
«Κλεμμένη πολιτιστική ιδιοκτησία» και «αρχαιότητες που αφαιρέθηκαν με τη βία» έχει το Βρετανικό Μουσείο, σύμφωνα με τον κορυφαίο δικηγόρο Τζέφρι Ρόμπερτσον.
Ο επικεφαλής του κορυφαίου δικηγορικού γραφείου QC, Geoffrey Robertson εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση στη διοίκηση του μουσείου κάνοντας λόγο για ένα χώρο γεμάτο «κλοπιμαία» και «κλεμμένη πολιτιστική κληρονομιά», ενώ κάνει λόγο για τις ξεναγήσεις που γίνονται «στο μουσείο που είναι γεμάτο αντικείμενα που έχουν αφαιρεθεί με τη βία από άλλους λαούς».

Το γραφείο του διακεκριμένου νομικού αγωνίζεται για την επιστροφή αρχαιοτήτων σε χώρες, από τις οποίες αυτές είχαν αφαιρεθεί με διάφορους τρόπους κατά το παρελθόν.
«Οι διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου έχουν μετατραπεί στους μεγαλύτερους κλεπταποδόχους παγκοσμίως και ένα μεγάλο μέρος των λαφύρων δεν εκτίθεται καν στο κοινό» υποστηρίζει ο Robertson.
Με αυτή του τη δήλωση καλεί τη διοίκηση να επιστρέψει τα αρχαιολογικά ευρήματα που αφαιρέθηκαν από τις χώρες που βρίσκονταν υπό βρετανική κατοχή στο παρελθόν. Αναφερόμενος στα γλυπτά του Παρθενώνα υποστηρίζει ότι το Βρετανικό Μουσείο δεν σταματά να διαδίδει σειρά από «προσεκτικά κατασκευασμένα ψέματα και μισές αλήθειες» για το πώς ο λόρδος Έλγιν «έσωσε» τα γλυπτά του Παρθενώνα από την καταστροφή ή για το πώς πέρασαν οι αρχαιότητες αυτές στην κατοχή του με νόμιμο τρόπο. Στη λίστα του γραφείου του Ρόμπερτσον βρίσκονται ανάμεσα σε άλλους θησαυρούς τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, η πέτρινη κεφαλή από το Νησί του Πάσχα και τους μπρούτζινους θησαυρούς του Μπενίν από τη Νιγηρία.

Ο Ρόμπερτσον κατηγορεί, εκτός από το Βρετανικό Μουσείο, το Λούβρο στο Παρίσι καθώς και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη ως «εγκυκλοπαιδικά» μουσεία που κρατούν κλειδωμένους θησαυρούς άλλων λαών, οι οποίοι «κατακτήθηκαν με πόλεμο και δολιότητα».

Ενώ το Βρετανικό Μουσείο απαντά πως «οι ξεναγήσεις που αφορούν άλλους πολιτισμούς και γίνονται από αλλοδαπούς ξεναγούς και πως τα Ελγίνεια Μάρμαρα αποκτήθηκαν νόμιμα μετά την έγκριση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας», ο κορυφαίος δικηγόρος επικαλείται τα ανθρώπινα δικαιώματα και ζητά από τα ευρωπαϊκά και τα αμερικανικά θεσμικά όργανα να επιστρέψουν θησαυρούς που αποκτήθηκαν από «υποδουλωμένους λαούς» και από «κατακτητές ή αποικιοκράτες».
Οι απόψεις του δημοσιεύονται στο βιβλίο του «Who Owns History? Elgin’s Loot and the Case for Returning Plundered Treasure» και υποστηρίζει ακόμα ότι ο Γάλλος πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν, "ενέπνευσε τη συζήτηση" δηλώνοντας ότι "η αφρικανική πολιτιστική κληρονομιά δεν μπορεί πλέον να παραμείνει φυλακισμένη στα ευρωπαϊκά μουσεία".
"Οι πολιτικοί μπορούν να ζητήσουν ειλικρινή συγνώμη για τα εγκλήματα των πρώην αυτοκρατοριών τους, αλλά ο μόνος τρόπος για να αποκαταστήσουν αυτούς τους λαούς είναι να επιστρέψουν τα λάφυρα που προέρχονται από τους λαούς της Αιγύπτου και της Κίνας και την καταστροφή των κοινωνιών της Αφρικής, της Ασίας και της Νότιας Αμερικής", γράφει. «Δε μπορεί να δικαιώνουμε ιστορικά λάθη, δε μπορούμε πλέον χωρίς ντροπή να επωφελούμαστε από αυτά» συμπληρώνει.

Ο Ρόμπερτσον είναι αυτός που προετοίμασε την έκθεση για την επανένωση των μαρμάρων του Έλγιν για λογαριασμό της ελληνικής κυβέρνησης με την Αμάλ Κλούνεϊ και τον καθηγητή Νόρμαν Πάλμερ. Στο νέο του βιβλίο αναγνωρίζει ότι η επιστροφή των Μαρμάρων μπορεί να ενθαρρύνει περαιτέρω τις διεκδικήσεις κλεμμένων αρχαιοτήτων.
Ο Julian Spalding, ο πρώην επικεφαλής των μουσείων της Γλασκόβης, του Σέφιλντ και του Μάντσεστερ, συμφώνησε ότι το Βρετανικό μουσείο θα πρέπει να επιστρέψει τα μάρμαρα του Έλγιν ως «εγγενές τμήμα ενός από τα μεγαλύτερα έργα τέχνης στον κόσμο».
Ένα βιβλίο που αποδεικνύει πέρα από κάθε εύλογη αμφιβολία ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα. Η ληστεία του Έλγιν εμποδίζει τον σύγχρονο κόσμο να εκτιμήσει αυτό το αρχαίο θαύμα – που δημιουργήθηκε από τους ίδιους ανθρώπους που μας έδωσαν δημοκρατία, φιλοσοφία και (το καλύτερο από όλα), την κωμωδία. Άλλα πολιτιστικά εγκλήματα πρέπει επίσης να αποκατασταθούν, και σε αυτό το σημαντικό βιβλίο ο Geoffrey Robertson δείχνει γιατί και πώς. Γράφει για το βιβλίο ο φιλέλληνας Βρετανός ηθοποιός Stephen Fry, ενώ η Αμάλ Κλούνεϊ γράφει πως αυτό είναι ένα βιβλίο που μας εφοδιάζει, μια για πάντα, σχετικά με την υπόθεση για την επανένωση των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αθήνα. Αυτή είναι μια ισχυρή κραυγή για δικαιοσύνη - αξίζει μια απάντηση».
Το βιβλίο «Who Owns History? Elgin’s Loot and the Case for Returning Plundered Treasure» κυκλοφορεί από τις 5 Νοεμβρίου από τον εκδοτικό οίκο Biteback.
Με πληροφορίες από Guardian, Biteback
φωτο: αρχείο
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr