
Στη λίστα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου βρίσκεται ανάμεσα στις 25 μεγαλύτερες σταρς όλων των εποχών. Η υπέροχη, όμορφη, ταλαντούχα και έξυπνη Βίβιαν Λι που σφράγισε με την ερμηνεία της το κλασικό έπος «Όσα παίρνει ο άνεμος» ήταν κάθε άλλο παρά ευτυχής. Η Σκάρλετ, (το όνομά της στην ταινία), η ακούραστη πεισματάρα που ονειρεύτηκε την Τάρα, μέσα στη δίνη του πολέμου σφράγισε την ταινία όχι μόνο με το ρόλο της αλλά και με τη φράση "After all, tomorrow is another day"!!! η ηρωίδα του «Όσα παίρνει ο άνεμος» γεννήθηκε στις 5/11/1913, στο Νταρτζίλινγκ, Ινδία, που ήταν βρετανική αποικία και στην οποία εργαζόταν τότε ο στρατιωτικός πατέρας της.

Η οικογένειά της ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο και ο πατέρας της δεν της αρνήθηκε να φοιτήσει στην Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης του Λονδίνου! Το 1931 παντρεύτηκε το δικηγόρο Χέρμπερτ Λι Χόλμαν και κράτησε το επίθετο Λι μέχρι το τέλος της ζωής της. Ο Λι είχε αντιρρήσεις για την καριέρα που ήθελε να κάνει η σύζυγός του, η οποία διέκοψε τις καλλιτεχνικές της ενασχολήσεις και το 1933 απέκτησε μια κόρη, τη Σούζαν.

Το 1937, έπαιξε την Οφηλία στον Άμλετ (Hamlet), που ανέβασε ο Λόρενς Ολίβιε, στο περίφημο Old Vic Theatre. Ωστόσο η συμπεριφορά της κατά την παράσταση και η κυκλοθυμία της έδειξαν ότι κάτι επισκιάζει το ταλέντο και την ψυχοσύνθεσή της.Στη βιογραφία του ο Ολιβιέ έγραφε: «Τη νύχτα της πρεμιέρας, λίγο πριν εμφανιστεί στη σκηνή, χωρίς προφανή λόγο, άρχισε να μου φωνάζει κι έπειτα έμεινε σιωπηλή κοιτάζοντας αόριστα το χώρο. Ωστόσο, εμφανίστηκε στη σκηνή χωρίς κανένα πρόβλημα. Την επόμενη μέρα είχε ξεχάσει εντελώς το περιστατικό».

Η Βίβιαν Λι έπασχε από διπολική διαταραχή, κάτι που τη βασάνισε σε όλη της τη ζωή. Με τον Ολιβιέ γίνονται ζευγάρι και γυρίζουν μαζί και την πρώτη τους ταινία το Fire Over England. Είναι ερωτευμένοι αλλά οι σύζυγοί τους αρνούνταν να τους παραχωρήσουν διαζύγιο. Δυο χρόνια αργότερα, το 1939 η Βίβιαν Λι γίνεται παγκοσμίως διάσημη με το ρόλο της στο ‘Οσα παίρνει ο Άνεμος και κερδίζει το Όσκαρ το 1940, για την ερμηνεία της κατατροπώνοντας την Μπέτι Ντέιβις και την Γκρέτα Γκάρμπο. Η Βίβιαν Λι είχε παλέψει πολύ σκληρά για να πείσει τον παραγωγό της ταινίας Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ, ότι κάνει για τον ρόλο.

Στις δηλώσεις της έλεγε ότι: «Δεν είμαι σταρ, είμαι ηθοποιός! Οι ζωές των ατόμων που δηλώνουν αποκλειστικά και μόνο ότι είναι κινηματογραφικοί αστέρες, είναι βουτηγμένες μέσα στο ψέμα. Οι κινηματογραφικοί αστέρες ζουν για ψεύτικες αξίες και κυνηγούν τη δημοσιότητα. Ενώ οι ηθοποιοί έχουν μεγαλύτερη διάρκεια και υπάρχουν πάντα καλοί ρόλοι για εκείνους».

Οι φήμες για την κακή και κυκλοθυμική συμπεριφορά της έκαναν το γύρο του κόσμου.

Η Ολίβια ντε Χάβιλαντ που έπαιζε στην ταινία την αδερφή της την υπερασπίστηκε πολλά χρόνια αργότερα λέγοντας: Η Βίβιαν ήταν επαγγελματίας και απόλυτα πειθαρχημένη. Είχε δύο μεγάλα προβλήματα: το γεγονός ότι έπρεπε να κάνει όσο το δυνατόν καλύτερη δουλειά, σε έναν εξαιρετικά δύσκολο ρόλο και το ότι ήταν μακριά από τον Ολίβιε που βρισκόταν στη Νέα Υόρκη.
Η Βίβιαν Λι καταφέρνει και παίρνει διαζύγιο και παντρεύεται τον Λόρενς Ολίβιε, το 1940 με μοναδικούς μάρτυρες τους, Κάθριν Χέπμπορν και Γκάρσον Κέινιν. Συμπρωταγωνιστούν στη λαίδη Χάμιλτον αλλά το 1943, αρρωσταίνει από φυματίωση. Επόμενη ταινία, το Καίσαρ και Κλεοπάτρα. Πολλοί υποστηρίζουν ότι η αποβολή που υπέστη στα γυρίσματα και οι πολλές κρίσεις της ήταν και η αρχή ενός επώδυνου δρόμου μέσα στην ασθένεια.

Πίσω στην Αγγλία, ετοιμάζονται με τον Λόρενς Ολιβιέ και το Old Vic Theatre και να κάνουν εξάμηνη περιοδεία στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Η περιοδεία είχε μεγάλη επιτυχία, ωστόσο υπήρξαν εντάσεις ανάμεσά τους, κυρίως εξαιτίας της κλονισμένης ψυχικής υγείας της Λι. Ο Ολίβιε δήλωσε χρόνια αργότερα ότι έχασε τη Βίβιαν στην Αυστραλία.

Το 1949 έρχεται η μεγάλη επιτυχία της στο θέατρο. Υποδύεται την Μπλανς Ντιμπουά στο λεωφορείο ο Πόθος και το έργο μετά από 326 παραστάσεις μεταφέρεται στον κινηματογράφο. Συμπρωταγωνιστής της ο Μάρλον Μπράντο, σκηνοθέτης ο Ελία Καζάν ο οποίος καθόλου δε την συμπαθούσε. Αργότερα δήλωνε ότι η Βίβιαν Λι είχε μικρό ταλέντο αλλά μεγάλη αποφασιστικότητα. Για την ταινία που συγκαταλέγεται σήμερα στις κλασικές του παγκόσμιου κινηματογράφου κερδίζει το δεύτερό της όσκαρ. Αργότερα η Λι δήλωσε για το ρόλο της Μπλανς ότι την οδήγησε στην τρέλα.

Με τον Ολιβιέ χωρίζουν το 1958 αλλά η ίδια δε μπορεί να ξεπεράσει τον χωρισμό και δηλώνει ότι: Θα προτιμούσα να ζήσω μια σύντομη ζωή με τον Λάρι (Λόρενς Ολίβιε) από το αντίκρισμα ενός μακριού δρόμου χωρίς εκείνον.



Η δεκαετία του 60 είναι μια δύσκολη περίοδος για την Βίβιαν Λι. Ωστόσο το 1961 γυρίζει την ταινία The Roman Spring of Mrs. Stone, γνωστή κι ως Η Ρωμαϊκή Άνοιξη της Κυρίας Στόουν, που θεωρείται το αριστουργηματικό κύκνειο άσμα της, βασισμένο στο έργο του Τενεσί Ουίλιαμς. Το 1967 η φυματίωσή της υποτροπιάζει. Πεθαίνει στον ύπνο της στις 8 Ιουλίου, σε ηλικία 54 ετών με καταπονημένη υγεία. Η ωραία και ταλαντούχα Βίβιαν Λι πέρασε στην αθανασία.
Για τις διθυραμβικές κριτικές είχε πει: Μερικοί κριτικοί είχαν την ανοησία να πουν ότι ήμουν μεγάλη ηθοποιός. Τότε σκέφτηκα ότι ήταν το χειρότερο πράγμα που θα μπορούσαν να μου κάνουν, καθώς έριξαν πάνω μου τέτοιο βάρος και τέτοια ευθύνη, που δεν ήμουν σε θέση να αντέξω. Μου χρειάστηκε καιρός για να μάθω να μην εντυπωσιάζομαι από εκείνες τις πρώτες εντυπώσεις των κριτικών. Το βρίσκω τόσο ηλίθιο. Θυμάμαι ακόμα πολύ καλά εκείνον τον κριτικό που το έκανε και δεν τον έχω συγχωρήσει.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr