο. Η έλλειψή του έχει μεγάλη σημασία. Η ιστορία αυτού του μουσείου γεννήθηκε πριν καν αποκτήσει κτήριο. Είναι μία ιστορία 15 χρόνων από το μηδέν κι η πολιτεία πρέπει να το παραδώσει στο κοινό. Είναι ντροπή αυτό το μουσείο να είναι ακόμη κλειστό, να έχουν χαθεί τα 3,5 εκατομμύρια που είχα εξασφαλίσει. Είναι λυπηρό για το μουσείο αλλά και για τους καλλιτέχνες που πρέπει να προστατέψουν το σπίτι τους», είπε χαρακτηριστικά.
Η ΄Αννα Καφέτση μίλησε επίσης και για τη Documenta και τη συμμετοχή του ΕΜΣΤ στη διεθνή έκθεση σημειώνοντας: «Πρέπει να πω πως ένα μέρος της συλλογής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης - μιας συλλογής που εγώ έφτιαξα βέβαια - φάνηκε στην έκθεση που έγινε στο Κάσελ στο Fridericianum στη Documenta. Δεν πήγα την ημέρα των εγκαινίων αλλά μια άλλη στιγμή μόνη μου και το διαπίστωσα».
Νίκος Διαμαντής
Το ότι η συνάντηση των τεχνών είναι αναγκαία συνθήκη στις ημέρες μας είναι ένα από τα σημεία που βρήκαν σύμφωνους όλους τους ομιλητές όπως επίσης το ότι η εκπαίδευση – κι όχι ο διδακτισμός – πρέπει να είναι το όραμα του μέλλοντος ενός δημόσιου πολιτιστικού Οργανισμού.
Σ’ αυτό στάθηκε ιδιαίτερα ο Νίκος Διαμαντής αναφέροντας. «Δεν υπάρχει λόγος να γίνει άλλη μία σχολή θεάτρου. Θέλουμε μία Πανεπιστημιακή Σχολή Παραστατικών Tεχνών. Πρέπει να αλλάξει η εκπαίδευση των νέων στην τέχνη».
Ο ίδιος ανέφερε στην ομιλία του με θέμα «Η κρίση της κρίσης»: «Κρίνοντας τα χαρακτηριστικά της κρίσης την τελευταία δεκαετία, θέλησα να τονίσω ότι δεν θέλησα να σταθώ στην αποτύπωσή της αλλά στο πως θα γίνει εφαλτήριο για τα επόμενα βήματα. Ανέλαβα το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά που ήταν ανύπαρκτο, ένα κτήριο 120 ετών από τα σπανιότερα και μεγαλύτερα λυρικά θέατρα της Ευρώπης... Προσπάθησα να δουλέψω πάνω σε ένα όραμα συμμετοχικού ουμανισμού. Σύμφωνα με αυτό, το θέατρο πρέπει να αναδείξει τοπικές και υπερτοπικές δυνάμεις, συνεργασίες όπου και αν βρίσκονται, χωρίς όμως να υποκύπτει σε τυχαίες λύσεις».
Συραγώ Τσιάρα
Με τη σειρά της η Συραγώ Τσιάρα τόνισε ότι ο, αρκετά συμπυκνωμένος, άξονας και η κλίμακα της πόλης της Θεσσαλονίκης και των Οργανισμών της βοηθά την κουλτούρα της συνεργασίας. «Αυτή μας βοήθησε να ανταπεξέλθουμε αυτά τα τελευταία χρόνια», ανέφερε και συνέχισε: «Ξεκινήσαμε τη Biennale πριν από 10 χρόνια με πολύ διαφορετικό προϋπολογισμό. Τα νούμερα, όμως, είναι παραπλανητικά πολλές φορές. Τελικά νομίζω ότι αυτό που έχει σημασία είναι το μοιρασμένο πολιτισμικό κεφάλαιο. Εικαστικό, αρχαιολογικό κ.τ.λ.»
Φίλιππος Τσαλαχούρης
Τέλος, ο Φίλιππος Τσαλαχούρης μίλησε για το Ωδείο Αθηνών, το ημιτελές εδώ και 40 χρόνια κτήριο που, ωστόσο, υπάρχει η φιλοδοξία να αποπερατωθεί το 2021 μέσω ΕΣΠΑ. «Είναι παρήγορο οτι μέσα στα χρόνια της κρίσης ενεργοποιήθηκαν υποτροφίες από κληροδοτήματα. Ανακαινίστηκε η αίθουσα συγκεντρώσεων του ωδείου, το καλοκαίρι θα ανακαινιστεί και η αίθουσα της δραματικής σχολής», σημείωσε.
Η Αννα Καφέτση για τη μετά - Μέγαρο εποχή
Απαντώντας στην ερώρτηση της ΄Ελλης Στάη, η ΄Αννα Καφέτση μίλησε επίσης και για το ρόλο του Μεγάρου στη μετά – Μέγαρο εποχή και τη σχέση της μαζί του που ξεκίνησε πριν από μια διετία αναφέροντας ότι ο μετεωρισμός του και η κατάσταση μετάβασης που πολλοί θεωρούν ότι είναι παρακμή, εκείνη θεωρεί ότι είναι η πιο δημιουργική του στιγμή. «Προσπαθώ να ανοίγω ποιητικές χαραμάδες σε ένα τοίχο. Υπάρχουν κάποιες φωνές που αναφέρουν ότι τα εικαστικά μπορεί να νοθεύσουν τον μουσικό πυρήνα του Μεγάρου. Αυτό δεν ισχύει», ανέφερε κατηγορηματικά. «Το πρώτο ερώτημα που έθεσα στον εαυτό μου όταν κλήθηκα να αναλάβω τη θέση μου στο Μέγαρο ήταν τι θέση μπορούν να έχουν οι εικαστικές τέχνες σε έναν οργανισμό που πυρήνα του έχει τη μουσική. Η λέξη διακαλλιτεχνικότητα με γέμισε».
Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος του TheTOC Κατερίνα Λυμπεροπούλου.
Τι μας είπαν εκείνοι που παρακολούθησαν το talk powered by TheTOC
Τη συζήτηση παρακολούθησαν εικαστικοί, όπως ο Αντώνης Βολανάκης, η Κατερίνα Ζαχαροπούλου, η Τζένη Μαρκέτου, ο Παναγιώτης Σιάγκρης, ιδιοκτήτες αιθουσών τέχνης, επιμελητές, συλλέκτες κ.α.
Γεμάτα ενθουσιασμό ήταν τα σχόλια των όσων γέμισαν την αίθουσα προβολών της Art Arhina. Μας μιλά η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης, και οργανώτρια της foire Γιάννα Γραμματοπούλου, και οι σπουδάστριες, Μαργαρίτα Καρδαχάκη και Βάσια Τεκερλέκη.
Οι συζητήσεις που πυροδότησε το talk powered by Τhe TOC συνεχίστηκαν στους χώρους της 23ης Art Athina που ρίχνει αυλαία στο νέο της χώρο, το Ωδείο Αθηνών, την Κυριακή 24 Ιουνίου.
Δείτε φωτογραφίες από τη συζήτηση:
Μοντάζ: Βαγγέλης Παπουτσής
Φωτογραφίες: Χρήστος Δασκαλόπουλος
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr