Σάμιος σε Βυζαντινό Μουσείο:Εκανα μια μικρή Γκερνίκα για να...βάλουμε μυαλό

Μια κουβέντα με τον Παύλο Σάμιο λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσής του «Broken History - Σπασμένη Ιστορία» στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Σάμιος σε Βυζαντινό Μουσείο:Εκανα μια μικρή Γκερνίκα για να...βάλουμε μυαλό

«…γιατί τ’ αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια, είμαστε εμείς…»

Αυτή η φράση από το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη «Ο Ηδονικός Ελπήνωρ» αποτέλεσε το σημείο εκκίνησης του «Broken History - Σπασμένη Ιστορία». Της έκθεσης 66 συνολικά έργων μεγάλων διαστάσεων - μερικά από τα οποία ξεπερνούν ακόμα και τα τρία μέτρα - του Παύλου Σάμιου, που την Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019 και ώρα 19:00 εγκαινιάζεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Ο λόγος για την έκθεση όπου τα σύμβολα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, σε αντίθεση με τις προηγούμενες δουλειές του καλλιτέχνη όπου συνυπήρχαν με σύγχρονα αντικείμενα.

Σάμιος σε Βυζαντινό Μουσείο:Εκανα μια μικρή Γκερνίκα για να...βάλουμε μυαλό
Σωκράτης, Μουσείο Λούβρου (Σάμιος 2016)

«Η φράση αυτή με κινητοποίησε συναισθηματικά και μου προκάλεσε μεγάλη συγκινησιακή φόρτιση. Ήταν η σπίθα, που έδωσε το έναυσμα και άνοιξε την οπτική για τη δημιουργία αυτής της έκθεσης. Όλο το παρελθόν, η ιστορία αναδύθηκαν μέσα μου και πικρή ήρθε η διαπίστωση για το που ήμασταν και που φτάσαμε. Νοιώθω ότι τα σπασμένα αγάλματα σήμερα είμαστε εμείς. Μαζί με εμάς, έχουν γίνει όλα κομμάτια… Ιστορία, παρελθόν, παρόν, μέλλον…», ανέφερε ο 70χρονος καλλιτέχνης στους δημοσιογράφους στη χθεσινή συνέντευξη τύπου που προλόγισε την έκθεση.

Αφροδίτη, Μουσείο Λούβρου (Σάμιος 2017)
Αφροδίτη, Μουσείο Λούβρου (Σάμιος 2017)

«Θέλησα να παρουσιάσω μια διαφορετική ερμηνεία της ελληνικής ιστορίας και των αρχαίων μύθων, που σε όλη την πορεία της ζωγραφικής μου με συντρόφευαν. Επέλεξα ένα διαφορετικό υλικό, ευτελές, άχρηστο όταν επιτελέσει το σκοπό του, χάρτινες μεγάλες κούτες που περισυνέλλεξα ο ίδιος από τον δρόμο, το οποίο κρύβει πιστεύω εξαιρετική δυναμική και φορτίζει συναισθηματικά και ιδεολογικά τα έργα. Αυτό το υλικό, συνώνυμο της μετακίνησης και της αλλαγής τόπου, γίνεται ο καμβάς των αρχαίων συμβόλων και λειτουργεί ως γέφυρα του παρελθόντος με το παρόν. Στις κούτες τα αρχαία αγάλματα κατακερματίζονται σε διαφορετικά κομμάτια χαρτόνι, τα μέλη και τα τμήματα του σώματος σπάνε, η ιστορία αποδομείται και προσφέρει μια διαφορετική οδό προσέγγισης της. Αφήνεται στη φαντασία του θεατή να ανασυνθέσει τα κομμάτια και να βρει τον δικό του τρόπο συνομιλίας με τη "Broken History" που ξεκινάει από το χθες για να φτάσει στο σήμερα».

Ακρυλικό σε μάρμαρο (Σάμιος)
Ακρυλικό σε μάρμαρο (Σάμιος)

Ο ίδιος, ωστόσο, επεδίωξε να μη μείνει στο απαισιόδοξο πεδίο. Να γιατί προχώρησε σε μια ανασύνθεση των σπασμένων αγαλμάτων. Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης παρουσιάζει τα ίδια αγάλματα, τα οποία πλέον έχει συνθέσει εκ νέου στην αρχική τους ολοκληρωμένη μορφή. Το αισιόδοξο μήνυμα ολοκληρώνεται με το τρίτο μέρος της έκθεσης τα «Πέτρινα χαμόγελα» όπου ο ίδιος ζωγραφίζει πάνω σε κομμάτια μαρμάρου (30Χ40 εκ.) που περισυνέλλεξε στην Πεντέλη. Είναι τα υπολείμματα από τα ίδια μάρμαρα από τα οποία δημιουργήθηκε η Ακρόπολη. Οι γοητευτικές κόρες της Ακρόπολης χαμογελούν, αλλά τα χαμόγελα τους εμφανίζονται μισά, σπασμένα, στις δύο πλευρές του μαρμάρου. Είναι εκεί που η αισιοδοξία συνυπάρχει με την απαισιοδοξία σε μια αδιάκοπη πάλη για το ποια θα υπερισχύσει.

Ακρα ταπείνωση (Σάμιος)
Ακρα ταπείνωση (Σάμιος)

Με τι αισθήματα και σκέψεις θα θέλατε να αναχωρήσει από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ο επισκέπτης της έκθεσης τον ρώτησε το TheTOC. «Θέλω να φύγει ο κόσμος που θα επισκεφθεί την έκθεση με ένα χαμόγελο. Και μην ξεχνάτε ότι τον κατάλογο της έκθεσης τον αφιερώνω στους μαθητές μου. Και δεν εννοώ μόνο εκείνους αλλά την επόμενη γενιά. Εκείνοι οι οποίοι θα πάρουν τη σκυτάλη για να "φέρουν" την Ελλάδα εκεί που πρέπει κι εκεί που μας αξίζει. Εχουν την ευρηματικότητα και τη δύναμη να το κάνουν αυτό. Επιτέλους θα πρέπει να σταματήσει η διχόνοια που σ' αυτή τη χώρα θυμίζει ... ποδοσφαιρικές καταστάσεις Ολυμπιακού - Παναθηναϊκού. Πρέπει να προχωρήσουμε. Αυτή είναι η βασική ιδέα της έκθεσης που θα τη χαρακτήριζα ως μια μικρή Γκερνίκα για να... βάλουμε μυαλό».

Επιτάφιος θρήνος (Σάμιος)
Επιτάφιος θρήνος (Σάμιος)

Η Διευθύντρια του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου σημειώνει:

Σε μια εποχή που η αντοχή της ιστορικής μνήμης δοκιμάζεται σκληρά ο Παύλος Σάμιος δεν εφησυχάζει ούτε σιωπά. Γράφει μια νέα εικαστική ιστορία με τον συμβολικό τίτλο «Σπασμένη Ιστορία» ή, σε ελεύθερη μετάφραση, «Ιστορία σε θρύψαλα».

Για την αφήγησή του, ο καλλιτέχνης επιλέγει το διάλογο εμβληματικών έργων της αρχαιοελληνικής τέχνης με βυζαντινές - μεταβυζαντινές χριστιανικές απεικονίσεις, όπως η γεμάτη συμβολισμό εικόνα της «Άκρας Ταπείνωσης». Κυκλαδικά ειδώλια, αρχαϊκοί κούροι, κόρες και σφίγγες, κλασσικά γλυπτά από τον Παρθενώνα και αγάλματα όπως η Νίκη της Σαμοθράκης, η Αφροδίτη της Μήλου κ.ά., αποδίδονται με ένα νέο τολμηρό τρόπο συνδυάζοντας σε «εγκατάσταση», τη ζωγραφική, τη γλυπτική και το γκράφιτι.

Τα έργα σκόπιμα κατακερματισμένα, επιζωγραφισμένα με γκράφιτι, και κατασκευασμένα από φθηνά -όχι τυχαία- παράταιρα και ανακυκλωμένα υλικά, όπως χαρτοκιβώτια, πέτρες, βιομηχανικά χαρτιά κ.ά., συνθέτουν ένα εικαστικό requiem και μια έμμεση κριτική στην «πολιτικώς ορθή» κοινωνία καθώς και στη βίαιη αποδόμηση, το βανδαλισμό και τον ευτελισμό των αξιών.

Την απάντηση στην ερώτηση «σε τι χρησιμεύουν οι καλλιτέχνες σε μια περίοδο κρίσης;» φιλοδοξεί να δώσει η έκθεση που φιλοξενείται στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο, στο πλαίσιο μιας πολιτιστικής πολιτικής, που δίνει χώρο σε έναν σύγχρονο καλλιτεχνικό προβληματισμό και ενώνει το νήμα της μεγάλης καλλιτεχνικής παράδοσης από τις απαρχές της ελληνικής τέχνης ως τις μέρες μας.

Η συγκεκριμένη εικαστική ενότητα του Παύλου Σάμιου καθρεφτίζει ακριβώς την αγωνία του ιστορικού παρελθόντος για την εποχή μας με τον ίδιο τρόπο που ο Φεντερίκο Φελλίνι κάνει finale στην ταινία «Roma».

Δρ. Αικατερίνη Π. Δελλαπόρτα Διευθύντρια του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου.

Νίκη Σαμοθράκης, Μουσείο Λούβρου (Σάμιος 2017)
Νίκη Σαμοθράκης, Μουσείο Λούβρου (Σάμιος 2017)

Η επιμέλεια της έκθεσης είναι της Μαρίας Ξανθάκου.

Info:

Παύλος Σάμιος: Broken History - Σπασμένη Ιστορία

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Εγκείνια: Παρασκευή 15/3 (ώρα 19.00)

Διάρκεια έκθεσης: 15 Μαρτίου έως 15 Ιουνίου 2019

http://www.byzantinemuseum.gr/

Η Σφίγγα των Δελφών (Σάμιος 2017)
Η Σφίγγα των Δελφών (Σάμιος 2017)

Δείτε το σχετικό βίντεο που προβάλλετει στους χώρους του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου:

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΘΛΙΨΗ ΣΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ 19 Ιαν 2021 | 22:24

Ηλίας Μαρινάκης: Το τελευταίο αντίο στον μπασίστα των Πελόμα Μποκιού - Αποτεφρώθηκε στη Ριτσώνα [εικόνες-βίντεο]

Ο Ηλίας Μαρινάκης είναι το τρίτο μέλος του συγκροτήματος που "έφυγε" από ανάμεσά μας.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΘΑ ΔΟΘΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ 19 Ιαν 2021 | 19:04

Έρχεται το φθινόπωρο ο νέος Αστερίξ: Παγκόσμια κυκλοφορία στις 21 Οκτωβρίου σε περίπου 5 εκατ. αντίτυπα

Το νέο κόμικ θα κυκλοφορήσει παγκοσμίως στις 21 Οκτωβρίου σε περίπου πέντε εκατομμύρια αντίτυπα

"Η ΓΗ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ", ΤΟ ΝΕΟ ΣΗΡΙΑΛ ΤOΥ ΜEGA 19 Ιαν 2021 | 16:31

Δυναμικό comeback της Άντζελας Γκερέκου στην υποκριτική και την τηλεόραση - Μαζί της και η Λυδία Κονιόρδου

Η μεγάλη επιστροφή στα τηλεοπτικά πλατό μετά από πολλά χρόνια για την Άντζελα Γκερέκου

ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΩΛΕΙΑ 19 Ιαν 2021 | 16:24

Πέθανε η ηθοποιός Πένυ Σταυροπούλου - Θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηθοποιός Πένυ Σταυροπούλου έδινε μάχη με τον καρκίνο.

ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ 18 Ιαν 2021 | 21:13

Θλίψη: Έφυγε από τη ζωή η ηθοποιός Πόπη Κόντου

Πέθανε στην ηλικία των 94 η ηθοποιός Πόπη Κόντου

ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ 18 Ιαν 2021 | 16:14

Μία ανυπότακτη ιστορία στα χρόνια της πανδημίας

Η Μαρία Αποστόλου κυκλοφορεί το πρώτο της βιβλίο και γράφει για την ανυπότακτη ιστορία. Πως η ποίηση δίνει μία άλλη εικόνα της εποχής της πανδημίας.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 82 ΕΤΩΝ 17 Ιαν 2021 | 12:52

Πέθανε ο ηθοποιός Γιάννης Ροζάκης

Έφυγε από τη ζωή ο ηθοποιός Γιάννης Ροζάκης, σκορπώντας θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο.

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ 16 Ιαν 2021 | 10:46

Βασίλης Αλεξάκης: Ο σπουδαίος συγγραφέας που έζησε ανάμεσα σε δύο γλώσσες - Τι έλεγε ο ίδιος

"Αναγκάστηκα σε όλη τη συγγραφική μου πορεία να χρησιμοποιήσω δύο γλώσσες με την επίγνωση ότι κάθε αντικείμενο είχε για μένα δύο ονόματα" τόνισε σε συνέντευξή του.

23 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ, ΣΤΙΣ 20:30 15 Ιαν 2021 | 16:21

O Γυάλινος Κόσμος του Τενεσί Ουίλιαμς: Live streaming ζωντανά από τη Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" του Εθνικού Θεάτρου

Ίσως το αντιπροσωπευτικότερο έργο του συγγραφέα που με τη δραματουργία του σημάδεψε τη μεταπολεμική Αμερική

ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ 15 Ιαν 2021 | 11:09

"Εγκάρσιος Προσανατολισμός": Η νέα παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου [εικόνες]

Το νέο έργο του διεθνούς Έλληνα χορογράφου, Δ. Παπαϊωάννου, μας προσανατολίζει προς μια πηγή φωτός, δίνοντάς μας το έναυσμα να ισορροπήσουμε για να μη χαθούμε

ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ 15 Ιαν 2021 | 11:01

Ανοίγει τις πόρτες της η εμβληματική "Μεγάλη λέσχη" - Το εντυπωσιακό κτίριο της Καβάλας

Ένα από τα σημαντικότερα έργα αποκατάστασης, συντήρησης και ανακαίνισης ενός κτιρίου με ιστορία πάνω από έναν αιώνα στην Καβάλα

ΕΦΥΓΕ Ο ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ 12 Ιαν 2021 | 20:57

Βασίλης Αλεξάκης: Η συγκλονιστική ανάρτηση του γιου του - "Ο διασώστης του ΕΚΑΒ έκλαιγε για τον πατέρα μου"

Ο Βασίλης Αλεξάκης άφησε τη τελευταία του πνοή χθες σε ηλικία 77 ετών προκαλώντας θλίψη στους ανθρώπους των γραμμάτων.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 77 ΕΤΩΝ 11 Ιαν 2021 | 19:23

Θλίψη: Πέθανε ο πολυβραβευμένος συγγραφέας Βασίλης Αλεξάκης

Ο Βασίλης Αλεξάκης έζησε πάνω από 40 χρόνια στο Παρίσι και εργάστηκε ως συγγραφέας, αλλά και ως δημοσιογράφος στην εφημερίδα Le Monde