
Πως ακούμε σήμερα τον λόγο των γυναικών που ταξιδεύει μέσα στο χρόνο; Πως συνδεόμαστε με τη γυναικεία αφήγηση;
Μια παράσταση χορού στα όρια θεάτρου και μουσικής. Ένας ποιητικός χειμαρρώδης λόγος που ξετυλίγει επί σκηνής το νήμα της γυναικείας αφήγησης
Η παράσταση Speechless εμπνέεται από δημόσιους λόγους, διακηρύξεις, άρθρα και κείμενα, φέρνοντας στο φως την θραυσματική και ανεπίσημη φωνή των γυναικών που ταξιδεύει από τα βάθη των αιώνων μέχρι τις μέρες μας.
Από τα σωζόμενα γραπτά της μοναχής Χίλντεγκαρντ του Μπίνγκεν του 11ου αιώνα μ.Χ. που καταγράφει πρώτη θέματα γυναικείας σεξουαλικότητας καθώς και την εμπειρία του γυναικείου οργασμού αλλά και το πόνημά της Κριστίν ντε Πιζάν, «Η πόλη των κυριών» με το οποίο μπαίνει επισήμως για πρώτη φορά τον 14ο αιώνα ο θεμέλιος λίθος για την φεμινιστική ρητορική, μέχρι τις διαλέξεις της Βιρτζίνια Γουλφ και το λόγο μάχιμων έγχρωμων αμερικανίδων γυναικών του 19ου αιώνα, το Speechless επιχειρεί να ανατέμνει τη ραχοκοκαλιά των πρώιμων φεμινιστικών λόγων, αγγίζοντας ζητήματα που εξακολουθούν μέχρι σήμερα να καίνε.
Η χορογράφος Σοφία Μαυραγάνη, με επιμονή στις κοινωνικο-πολιτικές προβληματικές, με τη λεπτή χιουμοριστική της ματιά και με διάθεση παιγνιώδους εξερεύνησης, επανέρχεται στη συνεργασία με τη Μάρθα Μαυροειδή μετά από την περφόρμανς LADY R. που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της documenta14 τον Απρίλιο 2017. Γνωστή για την σύζευξη της παραδοσιακής με την σύγχρονη μουσική, η Μαυροειδή δημιουργεί στο Speechless φωνητικές συνθέσεις για μια ορχήστρα δωματίου με όργανα τους ίδιους τους ερμηνευτές.

Για την παράσταση αυτή που θα φιλοξενηθεί από 2 ως 5 Ιουνίου στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν - Φρυνίχου, η Σοφία Μαυραγάννη μίλησε στο TheTOC:
Τι είναι το Speechless, από που εμπνεύστηκε και πως προέκυψε; Γιατί επιλέχθηκε ο συγκεκριμένος τίτλος;
Το Speechless είναι ένα έργο που εξετάζει το ζήτημα της ισότητας και ανεξαρτησίας της γυναίκας μέσα από μια θεατρική φόρμα που συνδυάζει το χορό, το λόγο και τη μουσική. Πηγή έμπνευσης για το έργο αποτέλεσαν κείμενα που γράφτηκαν από γυναίκες για τις γυναίκες μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα, δηλαδή τουλάχιστον 100 χρόνια πριν. Ο τίτλος speechless έχει πολλαπλές σημασίες. Αναφέρεται στο σύνολο των γυναικών που δημόσια έχουν μιλήσει λιγότερο, αναφέρεται σε όποιον θα μείνει άφωνος με τις σκέψεις που διατυπώθηκαν αρκετές εκατοντάδες χρόνια πριν. Λειτουργεί ως αντίστιξη με το πυκνό λόγο της παράστασης, και θέτει το ερώτημα του κατά πόσο τα λόγια είναι απαραίτητα.
Πως βρέθηκαν στα χέρια σας τα σωζόμενα γραπτά της μοναχής Χίλντεγκαρντ του Μπίνγκεν του 11ου αιώνα μ.Χ. που καταγράφει πρώτη θέματα γυναικείας σεξουαλικότητας καθώς και την εμπειρία του γυναικείου οργασμού αλλά και το πόνημά της Κριστίν ντε Πιζάν, «Η πόλη των κυριών» με το οποίο μπαίνει επισήμως για πρώτη φορά τον 14ο αιώνα ο θεμέλιος λίθος για την φεμινιστική ρητορική; Πως συνδέθηκαν με τα άλλα κείμενα που αποτέλεσαν τη βάση της έμπνευσης για να δημιουργηθεί το Speechless;
Όλα τα κείμενα που στηρίχθηκε το έργο βρέθηκαν στο διαδίκτυο. Ύστερα, όμως από μια στοχευμένη και συνδυαστική έρευνα. Τα περισσότερα βρέθηκαν στην αγγλική γλώσσα, οπότε έπρεπε να μεταφραστούν. Βρήκαμε βέβαια και κάποια ελληνικά κείμενα, αν και τα περισσότερα ελληνικά ήταν πιο πρόσφατα από το χρονικό περιορισμό που είχαμε θέσει. Από τα επιλεγμένα κείμενα, διαλέξαμε με τρόπο αυθαίρετο και διαισθητικό κάποια αποσπάσματα. Με αυτά τα αποσπάσματα συνθέσαμε ένα νέο κείμενο, ένα νέο λόγο που ενώ αποτελείται αποκλειστικά από λέξεις του παρελθόντος γίνεται σύγχρονος.

Ποιοι είναι οι συνεργάτες σας και τι ακριβώς θα δούμε από 2 ως 5 Ιουνίου στο Θέατρο Τέχνης; Γιατί επελέγη ο συγκεκριμένος χώρος;
Τη μουσική και την ενορχήστρωση των φωνών της παράστασης υπογράφει η Μάρθα Μαυροειδή. Το έργο ερμηνεύουν η Χαρά Κότσαλη, ο Γιώργος Κοτσιφάκης και η Σάνια Στριμπάκου. Τρεις πολύ δυνατοί ερμηνευτές που πραγματοποιούν έναν άθλο. Όλη η παράσταση στηρίζεται πάνω τους τόσο μουσικά όσο και σωματικά. Τρεις φωνές ακαπέλα και τρία σώματα. Τα φώτα υπογράφει ο Βασίλης Κλωτσοτήρας και τα κοστούμια ο Παύλος Θανόπουλος. Δε μπορούσα να σκεφτώ κανέναν άλλο χώρο που να ταιριάζει για αυτό το έργο. Ευτυχώς οι προσδοκίες μου επαληθεύτηκαν και βρισκόμαστε τώρα έκει.
Εξηγήστε μας λίγο γιατί αυτή η παράσταση κινείται “στα όρια” θεάτρου και μουσικής; Μιλήστε μας για τη μουσική και τις επιλογές της Μάρθας Μαυροειδή.
Η παράσταση κινείται στα όρια χορού, θεάτρου και μουσικής. Είναι χορός γιατί ξεκινάμε από το σώμα και την κίνηση και καταλήγουμε σε αυτά. Είναι στο όριο του θεάτρου γιατί υπάρχει κείμενο και λόγος, στοιχεία όμως που δε προσεγγίζονται θεατρικά. Είναι στα όρια της μουσικής γιατί μπορεί κάποιος να δει τη παράσταση σα μια συναυλία δωματίου αλλά δεν είναι μια συναυλία δωματίου. Η Μάρθα Μαυροειδή είναι μια καταπληκτική συνεργάτης με πολύ ευαισθησία, καθαρό βλέμμα και πολλά μουσικά εργαλεία. Στο Speechless έχει ενορχηστρώσει τις φωνές των ερμηνευτών, φτιάχνοντας τη μουσική παρτιτούρα που διατρέχει τη παράσταση.
Επιμένετε στις κοινωνικο – πολιτικές προβληματικές μέσα από το χορό. Μπορούν να “περάσουν” ξεκάθαρα μ’ αυτό το είδος καλλιτεχνικής έκφρασης πιστεύετε;
Πιστεύω ότι η μαγεία της τέχνης του χορού είναι ακριβώς το αντίθετο, ότι δηλαδή οι κοινωνικο-πολιτικές προβληματικές δε “περνάνε” ξεκάθαρα. Ο χορός, ως γλώσσα αφαιρετική, δίνει χώρο για προσωπική ερμηνεία και προβληματισμό, ενεργοποιεί τις αισθήσεις και αφήνει περιθώρια για κάτι άλλο, κάτι ενδιάμεσο, κάτι ξένο, κάτι δυσνόητο. Καταλαβαίνω την ανάγκη να τα καταλαβαίνουμε όλα, αλλά υπάρχει απόλαυση στο να μη καταλαβαίνουμε. Δεν χρειάζονται πάντα εξηγήσεις.

Τελικά πως συνδέεται η ιστορία με το χορό;
Δε ξέρω πώς συνδέεται- η διαδικασία δημιουργίας των τεσσάρων τελευταίων έργων που διαπραγματεύονταν ιστορικά θέματα ήταν πολύ διαφορετική. Το μόνο κοινό στοιχείο ήταν ότι έπρεπε να μελετήσω και να διαβάσω αρκετά πριν μπω στο στούντιο για πρόβες. Μετά αφήνομαι σε αυτό που θα προκύψει και η διαδικασία βρίσκει μόνη της τη σύνδεση. Προσωπικά δε με ενδιαφέρει να αποδώσω ή να υπηρετήσω κάποια παρελθοντική συνθήκη. Με ενδιαφέρει μόνο να εμπνευστώ και να φέρω στο τώρα αυτό που με εντυπωσίασε τότε.
Που στοχεύετε μέσα από την παρουσίαση του Speechless;
To Speechless είναι ένα μεγάλο στοίχημα. Η προσέγγιση του έργου απέφυγε συνειδητά κάθε εννοιολογικό ή ψυχολογικό συσχετισμό με τις λέξεις. Στόχος ήταν να επικεντρωθούμε στη μουσικότητα ώστε οι έννοιες να απελευθερωθούν από τη δική μας προσωπική ερμηνεία. Για μένα το στοίχημα θα κερδιθεί αν ο θεατής δει το κείμενο και φτιάξει τη δική του αφήγηση.
Μικρό βιογραφικό σημείωμα της Σοφίας Μαυραγάννη
Γνωστή για τον κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα του έργου της, η χορογράφος τα τελευταία χρόνια δημιουργεί παραστάσεις εμπνεόμενη από το πεδίο της Ιστορίας. Τον Νοέμβριο 2015 παρουσίασε το σόλο THE HERO με τον Νώντα Δαμόπουλο, το οποίο εξέταζε την έννοια του ήρωα από την αρχαιότητα μέχρι την εποχή των comics και των υπερηρώων. Τον Ιούλιο 2016 εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου χορογραφώντας τον ΣΑΛΟ με τους Νώντα Δαμόπουλο, Χαρά Κότσαλη και Σάνια Στριμπάκου, μια παράσταση για το βουβό κύμα που έμελλε να ξεσπάσει στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ τον Απρίλιο 2017, η σόλο-περφόρμανς LADY R. ήταν ένα από τα έργα που άνοιξαν το πρόγραμμα των δράσεων της documenta14 στους δημόσιους χώρους της Αθήνας, ζωντανεύοντας, σε συνεργασία με τη Χαρά Κότσαλη και τη Μάρθα Μαυροειδή, το τελευταίο γραπτό κείμενο μιας εμβληματικής μορφής του κοινωνικού αγώνα, της Ρόζας Λούξεμπουργκ.
Η Σοφία Μαυραγάνη, δραστηριοποιείται στο πεδίο του χορού ως δημιουργός, χωρίς να προέρχεται από τις κλασσικές σπουδές χορού. Σπούδασε οργάνωση και διοίκηση επιχειρήσεων/ marketing στo Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και έπειτα χορογραφία/ dance making στο ολλανδικό Πανεπιστήμιο Τεχνών ArtEZ του Άρνεμ (ΒΑ in Dance Making).
Παραστάσεις της έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε θέατρα, φεστιβάλ και διοργανώσεις όπως: documenta14, Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, «Δημήτρια», MIRfestival, PARK YOUR ID στο Mάαστριχτ, Διεθνές Φεστιβάλ Ημέρες Χορού στα Χανιά, Θέατρο Απόλλων (Σύρος), Θέατρο Μπελισάριο (Μπουένος Άιρες), Θέατρο Lagrada (Mαδρίτη) κ.ά.
Η εκπαιδευτική της δράση χαρακτηρίζεται από τη δημιουργία πρωτότυπων εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών προγραμμάτων. Μεταξύ άλλων έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει το πρότυπο καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό πρόγραμμα “playforPLACE”, τo οποίo έχει ταξιδέψει σε 17 πόλεις παγκοσμίως, σε Ευρώπη, Λατινική Αμερική, Αφρική και Ωκεανία, ενώ το workshop δημιουργικής συνεργασίας μεταξύ νέων χορογράφων και μουσικών-συνθετών BREAKING ART, υλοποιείται ετησίως σε παραγωγή του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Παράλληλα διδάσκει αυτοσχεδιασμό και χορογραφία σε σχολές και κέντρα χορού στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Συντελεστές
Ιδέα, Χορογραφία: Σοφία Μαυραγάνη
Ερμηνεία, συν-δημιουργία: Χαρά Κότσαλη, Γιώργος Κοτσιφάκης, Σάνια Στριμπάκου
Μουσική σύνθεση: Μάρθα Μαυροειδή
Σκηνικός χώρος, κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος
Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Σύμβουλος δραματουργίας: Ιωάννα Βαλσαμίδου
Έρευνα: Ιωάννα Βαλσαμίδου, Βαρβάρα Μήτση, Σοφία Μαυραγάνη
Παραγωγή: FINGERSIX
Mε την οικονομική ενίσχυση του Υπουργείου Πολιτιισμού & Αθλητισμού
Με την υποστήριξη του Κέντρου Μελέτης Χορού Ισιδώρας & Ραϋμόνδου Ντάνκαν και του Θεάτρου Τέχνης
Ιnfo:
Ημερομηνίες και ώρες παραστάσεων: 2, 3, 4, 5 Ιουνίου 2018, 21.00, Διάρκεια 50 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr/tickets/theater/theatro-karolos-koun-skini-frinichou/sofia-mavragani-fingersix-speechless
Χώρος διεξαγωγής: Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – Φρυνίχου, Φρυνίχου 14, Πλάκα,
Τηλέφωνo ταμείου: 2103222464, www.theatro-technis.gr
.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr