Σαγηνευτικά, βελούδινα πορτρέτα Μαν Ρέι: Από τη Σανέλ ως τη Αβα Γκάρντνερ

Ηρθε στο Παρίσι με λίγα φράγκα. Εισχώρησε στα άδυτα της καλής γαλλικής κοινωνίας και να έβαλε τη φωτογραφία στα μεγαλύτερα Μουσεία. Αφιέρωμα στον Μ. Ρέι στην Ανδρο.

sagineutika-beloudina-portreta-man-rei-apo-ti-sanel-ws-ti-aba-gkarntner
SHARE THIS
0
SHARES

  Εφτασε το 1921 στο Παρίσι με λίγα φράγκα στην τσέπη. Αποφάσισε να γίνει φωτογράφος από ανάγκη βιοπορισμού. Στράφηκε στη φωτογραφία μόδας καταγράφοντας με το φακό του το παραδόξως ασύνηθες. Το νεοφανές και το ανέκδοτο. Σε μια περίοδο που η φωτογραφία δεν ήταν ακόμα έτοιμη να διεκδικήσει τη θέση της σε αίθουσες τέχνης και χώρους μουσειακούς, ο Μαν Ρέι (γιατί περί αυτού ο λόγος), συνέβαλε στο να αποκτήσει μια σημαίνουσα καλλιτεχνική οντότητα.

   Και είναι αυτός ο πολυσχιδής, πολύτροπος και πολυδιάστατος καλλιτέχνης που αναδεικνύεται μέσα από αφιέρωμα στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Άνδρο. Ενα αφιέρωμα στον άνθρωπο που κατάφερε όχι μόνο να ανοίξει την ερμητικά κλειστή πόρτα της παρισινής κοινωνίας της εποχής του, αλλά και να βάλει τη φωτογραφική του τέχνη στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Και να στήσει απέναντι από το φακό τιου μερικές από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της εποχής.

  Η Πέγκυ Γκούγκενχάιμ, η Γετρούδη Στάιν, αλλά και η Κοκό Σανέλ και η Αβα Γκάρντνερ. Μέσα από τέσσερις φωτογραφικές ενότητες, ο επισκλεπτης της έκθεσης θα αναγνωρίσει θρυλικές μορφές της μόδας της τέχνης, των γραμμάτων, του χορού, της ηθοποιίας, όπως τη συγγραφέα  Γετρούδη Στάιν, τη διάσημη συλλέκτρια, φίλη της τέχνης και των καλλιτεχνών Πέγκυ Γκούγκενχάιμ, την ερωμένη του, φωτογράφο επίσης, Λη Μίλερ, τη σημαντική σχεδιάστρια μόδας Κοκό Σανέλ, τη χολιγουντιανή ηθοποιό Αβα Γκάρντνερ, τη δημοφιλή ηθοποιό του γαλλικού κινηματογράφου Κατρίν Ντενέβ και άλλα διάσημα ονόματα της τέχνης του θεάματος και της παρισινής κοσμικής ζωής.

 

Η Γυναίκα μούσα μούσα ή ερωμένη, γυναίκα του αισθησιασμού, του πόθου και των επιθυμιών

 

  Η έκθεση είναι θεματική και όπως ο τίτλος της δηλώνει έχει ως άξονα αναζήτησης τη Γυναίκα στις πολλές προσωπομορφικές της εκδοχές και τα ποικίλα πρόσωπά της. Η γυναίκα, ανώνυμη ή επώνυμη, καταξιωμένη ή αγνοημένη, οικεία ή αλλότρια, μούσα ή ερωμένη, γυναίκα του αισθησιασμού, του πόθου και των επιθυμιών, του θαυμασμού ή της απόρριψης, γυναίκες που βίωσαν την βασανιστική επαναληπτικότητα της πόζας και του επιτηδευμένου εφήμερου πλαστού κάλλους, ή γυναίκες της σουρεαλιστικής ακόμα επινόησης αποδίδονται με την αδιάψευστη διαύγεια του φακού και καθηλώνονται στο ομοιότυπο εγείροντας αξιώσεις δημόσιας θέασης σε αίθουσες τέχνης και μουσειακούς -τώρα πλέον- χώρους. Και τούτο, γιατί η διαφραγματική κίνηση του φακού μέσα στα όρια του ελάχιστου κλασματικού χρόνου, όχι απλώς αναπαράγει πιστά και αλάνθαστα μορφικά στοιχεία, αλλά και αποδίδει βιωματικούς χαρακτηρισμούς του κάθε εικονιζόμενου προσώπου, που συγκροτούν την ιδιομορφία και την αλήθεια του. Ενσωματώνοντας στο εικονιζόμενο πρόσωπο βιώματα και ευαισθησίες, οδηγεί την όραση στα ενδότερα της φωτογραφικής επίφασης.

