Τα αρχαία χρόνια οι πλαγιές του βραχώδους λόφου της Ακρόπολης δεν ήταν γυμνές όπως τις βλέπουμε σήμερα αλλά κατάσπαρτες με δεκάδες μικρότερα ιερά. Ενα απ' αυτά ήταν της Αφροδίτης Ουρανίας, προστάτιδας του έρωτα και του γάμου Ηταν ένα υπαίθριο ιερό στη βόρεια πλαγιά της Ακρόπολης το οποίο οι μελλόνυμφοι δεν υπήρχε περίπτωση να μην επισκεφθούν. Γιατί; Διότι απλούστατα εκεί βρισκόταν μια λίθινη κατασκευή που ασφάλιζε με δυο κλειδαριές - γνωστή κι ως «Το παγκάρι της Αφροδίτης». Δεν ήταν τυχαίο που το Παγκάρι είχε σχηματισμένο το σύμβολο της δραχμής. ΄Οσοι επρόκειτο να παντρευτούν (κι ο γάμος στην αρχαία Ελλάδα έπαιρνε τη μορφή μιας τριήμερης γιορτής με άφθονες τελετουργείς) έπρεπε να ρίξουν μια ασημένια δραχμή για να έχουν μαζί τους τη Θεά Αφροδίτη και να στεριώσει ο γάμος τους - χρηματικό ποσό που επί της ουσίας ωφελούσε τους ιερείς του ναού.
Το παγκάρι, από τους θησαυρούς που μας κάνουν να δούμε τα Μουσεία αλλιώς
Το παγκάρι της Αφροδίτης βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο της Ακρόπολης. Δεν ανήκει στα πολυφωτογραφημένα εκθέματά του. Στέκει διακριτικά στην πρώτη αίθουσα που μοιάζει ανηφορική και είναι αφιερωμένη στις πλαγιές του Ιερού Βράχου, τις κλιτύες. Ο μαρμάρινος όγκος του με την πρώτη ματιά παραπέμπει σε κάποιον μη ειδικό ως ένα χαμηλό βάθρο αγάλματος. Κι όμως, όσοι γνωρίζουν την παραπάνω ιστορία ξέρουν τη χρησιμότητά του και επιπλέον θέλγονται από τη γοητεία του.
Αυτή είναι μια από τις ιστορίες που θα διηγηθεί η έμπειρη δημοσιογράφος Μαρία Θερμού, μεταξύ των βετεράνων του αρχαιολογικού ρεπορτάζ, σε μια διαφορετική «ανάγνωση» των Μουσείων και των εκθεμάτων τους που στόχο έχει να αναδείξει την μοναδικότητα και τα πλέον χαρακτηριστικά στοιχεία τους. Ο λόγος για μία σειρά οκτώ συναντήσεων –σεμιναρίων στο Κέντρο Δημιουργικής Μάθησης Fårö με τίτλο «Τα Μουσεία αλλιώς». Από την Τετάρτη 8 Μαρτίου και κάθε Τετάρτη 19.00-21.00.
Ποια είναι τα εκθέματα κάθε μουσείου, που συνδέονται με ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα από την αρχαιότητα ως σήμερα; Ποια είναι τα «παράξενα» και ιδιαίτερα έργα κάθε μουσείου; Ποια είναι τα έργα –πρότυπα, που λειτούργησαν στην τέχνη διαμέσου των αιώνων; Ποιες oι ομοιότητες με τη σημερινή εποχή με βάση τα εκθέματα των μουσείων; Αυτές είναι μερικές από τις ερωτήσεις που θα απαντηθούν σ' αυτές τις, ουσιαστικά, εξερευνήσεις. «Δεν αρκεί η καλή οργάνωση ενός Μουσείου για να αισθανθούμε ωραία, να θαυμάσουμε και να φύγουμε γεμάτοι», λέει στο TheTOC η Μαρία Θερμού. «Πρέπει να είμαστε έτοιμοι γι' αυτό. Να μη χαθούμε στους δαιδάλους των αρχαιολογικών δεδομένων και λεπτομερειών κινδυνεύοπντας να χάσουμε την ουσία. Η οπο΄πις ουσία δεν βρίσκεται πάντα στις λεζάντες των εκθεμάτων...»
Στις συναντήσεις όμως θα συζητηθούν και θέματα, όπως οι συλλογές κάθε μουσείου και η προέλευσή τους, τα σημαντικότερα εκθέματά του, οι ημερομηνίες – σταθμοί στην ιστορία του, η σύγχρονη δυναμική του, η εξέλιξη των μουσείων από μικρές ιδιωτικές συλλογές σε μεγάλους πολιτιστικούς φορείς, ποια είναι και πού βρίσκονται τα σημαντικότερα αρχαία ελληνικά έργα στο εξωτερικό, η αρχαιοκαπηλία και οι επιπτώσεις της κ.ά.
«Οδηγός» στον τρόπο που η Μαρία Θερμού προσγγίζει τους αρχαιολογικούς χώρους, τα Μουσεία και τα εκθέματά τους είναι τα λόγια του σπουδαίου αρχαιολόγου των προϊστορικών χρόνων (ανέσκαψε μεταξύ άλλων, το Ιδαίον Αντρο, τις Αρχάνες, τη Ζώμινθο και τα Κύθηρα), Γιάννη Σακελλαράκη που έφυγε από τη ζωή το 2010: «Σημασία δεν έχει πόσους κίονες έχει ένα κτίριο της αρχαιότητας ή πόσο ψηλοί είναι, αλλά η αίσθηση που αφήνει το κτίριο στον σύγχρονο άνθρωπο. Σημασία έχει η δυναμική που εκπέμπει, η δυνατότητά του να σε ταξιδέψει στο χρόνο και να σε συνδέσει με τους ανθρώπους που το δημιούργησαν πιάνοντας το νήμα απ' την αρχή και συνεχίζοντάς το...»
Τα σεμνιάτια θα συνοδεύουν προβολές βίντεο και φωτογραφικού υλικού, βιβλιογραφία και ομιλίες από ειδικούς επιστήμονες συνοδεύουν τα σεμινάρια.
Info:
Ημερομηνία Έναρξης: Τετάρτη 8 Μαρτίου 2017, 19.00-21.00 με συνάντηση γνωριμίας
Πληροφορίες συμμετοχής: Fårö, Έβρου 14, πλατεία Μαβίλη, τηλ. 21 0771 7544 info@faro.gr