Αθήνα, 1937. Οι εφημερίδες της εποχής πλέκουν ύμνους στον οικοδομικό κολοσσό που τον Ιανουάριο εκείνου του σωτήριου έτους ερχόταν να προστεθεί στο πρωτευουσιάνικο «βουλεβάρτο» της Πανεπιστημίου με κτήρια - στολίδια όπως η νεοκλασσική τριλογία αλλά η «Μεγάλη Βρετανία», το Ιλίου Μέλαθρον, το Οφθαλμιατρείο, το Αρσάκειο, τον Άγιο Διονύσιο των Καθολικών, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους κ.α.
Πράγματι το Rex ήταν σχεδόν εξωπραγματικό επίτευγμα σύμφωνα με τα τεκμήρια εκείνης της εποχής. Το κτήριο, γνωστό και ως «Σικιαρίδειο Μέγαρο», ιδιοκτησία των παιδιών του Βασίλειου Σικιαρίδη επί της στην οδό Πανεπιστημίου 48, δέσποζε με τον όγκο του. Φιλοξενούσε ένα θέατρο, δύο κινηματογράφους, μπαρ, αίθουσες συναυλιών και άλλα κέντρα ψυχαγωγίας. Δημιουργοί του ήταν οι αρχιτέκτονες Βασίλειος Κασσάνδρας (1904-1973) και Λεωνίδας Μπόνης (1896-1963).
Εβδομήντα οκτώ χρόνια μετά, το ιστορικό οίκημα Rex που συνέδεσε τη ζωή του με την ιστορία του 20ου αιώνα, ξανανοίγει τις πόρτες του για πρώτη φορά μετά το 1993 που περιήλθε στο Εθνικό Θέατρο ως μια από τις Σκηνές του Εθνικού Θεάτρου με την ονομασία Νέο Rex. Στις 11 Νοεμβρίου η σκηνή του Νέου Rex θα σηκώσει η αυλαία με το έργο «Mάγκντα Γκαίμπελς» του Γιώργου Βέλτσου σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου.
Ο οικοδομικός κολοσσός του 1937
Η προπολεμική Αθήνα πληροφορούνταν με θαυμασμό τα «νούμερα» που δημιούργησαν αυτό τον κολοσσό: 10.000.000 εργατοώρες για να ολοκληρωθεί, 30.000 μέτρα σύρμα για την ηλεκτρική εγκατάσταση, 2 χρόνια για την ανέγερσή του, 30 κινητήρες των 460 ίππων ο καθένας, 2.000 καθίσματα στην αίθουσα του κινηματογράφου, 18 μέτρα το βάθος του υπογείου και 1.500 πήχεις το οικόπεδο που το φιλοξενούσε.
Και σαν να μην έφταναν αυτά, ευρείς διάδρομοι, αθόρυβο δάπεδο, άπλετος και κρυφός φωτισμός, μηχανήματα εξαερισμού και προβολής και εξαιρετική ακουστική. Ως ο πρώτος μοντέρνος κινηματογράφος της Αθήνας με χολιγουντιανές προδιαγραφές εξηγούνται τόσο η αμερικάνικης τεχνοτροπίας πρόσοψή του, όσο τα πολλά στοιχεία Art Deco που διαθέτει.
Η αίθουσα χορού στο υπόγειο τελικά λειτούργησε ως κινηματογράφος επίκαιρων και παιδικών έργων, με την γνωστή επωνυμία «Σινεάκ» -τα οποία επί Μεταξά επιδοτούνταν από το κράτος- με «καθαρώς μορφωτικήν αποστολήν». Στο ισόγειο δημιουργήθηκε ένας κινηματογράφος («Rex»), την εκμετάλλευση του οποίου είχε ο επιχειρηματίας Σκούρας που εκμεταλλευόταν και το «Αττικόν», ενώ στον επάνω όροφο ήταν το νέο θέατρο της Μαρίκας Κοτοπούλη. Η εναρκτήρια προβολή έγινε με επιτυχημένη ταινία, με τον αγαπημένο τενόρο του κοινού, τον Ζαν Κιεπούρα.
Η Αθήνα έχει τον τίτλο της μεγάλης κοσμοπόλεως...
«Εάν η Αθήνα επρόκειτο να χαρακτηριστή μονάχα από το θαυμάσιον νέον οικοδομικόν μεγαλούργημα της οδού Πανεπιστημίου -το Ρεξ-, θα έπαιρνε δικαιωματικώς τον τίτλον της μεγάλης κοσμοπόλεως», έγραφε ενθουσιασμένος ο Ελληνας λογοτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπαστιάς (1901 - 1972) που παρευρέθηκε στα εγκαίνια.
Το Μέγαρο συνέχισε να λειτουργεί ακόμα και επί Κατοχής. Μαύρη χρονιά στην ιστορία του το 1982 που κάηκε. Από τη φωτιά που ξέσπασε στο κτίριο το 1982 διασώθηκαν ο κινηματογράφος «Ρεξ 1» και το «Σινεάκ». Τελικά δεν μεταμορφώθηκε σε πολυκατάστημα, καθ' ότι τον Σεπτέμβριο 1983 εκδίδεται το διάταγμα του Αντώνη Τρίτση με το οποίο χαρακτηρίζονται διατηρητέα 13 κτίρια της πλατείας Ομονοίας και 20 της λεωφόρου Πανεπιστημίου. Δεν θα μπορούσε να λείπει το Rex, το οποίο φροντίζει η Μελίνα Μερκούρη να περιέλθει στο Δημόσιο -επ’ ονόματι του Εθνικού Θεάτρου- καταβάλλοντας 650.000.000 δραχμές.
Η ... επανεκίνηση
Υπόθεση του έργου
Στο σαλόνι της ιστορίας βρίσκουμε τη Μάγκντα και τον Γιόζεφ Γκαίμπελς να διηγούνται την Ιστορία. Η Μάγκντα Γκαίμπελς, σύζυγος του «υπουργού Προπαγάνδας και Διαφωτίσεως του Λαού» την εποχή της ναζιστικής Γερμανίας του Χίτλερ, υπήρξε πρότυπο συζύγου και γυναίκας της εποχής. Με την πτώση του Τρίτου Ράιχ και μετά την αυτοκτονία του Χίτλερ, αποφασίζει να σκοτώσει τα έξι της παιδιά και να αυτοκτονήσει μαζί με τον Γιόζεφ Γκαίμπελς στο μπούνκερ, όπου βρίσκονταν το τελευταίο διάστημα της ζωής τους. Μέσα από μια ερωτική επιστολή, τη διήγηση του φόνου των παιδιών της και τις φαντασιώσεις της, η γυναίκα αυτή συστήνεται, κι έτσι πια η ιστορία, με όλες τις εκδοχές της, μπορεί να ιδωθεί και μέσα από τα δικά της μάτια. Ο Γιόζεφ Γκαίμπελς προβάλλει κι αυτός την εκδοχή του εαυτού του και της Ιστορίας, κι όλα αυτά στον χρόνο του τετελεσμένου μέλλοντα, όπου όσα συμβαίνουν έχουν ήδη συμβεί και σε έναν χώρο ρευστό στον οποίο «τη λύση», όπως λέει ο ίδιος, «θα δώσει η σκηνοθεσία».
Ταυτότητα παράστασης:
Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια – Live camera: Άντζελα Μπρούσκου
Μουσική και Sound design: Θάλεια Ιωαννίδου
Video artist – Επεξεργασία video: Νατάσσα Ιωάννου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Εθνικό Θέατρο - Νέο Rex
Πανεπιστημίου 48, τηλ. 210.3305074, 210.7234567 (μέσω πιστωτικής κάρτας) και στο www.n-t.gr
Ημέρες και ώρες παραστάσεων
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21:00
Κυριακή 19.30
Τιμές εισιτηρίων: 15Euro, 10Euro (φοιτητικό)
Πέμπτη ενιαία τιμή 13Euro
Συντελεστές:
Βοηθός σκηνοθέτη: Στέβη Κουτσοθανάση
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Καμαριέρα: Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου
Σβάιγκερμαν υπασπιστής του Γκαίμπελς: Δημήτρης Κίτσος
Μάγκντα: Παρθενόπη Μπουζούρη
Γιόζεφ: Θάνος Παπακωνσταντίνου
Φρόυντ φωνή: Παρθενόπης Μπουζούρη
Η παράσταση είναι κατάλληλη από 18 ετών και άνω.
Φωτογράφος της παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή