Follow us

Θάνος Μικρούτσικος: Πώς η ανάγκη γίνεται ιστορία

Ο Θάνος Μικρούτσικος με αφορμή τις τρεις συναυλίες που θα δώσει στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνια από την ίδρυση του ΚΚΕ.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Θάνος Μικρούτσικος: Πώς η ανάγκη γίνεται ιστορία

Το χαρακτηριστικό μου, για το οποίο χαίρομαι πάρα πολύ είναι ότι τα έργα μου αντανακλούν τη δραματική συγκυρία της εποχής, τονίζει ο Θάνος Μικρούτσικος σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων με αφορμή τις τρεις συναυλίες που θα δώσει στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από την ίδρυση του ΚΚΕ, στην Αθήνα στις 11 Μαρτίου, στην Πάτρα στις 23 Μαρτίου και στη Θεσσαλονίκη την 1η Απριλίου.

Με λογισμό και μ' όνειρο, στη συνέντευξή του ο Θάνος Μικρούτσικος μιλά για όλα εκείνα που διαμόρφωσαν τη μουσική του δημιουργία, εντός της γενικής πορείας της ελληνικής μουσικής, της οποίας σκιαγραφεί τα τελευταία 80 χρόνια με αναφορές σε εποχές, δημιουργούς-σταθμούς και έργα που διεύρυναν τα όριά της.

Ο Θάνος Μικρούτσικος ιχνηλατεί και εντοπίζει σε πλευρές της κοινωνικής εμπειρίας τις κινητήριες δυνάμεις αλλά και τις αιτίες για σειρά ζητημάτων που αφορούν από τη γέννηση μιας μουσικής φόρμας έως την κατάρρευση της δισκογραφίας.

Και πάντα εξακολουθεί να δημιουργεί, γράφοντας, διευθύνοντας και μιλώντας γι' αυτά που «τον καίνε», αφομοιώνοντας δημιουργικά με σεβασμό αυτό που του παραδόθηκε, έτσι ώστε στο έδαφος του σύγχρονου έργου να έχουν αποτεθεί οι σπόροι του μέλλοντος.

Ακολουθεί η συνέντευξη του Θάνου Μικρούτσικου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Γιώργο Μηλιώνη:

Έχετε πει ότι όλη σας η ζωή είναι η μουσική. Ποιά ήταν εκείνα τα στοιχεία που διαμόρφωσαν τη μουσική σας, δηλαδή ποιά ήταν αυτά που αφομοιώσατε και υπερβήκατε;

Είναι αλήθεια γιατί με τη μουσική ήλθα σε επαφή από τεσσάρων χρόνων, λόγω οικογενειακού περιβάλλοντος, λόγω του ότι η θεία, Ηλέκτρα Παπαμικροπούλου ήταν καθηγήτρια πιάνου και η αδελφή της, Αντιγόνη Παπαμικροπούλου, ήταν η πρώτη εγγεγραμμένη Ελληνίδα συνθέτης και από εκεί και πέρα ξεκίνησα πιάνο, τεσσάρων-πέντε χρόνων και ήμουν προ του πτυχίου στα έντεκα-δώδεκα. Συνεπώς αληθεύει ότι όλη μου η ζωή ήταν η μουσική.

Τι ήταν αυτό που τη διαμόρφωσε; Νομίζω ότι ήταν τέσσερεις παράγοντες: Ο πρώτος είναι ότι μπήκα με τα μπούνια στην κλασσική μουσική, δηλαδή Μπαχ, Μπετόβεν, Χάυδν, Μότσαρτ, Ντεμπυσσύ, από τεσσάρων χρόνων, και είχα αρχίσει να τους περιέχω μέχρι τα δώδεκά μου. Δηλαδή έδινα συναυλίες στο πλαίσιο του ωδείου, αλλά και λίγο παραπέρα, με έργα που συμπεριλαμβάνονται και σε προγράμματα επαγγελματικών συναυλιών, - Σονάτες του Μπετόβεν κλπ.

Επίσης, το δεύτερο, είχε αρχίσει να υπάρχει η έννοια του αυτοσχεδιασμού, γιατί στα επτά-οκτώ, θυμάμαι, κλεινόμουν στο σαλόνι του σπιτιού, ξεκίναγα με μια Σονάτα του Μπετόβεν και μετά έφευγα προς άλλες κατευθύνσεις, αυτοσχεδιάζοντας για ώρες και αυτό το στοιχείο είναι ένα στοιχείο της προσωπικότητάς μου και τώρα.

Το τρίτο, είναι ότι ζούσα σε ένα περιβάλλον πολύ προοδευτικό για την εποχή, αστικό και ταυτοχρόνως αριστερό. Ήταν αστική οικογένεια, ο πατέρας μου λίγο πριν τον πόλεμο είχε τελειώσει το Πανεπιστήμιο και κατέβηκε με εντελώς αριστερές απόψεις, ήταν το «μαύρο πρόβατο» της ευρύτερης οικογένειας και από αυτόν κέρδισα πράγματα πολλά και ως προς αυτό καθεαυτό το πολιτικό θέμα, το ιδεολογικό, αλλά ταυτόχρονα μου έμαθε ποίηση, μου έμαθε να μου αρέσει η ποίηση. Ταυτόχρονα όμως δεν ήμουν το «παιδί-φυτό» με τα γυαλάκια, με την έννοια ότι ήμουν πολύ καλός μαθητής αλλά ήμουν και αθλητικός τύπος, πήγαινα σε πάρτυ της εποχής, μιλάω για δώδεκα, δεκατριών, δεκατεσσάρων χρόνων, ήμουν ανοιχτό παιδί στην κοινωνία και έτσι ήλθα σε επαφή με το τραγούδι. Το τραγούδι, δηλαδή, τότε του Χατζηδάκι, του Θεοδωράκη αλλά και το ελαφρό τραγούδι τής εποχής, γιατί ναι μεν ιδεολογικά το ελαφρό τραγούδι της εποχής ήταν προβληματικό, αλλά οι συνθέτες που το έγραφαν ήταν μάστορες, δεν είναι όπως σήμερα, τυποποιημένοι.

Και το τέταρτο ήταν, όταν μπήκα στο Πανεπιστήμιο και ξεκίνησα μαθήματα θεωρίας της Μουσικής, εννοώ δηλαδή φούγκα, αντίστιξη και κυρίως μουσική του 20ου αιώνα, τη σύγχρονη μουσική, και μπήκε και το στοιχεία του πειραματισμού στη ζωή μου.

Άρα αυτά τα τέσσερα στοιχεία διαμόρφωσαν τη μουσική μου προσωπικότητα.

Είπατε για το ελαφρό τραγούδι και ήθελα να σας ρωτήσω: Υπάρχουν ακόμα αθησαύριστες περιοχές στο ελληνικό τραγούδι, αλλά όχι με την έννοια της λατρείας του «παλιού» ή της καθολικής «αγιοποίησής» του;

Νομίζω ότι τα είδαμε όλα. Το δημοτικό, το λαϊκό και το ρεμπέτικο κρύβουν ακόμα θησαυρούς, αλλά εν πάση περιπτώσει κάναμε μια περιδιάβαση μεγάλη. Το ελαφρό τραγούδι, νομίζω ότι και αυτό το είδαμε στις καλύτερες εκδοχές του, δεν το ξεκαθαρίσαμε, ίσως, τα τελευταία είκοσι-τριάντα χρόνια ότι έπαιξε ένα ρόλο υπέρ της διατήρησης του συστήματος, μιλάω ιδεολογικοαισθητικά τώρα. Δεν είμαι υπέρ του ελαφρού τραγουδιού οποιασδήποτε εποχής γιατί αυτό μας κάνει να ξεχνάμε, ενώ το τραγούδι, πρέπει να μας κάνει σε αυτή τη βάρβαρη εποχή και στον καπιταλισμό που ζούμε να θυμόμαστε. Δηλαδή, δεν γίνεται η μισή Ελλάδα να ήταν εξορίες και εκτός Ελλάδος και να έγραφε ο Σακελλάριος «βρε πως μπατιρίσαμε που σαρανταρίσαμε», είναι απίστευτο αυτό το γεγονός.

Άλλο τώρα αν ο στιχουργός και κυρίως ο συνθέτης ήταν μάστορας. Αυτό είπα εγώ.

Έχουμε καταγεγραμμένους πάνω από πενήντα δίσκους δικούς σας με την έννοια του ολοκληρωμένου έργου που υπερβαίνει το άθροισμα, ας το πούμε έτσι, στίχου-μουσικής και ταυτόχρονα γράφετε γι' αυτά που σας «καίνε». Πάντα πολιτικό τραγούδι με την έννοια της διαμόρφωσης μιας στάσης ζωής. Ποιά είναι η φωτιά που σας καίει από το 1975 -με την πρώτη εμφάνιση- ως σήμερα;

Η πρώτη εμφάνιση ήταν το '67 και ο πρώτος μικρός δίσκος έγινε το '70. Διορθώνω, λίγο τη χρονολογία, το 1975 ήταν ο πρώτος μεγάλος μου δίσκος γιατί γενικά είχαν απαγορευθεί και τα δικά μου τραγούδια επί δικτατορίας για να βγουν.

Αυτό που πολύ σωστά είπατε, έχω πει εγώ και το επαναλάβατε, ότι «γράφω γι' αυτό που με καίει» είναι η παραίνεση του δασκάλου μου, Γιάννη Ρίτσου, τον οποίο συναντούσα πολύ συχνά μεταξύ '72-'73 και '76, δηλαδή στα τελευταία δύο χρόνια της δικτατορίας και στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, είχα μια επαφή εβδομαδιαία μαζί του, γι' αυτό τον θεωρώ δάσκαλό μου γιατί εκτός όλων των άλλων, μου είπε ότι «πρέπει να γράφεις γι' αυτό που σε καίει». Το να στο λέει μεσούσης της δικτατορίας ως εξής έχει σημασία. «Είτε αυτό είναι η βία του φασισμού, είτε αυτό είναι ότι είσαι μελαγχολικός γιατί σε άφησε η κοπέλα σου, είτε γιατί σου δημιουργήθηκαν κάποια πολύ ωραία συναισθήματα εντός σου από ένα περίπατο στο δάσος», ήταν πολύ ανοιχτός ο Ρίτσος.

Αυτό κράτησα: Ό,τι με καίει κάθε στιγμή.

«Αλλά πρόσεχε» μου έλεγε. «Το θέμα δεν είναι αυτό και το θέμα δεν κάνει το έργο. Το έργο το κάνει ο τρόπος που το φτιάχνεις, δηλαδή το περιεχόμενο εμφανίζεται μέσα από τη φόρμα και η φόρμα σου πρέπει να σέβεται μεν αυτό που της παραδόθηκε, αλλά να είναι σύγχρονη και να περιέχει σπέρματα του μέλλοντος».

Με την ευκαιρία να σας πω, γιατί ασχολήθηκα πολύ με την «Καντάτα για την Μακρόνησο», λόγω της επικείμενης συναυλίας. Είδα ότι η «Καντάτα για την Μακρόνησο» έχει μεν ένα θέμα συγκεκριμένο και μπορεί κάποιοι να αγάπησαν το έργο λόγω του θέματος, η αξία όμως του έργου βρίσκεται στο πώς διαχειρίζομαι μουσικά αυτό το θέμα. Κι αν ακούσετε κομμάτια τού σήμερα, θα αντιληφθείτε ότι είναι μια αντιμετώπιση η οποία όχι αντέχει σήμερα, όχι αντέχει γιατί αρκετά τραγούδια του παρελθόντος αντέχουν, δεν μιλώ γι' αυτό, μιλώ για την όλη μουσική διαχείριση. Είναι ένα πράγμα που σήμερα δεν γράφεται γιατί θεωρείται πολύ προχωρημένο ενδεχομένως.

Δηλαδή ακολούθησα την παραίνεση του Ρίτσου εκατό τοις εκατό και ως προς το σκέλος να γράφω τι με καίει και ως προς το σκέλος που αφορά τη φόρμα.

Τώρα τι «με έκαψε»; Όλα αυτά, γιατί υπάρχει η ψυχή μου και στα πολιτικά τραγούδια που ήταν έντονα κυρίως τη δεκαετία του '70, αλλά πολιτικό τραγούδι γράφω μέχρι σήμερα, απλώς τότε πέσανε εκδομένα πολλά μαζί: Πολιτικά Τραγούδια, Καντάτα για τη Μακρόνησο, Μαγιακόφσκι, Φουέντε Οβεχούνα που ήταν από θεατρική δουλειά, αλλά έχει τέτοια στοιχεία, Μουσική Πράξη στο Μπρεχτ κλπ.

Ο Καββαδίας όμως ήταν ένα ταξίδι, ένα ταξίδι στο άπειρο. Κι ο Καββαδίας, με προσδιόρισε σε πολύ μεγάλο βαθμό και με καθόρισε. Αυτό ήταν άλλη κατεύθυνση, όπως επίσης και κάποια ερωτικά μου κομμάτια για τα οποία, όμως, θέλω να πω ότι δεν είναι αποκομμένα από την εποχή που γράφονται και επομένως το χαρακτηριστικό μου, για το οποίο χαίρομαι πάρα πολύ εκ των υστέρων, είναι ότι αντανακλούν τη δραματική συγκυρία της εποχής. Δηλαδή το «Θέατρο Σκιών» που λέει η Αλεξίου είναι η δραματική συγκυρία της εποχής και ευτυχώς που μελοποίησα ποιητές ή συνεργάστηκα με στιχουργούς που ήταν πολύ μεγάλα πρόσωπα στο τραγούδι: Και ο Αλκαίος, και ο Ελευθερίου και ο Τριπολίτης και η Νικολακοπούλου και τελευταίος, με την έννοια πιο νέος, ο Οδυσσέας Ιωάννου.

Είναι αυτή η «κόκκινη γραμμή» που ξεκινά από τον Χικμέτ, το 1975 και πάμε στον Ρεμπώ, χρόνια μετά, είναι η εποχή και οι αναζητήσεις της.

Βεβαίως.

Μιλώντας για την «Καντάτα για την Μακρόνησο» είχατε πει σε πρόσφατη συνέντευξή σας με αφορμή τις επικείμενες συναυλίες, ότι εναλλάσσονται τα σύγχρονα ατονικά μέρη με κάποιο τραγούδι. Ατονικά μέρη χρησιμοποιείτε και στην «Μουσική Πράξη στον Μπρέχτ».

Βέβαια εκεί δεν είναι τόσο φανερά, δεδομένου ότι είναι πιάνο και δύο κλαρινέτα, ενώ στην περίπτωση της «Καντάτας για την Μακρόνησο» είναι πολύ μεγαλύτερη ορχήστρα.

Επειδή μιλάμε και για τη μουσική, ποιά ήταν η ανάγκη που γέννησε την ατονική μουσική; Και επειδή, συγκινεί πολύ, πως θα ήταν η μουσική σήμερα αν ζούσε περισσότερο ο Νίκος Σκαλκώτας;

Η ίδια. Άλλωστε ο Σκαλκώτας όσο ζούσε δεν επέδρασε δυστυχώς.

Σε ό,τι αφορά την ατονική μουσική: Η φόρμα στη μουσική είναι κοινωνική εμπειρία η οποία καταδεικνύει μια συγκεκριμένη εποχή. Δεν είναι το «έτσι γουστάρω» του ιδιοφυούς συνθέτη, απλώς στον ιδιοφυή φαίνεται εντονότερα. Δηλαδή, αν πάρουμε την περίοδο του Μπαχ για 70-80 χρόνια, ίσως και λίγο πριν και λίγο μετά, θα δούμε μια φόρμα η οποία δεν έχει σχέση με το πριν, μάλλον έχει σχέση αλλά πάει αλλού. Όταν μετά, έρχονται οι Μότσαρτ, Χάϋδν, Μπετόβεν, η απόστασή τους από τον Μπαχ -ίσως ο πλέον ιδιοφυής συνθέτης που έβγαλε ποτέ η λεγόμενη «Δύση»-, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά, άρα η κάθε εποχή πρέπει να βρει τη φόρμα γιατί η φόρμα είναι κοινωνική εμπειρία αποκρυσταλλωμένη, άρα αφορά μια συγκεκριμένη εποχή, προσέξτε, που δεν αλλάζει. Τα χρόνια εκείνα, η κοινωνία δεν άλλαζε μέσα σε εκατό χρόνια. Στον 20ο αιώνα η κοινωνία άλλαξε αρκετές φορές, όχι μόνο λόγω της Επανάστασης του Οκτώβρη 1917, αλλά και στις ίδιες τις κοινωνίες με καπιταλισμό άλλαξαν πράγματα. Άρα η φόρμα άλλαζε γρηγορότερα διότι ήταν κοινωνική εμπειρία αποκρυσταλλωμένη.

Μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο έγιναν φοβερές ανακατατάξεις. Αυτή η σταθερότητα του συστήματος έσπασε με αποτέλεσμα στη μουσική έγιναν απίστευτα πράγματα, ειδικά από το '50 μέχρι το '60, ειδικότερα στη Γερμανία, όχι μόνο με Γερμανούς συνθέτες, εκεί γίνονταν τα φεστιβάλ στο Ντάρσταντ. Εκεί, γίνονται πράγματα και εκεί, είπαν: Η τονικότητα σε διάφορες εποχές λειτούργησε ως συνδετικός κρίκος ενός παλιού συστήματος κοινωνιών. Σήμερα που τα πράγματα φαίνονται να αλλάζουν, σήμερα μετά από 50 εκατομμύρια νεκρούς, κάθε ήχος επιτρέπεται. Σωστό, σαν αντίληψη, αν και αυτοί το υπονόμευσαν γιατί το «κάθε ήχος επιτρέπεται» απέκλειε ό,τι προηγουμένως είχε γίνει, οι περισσότεροι ήταν δογματικοί, δύο-τρεις ευτυχώς το ξεπέρασαν.

Έτσι λοιπόν, βγήκε αυτό που λέμε ατονικό. Η ανάγκη, δηλαδή του πράγματος και για να εκφράσει τη σύγχρονη πραγματικότητα. Αν ακούσετε, είτε τη «Χιροσίμα» (1959) του Πεντερέτσκι, είτε το Dies Irae (1961) του Πεντερέτσκι, θα σας ανατριχιάσει κάτι, όπως ανατρίχιαζε ο κόσμος με την πυρηνική βόμβα που έπεσε στην Χιροσίμα. Όχι με ρεαλιστικό τρόπο, και αυτό ήταν μια σχέση των φθόγγων της μουσικής παιγμένων από έγχορδα που δεν είχε ποτέ συμβεί στην προγενέστερη μουσική, κάτι που ήταν πραγματικά ένα ανατριχιαστικό πράγμα.

Μπήκε, λοιπόν, στη ζωή όσων συνθετών γνώρισαν αυτή την εκδοχή, εγώ την γνώρισα στα τέλη της δεκαετίας του '60, αρχές δεκαετίας του '70.

Στην «Καντάτα για τη Μακρόνησο» για να παρουσιάσω τον τρόμο, τον φόβο, αυτό το πράγμα το απίστευτο που έζησαν αυτοί οι άνθρωποι, το θάνατο πάνω από τα κεφάλια τους με τους βασανιστές, προσπάθησα και το έδωσα με τα μέρη που χαρακτηρίζω ατονικά. Από εκεί και πέρα το πάθος των ανθρώπων, τον ηρωισμό των ανθρώπων, τον έβγαλα με ένα τραγούδι που εξέφραζε αυτό το κομμάτι του Ρίτσου. Και η ποίηση του Ρίτσου έχει δύο επίπεδα: Έχει το επίπεδο -άμα δείτε το ποίημά του το «Φεγγάρι»- είναι ένα πράγμα μεταξύ εξπρεσιονισμού με στοιχεία υπερρεαλισμού. Απεναντίας το ποίημα «Αλέξης» είναι ένα ρεαλιστικό κομμάτι. Και είναι επιτρεπτό. Σε ακραίες περιπτώσεις είναι επιτρεπτά τα πάντα, και στον μουσικό, με την έννοια ότι θα σεβαστεί το κείμενο και θα τον καθοδηγήσει το κείμενο.

Μια παρατήρηση ακόμα που με κάνει να κορδώνομαι: Το έργο έχει να παιχτεί 42 χρόνια, παίχτηκε το 1976 στο Σπόρτινγκ σε δύο παραστάσεις και τώρα θα παιχτεί στην Αθήνα, στην Πάτρα και στην Θεσσαλονίκη στις εκδηλώσεις για τον εορτασμό των 100 χρόνων του ΚΚΕ.

Παίχτηκε όμως τρεις φορές στο εξωτερικό στο Βερολίνο, στην Όπερα της Γλασκώβης και στο Konzert Haus της Βιέννης. Θα μείνω στην Όπερα της Γλασκώβης γιατί εκεί δεν ήταν ούτε ένας Έλληνας, ήταν 1500 Εγγλέζοι ή άλλοι και η μόνη σχέση που είχαν ήταν πέντε-έξι λεπτά που ένας σπουδαίος σκηνοθέτης, ο John McGrath, προλόγισε λέγοντας τους το θέμα και τι ήταν η Μακρόνησος. Από εκεί και πέρα δεν υπήρχε το κείμενο του Ρίτσου, δεν υπήρχε μετάφραση επάνω. Η αποθέωση στο τέλος του έργου ήταν πρωτοφανής. Δεκαπέντε λεπτά μας αποθέωναν, άρα λειτούργησε η μουσική αυτή καθεαυτή.

Έχετε μιλήσει για «80 χρόνια αντοχής του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού».

Είχα πει και το επαναλαμβάνω, χωρίς να είμαι σοβινιστής, σίγουρα είμαι διεθνιστής αγαπώντας τον τόπο μου πάρα πολύ βέβαια, ότι η εκκίνηση του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού γίνεται τυπικά το 1942 από τον Μάνο Χατζιδάκι ο οποίος σε ηλικία 17 χρόνων γράφει ένα τραγούδι «Ήλθε βοριάς, ήλθε νοτιάς» θέλοντας να απαντήσει μαζί με ένα φίλο του στο «Λιλή Μαρλέν» που άκουγε όλα τα βράδια από τους Γερμανούς κατακτητές. Εκεί τυπικά έχουμε την έναρξη.

Τρεις όμως είναι οι συνθέτες που προσδιορίζουν αυτό που λέμε έντεχνο ελληνικό τραγούδι: Είναι ο Χατζιδάκις, ο Θεοδωράκης, αλλά είναι και ο Τσιτσάνης ο οποίος είναι ο σύνδεσμος μεταξύ του ρεμπέτικου και του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού γιατί η «Αχάριστη» ή η «Συννεφιασμένη Κυριακή» δεν είναι ρεμπέτικο τραγούδι και είναι δύο ύμνοι. Τρεις κολώνες, λοιπόν, αλλά και σημαντικά πρόσωπα, όπως ο Νίκος Μαμαγκάκης και ο Αργύρης Κουνάδης.

Άρα, λοιπόν, σήμερα έχουμε 2018, έχουμε σχεδόν 80 χρόνια, 76 για την ακρίβεια αν η έναρξη είναι το 1942 και το τραγούδια αυτό, όχι μόνο αντέχει, εξελίσσεται. Δηλαδή μετά την πρώτη φουρνιά, έρχεται η φουρνιά στην οποία «τελευταίος των Μοϊκανών» χρονικά, είμαι εγώ. Είναι ο Μαρκόπουλος, ο Ξαρχάκος, ο μακαρίτης Λοΐζος, ο Μούτσης, ο Σαββόπουλος και κάποιοι άλλοι και είμαι και εγώ, χρονολογικά εκεί εντάσσομαι, βγήκα λίγο πιο μετά από αυτούς, λόγω της δικτατορίας, δηλαδή αν μπορούσα να βγω το '67, το '68, το '69, θα ήμουν εντελώς σε αυτή τη φουρνιά.

Αρκετά έργα δικά μας ή και τραγούδια, δεν είναι ότι προστέθηκαν στους προηγούμενους, διεύρυναν τα όρια.

Μιλήσαμε για την «Καντάτα για την Μακρόνησο», αλλά υπάρχουν και άλλα, υπάρχουν έξι έργα του Μαρκόπουλου, το ένα καλύτερο από το άλλο... Η γενιά αυτή, είτε μελωδικά, είτε μόνο ένα τραγούδι, είτε κύκλοι τραγουδιών ή έργα βασισμένα, όπως η «Καντάτα για την Μακρόνησο» που μιλάμε, διεύρυναν τα όρια.

Έρχεται μετά η τρίτη γενιά των τραγουδοποιών που χωρίζεται σε δύο υποφουρνιές: αυτή του '80 και αυτή του '90. Οι άνθρωποι αυτοί προσθέτουν άλλες εκδοχές στο τραγούδι. Οι πρίγκιπες, ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας κάνουν τα «Ζεστά Ποτά» και αλλάζουν το τοπίο. Οι Φατμέ με τον Πορτοκάλογλου, το '80, οι Τερμίτες με τον Μαχαιρίτσα το '80 επίσης, ο Διονύσης Τσακνής ο οποίος γράφει κάποια τραγούδια συγκυρίας «Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον», ο Σωκράτης Μάλαμας ο οποίος είναι η λαϊκή εκδοχή των τραγουδοποιών. Μετά έρχεται η γενιά του ΄90, φορτίο καταπληκτικό, Μίλτος Πασχαλίδης, Χρήστος Θηβαίος, Φοίβος Δεληβοριάς, Ορφέας Περίδης, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ων ουκ έστι αριθμός, πάνω από δέκα... Αυτοί προσθέτουν άλλες εκδοχές.

Και τέλος υποστηρίζω ότι η τέταρτη γενιά μπαίνει μετά το 2000, μπορεί αυτή τη στιγμή να ξέρουμε περισσότερο κάποιους τραγουδιστές όπως ο Γιάννης Χαρούλης, που είναι περισσότερο τραγουδιστής, παρά τραγουδοποιός, η Ρίτα Αντωνοπούλου, η Νατάσα Μποφίλιου. Από πίσω υπάρχουν συνθέτες που γράφουν και τραγουδοποιοί οι οποίοι μάλλον είναι μικρότερης εμβέλειας και μπερδευόμαστε και τους μικρότερης εμβέλειας να τους θεωρούμε και μικρότερης αξίας. Δεν είναι έτσι διότι αυτή τη στιγμή έχουν γίνει τέτοιες αλλαγές, έχει διαλυθεί η δισκογραφία και παρασυρόμαστε πολλές φορές. Διαλύθηκε η δισκογραφία και δεν τους ακούμε, τους ακούμε λίγο. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης είναι αυτά που είναι - με ελάχιστες εξαιρέσεις - οπότε παίζουν μικρότερο ρόλο... Άλλο η λειτουργία των πραγμάτων και άλλο η αξία των προσώπων.

Υποστηρίζω, λοιπόν, ότι η τέταρτη γενιά μπαίνει, και υπάρχουν πράγματα που πρέπει να δούμε. Και πάντως, έτσι κι αλλιώς, σου μίλησα για 80 χρόνια.

Είπατε για διάλυση της δισκογραφίας. Παλαιότερα το να πας να αγοράσεις ένα δίσκο ήταν μια πράξη με πολλαπλό συμβολισμό: Από την επιλογή, μέχρι το ότι αγόραζες ένα ολοκληρωμένο έργο. Οι πιο πολλοί «φτιάχναμε δισκοθήκη», δεν αγοράζαμε δίσκους. Έχει διαφορά. Αυτή η διάλυση για ποιό λόγο έγινε και πού οδηγεί;

Γιατί έγινε αυτό: Θα σε πάω πίσω στο 1979, ήμουν 32 ετών, είχα κάνει την «Καντάτα», τα «Πολιτικά Τραγούδια», τον «Μπρέχτ» και είχα μόλις εκδόσει τον «Καββαδία». (σσ: «Ο Σταυρός του Νότου»). Ήμουν σε ένα μπαρ, ημίφως, και περίμενα ένα φίλο μου. Και είναι δύο φοιτητές, τους έβλεπα, στα σκαμπό του μπαρ και λέει ο ένας:

«Ρε, συ, έμαθες; Ο Μικρούτσικος έβγαλε καινούργιο δίσκο».

«Ναι; Ποιόν;»

«Είναι ένας ποιητής, κάτσε να θυμηθώ», στο τέλος μετά από δυο λεπτά ψάξιμο, «ο Καββαδίας» λέει.

«Τον έχεις αγοράσει;»

«Ναι».

«Ωραία, το Σάββατο τον φέρνεις στο σπίτι, καλούμε τον Τάκη, την Δήμητρα, τον τάδε και με πίτσες θα τον ακούσουμε και θα τον συζητήσουμε».

Αυτό ήταν ο μέσος όρος εκείνης της εποχής και από εκεί απέρρεε και το «φτιάχνω δισκοθήκη». Αυτό χάθηκε γιατί την εποχή εκείνη, το target group της δισκογραφίας, αυτό δηλαδή που ζούσε την δισκογραφία μεταξύ 15 και 30 χρόνων, τον ελεύθερο χρόνο του τον κατανάλωνε ακούγοντας μουσική με αυτόν τον τρόπο.

Όταν έγινε η εξέλιξη της τεχνολογίας αυτό μετακινήθηκε και αυτή τη στιγμή είναι φως-φανάρι ότι είναι Facebook, Youtube κλπ, με την έννοια ότι τον ελεύθερο χρόνο μου ...εκεί.

Ακόμα και ο γιός μου, είναι 17 χρόνων, το τέταρτο παιδί μου, που είναι πολύ σοβαρό παιδί, πολιτικά ενημερωμένο και ενεργό, καλλιτεχνικά σοβαρό παιδί και παιδί της εποχής του, διαβάζει… ο υπολογιστής είναι στο χέρι.

Φαντάσου, τώρα, άλλους χωρίς αυτά τα χαρακτηριστικά...

Άρα, λοιπόν, ο ελεύθερος χρόνος από τη στιγμή που έφυγε από εκεί, είναι το πρώτο και βασικό γιατί αυτό το πράγμα πήρε την κατιούσα. Αν σε αυτό προσθέσεις δύο ακόμα έχεις την απάντηση: το δεύτερο είναι ότι οι εταιρείες δίσκων -ο Μαρξ, υπενθυμίζω, έλεγε ότι ο καπιταλιστής θα πουλήσει και το σκοινί που θα τον κρεμάσουν- πούλησαν το σκοινί που τις κρέμασε: πούλησαν όλο το υλικό τους από τη δεκαετία του '90 τσάμπα, συνηθίζοντας τον κόσμο στο 1 ευρώ.

Με 1 ευρώ έπαιρνες το δίσκο «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη και ο κόσμος στη φάση που είχε κάποια χρήματα συνήθισε, στη φάση που δεν είχε, δεν το συζητάμε...

Ο τρίτος παράγων είναι «κατεβάζω δωρεάν», επί της ουσίας. Μέχρι στιγμής, αυτό ισχύει. Ειδικά στην Ελλάδα με τα δικαιώματα είναι ξέφραγο αμπέλι.

Είπα τρεις λόγους, αλλά με αυτή τη σειρά: Πρώτη είναι η μετακίνηση του ελεύθερου χρόνου. ¨Έχοντας τη διάλυση της δισκογραφίας, αυτό σημαίνει τεράστιο φρένο και τεράστιο πρόβλημα για όσους δουλεύουν στη μουσική και κυρίως τα νέα πρόσωπα.

Γιατί εγώ και να μην μπορέσω να βγάλω ένα δίσκο, προηγούμενα αναφέρθηκε έχω 50, επί της ουσίας είναι 70, έχω λοιπόν όλες μου τις δουλειές εκδομένες.

Και έχω τη δυνατότητα να κάνω συναυλίες κιόλας. Ένας τύπος που τον λένε «Θάνο Τσιπουρόπουλο» και έχει πολύ ταλέντο, έχει περισσότερο από εμένα ταλέντο, ή σαν και εμένα ταλέντο τι μπορεί να κάνει;

Να βγει και να πάνε πόσοι; Ποιοί; Πόσοι συνάδελφοί σου δημοσιογράφοι θα του έπαιρναν συνέντευξη;

Κανένας και αν κάποιος τον είχε παρατηρήσει, ένας...

Άρα λοιπόν είναι η απάντηση του «γιατί», στην πλήρη καταρράκωση της δισκογραφίας.

Υπάρχουν και άλλοι λόγοι: Είναι ο ρόλος των ΜΜΕ στην συντριπτική τους πλειοψηφία. Ο ρόλος των ΜΜΕ και όταν υπήρχε δισκογραφία ήταν άθλιος.

Τι κάνουν τα ΜΜΕ με τις διάφορες εκπομπές άρα και με τις μουσικές εκπομπές; Ας πάμε στην δεκαετία του '90 και έτσι δεν θίγουμε και τους υπάρχοντες: Εκπέμπουν ότι μπορεί να διαιωνίσει το συγκεκριμένο σύστημα. Δεν θα εκπέμψουν κάτι που θα το πληγώσει ή θα του δημιουργήσει πρόβλημα. Και ορισμένοι από μας που είμαστε γνωστοί, που υποχρεώνονται να μας φέρνουν στις τηλεοράσεις είναι απλά για αποενοχοποίηση.

Έχουμε τις τρεις συναυλίες προς τιμήν των 100 χρόνων του ΚΚΕ.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό και θα πω γιατι: Καταρχήν 42 χρόνια είχε να παιχθεί ολοκληρωμένα η «Καντάτα για την Μακρόνησο» εδώ στην Ελλάδα. Είχα μερικές κρούσεις τα τελευταία 5-7 χρόνια και θα μπορούσε ίσως να έχει γίνει αν και κάτι μου έλειπε: ο φυσικός χώρος του έργου, δεν εννοώ να πάμε να το παίξουμε στην Μακρόνησο. Φυσικός χώρος είναι εκεί που υπάρχουν οι άνθρωποι αυτού του έργου. Είχα πει και ελπίζω να μην θεωρηθεί ούτε σαν κομπλιμέντο, ούτε σαν υπερβολή, ούτε σαν λαϊκισμός, ότι η ιδιοκτησία του έργου τέχνης ανήκει στον δημιουργό του. Στην περίπτωση της μελοποιημένης ποίησης ή της όπερας είναι δύο οι δημιουργοί. Ο συνθέτης και ο λιμπρετίστας ή ο ποιητής. Υπάρχουν όμως και μερικά ακραία έργα τα οποία με τίποτα δεν θα είχαν γραφτεί αν δεν υπήρχε ένας συγκεκριμένος κόσμος. Και αυτός είναι ο κόσμος της Μακρονήσου, ο κόσμος που πάλεψε στην δεκαετία του '40 και πάλεψε μέσα από τις γραμμές του ΚΚΕ και δίπλα σε αυτό.

Αυτό δεν είναι θέμα πολιτικής σχέσης με το ΚΚΕ, δεν μιλώ για μένα, μιλώ γενικά, ή να είμαι καλός... Ένας καλοπροαίρετος αντίπαλος του ΚΚΕ θα το παραδεχθεί αυτό το πράγμα.

Συνεπώς, ο φυσικός χώρος ήταν εκεί. Υπάρχει μια ιδιοκτησία σε αυτόν τον κόσμο, σε αυτό το έργο και γι' αυτό είμαι συγκινημένος και είναι και μεγάλη τιμή, γιατί το ΚΚΕ και μόνο ότι λέμε τα 100 χρόνια του, είναι το πιο ιστορικό κόμμα στην Ελλάδα, μακράν...

Μαζί με την «Καντάτα για την Μακρόνησο» θα ακουστούν η «Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι» και μια σειρά πολιτικών τραγουδιών.

Θα ήθελα να πω κάτι για την «Σπουδή»: Μιλάμε για μια εκπληκτική δουλειά που έχει κάνει ο Ρίτσος πάνω στον Μαγιακόφσκι, δηλαδή, πραγματικά, έχει γραφτεί από σπουδαίους φιλολόγους, και τον Γιώργο Σαββίδη νομίζω, ότι και μόνο η μετάφραση του πάνω στον Μαγιακόφσκι θα έφερνε τον Ρίτσο στην κορυφή της ελληνικής φιλολογίας.

Όμως το ίδιο το έργο, αυτό καθεαυτό, του Μαγιακόφσκι προσδιορίζει την, κατά την γνώμη μου, καλύτερη δεκαετία της ανθρωπότητας. Για μένα η καλύτερη δεκαετία της ανθρωπότητας ήταν η δεκαετία '18-'28 στην Σοβιετική Ένωση. Ήταν στοιχεία της ελευθερίας που πρέπει να ονειρευτούμε στο μέλλον για ένα σοσιαλισμό. Διότι παρ' όλη την δυσκολία εκείνης της εποχής, παρότι Άγγλοι, Γάλλοι, «Λευκοί» Ρώσοι είχαν επιτεθεί και είχαν κλείσει τους μπολσεβίκους μεταξύ Λένινγκραντ και Μόσχας, ζούσες, δεν ζούσες, και ο κόσμος έπαιρνε συσσίτιο με σούπες, υπό το μηδέν, στις πλατείες, υπήρχε μια πολύ μεγάλη ελευθερία των πραγμάτων, παρότι ήταν με το όπλο παρά πόδα.

Κάτι τέτοιο γνωρίσαμε και λίγο στην Κούβα, που αν δεν υπήρχε το εμπάργκο θα ήταν μια άλλη χώρα, αλλά ήταν εκείνη η δεκαετία.

Και ποιός εξέφραζε εκείνη την δεκαετία από πλευράς Τέχνης; Τουλάχιστον από πλευράς ποίησης ο Βλαδίμηρος Μαγιακόφσκι.

Βεβαίως άρχισαν να γράφουν εκεί και ο Σοστακόβιτς και ο Προκόφιεφ, σπουδαίοι μουσικοί του 20ου αιώνα, αλλά ο Μαγιακόφσκι είναι αυτός που το εξέφρασε και παρότι η σφαίρα μπήχτηκε βαθιά το '31, αυτός είναι ο ποιητής αυτής της πιο φωτεινής περιόδου της ανθρώπινης ιστορίας.

* Οι ημερομηνίες διεξαγωγής των τριών συναυλιών του Θ. Μικρούτσικου είναι 11 Μαρτίου στην Αθήνα στο Κλειστό Ολυμπιακό Γυμναστήριο Γαλατσίου, 23 Μαρτίου στο Κλειστό Γυμναστήριο «Δ. Τόφαλος» στην Πάτρα και 1η Απριλίου στο Παλαί ντε Σπόρ στη Θεσσαλονίκη.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Πού θα απολαύσεις την Πανσέληνο του Σεπτεμβρίου και το "ματωμένο φεγγάρι" στην Αθήνα

Η τελευταία πανσέληνος του καλοκαιριού είναι εδώ (7/9), κι εμείς σου προτείνουμε τις καλύτερες εμπειρίες για να την υποδεχθείς με τον πιο ρομαντικό τρόπο.

ΠΟΙΟΙ ΑΛΛΟΙ ΒΡΑΒΕΥΤΗΚΑΝ 06 Σεπ 2025 | 23:03

Φεστιβάλ Βενετίας: Στον Τζιμ Τζάρμους ο Χρυσός Λέοντας για την ταινία "Father Mother Sister Brother"

Η δραματική κομεντί του ανεξάρτητου Αμερικανού σκηνοθέτη "Πατέρας Μητέρα Αδελφή Αδελφός" εξερευνά τις οικογενειακές σχέσεις σε τρία κεφάλαια, μεταξύ Νιου Τζέρσι, Δουβλίνου και Παρισιού

06 Σεπ 2025 | 19:21

"A Visit To Grandpa's": O Άντονι Χόπκινς πρωταγωνιστής σε ταινία-φόρο τιμής στις ουαλικές ρίζες του

Ο δύο φορές βραβευμένος με Όσκαρ Άντονι Χόπκινς πρόκειται να πρωταγωνιστήσει στην ταινία "A Visit To Grandpa’s", βασισμένη στη συγκινητική ιστορία ενηλικίωσης του διάσημου Ουαλού συγγραφέα Ντίλαν Τόμας.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 05 Σεπ 2025 | 13:05

"Ορέστεια" του Αισχύλου: Προσθήκη νέας παράστασης στο Θέατρο Πέτρας μετά το sold out

Αυλαία σε μια θριαμβευτική πορεία, μια τελετουργική αποχαιρετιστήρια πράξη και ένα παγκόσμιο μήνυμα για τη βία, τη δικαιοσύνη και την ανθρώπινη μοίρα.

ΜΙΝΙ ΣΕΙΡΑ 05 Σεπ 2025 | 12:06

"Θάλασσες μάς χώρισαν": Πρώτη ανάγνωση σεναρίου για τη νέα δραματική σειρά της ΕΡΤ - Μοναδικό καστ

Το ταξίδι ξεκινά: μια δυνατή ιστορία για την απώλεια, τον ξεριζωμό και την αστείρευτη δύναμη του ανθρώπου να συνεχίζει, ακόμα και μέσα από τις πιο σκοτεινές θάλασσες.

05 Σεπ 2025 | 11:46

ΠΝΟΗ: Ο Μιχάλης Δέλτα εμπνέεται από το πρωτοποριακό έργο του Takis

Η παράσταση "Πνοή" εντάσσεται στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων της έκθεσης Takis 1∞ που διοργανώνει το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στα δυο μουσεία του, στην Αθήνα και στην Άνδρο, έως τις 2 Νοεμβρίου.

ΑΠΟ 16/10 05 Σεπ 2025 | 11:30

"Merde": Μια μουσική κωμωδία για τα "κακώς κείμενα" του ελληνικού θεάτρου

Όλα όσα θα θέλατε να ξέρετε για το θέατρο, αλλά φοβόσασταν να ρωτήσετε, από 16 Οκτώβρη, στην κεντρική σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, που φέτος γιορτάζει τα 130 χρόνια λειτουργίας του.

ΜΑΓΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ 05 Σεπ 2025 | 10:50

Ο Μίλτος Πασχαλίδης γιόρτασε "30 χρόνια τραγούδια" στο κατάμεστο Ηρώδειο [εικόνες]

Χιλιάδες κόσμου υποκλίθηκαν στον Μίλτο Πασχαλίδη, ο οποίος έδωσε μια μεγάλη συναυλία στο Ηρώδειο, το βράδυ της Πέμπτης, για τα 30 χρόνια καριέρας του.

"ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ" 05 Σεπ 2025 | 07:20

Σείστηκε το Καλλιμάρμαρο στη συναυλία για τον Στέλιο Καζαντζίδη - Πλήθος καλλιτεχνών, συγκίνηση και αγαπημένα τραγούδια

Το παρών στη μεγαλειώδη συναυλία για τον σπουδαίο ερμηνευτή Στέλιο Καζαντζίδη έδωσαν 30.000 θεατές, ενώ συμμετείχε πλήθος αγαπημένων καλλιτεχνών.

04 Σεπ 2025 | 12:06

Τι θα δούμε 7 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο: Από "Ρωμαίο και Ιουλιέτα" μέχρι "Κάρμεν" και "Λίμνη των Κύκνων"

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα-σταθμούς διαφορετικών εποχών και ρευμάτων με αφετηρία τον ρομαντισμό, την χρυσή εποχή του Ρώσικου μπαλέτου και το νεοκλασικό στυλ.

ΔΥΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ 04 Σεπ 2025 | 11:39
ΣΠΑΡΤΑΡΙΣΤΗ ΚΩΜΩΔΙΑ 04 Σεπ 2025 | 09:58

"Πρόσεχε ποιον σκοτώνεις": Το νέο έργο των Ρέππα-Παπαθανασίου στο Θέατρο Πειραιώς 131

Μία σπιρτόζικη ιστορία φόνων, γεμάτη από ίντριγκες, ανατροπές και το κομψό χιούμορ που ταιριάζει στο αστικό κλίμα της δεκαετίας του 1950.

ΚΑΙ ΝΕΑ ΜΕΡΑ 04 Σεπ 2025 | 08:16

Τέλος του Παιχνιδιού: Ο Μάκης Παπαδημητρίου ανεβάζει το έργο του Μπέκετ με τον Χρυσοστόμου στο Θέατρο Ιλίσια

Ο Μάκης Παπαδημητρίου συναντά επί σκηνής τον Γιώργο Χρυσοστόμου, οκτώ χρόνια μετά την προηγούμενη εκρηκτική τους συνύπαρξη στη σκηνή.

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ 03 Σεπ 2025 | 10:44

Ο Τομ Χόλαντ αποθεώνει τον Κρίστοφερ Νόλαν: "Η Οδύσσεια έχει το καλύτερο σενάριο που διάβασα ποτέ"

Ο Χόλαντ ο οποίος υποδύεται τον Τηλέμαχο, στην επική μεταφορά του ομηρικού έπους σε δηλώσεις του, χαρακτήρισε το σενάριο ως "το καλύτερο που έχω διαβάσει ποτέ".

02 Σεπ 2025 | 22:02

Κωνσταντίνα: Επιστρέφει για ανεπανάληπτες μουσικές βραδιές στο Κολωνάκι

Η Κωνσταντίνα με την πολυετή της διαδρομή και τη ζεστασιά της φωνής της παρασύρει σε μια μουσική βιωματική εμπειρία γεμάτη συναίσθημα.

ΣΤΑ 73 ΤΟΥ 02 Σεπ 2025 | 17:58

Πέθανε ο Γκράχαμ Γκρίν: Ο πρώτος ηθοποιός που μίλησε ινδιάνικα στο σινεμά, στην ταινία "Χορεύοντας με τους λύκους"

"Με βαθιά θλίψη ανακοινώνουμε τον ειρηνικό θάνατο του βραβευμένου, θρυλικού Καναδού ηθοποιού Γκράχαμ Γκριν", ανέφερε ο Τζέρι Τζόρνταν σε δήλωσή του στο CBC News

ΕΩΣ ΤΙΣ 7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 02 Σεπ 2025 | 15:28

Η Χίος ζει φέτος στον παλμό του 4ου The Chios Festival

Ξεκίνησε το 4ο Φεστιβάλ Χίου- Τα δρώμενα και οι καλεσμένοι

ΑΠΟ 15 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 02 Σεπ 2025 | 08:00

Πέντε δυνατές πρεμιέρες στην ΕΡΤ1 που θα καθηλώσουν

Γέλιο, συγκίνηση, μυστήριο, δράση και ανθρώπινες ιστορίες γεμάτες συναίσθημα επιφυλάσσουν οι σειρές μυθοπλασίας που κάνουν πρεμιέρα σε λίγες ημέρες στην ΕΡΤ1.

"ΕΦΥΓΕ" ΤΟ 2021 02 Σεπ 2025 | 07:48

Οικουμενικός και αθάνατος: Τέσσερα χρόνια χωρίς τον Μίκη Θεοδωράκη

Ο Μίκης Θεοδωράκης έφυγε, αλλά συνεχίζει να μας καθοδηγεί. Ένας οικουμενικός Έλληνας που έγραψε με νότες την ψυχή ενός έθνους.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 01 Σεπ 2025 | 08:37

Αιχμηρή ανάρτηση της Μάρως Βαμβουνάκη για τον Λάνθιμο: Μήπως ο κόσμος χειροκροτούσε ενθουσιασμένος επειδή τέλειωσε η ταινία;

Με μία αιχμηρή ανάρτηση, σχολίασε η συγγραφέας Μάρω Βαμβουνάκη, τη μεγάλη επιτυχία που είχε η πρεμιέρα της νέας ταινίας του Γιώργου Λάθνιμου "Bugonia" στο Φεστιβάλ Βενετίας.

ΑΠΟΘΕΩΣΗ 31 Αυγ 2025 | 12:53

Φεστιβάλ Βενετίας: Ντελίριο ενθουσιασμού για τον "Frankestein" του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο - 13 λεπτά χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές

Οι πρωταγωνιστές του Frankestein Όσκαρ Άιζακ και Τζέικομπ Ελόρντι δεν μπόρεσαν να συγκρατήσουν τα δάκρυά τους, καθώς το κοινό συνέχιζε να χειροκροτεί

ΜΗΝ ΤΗ ΧΑΣΕΤΕ 29 Αυγ 2025 | 12:58

"Οι Όρνιθες" με Χρυσοστόμου και Παπασπηλιόπουλο ανοίγουν για τελευταία φορά τα φτερά τους

Με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και τον Γιώργο Χρυσοστόμου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι Όρνιθες ολοκληρώνουν το μαγικό τους πέταγμα, σε επιλεγμένα θέατρα της Αττικής.

EMBASSY THEATER 29 Αυγ 2025 | 12:55

Πρώτες εικόνες από την "Κόμισσα της Φάμπρικας" σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή - Με εξαιρετικό καστ

Η Κόμισσα της Φάμπρικας θα κάνει πρεμιέρα στις 16 Οκτωβρίου στο Embassy theater.

ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΝΟ ΒΛΑΧΟ 29 Αυγ 2025 | 12:43

"ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ - Πόσο Δύσκολο να Είσαι Άντρας": Οι 5 τελευταίοι σταθμοί της περιοδείας

Η παράσταση "Δον Ζουάν – Πόσο Δύσκολο να Είσαι Άντρας", σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου, με τον Πάνο Βλάχο στον ομώνυμο ρόλο, ολοκληρώνει την καλοκαιρινή της περιοδεία, με 5 τελευταίους σταθμούς.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 29 Αυγ 2025 | 12:40

Δ. Αθηναίων: Δωρεάν κινηματογραφικές προβολές για ένα μήνα στα σχολικά προαύλια - Οι ταινίες

Από την Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου ξεκινούν και πάλι οι δωρεάν προβολές παιδικών ταινιών στα προαύλια των σχολείων.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ 29 Αυγ 2025 | 12:14

"Η μεγάλη χίμαιρα": Στον "αέρα" το πρώτο teaser της πολυαναμενόμενης σειράς της ΕΡΤ

Το αριστουργηματικό μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση, που θεωρείται σταθμός στη νεοελληνική λογοτεχνία, μεταφέρεται για πρώτη φορά στην οθόνη μέσα από μια σειρά έξι επεισοδίων

ΔΕΙΤΕ ΤΟ 29 Αυγ 2025 | 09:59

Bugonia: Κυκλοφόρησε το επίσημο τρέιλερ της νέας ταινίας του Λάνθιμου με την Εμμα Στόουν

Η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου "Bugonia" έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

82Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ. 29 Αυγ 2025 | 09:55

Πρεμιέρα για το "Bugonia": Αποθεώθηκαν Γιώργος Λάνθιμος και Εμμα Στόουν στη Βενετία - Τους χειροκροτούσαν όρθιοι επί 6 λεπτά

Με αφορμή και την παγκόσμια πρεμιέρα του "Bugonia" δια χειρός Γιώργου Λάνθιμου την Πέμπτη, δόθηκε στη δημοσιότητα και το επίσημο τρέιλερ του πολυαναμενόμενου φιλμ.

5-7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 29 Αυγ 2025 | 09:00

LAComics Festival: Για 7η χρονιά στη Λάρισα το μεγάλο διεθνές φεστιβάλ κόμικ [εικόνες]

Το μεγάλο διεθνές φεστιβάλ της Θεσσαλίας για τα comics και τη street art επιστρέφει από τις 5 έως και τις 7 Σεπτεμβρίου 2025 στον Μύλο του Παππά στη Λάρισα. Με ελεύθερη είσοδο.

ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΜΗΝΥΜΑ 28 Αυγ 2025 | 19:15

Με παλαιστινιακή σημαία στο πέτο ο Γιώργος Λάνθιμος στο Φεστιβάλ της Βενετίας [εικόνες - βίντεο]

Οι συνεργάτες και φίλοι, Λάνθιμος και Στόουν, φωτογραφήθηκαν από τους δημοσιογράφους, με τον Έλληνα σκηνοθέτη να έχει στο πέτο του την παλαιστινιακή σημαία καθ' όλη την διάρκεια

ΑΠΟ 5 ΕΩΣ 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 28 Αυγ 2025 | 10:45

Το 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Αρεως: 210 εκδοτικοί οίκοι και πάνω από 200 εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο

Στις 5 Σεπτεμβρίου, η μεγαλύτερη γιορτή του Βιβλίου "ανοίγει τις πύλες της" στο Πεδίον του Άρεως για να υποδεχτεί τους φίλους του βιβλίου και να προσελκύσει νέους αναγνώστες.

ΣΑΤΙΡΙΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ 28 Αυγ 2025 | 10:40

Η Καρυάτιδα: Το καυστικό έργο του Γιώργου Καπουτζίδη μετακομίζει σε νέα στέγη από τον Οκτώβριο

Μια ανατρεπτική κωμωδία, αφιερωμένη στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου, να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες.

ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ 28 Αυγ 2025 | 09:35

Η Ηλέκτρα του Τάρλοου ολοκληρώνει το ταξίδι της στην Αττική - Οι τελευταίοι σταθμοί

Μετά τον θρίαμβο της Επιδαύρου, τις διθυραμβικές κριτικές και τις sold out παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα, η Ηλέκτρα ολοκληρώνει το ταξίδι της σε επιλεγμένα φεστιβάλ της Αττικής.

27 Αυγ 2025 | 12:33

Εξώφυλλο σε αμερικανικό περιοδικό το "Οσα Παίρνει ο Άνεμος" - Ενα 4σέλιδο αφιέρωμα στην ελληνική παράσταση

Η μεγάλη επιτυχία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, που επιστρέφει από 29 Σεπτεμβρίου έως 5 Οκτωβρίου και μόνο για μια εβδομάδα παραστάσεων.

ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΣΟΔΟΥ 27 Αυγ 2025 | 10:38

Θερινό σινεμά τον Σεπτέμβριο στην αυλή του Επί Κολωνώ - 6 ταινίες με ελεύθερη είσοδο

Μετά την εξαιρετικά θερμή ανταπόκριση του κοινού στις προβολές του Ιουλίου, το Επί Κολωνώ ανακοινώνει νέες προβολές σημαντικών και βραβευμένων ταινιών και για τον Σεπτέμβρη!

ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ 27 Αυγ 2025 | 09:09

Κωνσταντίνου για την "οικία Κοκοβίκου" που γίνεται χώρος πολιτισμού: Αισθάνομαι ευγνώμων, είναι μεγάλη τιμή

Η "οικία Κοκοβίκου" στην Πλάκα, γνωστή στο ευρύ κοινό από την ταινία "Η γυνή να φοβήται τον άνδρα", θα μετατραπεί σε χώρος πολιτισμού όπου θα προβάλλονται παλιές ταινίες του ελληνικού κιν/φου

26 Αυγ 2025 | 15:11

Τα Μπαλέτα Béjart της Λωζάνης τιμούν τον Μίκη Θεοδωράκη

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, Ωδείο Ηρώδου του Αττικού - Μια μοναδική παράσταση για τα παιδιά της Ένωσης "Μαζί για το Παιδί"

ΜΗΝ ΤΗ ΧΑΣΕΤΕ! 26 Αυγ 2025 | 13:02

"Ο θάνατος του εμποράκου" με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη: Οι 3 τελευταίοι σταθμοί της περιοδείας

Μετά τη θριαμβευτική καλοκαιρινή περιοδεία της σε όλη την Ελλάδα, η επιτυχημένη παράσταση με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ολοκληρώνει το ταξίδι της.

ΣΤΟ ΠΛΥΦΑ 26 Αυγ 2025 | 11:29

Η Βάνα Πεφάνη σκηνοθετεί το "Μένγκελε" του Θανάση Τριαρίδη στην Αθήνα και τη Ζυρίχη

Από τις 13 Οκτωβρίου και μόνο για έξι παραστάσεις (13, 14, 15, 20, 21, 22/10), το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να ζήσει αυτή τη μοναδική εμπειρία στο ΠΛΥΦΑ.

17 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 26 Αυγ 2025 | 10:31

"Ορέστεια" του Αισχύλου: Η εμβληματική παράσταση ρίχνει αυλαία στο Θέατρο Πέτρας

Η αυλαία στη θριαμβευτική της πορεία, ως τελετουργική αποχαιρετιστήρια πράξη και παγκόσμιο μήνυμα για τη βία, τη δικαιοσύνη, την ανθρώπινη μοίρα, θα πέσει στο Θέατρο Πέτρας.

26 Αυγ 2025 | 10:26

"Sisyphus - flesh and earth": Ο Donald Kitt σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Ο "Sisyphus – flesh and earth" είναι μια εικαστική παράσταση με στοιχεία σωματικού και τελετουργικού θεάτρου, βασισμένη στον διαχρονικό μύθο.

ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2025 25 Αυγ 2025 | 14:50

Η Ελένη Παλυβού-Μπούση παρουσιάζει το νέο της βιβλίο με τίτλο "Τολμηρές Ανθεκτικές Γυναίκες"

Τα έσοδα από τις πωλήσεις του βιβλίου θα διατεθούν για την υποστήριξη του Hippocratic Cancer Research Foundation for Northwestern Hospital, ενισχύοντας την έρευνα και την αντιμετώπιση του καρκίνου.

ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΠΟ 25 Αυγ 2025 | 12:30

Η θρυλική "οικία Κοκοβίκου" μεταμορφώνεται και γίνεται χώρος προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου [εικόνες]

Το κτήριο, συνολικής επιφανείας 266 τ.μ., είναι τριώροφο με ξύλινο συνεχές χαγιάτι, σε όλες τις στάθμες, ανταποκρινόμενο στα πρότυπα της πρώιμης οθωνικής περιόδου.

ΓΙΑ ΤΕΤΑΡΤΗ ΧΡΟΝΙΑ 25 Αυγ 2025 | 12:10

The Chios Festival: Η Χίος μετατρέπεται σε ένα ανοιχτό θέατρο πολιτισμού, ιστορίας και σύγχρονης δημιουργίας.

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, από σήμερα Δευτέρα 25 Αυγούστου η Χίος μετατρέπεται σε ένα ανοικτό θέατρο πολιτισμού, ιστορίας και σύγχρονης δημιουργίας. Ο λόγος για το The Chios Festival.

ΠΡΩΤΟΦΑΝΗΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ 25 Αυγ 2025 | 11:16

"Οιδίποδας" του Χουβαρδά: Προστίθεται εκτάκτως νέα τελευταία παράσταση στον Λυκαβηττό

Με όλες τις παραστάσεις στην Αθήνα να έχουν γίνει ήδη sold out, η πρωτοφανής ανταπόκριση του κοινού για τον Οιδίποδα του Γιάννη Χουβαρδά, οδηγεί τους διοργανωτές στην προσθήκη μιας νέας και τελευταίας παράστασης.

ΤΕΤΑΡΤΗ 10 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 25 Αυγ 2025 | 10:46

K.BHTA: Ο ποιητής της ηλεκτρονικής μουσικής έρχεται στην Τεχνόπολη

Ο Κ.Βήτα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων για μια βραδιά γεμάτη συναίσθημα, ποίηση και ηλεκτρονικά τοπία.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 25 Αυγ 2025 | 08:40

Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου στο Εθνικό με τρεις σπουδαίες παραγωγές

Τρεις κυπριακές παραγωγές, που γνώρισαν ιδιαίτερη επιτυχία κατά την παρουσίασή τους στην Κύπρο το 2024, θα φιλοξενηθούν στις σκηνές του Κτηρίου Τσίλλερ.

ΨΑΧΝΟΥΝ ΤΟΝ "ΔΙΑΔΟΧΟ" 22 Αυγ 2025 | 23:07

Τζέιμς Μποντ: Ποιος ανερχόμενος Βρετανός ηθοποιός έκανε δοκιμαστικό για τον ρόλο του θρυλικού "007"

O Ρόουζ-Μαρς, ο οποίος έχει συμμετάσχει στις ταινίες "Krays: Code of Silence" και "Wolves of War", φέρεται να πέρασε από οντισιόν για τον ρόλο, με μια πηγή κοντά στην παραγωγή να ισχυρίζεται ότι ο ηθοποιός διάβασε ατάκες που είπε ο Πιρς Μπρόσναν

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 21 Αυγ 2025 | 19:57

Η Γλυκερία αποσύρει τη συμμετοχή της στο Sani Festival λόγω "απειλής επεισοδίων" από φιλοπαλαιστίνιους ακτιβιστές

Η εμφάνιση της Γλυκερίας στο Sani Festival της Χαλκιδικής δεν θα πραγματοποιηθεί

Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ 20 Αυγ 2025 | 11:57

Νάξος: Απομακρύνεται το συρματόπλεγμα από την Πορτάρα - Ο Δήμος κέρδισε τα ασφαλιστικά μέτρα

Το συρματόπλεγμα τοποθετήθηκε στον αρχαιολογικό χώρο του Ναού του Απόλλωνα μετά από περιστατικό με τουρίστα που σήκωσε ένα μάρμαρο.

ΣΤΗ ΜΙΚΡΗ ΕΠΙΔΑΥΡΟ 19 Αυγ 2025 | 12:43

Η Φαραντούρη αφιέρωσε τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη στη Μενδώνη και έγινε χαμός στα social media

Πολλές αντιδράσεις προκάλεσε η κίνηση της Μαρίας Φαραντούρη να αφιερώσει το τραγούδι "Της Αγάπης Αίματα" του Μίκη Θεοδωράκη, στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

ΣΤΟ «ΣΩΤΗΡΙΑ» 18 Αυγ 2025 | 15:43

Τάκης Βαμβακίδης: Στο νοσοκομείο ο ηθοποιός με οξεία πνευμονική εμβολή

Στο πλευρό του βρίσκονται στενοί συγγενείς και φίλοι που περιμένουν να τον δουν να παίρνει εξιτήριο.

16 Αυγ 2025 | 15:45

ΥΠΠΟ για τη φωτιά στη Χίο: Μικρής έκτασης φθορές στο βυζαντινό ναό του Αγίου Γεωργίου και στο Κάστρο της Βολισσού

Η μεγάλη φωτιά που ξέσπασε το μεσημέρι της Τρίτης (12/08) στη Βόρεια Χίο, στην περιοχή της Ποταμιάς εξαπλώθηκε με ταχύτητα

ΒΑΘΙΑ ΘΛΙΨΗ 16 Αυγ 2025 | 12:13

Σοφία Σεϊρλή: Το τελευταίο αντίο από συγγενείς και φίλους στην ηθοποιό στο αποτεφρωτήριο Ριτσώνας

Σήμερα συγγενείς και φίλοι είπαν το τελευταίο "αντίο" στην ηθοποιό καθώς συγκεντρώθηκαν στο αποτεφρωτήριο Ριτσώνας για να αποχαιρετήσουν τη Σοφία Σεϊρλή

16 Αυγ 2025 | 09:23

Αύγουστος στην Αθήνα: Υπαίθριες προβολές κάτω από τα αστέρια και περιοδικές εκθέσεις σε μουσεία

Oι υπαίθριες προβολές που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα ή οι επισκέψεις σε μουσεία της πόλης με αφορμή εκθέσεις και δράσεις που υλοποιούνται μέσα στον Αύγουστο.

ΥΠΑΙΘΡΙΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ 15 Αυγ 2025 | 10:02

Αύγουστος στην Αθήνα: Προτάσεις για υπαίθριες προβολές κάτω από τα αστέρια και περιοδικές εκθέσεις σε μουσεία της πόλης

Υπαίθριες προβολές που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα ή επισκέψεις σε μουσεία της πόλης με αφορμή εκθέσεις και δράσεις που υλοποιούνται μέσα στον Αύγουστο.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 14 Αυγ 2025 | 19:52

Μάνος Κατράκης: Το αφιέρωμα της Finos Film για τα γενέθλια του αείμνηστου ηθοποιού - Ενας από τους μεγάλους

Στον επίσημο λογαριασμό της η Finos Film στο Instagram δημοσίευσε ένα βίντεο με αποσπάσματα από εμβληματικές κινηματογραφικές του εμφανίσεις

ΤΙ ΔΕΙΧΝΕΙ Η ΕΡΕΥΝΑ ΜΕΓΑΛΟΥ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΥ 12 Αυγ 2025 | 20:22

Το Ντουμπρόβνικ η πιο ασφαλής πόλη της Ευρώπης - Τα 10 μέρη με τη χαμηλότερη εγκληματικότητα

To ταξιδιωτικό πρακτορείο Riviera Travel δημοσίευσε τη λίστα με τα 10 μέρη με τη χαμηλότερη εγκληματικότητα.

ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ 11 Αυγ 2025 | 12:30

Επίδαυρος: 15.000 θεατές αποθέωσαν την Ανδρομάχη της Μαρίας Πρωτόπαππα - Οι επόμενοι σταθμοί της περιοδείας

Το κοινό αγκάλιασε την παράσταση, η οποία, με τον συγκερασμό των δύο φύλων κάνει τα ζητήματα που θίγονται πανανθρώπινα, και αποτελεί ένα δριμύ "κατηγορώ" στον ανήθικο πόλεμο και την ανάλγητη και βρώμικη πολιτική.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 11 Αυγ 2025 | 12:00

10ο Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων 2025: "Πέντε Χιλιετίες Ελληνικού Ηχου"

Με είσοδο ελεύθερη, το Φεστιβάλ διατηρεί ακέραιο τον κοινωνικό και παιδαγωγικό του χαρακτήρα, καλλιεργώντας σχέσεις ουσίας ανάμεσα στους καλλιτέχνες, την τοπική κοινωνία και το διεθνές κοινό.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 11 Αυγ 2025 | 12:00

50 χρόνια Θεσσαλικό Θέατρο με Σαίξπηρ και μία μεγάλη περιοδεία - Οι ημερομηνίες και όλοι οι σταθμoί

Ένας θίασος περιπλανώμενων θεατρίνων ζωντανεύει επί σκηνής τη ρομαντική κωμωδία του William Shakespeare, σε μια παράσταση που ισορροπεί ανάμεσα στο θέατρο και την κοινωνική πραγματικότητα.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ 11 Αυγ 2025 | 10:56

Σοφία Σεϊρλή: Η τελευταία τηλεοπτική εμφάνιση τον Ιούνιο – Συγκινεί η συγγραφέας Έρση Σεϊρλή για τον θάνατο της ξαδέλφης της

Μεγάλη θλίψη σκόρπισε ο θάνατος της σπουδαίας ηθοποιού, Σοφίας Σεϊρλή που πνίγηκε την Κυριακή στους Φούρνους Ικαρίας.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ INSTAGRAM 11 Αυγ 2025 | 08:48

Σοφία Σεϊρλή: Το τελευταίο τηλεφώνημα που είχε με συνάδελφό της - "Και σου είπα μην πάτε στο Καμάρι..."

Το τελευταίο τηλεφώνημα της Σοφίας Σεϊρλή με τη συνάδελφό της Κατερίνα Μαραγκού.

11 Αυγ 2025 | 06:50

Σοφία Σεϊρλή: Ποια ήταν η σπουδαία ηθοποιός και σεναριογράφος που πνίγηκε στους Φούρνους Ικαρίας [βίντεο]

Η ηθοποιός έχασε τη ζωή της όταν παρασύρθηκε από ισχυρά ρεύματα, προσπαθώντας να κολυμπήσει από την παραλία Καμάρι προς το νησάκι του Αγίου Μηνά στους Φούρνους Ικαρίας.

10 Αυγ 2025 | 09:45

Γκράφιτι στο Παρίσι αφιερωμένο στη θρυλική τραγουδίστρια και χορεύτρια της τζαζ Ζοζεφίν Μπέικερ

Γκράφιτι που απεικονίζει τη Γαλλο-Αμερικανίδα τραγουδίστρια και χορεύτρια της εποχής της τζαζ και ακτιβίστριας για τα πολιτικά δικαιώματα, ατενίζει το Παρίσι, την πόλη που θεωρούσε σπίτι της.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΣΚΗΝΕΣ 09 Αυγ 2025 | 12:13

Έπεσε η τελευταία κλακέτα για την "Οδύσσεια" του Κρίστοφερ Νόλαν

Την είδηση έκανε γνωστή η καλλιτεχνική διευθύντρια του φιλμ Σαμάνθα Ένγκλεντερ

ΑΠΟΨΕ ΤΟ ΒΡΑΔΥ 09 Αυγ 2025 | 09:22

Μια μαγική βραδιά υπό το φως της Αυγουστιάτικης πανσελήνου: Ιστορίες λάμψης και μυστηρίου

Ποιες ιστορίες λάμψης και μυστηρίου συνδέουν τον χρυσό και το κεχριμπάρι με την προϊστορική Ελλάδα; - Οι φάσεις της σελήνης στη ζωή των νεολιθικών κοινωνιών