Με τις περιπτώσεις των Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και Στάθη Λιβαθινού θα μπορούσε να πει κανείς ότι υπάρχει ένα παράδοξο. Να έχει κριθεί ότι έχουν κάνει σημαντικό έργο και ωστόσο να μην ανανεωθεί η θητεία κανενός εκ των δύο.
Πολλά γράφτηκαν κι ακόμα περισσότερα ακούστηκαν για την απομάκρυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών και του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου στους οποίους, ως γνωστόν, δόθηκε παράταση θητείας μέχρι την ολοκλήρωση του φετινού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και του προγραμματισμένου έργου στο Εθνικό Θέατρο, αντιστοίχως. Έτσι ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος – του οποίου η θητεία ως καλλιτεχνικού διευθυντή λήγει στις 29 Απριλίου του 2019 – θα παραμείνει στο τιμόνι του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου χρόνου. Και ο Στάθης Λιβαθινός – η θητεία του οποίου λήγει στις 29 Μαΐου – θα παραμείνει στη θέση του έως στο τέλος Ιουλίου του 2019.
Στην ανακοίνωση (ουσιαστικά μη ανανέωσης της θητείας του), η υπουργός Πολιτισμού «ευχαριστεί τον κ. Στάθη Λιβαθινό για τη συνεργασία με το ΔΣ και το ΥΠΠΟΑ στην εξυγίανση των οικονομικών του οργανισμού, για το έργο που παρουσίασε επί τέσσερα χρόνια στην Πρώτη Σκηνή της χώρας. Ιδιαίτερα για την ίδρυση του Τμήματος Σκηνοθεσίας, τη μετεγκατάσταση της Δραματικής Σχολής στο “Σχολείον Ειρήνης Παππά”, καθώς και για τη δημιουργία της Πειραματικής σκηνής και της παιδικής σκηνής του Μικρού Εθνικού». Επίσης, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά «ευχαριστεί τον κ. Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο για την ανανέωση του Φεστιβάλ και την προσέλκυση ευρύτερου κοινού».
Κι οι δυο, λοιπόν, αδιαμφισβήτητα έχουν παράγει σημαντικό έργο. Γιατί, λοιπόν, δεν ανανεώνεται η θητεία τους;
«Το ΥΠΠΟΑ, όπως έχει ήδη ανακοινώσει για παρόμοιες θέσεις εποπτευόμενων φορέων, θα προχωρήσει άμεσα σε δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος, με την πεποίθηση ότι η προκήρυξη διαγωνισμού αποτελεί την καλύτερη εγγύηση αξιοκρατίας, εγκυρότητας, ίσων ευκαιριών και ανανέωσης του καλλιτεχνικού δυναμικού», αναφέρεται στην περίπτωση του Στάθη Λιβαθινού, ενώ για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών ανακοινώθηκε πως «το Υπουργείο, όπως έχει ήδη ανακοινώσει για παρόμοιες θέσεις εποπτευόμενων φορέων, θα προχωρήσει σύντομα σε δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη θέση νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, ο οποίος θα αναλάβει από την 1η Σεπτεμβρίου».
Οι δηλώσεις, ωστόσο, του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο Βήμα (17/3/2019) «φεύγω γιατί η Μυρσίνη Ζορμπά δεν τήρησε όσα συμφωνήσαμε» (επί της ουσίας υποστηρίζοντας ότι η υπουργός δεν είχε καμία πρόθεση να βοηθήσει στη λύση των προβλημάτων που της είχε θέσει για τη βελτίωση του Φεστιβάλ) ήρθαν να προστεθούν στο σίριαλ, ενώ, εν τω μεταξύ, οι σχέσεις ανάμεσα στον καλλιτεχνικό διευθυντή και στον Οργανισμό είχαν πάψει να είναι ομαλές λόγω σειράς δυσλειτουργιών.
«Το υπουργείο και ο υπουργός έχουν το ρόλο της εποπτείας. Αυτό όφειλε να κάνει η υπουργός και Μυρσίνη Ζορμπά και αυτό έκανε, δεδομένου ότι κάθε άλλη παρέμβαση στις σχέσεις ΔΣ και διευθυντή θα παραβίαζε την αυτονομία του νομικού προσώπου. Η συνεργασία με όλους και η προσπάθεια άμβλυνσης των κατά καιρούς αντιθέσεων που προκύπτουν δεν αποτελεί συμφωνία προς τη μία ή την άλλη πλευρά αλλά κανόνα ισόρροπης ομαλής λειτουργίας του οργανισμού», ανέφερε η απάντηση από το υπουργείο.
«Η θητεία του κ. Θεοδωρόπουλου παρατάθηκε για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, προκειμένου να ολοκληρώσει τον προγραμματισμό του, όπως ο ίδιος ζήτησε και όπως ήταν εύλογο, δεδομένου άλλωστε ότι όπως είχε δημοσίως δηλώσει δεν επιθυμούσε περαιτέρω ανανέωση της θητείας του. Αυτά είναι τα δεδομένα και δεν κατανοούμε τον τίτλο περί “μη τήρησης της συμφωνίας” και τις σχετικές αναφορές του άρθρου».
Τι λένε Θεοδωρόπουλος και Λιβαθινός στο TOC
Το TheTOC ζήτησε από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο ένα σχολιασμό.
«΄Οτι έχω πει, ισχύει», ανέφερε. «Δεν θέλω να πω τίποτα άλλο. Δεν θέλω να μιλήσω γιατί δεν είναι υπέρ του Φεστιβάλ να διαιωνίζεται αυτή η ιστορία. Δεν με ενδιαφέρει να αποκτήσω δημοσιότητα με το να συζητάω. Το θέμα είναι να γίνει καλά το Φεστιβάλ στην Ελλάδα. Αυτό είναι το έργο μου και τίποτα άλλο. Κι αυτός είναι ο σκοπός μου και τίποτα άλλο: σημασία έχει να γίνει σωστά το Φεστιβάλ κι όχι να ασχολιόμαστε και να διαιωνίζουμε συζητήσεις και κουτσομπολιά ή παρασκήνια».
Στο ίδιο πνεύμα κινούνται κι οι δηλώσεις του Λιβαθινού στο TheTOC: «Δεν έχω να πω κάτι απλά ότι συνεχίζω τους επόμενους τέσσερις μήνες τη δουλειά μου».
Ενδιαφέρον έχει, ωστόσο, το γεγονός ότι δεν ξεκαθαρίζεται αν τελικά θα γίνει δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος ή διαγωνισμός – στην περίπτωση του Στάθη Λιβαθινού αυτό είναι εμφανές - με δεδομένο το πρόσφατο αδιέξοδο στο ΕΜΣΤ (θυμίζουμε ότι ο διαγωνισμός για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΕΜΣΤ εκρίθη άγονος και προκηρύσσεται διεθνής διαγωνισμός). Κι έτσι προκύπτει μια σειρά ερωτημάτων με κορυφαίο αυτό του ότι η λογική της «πρόσκλησης ενδιαφέροντος» ελλοχεύει κινδύνους πως η επιλογή θα ανήκει στην ίδια την υπουργό. Κι αν αυτό συμβεί, τότε σίγουρα δεν αποτελεί την «καλύτερη εγγύηση αξιοκρατίας, εγκυρότητας, ίσων ευκαιριών και ανανέωσης του καλλιτεχνικού δυναμικού».
Φωτο: Eurokinissi
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr