Theo Αγγελόπουλος: Σκηνές -δικές του, δικές μας για πάντα

Αρρωστη καρδιά δεν βρίσκει γιατρειά στη λησμονιά, χάνεται στ' αγιάζι, μέσα στο βοριά, στα ξένα μακριά... Κι όλο περιμένει πάλι τη στιγμή...

Theo Αγγελόπουλος: Σκηνές -δικές του, δικές μας για πάντα

Δεν είναι οι καλύτερες - ποιός μπορεί να πει με βεβαιότητα, ποιές είναι; Είναι αυτές για τις οποίες ακούσαμε να μιλούν οι γονείς μας. Οσες μας πέτυχαν στην έξαψη της εφηβείας. Εκείνες που είδαμε παρέα με τους φίλους μας (και διαφωνήσαμε και σκοτωθήκαμε και συμφωνήσαμε και πάλι από την αρχή). Αυτές που έγιναν πρώτη είδηση. Στα πέρατα του κόσμου...

«Ο Θίασος» (1974-75)

Για πολλούς, ακόμη και για τους ορκισμένους διαφωνούντες, η καλύτερη ταινία του Αγγελόπουλου. Μία εξαιρετική «συνάντηση» δημιουργών πρώτης γραμμής -Γιώργος Αρβανίτης (φωτογραφία), Μικές Καραπιπέρης (σκηνικά), Γιώργος Πάτσας (κοστούμια), Λουκιανός Κηλαηδόνης (μουσική), Φώτος Λαμπρινός (επιλογή στα τραγούδια και στα κείμενα). Και βέβαια, Εύα Κοταμανίδου, Αλίκη Γεωργούλη, Βαγγέλης Καζάν. Πάνω στη Μεταπολίτευση. «Ο Θίασος» σαρώνει τα βραβεία και επί της ουσίας, σηματοδοτεί την «αυγή» του νέου ελληνικού κινηματογράφου.

Οι περιπέτειες ενός περιοδεύοντος θιάσου στην Ελλάδα από το 1939 μέχρι το 1952, ο οποίος προσπαθεί να παρουσιάσει μια θεατρική παράσταση του βουκολικού δράματος του Περεσιάδη Γκόλφω, η βοσκοπούλα. Η πολιτική ιστορία της Ελλάδας και η ιδιωτική των μελών του θιάσου (που είναι ταυτόχρονα και μέλη της ίδιας οικογένειας) πλέκονται αξεδιάλυτα. Από τη μια οι τελευταίες μέρες της δικτατορίας του Μεταξά, η έναρξη του πολέμου, η ιταλική εισβολή, η γερμανική κατοχή, η Απελευθέρωση, η άφιξη των συμμάχων (Αγγλων αρχικά και Αμερικανών στη συνέχεια), η καταπίεση των «αριστερών» αγωνιστών και ο εμφύλιος, μέχρι τις εκλογές του 1952, οπότε και κυριαρχούν οι δυνάμεις της Δεξιάς. Από την άλλη, οι περιπέτειες της οικογένειας του Oρέστη, της αδελφής του, του πατέρα του, της μητέρας του και του εραστή της, παραπέμπουν στον κεντρικό πυρήνα του μύθου των Ατρειδών.

«Ο Θίασος»: 44η καλύτερη ταινία στην Ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου», από τη Διεθνή Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου

Η ταινία τιμήθηκε με τα βραβεία: Βραβείο Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Fipresci) στο Φεστιβάλ των Καννών· Βραβείο καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, Α' ανδρικού ρόλου (Βαγγέλης Καζάν), Α' γυναικείου ρόλου (Εύα Κοταμανίδου), Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης· «Ειδικό βραβείο» στο Φεστιβάλ της Ταορμίνα· Βραβείο Interfilm στο Φόρουμ του Βερολίνου· Βραβείο εge d'Or (καλύτερη ταινία της χρονιάς), Βρυξέλλες. 1976. Βραβείο Figueira das Foss, Πορτογαλία. 1979. Βραβείο Β.F.I. καλύτερης ταινίας της χρονιάς, Λονδίνο· Μέγα Βραβείο των Τεχνών, Ιαπωνία· Βραβείο καλύτερης ταινίας της χρονιάς, Ιαπωνία. «Καλύτερη ταινία της δεκαετίας 1971-1980», από την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου της Ιταλίας. «44η καλύτερη ταινία στην Ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου», από τη Διεθνή Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου.

«Ταξίδι στα Κύθηρα» (1984)
Αρρωστη καρδιά δεν βρίσκει γιατρειά στη λησμονιά, χάνεται στ' αγιάζι, μέσα στο βοριά, στα ξένα μακριά... Κι όλο περιμένει πάλι τη στιγμή, να ξαναρθεί, το καράβι στο λιμάνι θα φανεί, θαλασσινό πουλί στα όνειρα μας...

Ταξίδι στα Κύθηρα: Το κύκνειο άσμα του Μάνου Κατράκη, ο οποίος, ασθενής ήδη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, αφήνει την τελευταία του πνοή, λίγο μετά την ολοκλήρωση τους

Το κύκνειο άσμα του Μάνου Κατράκη, ο οποίος, ασθενής ήδη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, αφήνει την τελευταία του πνοή, λίγο μετά την ολοκλήρωση τους (2 Σεπτεμβρίου 1984, σε ηλικία 76 ετών). Στη διανομή, η Μαίρη Βολανάκη, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Αθηνόδωρος Προύσαλης, ο Μιχάλης Γιαννάτος. Για πολλούς, η πιο τρυφερή ταινία του. Η αξέχαστη.

Ενας σκηνοθέτης του κινηματογράφου, κουρασμένος απ' τις μυθοπλασίες, αναζητά μια ιστορία ουσιαστική και προσκολλάται σ' έναν γέρο που πουλάει λεβάντες στο δρόμο: τον Σπύρο, έναν πρώην κομμουνιστή, εξόριστο στην Τασκένδη, που έχει επιστρέψει στην πατρίδα μετά από 32 χρόνια εξορία. Στο χωριό του, που το είχε υπερασπιστεί κατά τη διάρκεια του πολέμου, γίνεται μάρτυρας ενός ξεπουλήματος της γης και των ιδεών, που προσπαθεί να αποτρέψει. Ωστόσο, δεν μπορεί να συμπλεύσει με την πραγματικότητα. Απομονώνεται. Αδυνατεί να επικοινωνήσει με τα παιδιά του, με τους γύρω του. Μόνο η γυναίκα του, πιστή και υπομονετική Πηνελόπη, τον ακολουθεί μέχρι το τέλος, μέχρι το τελευταίο του ταξίδι.

Βραβείο σεναρίου και Βραβείο Fipresci στο Φεστιβάλ Καννών. Κρατικό βραβείο καλύτερης ταινίας, σεναρίου, Α' ανδρικού ρόλου (Μάνος Κατράκης), Α' γυναικείου ρόλου (Ντόρα Βολανάκη), Βραβείο Κριτικών στο Φεστιβάλ Ρίο ντε Τζανέιρο.

«Ο Μελισσοκόμος» (1986)

Η πρώτη συνεργασία του Αγγελόπουλου με τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι (ακολούθησε «Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού»), μία ταινία δρόμου, ένα ταξίδι -από αυτά που αγαπούσε ο Μαστρογιάνι.

O Σπύρος, δάσκαλος σε μια μικρή επαρχιακή πόλη όπου πέρασε όλη του τη ζωή, μετά το γάμο της κόρης του και την αναχώρηση του γιου του που θα συνεχίσει τις σπουδές του στην Αθήνα, ξαναρχίζει κι αυτός το ταξίδι του, εγκαταλείποντας τη διδασκαλία, το σπίτι, τη γυναίκα του, διασχίζοντας τη χώρα με τις κυψέλες, όπως έκαναν ανέκαθεν ο πατέρας του κι ο πατέρας τού πατέρα του, ακολουθώντας το δρόμο της Άνοιξης, το δρόμο των μελισσών. Η συνάντησή του με μια κοπέλα θα του ξαναζωντανέψει παλιά συναισθήματα κι αναμνήσεις. Για κείνον, το παρελθόν είναι όλα· για κείνην, δεν είναι τίποτα. O Σπύρος, όμως, παλιός «αριστερός» και αγωνιστής, είναι μόνος του με το παρελθόν του και πολύ κουρασμένος πια για να επιμείνει στον αγώνα της ζωής: θα πεθάνει αφημένος στην επίθεση των ίδιων του των μελισσών…

Μελισσοκόμος: Μία ταινία δρόμου, ένα ταξίδι -από αυτά που αγαπούσε ο Μαστρογιάνι

Συν-σεναριογράφοι οι συγγραφέας, Δημήτρης Νόλλας Τονίνο Γκουέρα. Στη διανομή, Νάντια Μουρούζη, Τζένη Ρουσσέα, Ντίνος Ηλιόπουλος, Δημήτρης Πουλικάκος, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη,

«Μία Αιωνιότητα και μια Μέρα» (1998) - Χρυσός Φοίνικας του Φεστιβάλ Καννών

Ο θρίαμβος... Στη στιγμή της απόλυτης ωριμότητας. Πρωταγωνιστής του Αγγελόπουλου, ο Μπρούνο Γκανζ. Μαζί του, η Ιζαμπέλ Ρενό, η Δέσποινα Μπεμπεδέλη, η Ελένη Γερασιμίδου... Πάλι, με δύο «γερές» υπογραφές στο σενάριο, Τονίνο Γκουέρα, Πέτρος Μάρκαρης.

O Αλέξανδρος, ένας μεσόκοπος συγγραφέας, ασχολείται με το ημιτελές έργο του Σολωμού «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι». Από το ποίημα λείπουν λέξεις, κι ο Αλέξανδρος αποπειράται να τις συγκεντρώσει, να τις αγοράσει, όπως έκανε για τις δικές του λέξεις κι ο Σολωμός. Τούτες οι λέξεις μπαίνουν στο παζλ της συμπλήρωσης του ημιτελούς αριστουργήματος, για να στοιχειώσουν και τη ζωή τού Αλέξανδρου. Όμως, οι δυνάμεις του έχουν εξαντληθεί, κι ο ίδιος βαδίζει προς το θάνατο. O χρόνος που του απομένει, ανήκει στις αναμνήσεις, στον απολογισμό μιας ζωής, γεμάτης χαμένες ευκαιρίες και λάθος κινήσεις. Μόνο μία κίνηση υπάρχει ακόμα: μια τυχαία συνάντηση μ’ ένα άστεγο αγόρι, παιδί των φαναριών. Προσκολλάται σ’ αυτό το παιδί, αναβάλλει την «αναχώρηση» και παρατείνει την αιωνιότητα κατά μία μέρα, για να μεταφέρει στον μικρό του φίλο κάτι από τη γνώση του, ν’ αφήσει τα ίχνη του πάνω σε κάποιον, μέσα από το βλέμμα του οποίου θα σωθεί εκείνος που φεύγει…

Η ταινία τιμήθηκε και με ένα άλλο, βραβείο, το Oικουμενικό Βραβείο της Καθολικής Εκκλησίας.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 79 ΕΤΩΝ 22 Ιαν 2021 | 07:19

Πέθανε η ηθοποιός Ναταλί Ντελόν, η μοναδική σύζυγος του Αλέν Ντελόν

Η Γαλλίδα ηθοποιός Ναταλί Ντελόν, η οποία έπαιξε στην ταινία "Ο Σαμουράι" του Ζαν-Πιερ Μελβίλ με τον τότε σύζυγό της Αλέν Ντελόν, πέθανε χθες στο Παρίσι σε ηλικία 79 ετών.

ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟ ΑΜΑΛΙΑ ΚΑΡΑΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ 21 Ιαν 2021 | 16:08

Εντυπωσιάζουν τα σπουδαία ευρήματα από τις ανασκαφές στο ιερό της Αμαρυσίας Αρτέμιδος στην Αμάρυνθο [Εικόνες]

Υστεροαρχαϊκός ναός εντοπίστηκε σε κεντρικό σημείο του ιερού της Αμαρυσίας Αρτέμιδος

21 Ιαν 2021 | 14:11

Ορκωμοσία Joe Biden: Οι φωτογραφίες

Ο Joe Biden είναι και επίσημα πια ο 46ος Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

ΟΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 20 Ιαν 2021 | 18:40

Νέα εποχή για το Τατόι: Moυσείο, ξενοδοχεία πολυτελείας και ειδικές διαδρομές - Η μελέτη βιωσιμότητας [Εικόνες]

Παρουσιάστηκε η Μελέτη Βιωσιμότητας του πρώην βασιλικού κτήματος Τατοΐου από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη

ΤΙΣ ΑΝΑΖΗΤΟΥΣΕ ΚΑΙ Η ΙΝΤΕΡΠΟΛ 20 Ιαν 2021 | 09:17

Επαναπατρισμός δύο πολύτιμων κλεμμένων εικόνων του 18ου αιώνα - Φυλάσσονται στην ελληνική πρεσβεία του Λιβάνου

Δύο δεσποτικές εικόνες του Χριστού Παντοκράτορα και της Παναγίας Οδηγήτριας που είχαν κλαπεί από την Καρδίτσα παραδόθηκαν στην Πρεσβεία της Ελλάδας στη Βηρυτό.

ΘΛΙΨΗ ΣΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ 19 Ιαν 2021 | 22:24

Ηλίας Μαρινάκης: Το τελευταίο αντίο στον μπασίστα των Πελόμα Μποκιού - Αποτεφρώθηκε στη Ριτσώνα [εικόνες-βίντεο]

Ο Ηλίας Μαρινάκης είναι το τρίτο μέλος του συγκροτήματος που "έφυγε" από ανάμεσά μας.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΘΑ ΔΟΘΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ 19 Ιαν 2021 | 19:04

Έρχεται το φθινόπωρο ο νέος Αστερίξ: Παγκόσμια κυκλοφορία στις 21 Οκτωβρίου σε περίπου 5 εκατ. αντίτυπα

Το νέο κόμικ θα κυκλοφορήσει παγκοσμίως στις 21 Οκτωβρίου σε περίπου πέντε εκατομμύρια αντίτυπα

"Η ΓΗ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ", ΤΟ ΝΕΟ ΣΗΡΙΑΛ ΤOΥ ΜEGA 19 Ιαν 2021 | 16:31

Δυναμικό comeback της Άντζελας Γκερέκου στην υποκριτική και την τηλεόραση - Μαζί της και η Λυδία Κονιόρδου

Η μεγάλη επιστροφή στα τηλεοπτικά πλατό μετά από πολλά χρόνια για την Άντζελα Γκερέκου

ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΩΛΕΙΑ 19 Ιαν 2021 | 16:24

Πέθανε η ηθοποιός Πένυ Σταυροπούλου - Θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηθοποιός Πένυ Σταυροπούλου έδινε μάχη με τον καρκίνο.

ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ 18 Ιαν 2021 | 21:13

Θλίψη: Έφυγε από τη ζωή η ηθοποιός Πόπη Κόντου

Πέθανε στην ηλικία των 94 η ηθοποιός Πόπη Κόντου

ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ 18 Ιαν 2021 | 16:14

Μία ανυπότακτη ιστορία στα χρόνια της πανδημίας

Η Μαρία Αποστόλου κυκλοφορεί το πρώτο της βιβλίο και γράφει για την ανυπότακτη ιστορία. Πως η ποίηση δίνει μία άλλη εικόνα της εποχής της πανδημίας.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 82 ΕΤΩΝ 17 Ιαν 2021 | 12:52

Πέθανε ο ηθοποιός Γιάννης Ροζάκης

Έφυγε από τη ζωή ο ηθοποιός Γιάννης Ροζάκης, σκορπώντας θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο.

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ 16 Ιαν 2021 | 10:46

Βασίλης Αλεξάκης: Ο σπουδαίος συγγραφέας που έζησε ανάμεσα σε δύο γλώσσες - Τι έλεγε ο ίδιος

"Αναγκάστηκα σε όλη τη συγγραφική μου πορεία να χρησιμοποιήσω δύο γλώσσες με την επίγνωση ότι κάθε αντικείμενο είχε για μένα δύο ονόματα" τόνισε σε συνέντευξή του.