Τα οκτώ άγνωστα ημερολόγια του Ζαν Μισέλ Μπασκιά

Παρουσιάζονται στο High Museum of Art στην Ατλάντα. Σχέδια, σημειώσεις ποιήματα και προσευχές του καλλιτέχνη που επηρέασε όσο λίγοι τη δεκαετία του 80

ta-oktw-agnwsta-imerologia-tou-zan-misel-mpaskia
SHARE THIS
0
SHARES

Ο Jean-Michel Basquiat ήταν, ένας από τους λίγους καλλιτέχνες της δεκαετίας του 80 που διήνυσε με  εκτυφλωτική ταχύτητα την απόσταση από τα γκράφιτι στη ζωγραφική, από τους δρόμους στις μεγάλες γκαλερί από τη ζωή στους δρόμους στη διασημότητα, το γκλαμ της δεκαετίας και το θάνατο.  

 

Ξεκίνησε από τα βαγόνια των τρένων που κάλυπτε με εκτυφλωτικά χρώματα, και αν ξεχώρισε για κάτι ήταν ότι μέσα στα γεμάτα παιδικότητα σχέδιά τους κρυβόταν ποίηση, νόημα, έννοιες.   Ο Μπασκιά κρατούσε συνεχώς σημειώσεις. Οκτώ από τα σημειωματάριά του, που ανήκουν στη συλλογή του Larry Warsh, εκτίθενται στο  High Museum of Art στην Ατλάντα.

 

Τα τέσσερα πιο γεμάτα με σημειώσεις είναι από την περίοδο 1981-1982. Οι τελευταίες σημειώσεις του έγιναν ένα χρόνο πριν από το θάνατό του, το 1987. 

 

Στα σημειωματάρια σχεδίασε και κατέγραψε τις παρατηρήσεις του για τη ζωή στην Νέα Υόρκη και τον ευρύτερο πολιτισμό. Τα τετράδια αποκαλύπτουν μια λιγότερο γνωστή πλευρά του Basquiat και της καλλιτεχνικής του διαδικασίας και αποτελούν σημαντική πηγή για την κατανόηση και την εκτίμηση των μεγαλύτερων συνθέσεών του.

 

Ο Μπασκιά ήταν ένας οξυδερκής παρατηρητής της ιστορίας και του κόσμου γύρω του και σχολίαζε τον ρατσισμό, τον καπιταλισμό και την κοινωνική και οικονομική αδικία με απατηλά παιδιάστικες εικόνες και ποιητική φωνή.  

 

Στα τετράδια του υπάρχει ένα συνονθύλευμα καταχωρήσεων, πολλά από αυτά επαναλαμβάνονται σε όλες του τις συνθέσεις.  Στίχοι, συνθήματα, μάντρα, θραύσματα σεναρίων. Ο Μπασκιά εγκατέλειψε το σχολείο αλλά ήταν ένας άπληστος αυτοδίδακτος.

 

Μάζευε εικόνες λέξεις και μουσική από παντού. Ήταν ένας ποιητής του καιρού του από ένστικτο. Οι λέξεις του σχηματίζουν μια ισχυρή εικόνα. Οι σημειώσεις του ήταν η πρώτη ύλη για τους μεγάλους του πίνακες, ημερολόγια και χάρτες και τεράστιοι πίνακες ονομάτων.  

 

Η επιρροή που άσκησε στους καλλιτέχνες της γενιάς του ήταν τεράστια. Παρόλο που είναι γνωστός για τις χρωματιστές συνθέσεις του η γλώσσα ήταν από πολλές απόψεις το σταθερό του μέσο. Χειρόγραφα κείμενα εμφανίζονται και στους πίνακες ζωγραφικής του θολώνοντας το όριο ανάμεσα στις σημειώσεις και τα σχέδια, τα σχέδια και τη ζωγραφική. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook