Τα χρυσά και ασημένια ψηφιδωτά της Ροτόντας σε μια σπάνια έκδοση

Τα χρυσά και ασημένια ψηφιδωτά που καλύπτουν τον ημισφαιρικό θόλο και τις καμάρες, σε μια ολοκληρωμένη παρουσίαση

ta-xrusa-kai-asimenia-psifidwta-tis-rotontas-se-mia-spania-ekdosi
|
SHARE THIS
0
SHARES

Tα ψηφιδωτά της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη αποτελούν τον σημαντικότερο διάκοσμο που διατηρείται από την πρώιμη βυζαντινή περίοδο. Αποτυπώνονται στο βιβλίο "Η Ροτόντα της Θεσσαλονίκης και τα ψηφιδωτά της", σε μια έκδοση  με  πλούσια εικονογράφηση, που καλεί τον αναγνώστη να εισέλθει στο κτίριο και να βιώσει τα χρυσά και ασημένια ψηφιδωτά που καλύπτουν τον ημισφαιρικό θόλο και τις καμάρες.

 

Μετά την εισαγωγή στην αρχιτεκτονική της Ροτόντας, οι συγγραφείς επικεντρώνονται στα ψηφιδωτά, εξετάζοντας θέματα όπως την αυτοκρατορική χορηγία, τα πορτρέτα των μαρτύρων, το εικονογραφικό πρόγραμμα, αλλά και την τεχνική των ψηφιδωτών και τις αισθητικές ιδιότητες των πολύχρωμων εικόνων.

Λεπτομέρεια αρχιτεκτονήματος με παγώνι, σύμβολο αναγέννησης και αιωνιότητας.
Λεπτομέρεια αρχιτεκτονήματος με παγώνι, σύμβολο αναγέννησης και αιωνιότητας.

 

Μετάλλιο στην κορυφή του τρούλου με τον Χριστό φερόμενο από ιπτάμενους αγγέλους. Το προκαταρκτικό σχέδιο είναι ζωγραφισμένο σε μαύρο χρώμα απευθείας στην τοιχοποιία. Από τον Χριστό διατηρούνται, σε ψηφιδωτό, το υψωμένο δεξί χέρι, μέρος του φωτοστέφανου και η άνω κεραία του μακριού χρυσού σταυρού.
Μετάλλιο στην κορυφή του τρούλου με τον Χριστό φερόμενο από ιπτάμενους αγγέλους. Το προκαταρκτικό σχέδιο είναι ζωγραφισμένο σε μαύρο χρώμα απευθείας στην τοιχοποιία. Από τον Χριστό διατηρούνται, σε ψηφιδωτό, το υψωμένο δεξί χέρι, μέρος του φωτοστέφανου και η άνω κεραία του μακριού χρυσού σταυρού.

Το σύντομο και περιεκτικό κείμενο προσφέρει μια εμπεριστατωμένη εισαγωγή στα ψηφιδωτά. Περιλαμβάνει επίσης ένα χρονολόγιο και έναν κατάλογο πρόσφατων εκδόσεων για το μνημείο. Έγχρωμες φωτογραφίες, πολλές από τις οποίες ελήφθησαν ειδικά γι’ αυτή την έκδοση, τεκμηριώνουν τις εντυπωσιακές ιδιότητες των έξοχων ψηφιδωτών.

Οι συγγραφείς του βιβλίου

Η Bente Kiilerich είναι καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Μπέργκεν, Νορβηγία. Σπούδασε Κλασική Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, απ’ όπου απέκτησε μάστερ και διδακτορικό. Έχει δημοσιεύσει πολλές μελέτες για την ελληνική τέχνη της ύστερης αρχαιότητας και της βυζαντινής περιόδου καθώς και για την κλασική παράδοση στη σύγχρονη τέχνη. Είναι ξένη εταίρος της Νορβηγικής Ακαδημίας Επιστήμης και Γραμμάτων και επίσης πρώην πρόεδρος της Νορβηγικής Επιτροπής Βυζαντινών Σπουδών.

Ο Hjalmar Torp είναι επίτιμος καθηγητής της Μεσαιωνικής Ιστορίας της Τέχνης, στο Πανεπιστήμιο του Όσλο, Νορβηγία. Έζησε πέντε μήνες στη Θεσσαλονίκη, στο διάστημα 1953–54, μελετώντας τα ψηφιδωτά της Ροτόντας, για τα οποία δημοσίευσε στη συνέχεια πολλές μελέτες.

Το 1981, έλαβε το ασημένιο μετάλλιο του Αγίου Δημητρίου, από τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονα. Μέλος της Νορβηγικής Ακαδημίας Επιστήμης και Γραμμάτων, τιμήθηκε το 1999 με το υψηλού κύρους μετάλλιο Fridtjof Nansen για την αριστεία της έρευνάς του στην τέχνη της πρώιμης χριστιανικής, βυζαντινής και μεσαιωνικής τέχνης. 

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook