X

Οταν το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συναντά διεθνή brands

Από το BBC στον Gucci κι από το Mamma Mia 2 στην Τροία. Στο σταυροδρόμι της συνάντησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του παγκόσμιου θεάματος.

«Ο ιδιαίτερος πολιτιστικός χαρακτήρας των μνημείων της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση, καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς, μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco...» Με την παραπάνω αιτιολόγηση, τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου απέρριψαν τον Φεβρουάριο του 2017 ομόφωνα το αίτημα της εταιρείας Gucci για επίδειξη μόδας υψηλής ραπτικής εντός του αρχαιολογικού χώρου του Ιερού Βράχου.

Είχε γίνει ένας μικρός σάλος. Περίπου ένα χρόνο μετά, τα μέλη του ΚΑΣ έκλεισαν την πόρτα στο BBC και μάλιστα «με συνοπτικές διαδικασίες και χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές συμβιβαστικές λύσεις», όπως κατήγγειλε ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος, και δεν έδωσαν το ΟΚ για τα γυρίσματα της σειράς του BBC, «The Little Drummer Girl» σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη, Παρκ Τσαν Γουκ, δημιουργού, μεταξύ άλλων, της ταινίας Oldboy. Και σαν κακογυρισμένη ταινία, η άρνηση αυτή ήρθε μόλις μια μέρα μετά την παρουσίαση από τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκο Παππά της λειτουργία του ΕΚΟΜΕ, των οικονομικών κινήτρων και του επενδυτικού προγράμματος που σκοπό είχε να προσεκλύσει κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές οι οποίες «θα αναδείξουν το παρόν και το μέλλον της χώρας μας»... Η απόφαση πάρθηκε με οριακή πλειοψηφία 7-6-1 που τελικά έγινε 8- 6 κι ηδικαιολογία ήταν πως η παραχώρηση θα διαρκούσε πολλές ώρες και έτσι θα δυσκολεύονταν οι πιθανοί επισκέπτες της Πέμπτης 12 Απριλίου.

Mamma Mia 2

Οι χαμένες κινηματογραφικές ευκαιρίες

Είναι αλήθεια πως η χώρα μας έχει στερηθεί της προβολής - και των χρημάτων - που θα μπορούσανα να κομίσουν διεθνείς παραγωγές ουκ ολίγες φορές. Χαρακτηριστική η περίπτωση της ταινίας Mamma Mia 2, μια ακόμα διεθνή παραγωγή που έχασε η Ελλάδα μ' ότι μπορεί να σημαίνει αυτό. To seguel της περίφημης ταινίας ταινίας Mamma Mia - με ένα διεθνές καστ - δεν γυρίστηκε στη χώρα μας (όπου και διεξάγεται η ιστορία καθώς την υμνεί), αλλά στην Κροατία. Γιατί; Απλούστατα, διότι οι παραγωγοί του Mamma Mia, αφού αναζήτησαν φοροαπαλλαγές και κίνητρα στην Ελλάδα και δεν πήραν ποτέ τις απαντήσεις που ήθελαν καθ' ότι δεν είχε λειτουργήσει το Film Comission Office, απευθύνθηκαν στις κροατικές αρχές. Εκεί φαίνεται ότι είχαν καλύτερη αντιμετώπιση με αποτέλεσμα, να αποφασίσουν να κάνουν τα γυρίσματα του sequel της διεθνούς παραγωγής. Στο κροατικό νησί Vis, λοιπόν, κι όχι στην παραλία της Νταμούχαρης στο Πήλιο ή της Σκοπέλου και της Σκιάθου έγιναν τα γυρίσματα της παραγωγής με τίτλο «Mamma Mia: Here we go again» που θα κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες τον Ιούλιο του 2018.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό. Τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ξένοι παραγωγοί σε σχέδια γυρισμάτων ταινιών στην Ελλάδα έχουν σταθεί η αιτία να μη γυριστούν στη χώρα μας ταινίες όπως η «Τροία» του Βόλφγκανγκ Πίτερσεν που γυρίστηκε στη Μάλτα, ο «Ηρακλής» του Μπρετ Ράτνερ που γυρίστηκε στη Βουδαπέστη, ο «Αλέξανδρος» του Όλιβερ Στόουν που γυρίστηκε στην Τουρκία και, βεβαίως, η τελευταία ταινία της σειράς «Jason Bourne» με τον Ματ Ντέιμον που αναφέρεται στην Αθήνα της κρίσης, διαδραματίζεται στο κέντρο της Αθήνας με τα γυρίσματα της να έχουν γίνει 3.832 χιλιόμετρα μακριά από την ελληνική πρωτεύουσα και για την ακρίβεια στην Τενερίφη!

Ηρακλής

Νέο Επενδυτικό Κίνητρο (αλλά που' το);

Να γιατί σε πανηγυρικό κλίμα ο κ. Παππάς, ο κ. Κρέτσος και ο επικεφαλής του ΕΚΟΜΕ Πάνος Κουάνης παρουσίασαν το Νέο Επενδυτικό Κίνητρο για την Παραγωγή Κινηματογραφικών και Οπτικοακουστικών Έργων στην Ελλάδα σύμφωνα με το οποίο με μια απλή διαδικασία (ηλεκτρονική υποβολή αίτησης μέσω της ιστοσελίδας ependyseis.gr), μέσα σε 45 ημέρες από την υποβολή της αίτησης, ο παραγωγός (έλληνας ή ξένος) παίρνει απάντηση, ενώ μέσα σε έξι μήνες το πολύ έχουν εκταμιευτεί τα χρήματα (τα οποία μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 5 εκατομμύρια ευρώ ανά πρότζεκτ). Τα οποία χρήματα («75 εκατομμύρια τώρα κι ακόμα 375 εκατομμύρια μετά»), είναι ήδη κατατεθειμένα και δεσμευμένα για τον σκοπό αυτό στην Τράπεζα της Ελλάδος. Κάτι άλλο σημαντικό είναι πως, όπως εξήγησε και ο κύριος Κρέτσος («Ξεχάστε τον μπάρμπα στην Κορώνη, εμείς οι πολιτικοί δεν θα έχουμε καμία ανάμειξη!» είπε χαρακτηριστικά), η διαδικασία θα είναι αυτοματοποιημένη

Μια σειρά από βιντεάκια («FilminginGreece”, “LocationGreece” κ.ο.κ.) προβλήθηκαν στο πλαίσιο της ίδιας εκδήλωσης με στόχο να αναδείξουν στο εξωτερικό τις χάρες και τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας: 15.000 χλμ ακτογραμμής, 6.000 νησιά, 100 λιμάνια, 300 βουνά με υψόμετρο μεγαλύτερο των 1000 μέτρων, βυζαντινά μνημεία, αρχαία, παραδοσιακά χωριά, μεγάλη ηλιοφάνεια, χαμηλή εγκληματικότητα, ικανά τοπικά συνεργεία, κλπ. Και μια μέρα μετά απ' όλα αυτά ήρθε η ... πόρτα από το ΚΑΣ.

Γυμνή στην Ακρόπολη φωτογραφήθηκε, το 1928, η χορεύτρια Μόνα Πάιβα από την ελληνίδα φωτογράφο Έλλη Σουγιουλτζόγλου- Σεραϊδάρη, γνωστή με το ψευδώνυμο Nelly's

Πόρτα στη διεθνή πασαρέλα

Για την ιστορία να πούμε ότι το ΚΑΣ δεν έδωσε το «πράσινο φως» το 1998 στον σχεδιαστή μόδας Κάλβιν Κλάιν που ήθελε τον χώρο του Ηρωδείου. Ο τότε υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, διαφώνησε ωστόσο με το Συμβούλιο τασσόμενος υπέρ της διεξαγωγής της εκδήλωσης, ενώ διάσταση απόψεων όσον αφορά στο θέμα παραχώρησης αρχαιολογικών χώρων παρατηρήθηκε και στον χώρο της έβδομης τέχνης. Ο γάλλος σκηνοθέτης Ζαν Λικ Γκοντάρ πάγωσε τα σχέδια λήψης πλάνων στον Ιερό Βράχο αφού του ζητήθηκε από το ΚΑΣ η γνωστοποίηση του σεναρίου.

H Νία Βαρντάλος σε γυρίσματα στην Ακρόπολη για την ταινία της My life in Ruins.

Οι αντιδράσεις

Και μπορεί οι Αρχαιοφύλακες (ΠΕΥΦΑ) να εξέδωσαν ανακοίνωση αναφέροντας ότι «με έκπληξη πληροφορηθήκαμε την εντονότατη κριτική που ασκήθηκε μετά από την αρνητική απάντηση του ΚΑΣ στο εν λόγω αίτημα», τα μέλη της Ένωσης Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), όμως, δηλώνουν: «Πιστεύουμε ότι τα γεγονότα της εβδομάδας αυτής δείχνουν (για άλλα μια φορά) πόσο επιτακτική είναι η χάραξη εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη της ελληνικής κινηματογραφίας στο πλαίσιο της οποίας θα λειτουργήσει και η προσέλκυση αλλοδαπών παραγωγών. Ας αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους».

Ως γνωστόν, με νέα πρόταση «κατεβαίνει» στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) η εταιρεία παραγωγής που ζητάει τη χορήγηση άδειας κινηματογράφησης στον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου, στο πλαίσιο γυρισμάτων της προαναφερόμενης τηλεοπτικής σειράς μικρής διάρκειας του BBC. Η εταιρεία παραγωγής θα ζητήσει να γίνουν μόνο πρωινά γυρίσματα, με το θέμα να ξανασυζητείται στο ΚΑΣ τη Μ. Τρίτη, 3 Απριλίου. Αναμένουμε με κομμένη την ανάσα...

(Στην κεντρική φωτογραφία: Η Τζένιφερ Λόπεζ φωτογραφημένη στον Παρθενώνα επί υπουργείας Μ. Λιάπη. Η απόφαση δεν ελήφθη από το ΚΑΣ).