X

Μπάχαλο με την ταινία που (δεν) θα στείλουμε στα Οσκαρ: Η υπερδραστήρια υπάλληλος και ο αμήχανος υφυπουργός

Χωρίς νόημα η διαδικασία επιλογής της ελληνικής συμμετοχής για τα Όσκαρ 2025, αναφέρει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

Γράφει: TheToc team

Συνεχίζεται με νέα επεισόδια η τρικυμιώδης διαδικασία επιλογής της ελληνικής εκπροσώπησης στα 97α βραβεία Όσκαρ 2025, καθώς με ανακοίνωσή του το διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) δηλώνει ανικανοποίητο από τις διευκρινίσεις του υφυπουργού Πολιτισμού, Ιάσωνα Φωτήλα, και προτείνει τη ματαίωση της διαδικασίας επιλογής και άρα, να μην αποσταλεί ελληνική παραγωγή στην αμερικανική απονομή.

Ειδικότερα, τις προηγούμενες ημέρες σκηνοθέτες και παραγωγοί 23 ταινιών, από τις 25 συνολικά που επρόκειτο να συμμετάσχουν στη διαδικασία επιλογής για την εκπροσώπηση της Ελλάδας στα βραβεία Όσκαρ, αποσύρθηκαν μετά την ένταση που δημιουργήθηκε ανάμεσα στο Υπουργείο Πολιτισμού, την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και τα κινηματογραφικά σωματεία για τις διαδικασίες συγκρότησης της γνωμοδοτικής επιτροπής που θα αποφασίσει ποια ταινία θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Όσκαρ 2025.

Συγκεκριμένα, με επιστολή τους προς την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, και τον αρμόδιο για την διαδικασία, νέο υφυπουργό Πολιτισμού, υπεύθυνο για θέματα σύγχρονου πολιτισμού Ιάσωνα Φωτήλα, οι δημιουργοί, αρχικά, ανέφεραν πως έγιναν "παρεμβάσεις που δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες για την αξιοπιστία και την εγκυρότητα της διαδικασίας" εξ ου και -όπως δηλώνουν - και γι' αυτό αναγκάζονται αποσύρουν τις ταινίες τους από τη διαδικασία της επιλογής της ελληνικής συμμετοχής στα Όσκαρ 2025.

Εν μέσω των αντιδράσεων, το Υπουργείο Πολιτισμού, μέσω του υφυπουργού Ιάσωνα Φωτήλα, προχώρησε σε έκτακτες διευκρινίσεις, που δεν ικανοποίσαν στο ελάχιστο τους δημιουργούς, με την Ελληνική Ακαδημία να ζητά την απόσυρση της ελληνικής συμμετοχής από τα Όσκαρ 2025.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Πολιτισμού, Ιάσων Φωτήλας, κατά την έκτακτη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 22 Αυγούστου, στο αμφιθέατρο του Yπουργείου Πολιτισμού, επεσήμανε ότι δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία στην επιλογή της επιτροπής γι' αυτό έπρεπε να την αλλάξει, ενώ ο ίδιος, όπως τόνισε πολλές φορές, δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να δεχτεί την πρόταση με τα αρχικά μέλη της, αρκεί να τηρούνταν οι σωστές διαδικασίες. "Η διαδικασία ήταν τόσο παράτυπη και μη επιτρεπτή, που δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω το προϊόν της. Δεν θα ήταν σωστό", υπογράμμισε ο Ι. Φωτήλας.

Όπως ο ίδιος επεσήμανε, "δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή", που αποτελούνταν από καλλιτέχνες "εγνωσμένου κύρους", όπως "εγνωσμένου κύρους" είναι και οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε εκείνη που έχει δημοσιευτεί στη Διαύγεια και η οποία είναι μόνη που ισχύει. "Δεν υπάρχει αντικατάσταση μελών της επιτροπής γιατί επιτροπή δεν είχε οριστεί. Μία φορά συστάθηκε επιτροπή, αυτή η οποία υπάρχει στη Διαύγεια., τόνισε επίσης ο ίδιος.

Στη συνέντευξη, ο υφυπουργός έκανε μια αναδρομή των γεγονότων για να ξεκαθαρίσει την υπόθεση. Όπως είπε, έμαθε τυχαία την Κυριακή 11 Αυγούστου πως ένα email στάλθηκε την ίδια μέρα από τη διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, από υπάλληλο του υπουργείου, που ενημέρωνε τους επτά καλλιτέχνες, τους οποίους η Διεύθυνση είχε επιλέξει να εισηγηθεί στον υφυπουργό να αποτελούν την επιτροπή, ότι είναι αυτοί που οριστικά την αποτελούν. "Όριζε επίσης πρόεδρο και αντιπρόεδρο, έστελνε όλο το υλικό, δηλαδή τις ταινίες που θα έπρεπε να δουν προκειμένου να αποφασίσουν ποιες θα ψηφίσουν και στο τέλος τους έλεγε ότι απομένει μόνο η τυπική υπογραφή του αρμόδιου υπουργού. Όλα αυτά πριν καν φτάσει η εισήγηση στο γραφείο τόσο της γενικής γραμματέως για υπογραφή, όσο και στο δικό μου για την τελική υπογραφή. Δηλαδή για κάποιον λόγο που δεν τον γνωρίζω, ο συγκεκριμένος υπάλληλος αποφάσισε να αγνοήσει και να παρακάμψει όλη την ιεραρχική διαδικασία όπως την ορίζει ο νόμος", τόνισε ο κ. Φωτήλας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, κανένας, πλην της υπαλλήλου που έστειλε το email, δεν γνώριζε για την πρωτοβουλία της αυτή, ενώ όταν η ίδια ρωτήθηκε, είπε πως όλα έγιναν από υπερβάλλοντα ζήλο προκειμένου να τρέξουν πιο γρήγορα οι διαδικασίες και να κερδηθεί χρόνος. "Η εισήγηση θα υπογραφόταν γιατί δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή. Η υπογραφή ήταν τυπική διαδικασία κατά κάποιον τρόπο", συμπλήρωσε ο Ι. Φωτήλας, που όπως σημείωσε, έπρεπε να ενεργήσει πολύ γρήγορα, καθώς σε τρεις μέρες, στις 15/8, έπρεπε να ενημερωθεί η αμερικανική ακαδημία των Όσκαρ για τα μέλη της επιτροπής - "αλλιώς χάναμε τη διαδικασία των Όσκαρ", τόνισε ο υφυπουργός.

Σημειώνεται ότι από τα 7 μέλη της αρχικής πρότασης, δεν συμπεριλήφθηκαν τα τρία. "Αν μπορούσα θα τους άλλαζα όλους -εκτός από τη νικήτρια των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου της περασμένης χρονιάς, γιατί ο νικητής είναι πάντα μέλος της επιτροπής- γιατί αυτό θα ήταν και το σωστό. Όμως δεν υπήρχε χρόνος. Διάλεξα καλλιτέχνες μέσα από τη λίστα των καλλιτεχνών που μου έδωσε το ΥΠΠΟ, όχι από το μυαλό μου. Κάποιους δε, η ίδια η διεύθυνση του ΥΠΠΟ είχε προσπαθήσει, αλλά δεν τους είχε βρει στο τηλέφωνο. Εγώ προσπάθησα ξανά και τους βρήκα. Το σκεπτικό μου ήταν, πρώτον, όσο μπορώ να συγκροτήσω μια επιτροπή ώστε να μην χάσουμε τη διαδικασία των Όσκαρ. Και δεύτερον, να αποτελείται από ανθρώπους οι οποίοι είναι εγνωσμένου κύρους, όπως και αυτοί που ήταν στην αρχική πρόταση" σημείωσε.

Μετά από ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο υφυπουργός επεσήμανε ότι ο νόμος 3905/2010 (που αφορά την ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης) πρέπει να επικαιροποιηθεί, ενώ τόνισε ότι ευελπιστεί πως μετά από αυτή τη συνέντευξη, οι καλλιτέχνες που απέσυραν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής των Όσκαρ, αλλά και τα μέλη που παραιτήθηκαν από την επιτροπή μετά τις πρόσφατες εξελίξεις, θα επιστρέψουν. Όσον δε αφορά την πρόταση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) να έχει αυτή την ευθύνη επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για το βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, ο ίδιος είπε ότι "κρατά κάποιες επιφυλάξεις γι' αυτό", πως "πρέπει να δούμε τις διεθνείς πρακτικές" και ότι είναι εδώ για να μιλήσει γι' αυτό το θέμα και με την ΕΑΚ.

Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου: Να ακυρωθεί η ελληνική συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ 2025

Να σημειωθεί ότι στις διευκρινίσεις του υφυπουργού Πολιτισμού, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου απάντησε με αίτημα για ακύρωση της Ελληνικής συμμετοχής στα Βραβεία Οσκαρ 2025.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου απαντώντας στον Ιάσωνα Φωτήλα, οι διευκρινίσεις για τη διαδικασία επιλογής της επιτροπής γνωμοδότησης για την ελληνική συμμετοχή στα Όσκαρ, κάθε άλλο παρά "καθησυχάζουν την κινηματογραφική κοινότητα".

Σύμφωνα με την ΕΑΚ, παραμένουν αναπάντητα τα δύο κρίσιμα ερωτήματα:

●Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
●Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

"Οι απαντήσεις που δώσατε στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήσατε την Πέμπτη 22 Αυγούστου δημιούργησαν νέα ερωτήματα και εύλογες ανησυχίες για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από το ΥΠΠΟ. Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ", σημειώνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

"Μετά την απόσυρση 23 εκ των 25 ταινιών που συμμετείχαν στην διαδικασία, με πρωτοβουλία των δημιουργών τους, αλλά και την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου από την επταμελή επιτροπή, θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024", συνεχίζει η ανακοίνωση της ΕΑΚ.

"Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα", αναφέρει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

"Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία" σημειώνει η ανακοίνωση.

"Με αφορμή την τρέχουσα κρίση, ζητάμε εκ νέου από το Υπουργείο Πολιτισμού να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τα αιτήματα του κινηματογραφικού κλάδου. Το αδιάλειπτο έλλειμμα της πολιτείας απέναντι στον οπτικοακουστικό χώρο συνεχίζει να βλάπτει την εύρυθμη λειτουργία του, τόσο με την σκανδαλώδη υποχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και με τις παροιμιώδεις δυσλειτουργίες του ΕΚΟΜΕ σε όλα τα επίπεδα. Η δε εκκρεμούσα από τον Απρίλιο συγχώνευση ΕΚΚ με ΕΚΟΜΕ εξελίσσεται σταδιακά σε υπαρξιακή απειλή για τον κλάδο" αναφέρει η ΕΑΚ.

"Η εθνική κινηματογραφία συνεχίζει να τιμά την χώρα μας διεθνώς και να αποτελεί ακλόνητο πυλώνα φερεγγυότητας για τις ξένες παραγωγές που τα τελευταία χρόνια υλοποιούνται στην Ελλάδα. Καλούμε την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της απέναντί μας και να στηρίξει, όπως οφείλει, τον Ελληνικό Κινηματογράφο ως μια από τις πιο δυναμικές και εξωστρεφείς εκφάνσεις του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού", καταλήγει η ανακοίνωση.