 

Περιδιαβαίνοντας την έκθεση, ο επισκέπτης θα πλοηγηθεί στην εντυπωσιακή υπερπεντηκονταετή καλλιτεχνική πορεία του διάσημου καλλιτέχνη (1912–1971) μέσα από 150 έργα όλων των ειδών και κατηγοριών: φωτογραφίες, έργα ζωγραφικά, γλυπτά, σχέδια και χαρακτικά.

 

Ο Μάν Ρέι ο Αντρέ Μπρετόν και ο Καρτιέ Μπρεσόν

 

  Αν και ζωγράφος, γλύπτης, χαράκτης, σκηνογράφος και επινοητής ποικίλων αντικειμένων, ο Μαν Ρέι απέκτησε πρώτα ως φωτογράφος τη φήμη του. Η ιδιότητά του αυτή θα ήταν άδικο να επισκιάσει τη σημαντική παρουσία του στον χώρο της εικαστικής δημιουργίας. Είναι γνωστός, άλλωστε, ο ρόλος του στο σουρεαλιστικό κίνημα. Με τη συμμετοχή του σε πολλές εκθέσεις και την αποδοχή που έτυχε από τους πρωτοπόρους και θεμελιωτές του κινήματος, χωρίς να υπογράψει οποιοδήποτε μανιφέστο αναγνωρίστηκε ως μια από τις σημαίνουσες ηγετικές φυσιογνωμίες της σουρεαλιστικής εικονογραφίας.

  Ο φίλος του, συνεργός και συνοδοιπόρος στο κίνημα Αντρέ Μπρετόν, εξέφραζε ανεπιφύλακτα το θαυμασμό του για τον Μαν Ρέι ομολογώντας ότι υπήρξε από τους λίγους που κατάφεραν να αναδείξουν με την τέχνη του φακού μια ανέκδοτη θεματολογία, η οποία χωρίς να αφήνει κανέναν αδιάφορο, συναρπάζει, εκπλήσσει και αιφνιδιάζει.

 

Λέγεται και είναι ευρύτερα αποδεκτό ότι αν ο Καρτιέ Μπρεσόν είναι αυτός που έδωσε στην φωτογραφία τους «τίτλους ευγενείας της», ο Μαν Ρέι είναι εκείνος που της προσέφερε, χάρη στη θεματική πρωτοτυπία και τον αιφνιδιασμό μια διαφορετική οπτική οντότητα, συμβάλλοντας στην διαμόρφωση ενός νεοφανούς ήθους και ύφους που τον κατέταξε στους κλασικούς της σύγχρονης φωτογραφικής τέχνης.

Την έκθεση πλαισιώνει τρίγλωσσος συνοδευτικός τόμος 350 σελίδων, όπου αναπαράγεται το σύνολο των 150 έργων, κι εκδίδεται από τη Μικρή Άρκτο.

 

Info:

Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Man Ray: Τα πρόσωπα της γυναίκας

28 Ιουνίου – 27 Σεπτεμβρίου 2015

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ανδρος

Διάρκεια έκθεσης: 28 Ιουνίου – 27 Σεπτεμβρίου 2015

Ώρες Λειτουργίας: Καθημερινά 11.00-15.00 και 18.00-21.00, Δευτέρα 11.00-15.00,

Δευτέρα απόγευμα και Τρίτη κλειστά

Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Τηλ.: 210 7252895 – 6

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος, Τηλ. 22820 22444, Fax: 22820 22490

E-mail: info@goulandris.gr

www.goulandris.gr / www.moca-andros.gr

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook