Η σκηνοθέτης Σοφία Καραγιάννη στο TheTOC: Ο ιός της ανθρώπινης βλακείας και της λήθης μας χτύπησε πριν τον κορονοϊό

Η Σοφία Καραγιάννη φέτος σκηνοθετεί την παράσταση "Πανούκλα", βασισμένη στο ομώνυμο αφήγημα του Καμύ. - Πώς είναι να ασχολείται με ένα τέτοιο έργο εν μέσω πανδημίας;

Χρύσα Σκούρα
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΣΚΟΥΡΑ
ΣΟΦΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ

Η Σοφία Καραγιάννη φέτος σκηνοθετεί την παράσταση "Πανούκλα", βασισμένη στο ομώνυμο αφήγημα του Καμύ. Για ποια πανδημία όμως μιλά πραγματικά ο Αλμπέρ Καμύ;

Ο γιατρός Ριέ, η Πόλη και η Πανούκλα ξετυλίγουν ένα παράλογο χρονικό τρόμου, επιβίωσης κι ανθεκτικότητας. Όλα ξεκινούν σε μια συνηθισμένη πόλη, όπου οι αρουραίοι αρχίζουν να βγαίνουν από τους υπονόμους και να πεθαίνουν στους δρόμους. Η ζωή των ανθρώπων της αλλάζει από τη μια στιγμή στην άλλη, καθώς ο ιός μεταδίδεται ανεξέλεγκτα...

Η σκηνοθέτης, η οποία ξεκίνησε να εργάζεται πάνω στο συγκεκριμένο κείμενο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, μοιράζεται -μιλώντας στο TheTOC- τις σκέψεις που της γέννησε αυτή η δουλειά, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως χρειάστηκε να απομακρυνθεί από όλο αυτό που βιώναμε για να μπορέσει να εστιάσει στον στόχο της παράστασης.

"Ένιωσα άβολα, αμήχανα, νόμιζα ότι κάποιος μου κάνει πλάκα", λέει η Σοφία Καραγιάννη, περιγράφοντας την εμπειρία του να σκηνοθετεί την "Πανούκλα" εν μέσω πανδημίας.

"Ο ιός της ανθρώπινης βλακείας και της λήθης μας χτύπησε πριν τον κορονοϊό. Μας έχουν συμβεί αδιανόητα πράγματα που έχουν ξεχαστεί, είναι σαν να μην έχουν συμβεί σε μας", σημειώνει η ίδια. "Εμβόλιο για τη λήθη χρειάζεται να κάνουμε και γι’ αυτό δεν είναι αρμόδια η επιστήμη, αλλά ο καθένας μας ξεχωριστά. Ας μην επαναλάβουμε τα λάθη μας...", λέει η Σοφία Καραγιάννη.

Ακολουθεί η συνέντευξη της Σοφίας Καραγιάννη στο TheTOC:

Γνωρίζουμε πως αρχίσατε να εργάζεστε πάνω στο κείμενο του Καμύ πολύ πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού. Γιατί επιλέξατε την "Πανούκλα"; Τι σας έκανε να θέλετε να ανεβάσετε αυτή την παράσταση;

Ναι, η επεξεργασία του κειμένου έγινε πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοιού. Η επιλογή του όμως είχε να κάνει με την κάθε λογής "πανδημία" που έχουμε περάσει, ειδικά, την τελευταία δεκαετία. Ο ιός της ανθρώπινης βλακείας και της λήθης μας χτύπησε πριν τον covid 19. Μας έχουν συμβεί αδιανόητα πράγματα που έχουν ξεχαστεί, είναι σαν να μην έχουν συμβεί σε μας.

Όταν επεξεργαζόμουν το κείμενο εκκρεμούσε η απόφαση της δίκης της Χρυσής Αυγής , ένα χρόνο μετά την απόφαση μαθητές χαιρετούν ναζιστικά μέσα σε σχολεία. Είναι ξεκάθαρη η αναφορά του Καμύ στον βάκιλο του φασισμού, άλλωστε έζησε τη φρίκη του πολέμου και του Ολοκαυτώματος. Τα στρατόπεδα εξόντωσης του Καμύ μήπως δεν είναι τα στρατόπεδα των προσφύγων που έχουν στηθεί στη χώρα μας και σ’ολη την Ευρώπη; Επειδή τα βαφτίσαμε κέντρα φιλοξενίας κοιμόμαστε πιο ήσυχοι;

Πώς είναι να σκηνοθετείτε ένα τέτοιο έργο εν μέσω πανδημίας;

Ένιωσα άβολα, αμήχανα, νόμιζα ότι κάποιος μου κάνει πλάκα. Θύμωσα που η πανδημία που ζούσαμε πραγματικά μου έκλεβε τους συμβολισμούς της σκηνοθεσίας και που δεν μπορούσε η σκηνική ζωή να σταθεί δίπλα στην αληθινή. Χρειάστηκε να απομακρυνθώ από αυτό που βιώναμε για να μπορέσω να εστιάσω στο στόχο της παράστασης. Θυμάμαι πέρυσι στις 6 Νοεμβρίου κάναμε την γενική μας δοκιμή, μετά μαζέψαμε γρήγορα τα πράγματα μας για να είμαστε στις 12 στα σπίτια μας καθώς η χώρα έμπαινε στο δεύτερο lock down και νομίζω πως εκείνη η βραδιά ήταν ότι πιο δυνατό έχω ζήσει στο θέατρο.

Ο γιατρός Ριε, η Πανούκλα και η Πόλη. Τι εκπροσωπεί ο κάθε χαρακτήρας του έργου;

Ο γιατρός Ριέ είναι αυτός που θα σηκώσει το βάρος της επιδημίας. Είναι ο εκπρόσωπος της επιστήμης, της γνώσης, της αμφιβολίας, της αναζήτησης, της επίπονης δουλειάς και της αυταπάρνησης, της λογικής και της ελπίδας. Η Πανούκλα είναι ο κατακτητής, έρχεται με το τραγούδι του στην πόλη για να εγκλωβίσει τους ανθρώπους της, να τους πάρει την ελευθερία τους αρχικά και μετά τη ζωή. Η Πόλη είναι μερικοί από τους χαρακτήρες που έρχονται να αναμετρηθούν με την αρρώστια και να δώσουν μια αγωνιώδη μάχη για επιβίωση, είναι μεταξύ άλλων ο θυρωρός, ο παπάς που καθοδηγεί, ο Νομάρχης που δεν θέλει να δει την πραγματικότητα κ.α

Πόσο εύκολο είναι το ανέβασμα ενός λογοτεχνικού έργου -όπως το αφήγημα του Καμύ- στο θέατρο;

Έχω κάνει αρκετές μεταφορές λογοτεχνικών κειμένων και πια μπορώ να πω πως το αφηγηματικό θέατρο είναι ένα είδος που αγαπώ πολύ. Από τη δραματουργική επεξεργασία ενός κειμένου που δεν είναι θέατρο μέχρι να αποκτήσει σκηνική ζωή, περνάς από μια διαδικασία πολύ σύνθετη και με πολλές επιλογές. Πρέπει μέσα από άπειρες σελίδες να προκύψει μια καθαρή ιστορία με ήρωες που δεν θα την αφηγηθούν αλλά θα την "ζήσουν". Ξεκινάω από τον συγγραφέα και τον στόχο του, μετά έρχεται η δική μου προσέγγιση. Στην "Πανούκλα" του Καμύ το υλικό ήταν πολύ πλούσιο, άπειροι συμβολισμοί και παραλογισμός . Ο Καμύ μας χάρισε ένα κείμενο προφητικό για όλους τους "ιούς" από τους οποίους κινδυνεύει όχι απλά η σωματική μας υγεία αλλά κυρίως η πνευματική.

Τι θα θέλατε εσείς ως σκηνοθέτης να αποκομίσουν οι θεατές βλέποντας αυτή την παράσταση;

Νομίζω πως ήδη από τα σχόλια των θεατών έχουμε καταφέρει με τους συνεργάτες μου αυτό που ήταν και το ζητούμενο της παράστασης, να μείνει η ελπίδα ζωντανή. Η πανούκλα θα τελειώσει και οι άνθρωποι θα ξεχυθούν και πάλι στους δρόμους, η ανθρώπινη τρυφερότητα είναι πιο δυνατή από τον θάνατο. Όμως η νίκη δεν είναι τελειωτική αν επαναληφθούν τα ίδια λάθη.

Τι μας δίδαξε η περιπέτεια της πανδημίας και εσείς προσωπικά τι θα λέγατε πως αναθεωρήσατε μέσα από όλο αυτό το οποίο ζήσαμε;

Η περιπέτεια της πανδημίας ήταν η πιο δύσκολη περίοδος της ζωής μου. Απομονώθηκα, σταμάτησα να βλέπω συγγενείς και φίλους, δεν αποχαιρέτησα ανθρώπους που φύγανε από τη ζωή, νόσησα κι εγώ και ανησύχησα για την υγεία μου, σταμάτησα να δουλεύω, έκανα το παιδί μου να πιστεύει πως το εξ’ αποστάσεως σχολείο είναι ένα κανονικό σχολείο, περπάτησα γύρω από το οικοδομικό τετράγωνο του σπιτιού μου άπειρες φορές, καμώθηκα ότι περνάω καλά στο σπίτι βλέποντας σειρές, απογοητεύτηκα γιατί τηρούσα τα μέτρα και κάποιοι περνούσαν "ανέμελες" στιγμές, προσπαθούσα να ξεχάσω τους αριθμούς των νεκρών και δεν έχει τελειωμό όλη αυτή η φυλακή που ζήσαμε.

Για τις πανδημίες που έρχονται το θεραπευτικό πρωτόκολλο είναι συγκεκριμένο, απαιτείται ένα ισχυρό εθνικό σύστημα υγείας, συλλογική δράση, υπευθυνότητα, αλληλεγγύη, ενσυναίσθηση. Εμβόλιο για τη λήθη χρειάζεται να κάνουμε και γι’ αυτό δεν είναι αρμόδια η επιστήμη αλλά ο καθένας μας ξεχωριστά. Ας μην επαναλάβουμε τα λάθη μας, η ζωή απαιτεί την απόλυτη προσοχή μας.

Τι ετοιμάζει η ομάδα GAFF για το επόμενο χρονικό διάστημα;

Είμαστε ήδη σε πρόβες για τον "Κατά φαντασίαν ασθενή" του Μολιέρου και στη συνέχεια ένα ακόμη λογοτεχνικό κείμενο που θα είναι ο Χρόνης Μίσσιος και το "…καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς". Εχω αγωνία και χαρά μεγάλη, ξυπνάω και εύχομαι να μην μας κλείσουν, πηγαίνω το παιδί στο σχολείο και φεύγω για την πρόβα. Δύσκολος χειμώνας αλλά πολύ δημιουργικός.

Η σκηνοθέτης Σοφία Καραγιάννη στο TheTOC: Ο ιός της ανθρώπινης βλακείας και της λήθης μας χτύπησε πριν τον κορονοϊό

Πληροφορίες Παράστασης


Ημέρες & ώρες παραστάσεων
Δευτέρα & Τρίτη στις 9.15 μμ

Θέατρο 104

Ευμολπιδών 41, Γκάζι
(σταθμός Μετρό: Κεραμεικός)
Τηλέφωνα επικοινωνίας:6947409435, 210 3455020 | Facebook | Website

Προπώληση εισιτηρίων Viva.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΤΙ ΔΗΛΩΣΕ 27 Νοε 2021 | 14:18

Κένι Λόουτς: "Τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι κλεμμένα και πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα"

Ο Κεν Λόουτς, ένας από τους διασημότερους Βρετανούς σκηνοθέτες, τάχθηκε ξανά υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα

ΑΠΟ 1 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 25 Νοε 2021 | 13:21

Το Μυστήριο της Μαρί Ροζέ, του Εντγκαρ Άλλαν Πόε στο θέατρο Δρόμος

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διήγημα αυτό του Πόε "Το Μυστήριο της Μαρί Ροζέ" μεταφέρεται στο θεατρικό σανίδι με τους πρωταγωνιστές να βγαίνουν από τα παγωμένα άρθρα των εφημερίδων και να ζωντανεύουν στη σκηνή.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΣΤΑΘΗ ΛΙΒΑΘΙΝΟΥ 25 Νοε 2021 | 13:09

"Συμφορά από το πολύ μυαλό" στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Οι πρώτες φωτογραφίες της παράστασης

Το Θέατρο της οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής, ένα από τα σημαντικότερα και επιδραστικότερα θέατρα της αθηναϊκής σκηνής, περνάει στη νέα του εποχή.

ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΠΑΙΖΕΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΕΝΟΥΣ 23 Νοε 2021 | 18:03

Σάλος με τον ανεμβολίαστο Σερβετάλη που αφήνει άνεργους τους συναδέλφους του- Τον καρφώνουν Καφετζόπουλος, Κοκκινοπούλου

Αν και βαθιά θρησκευόμενος ο Αρης Σερβετάλης δεν έχει πρόβλημα να αφήσει άνεργους τους συναδέλφους του

ΠΟΛΛΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ 23 Νοε 2021 | 15:29

Σάλος με τον Σερβετάλη: Καλά έκανε λέει ο Λαζόπουλος - "Κι εγώ δεν μπορώ να παίζω μόνο για εμβολιασμένους θεατές"

"Κι εγώ δε μπορώ να παίζω μόνο για εμβολιασμένους θεατές" λέει ο Λάκης Λαζόπουλος και τοποθετείται υπέρ του Άρη Σερβετάλη.

ΑΠΟ 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 23 Νοε 2021 | 13:29

"Γυναικείες Ιστορίες": 16 βιογραφικά διηγήματα σε μία παράσταση στο θέατρο Vault - Σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά

Το βιβλίο του Γιώργη Μασσαβέτα "Γυναικείες Ιστορίες" που περιλαμβάνει 16 βιογραφικά διηγήματα μεταφέρεται στο θέατρο σε μια ενιαία παράσταση, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά.

ΑΠΟ 1 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 23 Νοε 2021 | 13:22

"8 γυναίκες": Η αστυνομική κωμωδία σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, στο θέατρο Αλίκη

"8 γυναίκες", το διάσημο θεατρικό έργο του Γάλλου συγγραφέα Ρομπέρ Τομά, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια από την 1η Δεκεμβρίου, στο θέατρο Αλίκη, με ένα ισχυρό θίασο.

ΑΠΟ 9 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 23 Νοε 2021 | 13:08

"Τρομεροί Γονείς" στο Θέατρο Radar - Ενα έργο για τις οικογενειακές σχέσεις, τον έρωτα, την ατομική ελευθερία

Το έργο του Ζαν Κοκτώ "Τρομεροί Γονείς" ανεβάζει η Αναστασία Παπαστάθη στο θέατρο RADAR σε μια καινούργια προσέγγιση.

ΓΙΑΤΙ ΚΑΤΕΒΑΙΝΕΙ Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ 23 Νοε 2021 | 07:32

Άρης Σερβετάλης: Ο ανεμβολίαστος ηθοποιός ακύρωσε τις παραστάσεις γιατί... δεν θέλει να παίζει μόνο για εμβολιασμένους

Κατεβαίνει η παράσταση "Ρινόκερος", άνεργοι οι συντελεστές της, αφού ο ανεμβολίαστος Άρης Σερβετάλης αποφάσισε να αποχωρήσει λόγω των μέτρων - Οι αντιεμβολιαστικές δηλώσεις και η προειδοποίηση του ηθοποιού

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΗΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥ 23 Νοε 2021 | 07:12

Η Φαίη Κοκκινοπούλου "καρφώνει" τον Σερβετάλη: Καλοπληρωμένος και ο μόνος ανεμβολίαστος...

Η ηθοποιός Φαίη Κοκκινοπούλου κατακρίνει την κίνηση του Αρη Σερβετάλη να αποχωρήσει από την παράσταση "Ρινόκερος", καθώς πολλοί άνθρωποι μένουν άνεργοι.

ΠΕΦΤΕΙ Η ΑΥΛΑΙΑ 22 Νοε 2021 | 19:43

Άρης Σερβετάλης: Αποχώρησε από την παράσταση Ρινόκερος - Δεν ήθελε να παίζει μόνο για εμβολιασμένους

Η απόφαση του Άρη Σερβετάλη μετά τα νέα μέτρα για τα θέατρα που τέθηκαν σε εφαρμογή από σήμερα.

ΤΙ ΡΩΤΗΘΗΚΕ 21 Νοε 2021 | 16:35

Εξαλλη με δημοσιογράφους η Μιμή Ντενίση: "Μη με ρωτάτε ανοησίες, θα σας κόψω" - Τι συνέβη

''Δεν είμαστε εδώ για να πούμε τέτοιες ανοησίες, σας παρακαλώ'', είπε η Μιμή Ντενίση

ΤΙ ΛΕΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ 21 Νοε 2021 | 12:36

Συγκλονίζει η σεναριογράφος Κατερίνα Μαυρίκη: Γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης με βίασε το 2013

Η σεναριογράφος τονίζει ότι για τον συγκεκριμένο ηθοποιό και σκηνοθέτη έχει γίνει καταγγελία από άλλη κοπέλα για βιασμό.