Οι Τρωάδες στη νεκρή ζώνη της Κύπρου

Με ηθοποιούς που προέρχονται από διχοτομημένες πόλεις, όπως η Λευκωσία, τα Ιεροσόλυμα και το Μοστάρ, Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους

oi-trwades-sti-nekri-zwni-tis-kuprou
SHARE THIS
0
SHARES

Ένα από τα πιο φιλόδοξα πρότζεκτ των εκδηλώσεων για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2017, παρουσίασε στη Λευκωσία ο εμπνευστής του, Θεόδωρος Τερζόπουλος.   Ο καταξιωμένος σκηνοθέτης και ερευνητής του θεάτρου επέλεξε το Σπίτι της Συνεργασίας στη Νεκρή Ζώνη για να παρουσιάσει την ιδέα του για την πολύ-πολυτισμική και πολύγλωσση παράσταση με τίτλο «Τα Τείχη της Ντροπής - Τρωάδες», που θα παρουσιαστεί στην Πάφο τον Ιούλιο του 2017 με τη συμμετοχή και του Γιάννη Κουνέλλη στη σκηνογραφία.   Η  επιλογή του χώρου δεν είναι τυχαία, αφού η πρόταση θα επιχειρήσει να αναδείξει μέσα από το κοινό δράμα της διαίρεσης την επιθυμία για συνεργασία και ειρήνη.  

 

Οι Τρωάδες θα ερμηνευθούν από μια πολυεθνική ομάδα ηθοποιών, οι οποίοι θα προέρχονται από διχοτομημένες πόλεις, όπως η Λευκωσία, τα Ιεροσόλυμα και το Μοστάρ, ανάμεσα στους οποίους φυσικά θα είναι Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι. Το θέμα της πολυγλωσσίας των ηθοποιών θα το χειριστεί, όπως ρωτήθηκε, αφού ακούσει τον ήχο των γλωσσών. Το διαπολιτισμικό θέατρο εξάλλου, συμπλήρωσε, δίνει τον λόγο με άλλο τρόπο γεφυρώνοντας διαφορές και ενώνοντας λαούς και συνάδει επιπρόσθετα, με το σύνθημα της ΠΠΕ Πάφος2017 «Ενώνοντας Ηπείρους, Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς».  

Δέσποινα Μπεμπεδέλη
Δέσποινα Μπεμπεδέλη

Ο Θόδωρος Τερζόπουλος ζήτησε δημόσια σε… καλλιτεχνικό «γάμο» την καταξιωμένη ηθοποιό Δέσποινα Μπεμπεδέλη για τον απαιτητικό ρόλο της τρωαδίτισσας βασίλισσας Εκάβης που αναμετρείται με τα δεινά του πολέμου. Κι αυτή φαίνεται μέχρι τώρα ότι μπορεί να θεωρηθεί η μοναδική συμμετοχή στη διανομή που έχει «κλειδώσει». Οι υπόλοιπες θα οριστικοποιηθούν τους επόμενους μήνες σε ακροάσεις που θα γίνουν στην Κύπρο και το εξωτερικό. Μάλιστα, μέχρι τις αρχές του 2016 αναμένεται να γίνει στην Πάφο ένα 7ήμερο εργαστήρι για νέους ηθοποιούς στο πλαίσιο της προετοιμασίας της παραγωγής.   Ο χώρος του Αρχαίου Ωδείου είναι αυτή τη στιγμή ο επικρατέστερος για να φιλοξενήσει την παράσταση, χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί, όπως δεν έχει οριστικοποιηθεί αν η πρόταση αυτή θα αξιοποιηθεί για να παρουσιαστεί και σε άλλες πόλεις ή και εκτός Κύπρου.   Στο πλαίσιο της ΠΠΕ και της συγκεκριμένης παράστασης, αναμένεται να πραγματοποιηθεί κι ένα επιστημονικό συμπόσιο πάνω στο θέμα της τραγωδίας και της μεγάλης ιδέας του θεάτρου.  

Στις Τρωάδες του Ευριπίδη βλέπουμε τον πόλεμο από την οπτική του αμάχου πληθυσμού, αυτών που στους σύγχρονους πολέμους ονομάζονται κυνικά «παράπλευρες απώλειες». Από τον Τρωικό πόλεμο μέχρι σήμερα τα δεινά του πολέμου και της προσφυγιάς εξακολουθούν να υπάρχουν. Λαοί εξακολουθούν να ζουν διχασμένοι, χώρες διαιρεμένες και άνθρωποι εκτοπισμένοι.   Και εγκατάσταση στην Πράσινη Γραμμή   Η σκηνική εγκατάσταση για τις Τρωάδες θα είναι του διάσημου Έλληνα καλλιτέχνη και ιδρυτή της arte povera Γιάννη Κουνέλλη, ο οποίος σύμφωνα με τον Θ. Τερζόπουλο είναι πολύ ενθουσιασμένος με την ιδέα. «Τον ενέπνευσε άμεσα όπως κι εμένα» είπε στο philenews o γνωστός σκηνοθέτης.  

Μάλιστα, κατά πάσα πιθανότητα στο πλαίσιο της παράστασης θα τοποθετηθεί μια εγκατάσταση του Κουνέλλη και στην Πράσινη Γραμμή στη Λευκωσία, σε ένα δρώμενο με τη Δ.  Μπεμπεδέλη να ερμηνεύει μονόλογο από τις Τρωάδες και τον ίδιο τον σκηνοθέτη να τραγουδάει ποντιακά τραγούδια.   Σύμφωνα με τον Θ. Τερζόπουλο, με αφορμή το συγκεκριμένο πρότζεκτ ανοίγει και μια συζήτηση για το  πόσο μπορούμε να διαχειριστούμε σήμερα αυτά τα μεγάλα κείμενα. «Μίκρυνε η κλίμακα του ανθρώπου και η κλίμακα της τέχνης, γίναμε όλοι homo teleopticus. Υπάρχει ένα τείχος ανάμεσα στους ανθρώπους σήμερα και είναι γυάλινο, είναι το κινητό και το τάμπλετ, έτσι διαμεσοποιείται το νέο Άουσβιτς που είναι η τεχνολογία» είπε.  

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook