
Είναι η γυναίκα που έκανε 850.000 επισκέπτες να περιμένουν υπομονετικά για να αντικρύσουν το βλέμμα της στην, διάρκεια της, πενήντα ωρών, περφόρμανς που έκανε το 2010 στο ΜοΜΑ της Νέας Υόρκης. Είναι η καλλιτέχνης που έπεισε τη Lady Gaga να πραγματοποιήσει γυμνή για δυόμισι λεπτά ασκήσεις της περίφημης μεθόδου της. Είναι η περφόρμερ που συνεργάστηκε με την Τίλντα Σουίντον, η οποία έγινε η ωραία κοιμωμένη μέσα σ’ ένα γυάλινο κουτί, επίσης στο ΜοΜΑ.
Πως είναι αλήθεια από κοντά μια γυναίκα που αιωρήθηκε γυμνή σε έναν τοίχο «Luminosity» (1997), ξάπλωσε με ένα σκελετό πάνω της «Nude with Skeleton» (2002), είδε κατάματα στο MoMa 750.000 επισκέπτες σε 736 ώρες (The Artist is presend 2010), κι υπέβαλε τον εαυτό της σε ασκήσεις σωματικού και ψυχικού πόνου για να διερευνήσει τα όριά του;
To Ομοσπονδιακό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Βόννης παρουσιάζει μία μεγάλη αναδρομική έκθεση με σημαντικά της καλιτέχνιδας που θεωρείται ίσως η σημαντικότερη εκπρόσωπος της Performimg Art στον κόσμο, της 72χρονης Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
Οι δοκιμασίες στις οποίες έχει επιβάλλει τον εαυτό της
«Στις περφόρμανς εμπλέκω το κορμί μου για να απελευθερωθώ από τον φόβο. Το σώμα υπακούει πλήρως στο μυαλό και το τελευταίο είναι που μας βάζει όλα τα εμπόδια, δημιουργεί αναχώματα και ενδοιασμούς», έχει πει η Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Κόρη δύο εθνικών ηρώων της Γιουγκοσλαβίας του Τίτο, η Αμπράμοβιτς ξεκίνησε την καριέρα της τη δεκαετία του '70 στο Βελιγράδι και έγινε γνωστή στον κόσμο χρησιμοποιώντας το σώμα της σαν εργαλείο για τη δημιουργία τέχνης. Η Σέρβα καλλιτέχνιδα χτένισε κάποτε επί ώρες το κεφάλι της μέχρι που αραίωσαν τα μαλλιά της, χάραξε με ξυράφι στην κοιλιά της το αστέρι σύμβολο της κομμουνιστικής Γιουγκοσλαβίας, ξάπλωσε γυμνή πάνω σε πάγο, έγδερνε ώρες ατέλειωτες με μια βούρτσα τα ματωμένα κόκαλα μιας αγελάδας.
Σε μια συνέντευξη, που δημοσιεύτηκε το 1998, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς περιέγραψε πως η μητέρα της είχε τον απόλυτο, μιλιταριστικού τύπου έλεγχο πάνω σ' αυτήν και τον αδελφό της και ήταν ιδιαίτερα αυστηρή.
«Δεν μου επιτρεπόταν να βγω έξω απ' το σπίτι μετά τις 10 η ώρα το βράδυ μέχρι και τα εικοσιεννιά μου. Όλες τις περφόρμανς μου, που έκανα στην Γιουγκοσλαβία, τις είχα κάνει πριν τις 10, γιατί τότε έπρεπε να γυρίσω σπίτι. Είναι εντελώς τρελό και απίστευτο, αλλά όλα τα κοψίματα, καψίματα και μαστιγώματα που έκανα πάνω στο εαυτό μου - παρά λίγο να χάσω τη ζωή μου σε μία παράσταση - όλα έγιναν πριν τις 10 το βράδυ!», έχει πει η ίδια.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr