Θυμάται και θυμίζει τον Γιώργο Χειμωνά

Μία λυπημένη, θυμωμένη γυναίκα «μιλά» στον απόντα συγγραφέα Γιώργο Χειμωνά. «Donna abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου», στο Φεστιβάλ Φιλίππων.

thumatai-kai-thumizei-ton-giwrgo-xeimwna
|
SHARE THIS
0
SHARES

«Δύο γυναίκες, η Αρετή και η Βάντα. Η Αρετή μιλάει, η Βάντα ακούει. Η ιστορία συμβαίνει σε ένα κομμωτήριο -ίσως, κομμωτήριο, ο τόπος είναι ψυχικός, όχι ρεαλιστικός, στο «κομμωτήριο» υποτίθεται ότι συντηρείται η φλόγα της γυναικείας φιλαρέσκειας, ναι;… Η Αρετή μιλάει, αλλά όχι στη Βάντα, στην  «πραγματικότητα» απευθύνεται στον απόντα Γιώργο Χειμωνά…».

«Donna abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας και του Φεστιβάλ Φιλίππων, Θοδωρής Γκόνης σκηνοθετεί το τρίτο θεατρικό έργο της ποιήτριας Γλυκερίας Μπασδέκη. 

Ο Θοδωρής Γκόνης
Ο Θοδωρής Γκόνης

Μετά τις sold out επιτυχίες στο Φεστιβάλ Αθηνών («Η οδύνη των ανέργων και το δικαίωμα στην τεμπελιά» (που θα ανέβει Θεσσαλονίκη, στην ΕΜΣΤ, 19-27 Σεπτεμβρίου) και  «ΡΑΜΟΝΑ travel / η γη της καλοσύνης», οι δύο δημιουργοί συναντιούνται για πρώτη φορά, στις 22, 23 και 24 Αυγούστου, στην Καβάλα, με ένα έργο που θυμάται και θυμίζει τον Γιώργο Χειμωνά. 

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Γκόνης, υπό την ιδιότητα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Φιλίππων, αλλά και του σκηνοθέτη, επιχειρεί να προσεγγίσει την προσωπικότητα και το έργο του Γιώργου Χειμωνά (1938-2000). Ο συγγραφέας και αξεπέραστος μεταφραστής, υπήρξε θρέμμα της Θεσσαλονίκης, αφού εκεί έζησε τα παιδικά του χρόνια και έκανε τον πρώτο κύκλο των σπουδών του στην ιατρική, αλλά ήταν γέννημα της Καβάλας.

«Μια λάμψη που είχατε…»

Μια γυναίκα, μια άλλη γυναίκα κι ένα (ίσως) κομμωτήριο. Η μία γυναίκα μιλάει στον απόντα Γιώργο Χειμωνά. Η άλλη γυναίκα (ίσως) χτενίζει κι ακούει. Η μοναξιά, οι άνθρωποι που αποφεύγουν, το ρεύμα που πέφτει ξαφνικά και στέλνει ακαριαίο σκοτάδι.

 

«Η Αρετή, όνομα - δάνειο από την παραλογή του Νεκρού Αδελφού» λέει ο Γκόνης «είναι μια παρατημένη, μια ματαιωμένη γυναίκα. Πιστεύει ότι τη λένε Κυβέλη, ότι έγραψε γι αυτήν ο Χειμωνάς, είναι ένα πλάσμα που ζει στις προκαταλήψεις της μικρής πόλης, εκεί όπου τις ματαιωμένες γυναίκες τις πετροβολούν… Και του μιλάει. Σε κάποιο σημείο λέει: «… Μια λάμψη που είχατε -σαν λαμπατέρ. Σας το είπα και γελάσατε… Λίγο γελάσατε, όχι πολύ, αλλά καλόψυχα. Γέλιο με γλύκα…».

Πόσο ελκυστικές είναι στην τέχνη οι ηρωίδες - «θύματα»;  «Κατ’ αρχάς, είναι θύματα και θύτες εξίσου», διευκρινίζει ο Γκόνης. «Δεν είναι άμοιρες ευθυνών. Διατύπωσαν ένα αίτημα άλλης ζωής, αλλά δεν προχώρησαν. Εάν θέλεις μια ζωή διαφορετική πρέπει, ακόμη και ακρωτηριασμένος, να φεύγεις. Σαν τους πετεινούς με το κομμένο κεφάλι που συνεχίζουν να περπατούν. Εστω κι αν το μόνο που απομένει είναι πέντε βήματα… Εστω γι αυτά τα πέντε βήματα…»

Τους ρόλους ερμηνεύουν η (πολύ καλή) Ελένη Ουζουνίδου και η 24χρονη Μυρτώ Γκόνη, ανιψιά του σκηνοθέτη.

«Το Φεστιβάλ Φιλίππων έχει βρει έναν βηματισμό εδώ και χρόνια…»

Και πώς έχει εξελιχθεί η εφετινή διοργάνωση, ως προς τις μετακλήσεις αλλά και τις ίδιες παραγωγές; ρωτά το TheTOC.gr τον Θοδωρή Γκόνη. «Το Φεστιβάλ έχει βρει έναν βηματισμό εδώ και χρόνια. Είμαστε υπερήφανοι διπλά και τριπλά για τις παραγωγές μας, συναντιόμαστε με κείμενα και ποιητές κι αυτό είναι μεγάλη χαρά».

 

Και η ανταπόκριση του κοινού; «Κατ’ αρχάς, μιλώντας γενικά για τις παραγωγές που ταξιδεύουν ανά την Ελλάδα, ο αριθμός είναι μεγάλος. Δεν υπάρχει λόγος για τόσες πολλές παραγωγές. Το κοινό ανταποκρίνεται στις καλές δουλειές, αλλά και οι παραστάσεις - «σκουπίδια» είναι φουλ…»

Tαυτότητα παράστασης

Κείμενο: Γλυκερία Μπασδέκη

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης

Σκηνικά - Κοστούμια: Ελένη Στρούλια

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Φωτογραφίες: Μαρία Καλογώργη

Παίζουν: Eλένη Ουζουνίδου, Μυρτώ Γκόνη

Ιnfo: 22, 23 & 24 Αυγούστου, Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου (Καβάλα), στο πλαίσιο του 57ου Φεστιβάλ Φιλίππων

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook