X

Οι ολάνθιστοι "κάτοικοι της πόλης" σε μια έκθεση

Ο Νίκος Παπαδόπουλος άρχισε να φωτογραφίζει τους ολάνθιστους «κατοίκους» του Φιλοπάππου προκειμένου να συντάξει ένα αρχείο χλωρίδας

Γράφει: Αργυρω Μποζωνη

Την Τετάρτη 9 Νοεμβίου 2016 στις 20:00 εγκαινιάζεται η ατομική έκθεση του Νίκου Παπαδόπουλου με τίτλο «Η Πόλη των Βράχων» στην γκαλερί ΑΔ.

Η αφήγηση που δημιουργεί ο Νίκος Παπαδόπουλος με την έκθεση αυτή, αλλά και με το σύνολο της τελευταίας δουλειάς του, είναι ένα προσωπικό μονοπάτι που ακολούθησε στο λόφο του Φιλοπάππου. Συχνοί περίπατοι αλλά και in situ καλλιτεχνικές δράσεις με την «Ομάδα Φιλοπάππου» το 2001 τον οδήγησαν να θέσει το ερώτημα του λόφου - κήπου. Ο κήπος δεν αποτελεί φυσικό τοπίο, αλλά αντικατοπτρίζει τις ανθρώπινες αντιλήψεις κάθε εποχής. Συνιστά ένα «ενδιάμεσο» προστατευμένο περιβάλλον ως προς την παρθένα φύση, «εντός των τειχών» του οποίου μπορούμε να διερευνήσουμε και να πειραματιστούμε, να ελέγξουμε και να κρίνουμε, να αποδεχτούμε ή να απορρίψουμε απόψεις για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το σύμπαν, για τη διάκριση μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου, για την ίδια την ζωή.

Ο Παπαδόπουλος άρχισε να φωτογραφίζει τους ολάνθιστους «κατοίκους» του λόφου προκειμένου να συντάξει ένα αρχείο χλωρίδας. Σε συναντήσεις όμως με τους υπεύθυνους αρχαιολόγους του λόφου πληροφορήθηκε ότι παλαιότερα ο λόφος ονομαζόταν “Πόλη των Βράχων”. Οι φωτογραφίες έως και το 1920 μαρτυρούν ως κύριο χαρακτηριστικό του τη γύμνια με το μνημείο να αναδύεται στην κορυφή και να διαφαίνονται μόνο κάποια σκόρπια φρύγανα στο τοπίο. Τί μεσολάβησε κι από αυτό το άνυδρο και γυμνό περιβάλλον φτάσαμε σήμερα να περπατάμε στα καταπράσινα μονοπάτια του λόφου;

Μέσα στην παγκόσμια τάση ανασυγκρότησης της θρυμματισμένης Εδέμ, η βασίλισσα Αμαλία δημιουργεί τον πρώτο βοτανικό κήπο στην Ελλάδα, τον Εθνικό Βασιλικό Κήπο. Το Γενάρη του 1900 η πριγκίπισσα Σοφία οργανώνει εκστρατεία φύτευσης στο λόφο. Με πολιτική απόφαση του Κων. Καραμανλή τον Ιανουάριο του 1957, ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Πικιώνης αναλαμβάνει, εκτός από τον περιβάλλοντα χώρο της Ακροπόλεως, το λόφο του Φιλοπάππου και την εκτέλεση της μελέτης του σχετικά με τη χλωρίδα της περιοχής.

Στα έργα του Παπαδόπουλου με αφορμή τον λόφο συνήθως δεν υπάρχουν πρόσωπα εκτός ενός μοναχικού περιπατητή που αγναντεύει το περιβάλλον, αναφορά στο γνωστό έργο του Φρήντριχ. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί συχνά τον σχολιασμό γνωστών έργων τέχνης, όπως το Πρόγευμα στην Χλόη, του Μανέ.

Τα τραπεζομάντηλα, με προκαθορισμένα επαναλαμβανόμενα μοτίβα, παίρνουν τη θέση του φυσικού τοπίου και αντίστροφα. Άλλοτε εμφανίζονται ως τεχνητό φόντο ενός πικ-νικ στην εξοχή και άλλοτε το φυσικό χώμα, η γη, χρησιμοποιείται για την ανακατασκευή της προσομοίωσης ενός τραπεζομάντηλου. Ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζει τα τοπία του λόφου παρουσιάζει αυτή την αμφισημία.