Ψυχοπαίδης στο TOC: «Να υποστηρίξουμε ένα καινούργιο Φιλελληνισμό...»

Με αφορμή διπλά εγκαίνια στον Πόρο, ο Γ. Ψυχοπαίδης βρέθηκε στο στούντιο του TOC και μίλησε για την τέχνη, τις προσδοκίες της γενιάς του και τις επερχόμενες εκλογές

|
SHARE THIS
0
SHARES

«Απειρες "προσωπογραφίες" λεμονιών, νεκρές φύσεις που παραπέμπουν στα αρχέτυπα των αισθημάτων τα οποία δεν πρέπει να ξεχνάμε κι η κριτική σχέση μας μ' αυτά που λέμε παράδοση κι ιστορία». Κάπως έτσι ο μεγάλος ΄Ελληνας εικαστικός καλλιτέχνης, Γιάννης Ψυχοπαίδης, διατυπώνει με δυο λόγια τον κοινό παρονομαστή των δυο εκθέσεων με έργα του στον Πόρο που εγκαινιάζονται σήμερα, Σάββατο 8 Ιουνίου. Ο λόγος για δύο παράλληλες ατομικές εκθέσεις του εικαστικού δημιουργού, με κοινή θεματική «Ίχνη στον Χρόνο» για τις οποίες ο ίδιος αλλά και η επιμελήτρια κι ιστορικός τέχνης, Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, μίλησαν στο στούντιο του TheTOC.

Η πρώτη έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του υπουργείου Πολιτισμού για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων. Η έκθεση στο Μουσείο είναι συνεπιμέλεια και συνδιοργάνωση της γκαλερί Citronne με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων. Η δεύτερη έκθεση παρουσιάζεται στον χώρο της γκαλερί.

Στη έκθεση «Το Αλφάβητο – Αρχαϊκό Παλίμψηστο» που παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο εκτίθενται 24 παλαιότερα έργα και 2 νέα έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη. Τα 24 παλαιότερα έργα με την μορφή κλειστών-ανοιχτών βιβλίων, αντιστοιχούν στα 24 γράμματα του ελληνικού Αλφάβητου και είναι κατά τον καλλιτέχνη, οι εικόνες μιας γλώσσας που αναρωτιέται για την χαμένη ενότητα του παρόντος με το παρελθόν.Τα 2 νέα έργα έχουν αφετηρία τα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Πόρου και παραπέμπουν σε ένα οδυνηρό κομμάτι του παρόντος, το προσφυγικό δράμα. (Εγκαίνια: Σάββατο, 8 Ιουνίου, 7.00 μμ. Διάρκεια έκθεσης: 8 Ιουνίου – 30 Σεπτεμβρίου 2019.)

Παράλληλα στον χώρο της γκαλερί παρουσιάζεται η έκθεση «Λεμονοδάσος – Ημερολόγια ενός καλοκαιριού», μία ενότητα από 67 νέα έργα, νεκρές φύσεις, όπου ο καλλιτέχνης αναπτύσσει ένα ολόκληρο σύστημα συμβόλων. Τα έργα αυτής της ενότητας είναι επιμέρους τμήματα ενός σπονδυλωτού έργου, ενός εικαστικού ημερολογίου. O τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στο ομότιτλο βιβλίο του Κοσμά Πολίτη.

Μεταξύ άλλων ο Γιάννης Ψυχοπαίδης κι η Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, μας είπαν:

Για τον Πόρο

Γ.Ψ. «Ο Πόρος είναι ένας τόπος μαγικός. Διαφυλάττει στοιχεία της μνήμης της δεκαετίας του '60... Υπάρχει και η φιλολογική αναφορά ανθρώπων που μας σημάδεψαν ως δημιουργοί, όπως ο Κοσμάς Πολίτης με το υπέροχο Λεμονοδάσος του που χαρακτήρισε τη γενιά μας στην νεότητά της».

Για τις δυο εκθέσεις στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου και την γκαλερί Citronne

Τ.Σ. «Ο τίτλος της ενότητας που ενώνει τις εκθέσεις είναι "Ιχνη στο Χρόνο" γιατί και οι δύο εκθέσεις έχουν να κάνουν με μνήμη, προσωπική και συλλογική».

Γ. Ψ. «Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου έχω δουλέψει τρία νέα έργα που άντλησαν το υλικό τους από τα εκθέματα του μουσείου. Γίνεται , έτσι, μια «αντιπαράθεση» ανάμεσα στην αρχαιότητα και του τι σημαίνει σήμερα η έννοια του κατακερματισμού, της προσφυγιάς, της ξενιτιάς. Για να ξαναδιαβάσουμε τον κόσμο μας εκεί που είναι τα ουσιώδη».

Τ. Σ. «Το μυθιστόρημα του Κοσμά Πολίτη ήταν αφετηρία για να ονομαστεί Citronne η γκαλερί. Φιλοξενεί 67 νεκρές φύσεις-νέα έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη. Ο Ψυχοπαίδης εκεθέτει στη Citronne για δεύτερη φορά μετά το 2010 (τότε είχε γίνει και πάλι αναφορά σε λογοτεχνικό όνομα, στον Γιώργο Σεφέρη και στο έργο του, "Ηδονικός Ελπήνορ")».

Για τη «συνάντηση» της γενιάς του '30 (Κοσμάς Πολίτης) με τη γενιά του '60 (Γιάννης Ψυχοπαίδης)

Γ. Ψ. «Κληρονομήσαμε μια Ελλάδα που ήταν σε δημιουργική αναταραχή, με τραύματα αλλά και με την ευφορία της ουτοπίας μιας καινούργιας εποχής. Δοκιμάσαμε να ενσωματώσουμε όλα αυτά που κληρονομήσαμε από τη γενιά του '30 στη δική μας τη γενιά, τη γενιά του '60... Δεν θα έλεγα ότι οι προσδοκίες έχουν διαψευσθεί. Βρισκόμαστε πάντα στα μεγάλα ερωτήματα και στις μεγάλες απαντήσεις...Η τέχνη είναι ο δημόσιος χώρος των αισθημάτων».

Για την Ελλάδα και την Ευρώπη

Γ. Ψ. «Υπάρχει ένα τεράστιο ζήτημα που αφορά τη σχέση της Ελλάδας με την Ευρώπη. Αυτό που θα πρέπει να διεκδικούμε είναι να αποκατασταθεί με ένα δίκαιο και αλληλέγγυο τρόπο όλη η φιλοσοφία που έχει να κάνει με το ευρωπαϊκό διακύβευμα, τον ορθό λόγο, το αίσθημα αλληλεγγύης και να μη ξεχαστεί το μεγάλο ιδανικό του Διαφωτισμού. Αυτό έχει χαθεί. Πρέπει να διαφυλάξουμε και να υποστηρίξουμε κάτι που έχει να κάνει με έναν καινούργιο Φιλελληνισμό,. Να "βγει μπροστά" η συγχρονη κουλτούρα της Ελλάδος που πρέπει να βρει το ειδικό της βάρος απέναντι σε μια Ευρώπη που έχει κατασυκοφαντήσει την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια».

Για την εικόνα της Αθήνας σήμερα

Γ. Ψ. «Θεωρώ ότι η Αθήνα δεν μπόρεσε να διαφυλάξει το χρώμα και το φως της. Αισθάνομαι πως όλη αυτή η κουλτούρα που υπάρχει σε υπερθετικό βαθμό στην Αθήνα, είναι πολύ ενδιαφέρουσα, δεν έχει κατορθωθεί, όμως,να διαμορφωθεί ένας χώρος ενιαίος του "πολιτισμού της κρίσης" θα έλεγα».

Για το παράρτημα της γκαλερί Citronne στο Κολωνάκι

Τ. Σ. «Δημιουργήθηκε η γκαλερί Citronne της Αθήνας σε ένα αστικό διαμέρισμα της δεκαετίας του '60 στο κέντρο της Αθήνας ως συμπληρωματική της γκαλερί του Πόρου με την επανέκθεση του εμβληματικού έργου του Γ. Λάππα, Mappemonde μετά την γκαλερί Ζουμπουλάκη που είχε πρωτοεκτεθεί τη δεκαετία του '70».

Για την γκαλερί Citronne του Πόρου

Τ. Σ. «Μέχρι τέλος Ιουλίου θα φιλοξενηθεί η έκθεση Ψυχοπαίδη, και μετά πραγματοποιείται ατομική έκθεση της φωτογράφου Μαίρης Χριστοφίδη σε επιμέλεια Πλάτωνα Ριβέλλη, ενώ στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου η έκθεση του Γ. Ψυχοπαίδη θα παραμείνει μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου».

Για τις προσδοκίες που γεννούν οι επερχόμενες εκλογές

Γ. Ψ. «Ελπίζω η ελληνική κοινωνία να σταθεί άξια των προσδοκιών μιας ευρείας προοδευτικής αντίληψης στα πράγματα ...»

 

 

 

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook