
Τα Δεκεμβριανά είναι μια από τις πιο τραυματικές σελίδες της ιστορίας της μεταπολεμικής Ελλάδας. Μια σειρά ένοπλων συγκρούσεων στην Αθήνα, τον Δεκέμβριο του 1944 μέχρι τον Ιανουάριο του 1945 ανάμεσα στις δυνάμεις του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και τις Βρετανικές και Κυβερνητικές δυνάμεις που ανήκαν σε ένα πολιτικό φάσμα, από την σοσιαλδημοκρατία έως τα τάγματα ασφαλείας.

Όπως καταγράφηκαν στη συλλογική μνήμη οι μάχες του Δεκεμβρίου 1944, ήταν η μοναδική περίπτωση κατά την οποία σημειώθηκαν πολεμικές συγκρούσεις τέτοιας έκτασης στην ελληνική πρωτεύουσα από δημιουργίας του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους το 1830. Ήταν επίσης, η μόνη περίπτωση στο Β΄Π.Π. κατά την οποία συγκρούσθηκαν μεταξύ τους συμμαχικές δυνάμεις, το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ και οι Βρετανοί.

Η έναρξή τους, στις 3 Δεκεμβρίου του 1944, σηματοδοτείται από τους πυροβολισμούς των Κυβερνητικών και Αγγλικών δυνάμεων μπροστά στο μνημείο του άγνωστου στρατιώτη ενάντια στη διαδήλωση του ΕΑΜ, που είχε οργανωθεί ως απάντηση στο τελεσίγραφο της κυβέρνησης εθνικής ενότητας για τον αφοπλισμό όλων των αντάρτικων ομάδων, με αποτέλεσμα το θάνατο 33 διαδηλωτών και τον τραυματισμό άλλων 148.

Παράλληλα ο στρατηγός Σκόμπυ προέβη σε διάγγελμα, ενώ άμεσες προσπάθειες για πολιτική λύση απαγορεύτηκαν από τον Τσώρτσιλ. Οι μάχες κράτησαν 33 μέρες και τερματίστηκαν στις 5-6 Ιανουαρίου 1945.

“Η περφόρμανς “Αναπαράσταση” αποτελεί ένα συμμετοχικό παραστατικό συμβάν», λέει η σκηνοθέτης Άννα Τζάκου. Επιτελεί μια in situ αναπαράσταση των γεγονότων του συλλαλητηρίου του EAM στις 3 Δεκεμβρίου του 1944 όπου αστυνομικοί πυροβόλησαν κατά άοπλων διαδηλωτών. Ξεκινάει από την οδό Πανεπιστημίου, στο ύψος του θεάτρου της Πειραματικής και καταλήγει στον Εθνικό Κήπο.

Η αρχική ιδέα προέρχεται απο το μονόλογο της Εύας Κοταμανίδου στην ταινία 'Θίασος' του Θεόδωρου Αγγελόπουλου. Ο μονόλογος είναι μια μαρτυρία του συλλαλητηρίου από την πλατεία Συντάγματος. Από το κείμενο του 'Θιάσου' δημιουργήθηκε η ιδέα εξιστόρησης της μαρτυρίας in situ, μέσα δηλαδή σε παρόντα χρόνο στο κέντρο της πόλης. Ετσι προέκυψε η ιδεά της αναπαράστασης εξού και ο τίτλος της performance.

Η περφορμανς Αναπάρασταση δεν αποτελεί μόνο μια ιστορική περιήγηση στην Αθήνα. Με αφορμή το συλλαλητήριο του ΕΑM η περφορμανς φιλοδοξεί να συστήσει ένα βίωμα όπου το τραυματικό δημόσιο συμβάν διαδραματίζεται ξανά αλλά παράλληλα ξεπερνά ερμηνείες πόλωσης, κατηγορητηρίου και συναισθηματισμού. Μέσα από ένα παραστατικό πλαίσιο συμμετοχής όπως ένας περίπατος, στόχος της περφορμανς είναι να ψηλαφίσουμε τα σιωπηλά αποτυπώματα που αφήνει το γεγονός στο πώς βλέπουμε σήμερα, ατομικά και συλλογικά, την πόλη. Έτσι και με αυτόν τον τρόπο μια περιήγηση στην κέντρο της Αθήνας γίνεται όχημα επαναπροσδιορισμού του 'εγώ' και του 'εμείς' σήμερα στο κόσμο”.

H περφόρμανς ξεκινάει από την οδό Πανεπιστημίου, στο ύψος του θεάτρου της Πειραματικής και καταλήγει στον Εθνικό Κήπο. Μέσα από μια σειρά έντεκα σταθμών, περφόρμερ και θεατές προσανατολίζονται στην πόλη ως ενιαίο σώμα.

Αναπαριστώντας ένα δημόσιο τραυματικό γεγονός, η περφόρμανς σκοπεύει να υπερβεί ερμηνείες πόλωσης, συναισθηματισμού, ή κατηγορητηρίου. Στόχος δεν είναι να αναβιώσουμε μια ιστορική σύγκρουση σε παρόντα χρόνο αλλά να ψηλαφίσουμε τα σιωπηλά αποτυπώματα που αφήνει στο πώς βλέπουμε σήμερα, ατομικά και συλλογικά, την πόλη. Και, μέσα από αυτήν, τον κόσμο.

Στη performance ακούγονται τα παρακάτω κείμενα: “Hang me oh hang me” Isaac Oscar, “Δεκεμβριανά 1944: Η μάχη της Αθήνας” Μενέλαος Χαραλαμπίδης, “Ο Θίασος” Θεόδωρος Αγγελόπουλος, “Νινόν” Διονύσης Σαββόπουλος, “Δεκεμβριανά” Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα, ”Κλεμμένη Ζωή” Άρης Φακίνος, “Καπνισμένο Τσουκάλι” Γιαννης Ρίτσος. Επισης εμφανίζονται φωτογραφίες απο το λεύκωμα “Ελλάδα 1944” Dmitri Kessel.

Πληροφορίες:
Αναπαράσταση
Μπιενάλε της Αθήνας 2015 – 2017 ΟΜΟΝΟΙΑ Πλατφόρμα νέων δημιουργών: “Θέμα Εμφύλιος”, Πειραματική Σκηνή
Performance Αναπαράσταση
ομάδα Geopoetics
έρευνα-σύλληψη-σκηνοθεσία: Άννα Τζάκου
Κυριακή 17 με Τετάρτη 20 Απριλίου
ώρα έναρξης: 6μμ
σημείο έναρξης: οδός Πανεπιστημίου (στο ύψος του Ρεξ)
Κυριακή 17 και Δευτέρα 18 Απριλίου στις 4μμ και στις 6μμ η Αναπαράσταση θα παιχτεί και για αγγλόφωνο κοινό.
Είσοδος Ελεύθερη
Μέγιστος αριθμός θεατών: 15
Κράτηση θέσεων στο omonoia@athensbiennial.org
Παίζουν: Μαρία-Όλγα Αθηναίου, Δημήτρης Αποστολόπουλος, Ηλίας Βογιατζηδάκης, Δήμητρα Λούπη, Δήμητρα Μητροπούλου
Βοηθός σκηνοθεσίας/ δραματουργίας: Δήμητρα Μητροπούλου
Δραματουργική Επιμέλεια: Μάριος Χατζηπροκοπίου
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr