
Δεν υπάρχουν στιγμές που νιώθετε ανήμποροι να υπερασπιστείτε την αισιοδοξία σας όταν τριγύρω παραμονεύει η απώλεια, η βία, η τρέλα, η κατάθλιψη;
Αν η ελπίδα έχει χάσει την τιμή της, πως θα μπορούσαμε να την ξανακερδίσουμε; Και πως θα μπορούσαμε να απαλαχθούμε από την κουλτούρα του φόβου που κυριαρχεί στη ζωή μας;
Η καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και συγγραφέας, Φωτεινή Τσαλίκογλου, ξεκαθαρίζει: Δεν έχει να δώσει συμβουλές αλλά να μας παροτρύνει για το πώς να φερθούμε ενάντια στην απώλεια, στη βία, στην τρέλα, στην κατάθλιψη. ΄Εχει να πει απλά πράγματα, τα οποία μας διαβεβαιώνει ότι «μπορεί να μοιάζουν λίγο αλλά είναι πολύ…»
Ακροατές της θα είναι όσοι βρεθούν τη Δευτέρα 23 Μαΐου, την Παρασκευή 27 Μαΐου, τη Δευτέρα 30 Μαΐου, την Παρασκευή 3 Ιουνίου, και τη Δευτέρα 6 Ιουνίου 2016 στη Στοά του Βιβλίου στα 5 Μαθήματα Ψυχολογίας του 29ου κύκλου του Ελεύθερου Πανεπιστημίου με θέμα: «Συναισθήματα και σχέσεις των ανθρώπων σε ταραγμένους καιρούς». Αυτή ήταν και η αφορμή της συνομιλίας μας μαζί της:
- Που αποσκοπούν τα 5 Μαθήματα Ψυχολογίας στη Στοά του Βιβλίου;
«΄Εχω τη χαρά να διδάσκω τα τελευταία χρόνια στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο. Το ρήμα διδάσκω εδώ έχει πολλά και χρήσιμα εισαγωγικά. Στην πραγματικότητα μοιράζομαι με ένα ευρύ κοινό σκέψεις και προβληματισμούς για τη ζωή μας σήμερα. Για τις δυσκολίες, τις προκλήσεις και τις δυνατότητες υπέρβασης που ίσως κρύβονται μέσα σε αυτές τις δυσκολίες».
- Σε ποιο κοινό (κι όχι μόνο ηλικιακά) απευθύνονται τα «Συναισθήματα και σχέσεις των ανθρώπων σε ταραγμένους καιρούς»;
«Σε άτομα κάθε ηλικίας και μορφωτικού επιπέδου που έρχονται να μάθουν και να νοιώσουν ότι όσο ζούμε και είμαστε όρθιοι, το άνοιγμα στη γνώση είναι η κρυφή (φανερή) μας δύναμη. Ως καθοδηγητική αρχή κρατώ τη φράση ‘’The brain is wider than the sky’’ Νομίζω ανήκει στην Emily Dickinson, αλλά την έχω οικειοποιηθεί τόσο πολύ, ώστε την έχω κάνει δική μου. Και το στοίχημα μου είναι να μεταφέρω τη δύναμη αυτής της αλήθειας στο ακροατήριο».
- Πόσο σημασία έχουν αυτή την περίοδο της κρίσης που τόσο έντονα βιώνουμε όλοι μας; ΄Εχουν πρακτική χρησιμότητα, πιστεύετε;
«Πράγματι το μυαλό μας είναι και έχει τη δυνατότητα να είναι, ευρύτερο από τον ουρανό. Τη δύναμη αυτή δεν είναι εύκολο να σου την κλέψουν. Οι δυσκολίες των καιρών ευνοούν μια ήττα της σκέψης. Μας παροτρύνουν σε ένα καταθλιπτικό μούδιασμα. Επιχειρώ να αντισταθώ στην ευκολία της υφαρπαγής του μυαλού μας. Οι κρίσεις ευνοούν το πάγωμα των συναισθημάτων: ‘’Αν δεν νοιώθω δεν θα υποφέρω’’ .‘’Αν είμαι ένα ασάλευτο άγαλμα, δεν θα πονώ’’. Τα μαθήματα αποσκοπούν μεταξύ άλλων και στην υπονόμευση μιας τέτοιας θέσης. Μιας θέσης που οδηγεί σε συναισθηματική αφασία. Και σε ανθρώπους άψυχα ρομπότ που δεν ζουν, δεν πονούν, αλλά διαχειρίζονται και διεκπεραιώνουν (ή πιο συχνά δεν διεκπεραιώνουν) τα πάντα: καταστάσεις, δουλειές, σχέσεις, έρωτες… Ξέπνοα…άπνοα…και άρα νεκρά…..
Εναντία σε αυτό το νεκρό, τα μαθήματα στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο επιδιώκουν να διαμορφώνουν έναν ανοιχτό χώρο. Ένα χώρο που ονειρεύεται και λογαριάζεται με το φως αλλά δεν φοβάται και κυρίως δεν συγκαλύπτει τα σκοτάδια.
Ίσως εδώ είναι χρήσιμος ο Καμύ όταν σε νεαρή ηλικία, μεσούσης μιας σκοτεινής για τον κόσμο περιόδου έλεγε ‘’Il n y a pas d amour de vie sans desespoir de vie’’ Δεν υπάρχει αγάπη για τη ζωή δίχως απελπισία για τη ζωή».
- Αλήθεια κυρία Τσαλίκογλου, «πώς να υπερασπιστούμε το αίτημα τής ζωής και τής δημιουργίας όταν γύρω μας παραμονεύει η απώλεια, η βία, η τρέλα, η κατάθλιψη»; Υπάρχει κάποια βασική συμβουλή που θα μπορούσατε να μας δίνατε;
«Προτιμώ το ρήμα ‘’παροτρύνω’’ από το ‘’συμβουλεύω’’ Ετσι, η παρότρυνση στο άλλον αλλά και στον εαυτό μου που θα έκανα είναι στην αναζήτηση τρόπων προάσπισης της σκέψης μας. Μιλώ για μια σκέψη στην υπηρεσία μιας συναισθηματικής και στοχαστικής εγρήγορσης. Μια σκέψη που δεν φοβάται τα συναισθήματα. Χωρίς αυτά η σκέψη είναι λειψή κι αδύναμη. Ενάντια λοιπόν στην απώλεια, στη βία, στην τρέλα, στην κατάθλιψη δεν έχω άλλο όπλο από την καλλιέργεια μιας σκέψης σε εγρήγορση. Mοιάζει λίγο….σας διαβεβαιώ είναι πολύ……»
- «Πέντε συναντήσεις συν-ομιλίας και προβληματισμού για τη ζωή μας σήμερα». Δηλαδή θα γίνεται διάλογος;
«Ενεργό ρόλο διαδραματίζει σε όλα τα μαθήματα το ακροατήριο που μετέχει ενεργά με το λόγο του αλλά ακόμα και με τη σιωπή του».
Info:
Στοά του Βιβλίου - Ελεύθερο Πανεπιστήμιο
Συναισθήματα και σχέσεις των ανθρώπων σε ταραγμένους καιρούς
Πέντε Μαθήματα Ψυχολογίας με τη Φωτεινή Τσαλίκογλου
http://www.stoabibliou.gr/ep/pr_psychology.php
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr