Follow us

TOC BOOKS: Αγνωστοι στο Μετρό, ο Νιλς και μια κουβέντα για τον Σολωμό

Διαβάζουμε τα: Κανείς ποτέ δεν το ʼμαθε, κανείς δεν θα το μάθει: Ιταλικό πεζό σχεδίασμα, Πες το μ’ ένα παραμύθι: Οι περιπέτειες του Νιλς και Η επόμενη στάση

TOC BOOKS: Αγνωστοι στο Μετρό, ο Νιλς και μια κουβέντα για τον Σολωμό

Οι χιλιάδες άγνωστοι κι άγνωστες που μας περιβάλλουν κάθε στιγμή από παντού σ' αυτή τη μοναχική, συχνά αφόρητη καθημερινότητά μας, μια διασκευή των περιπετειών τους σουηδικού παραμυθιού του Νιλς Χόλγκερσον με θέματα για παιδικό (κι όχι μόνο) προβληματισμό, κι ένα πολύτιμο ιταλικό πεζό σχεδίασμα του Δ. Σολωμού - που δίνει την αφορμή για μια ουσιαστική κουβέντα - στις βιβλιοφιλικές προτάσεις της εβδομάδας.

TOC BOOKS: Αγνωστοι στο Μετρό, ο Νιλς και μια κουβέντα για τον Σολωμό

Διονύσιος Σολωμός, «Κανείς ποτέ δεν το ʼμαθε, κανείς δεν θα το μάθει: Ιταλικό πεζό σχεδίασμα» (εκδ. poema)

Χρονολογείται γύρω στα 1846 και φυλάσσεται στην Ακαδημία Αθηνών σε δύο χειρόγραφα, τα οποία φέρουν διορθώσεις, σύγχρονες όσο και μεταγενέστερες. Το συγκεκριμένα ιταλικό πεζό σχεδίασμα (ΑΕ 553-554) υπάρχει μόνον σʼ αυτή την πεζή μορφή του και δεν στιχουργήθηκε στα ελληνικά από τον ποιητή. Και είναι η κυκλοφορία του που μας έδωσε το έναυσμα μιας συνομιλίας με το δημοσιογράφο και ποιητή Βασίλη Ρούβαλη που υπογράφει την εισαγωγή, τη μετάφραση και τα σχόλιά του. (Επίμετρο: Στέφανος Ροζάνης).

Βασίλης Ρούβαλης
Βασίλης Ρούβαλης

- Κύριε Ρούβαλη, στο πλαίσιο ποιας σειράς κυκλοφόρησε το Ιταλικό πεζό σχεδίασμα «Κανείς ποτέ δεν το' μαθε...» του Διονύσιου Σολωμού; Ποια άλλη έκδοση φιλοξενεί η σειρά;

Πρόκειται για τη σειρά «Σολωμικά» που ξεκινήσαμε, δειλά κάπως, πριν από μερικούς μήνες, με διευθύνοντα τον κριτικό λογοτεχνίας και συγγραφέα Κώστα Βούλγαρη. Πρώτη κυκλοφορία μας, τα δοκίμια του σπουδαίου στοχαστή Στέφανου Ροζάνη, ο οποίος παρεμπιπτόντως θεωρώ ότι είναι από τους διαυγέστερους «αναγνώστες» του σολωμικού σύμπαντος. Δεύτερο στη σειρά είναι η δική μου μεταφραστική εργασία πάνω σ’ ένα ατιτλοφόρητο πεζό σχεδίασμα, γνωστό ως «La donna velata», που του τρέφω, ας πω, μια ιδιαίτερη αδυναμία ως κείμενο…

- Ποια η φιλοδοξία της συγκεκριμένης εκδοτικής σειράς;

Στόχος μας είναι να προτείνουμε μια διαφορετική, ανανεωμένη και ουσιώδη προσέγγιση στο έργο του ποιητή. Η προηγούμενη φιλολογική έρευνα έχει αποδώσει τέτοιους καρπούς, πολυσήμαντους και πολυεπίπεδους, που πλέον μπορούμε να προχωρήσουμε λίγο παρακάτω εμβαθύνοντας, αναδιφώντας, αναδεικνύοντας κι άλλα δεδομένα της τέχνης του. Υπάρχει θερμή υποδοχή από το βιβλιόφιλο κοινό, αν μη τι άλλο με αυτές τις δύο κυκλοφορίες, κάτι που μας ωθεί για περισσότερα σχέδια.

- Πώς θα σχολιάζατε τη σημείωση του Κώστα Βούλγαρη ότι «παρά τον τίτλο του εθνικού ποιητή, το έργο του Σολωμού δεν αντιμετωπίστηκε ανάλογα με την καλλιτεχνική του ποιότητα;

Συμφωνώ απόλυτα με την άποψή του. Η απόδοση του τίτλου αυτού έδωσε έναν αυτοματισμό στην προσέγγισή του: το έργο του δεν έχει αναγνωστεί στην έκταση και στη δυναμική του ακριβώς επειδή φέρει το «στίγμα» ενός απροσέγγιστου μεγαλείου. Πέραν όμως του «Ύμνου», που, κακά τα ψέματα, η πλεινότητα γνωρίζει μόλις τις δύο πρώτες στροφές της μελοποίησης από τον Νικόλαο Μάντζαρο, η σολωμική γραφίδα διαθέτει όλα εκείνα τα λογοτεχνικά εχέγγυα ενός σημαντικού εκπροσώπου του ρομαντισμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η καλλιτεχνική αξία του δεν περιορίζεται στον εθνικό ύμνο του νεοελληνικού κράτους ούτε στην άτσαλη και ισοπεδωτική εκπαιδευτική προσέγγιση της «Ξανθούλας» ή των «Ελεύθερων Πολιορκημένων»…

- Γιατί επιλέχθηκε το συγκεκριμένο ιταλικό πεζό σχεδίασμα για να μεταφραστεί και να σχολιαστεί; Με ποιο πνεύμα έγινε από εσάς αυτή η μετάφραση κι ο σχολιασμός του;

Θέλησα να δώσω ένα προσωπικό έναυσμα στη δική μου μεταφραστική εργασία πάνω στα ιταλικά κείμενά του. Είναι στοίχημα αλλά διαρκής αγωνία μου, κάτι που εύλογα υποδηλώνει την αίσθηση ευθύνης αλλά και ουσίας για το εγχείρημα. Ίσως προσφέρω έναν ωφέλιμο οβολό στη μελέτη και την αναγνωστική απόλαυσή του. Ίσως κιόλας αποτύχω. Θα φανεί μέσα στον χρόνο, όπως κάθε τι άλλο στη λογοτεχνική δημιουργία, εξάλλου.

- Τι θέλει να μας «πει» ο τίτλος της έκδοσης; Τι είναι αυτό που παραμένει μυστικό;

Δόθηκε ο τίτλος αυτός, μια φράση από το ίδιο το κείμενο, με συγκεκριμένη πρόθεση. Ο αφηγητής του κειμένου αναφέρεται σε μια γυναίκα για την οποία δηλώνει ξεκάθαρα τον έρωτά του. «Συνομιλεί» με μια θεϊκή φιγούρα, καλυμμένη με βέλο, στην οποία εξομολογείται την αγωνία για τη νεκρή αγαπημένη του. Με τη φράση «Κανείς ποτέ δεν το ’μαθε, κανείς δεν θα το μάθει», δηλώνει την κρυφή σχέση που παρά την παθιασμένη έντασή της παρέμεινε στο σκοτάδι… Ίσως γι’ αυτό, συμπληρώνω εγώ, αυτή η σχέση ήταν τόσο έντονη, στ’ όριο της αιωνιότητάς της.

- Ποια γυναικεία μορφή βρίσκεται πίσω από τη γυναικεία φιγούρα του σχεδιάσματος;

Πρόκειται για υπαρκτό πρόσωπο, όπως πιθανολογείται: η Αδελαΐδα Καρβελά, όμορφη κοπέλα από τη Ζάκυνθο, σύζυγος που επιστήθιου φίλου του Σολωμού, και μεταφραστή του στα ιταλικά, Γκαετάνο Γκρασσέτι. Όταν εκείνος πέθανε, ο ποιητής συνέχισε να κάνει στενή παρέα μαζί της. Και με τον θάνατό της έγραψε αυτό το σχεδίασμα, το 1846. Κανείς δεν θα το μάθει…

- Τι ρόλο παίζει ο έρωτας στο σολωμικό έργο;

Είναι μια ερώτηση που θα μπορούσε να απασχολήσει αυτή την κουβέντα κατ’ αποκλειστικότητα… Η Φεγγαροντυμένη στον «Κρητικό», η Donna velata, η Αιμιλία Ροδόσταμο, η Μαρία στον «Λάμπρο», διασταυρώνουν το ποιητικό βλέμμα του Σολωμού γύρω από το μυστήριο του έρωτα, της ζωής, της μεταφυσικής βίωσης του κόσμου. Είναι το αίνιγμα που διατηρεί ο ίδιος αναλλοίωτο ενώπιον του αναγνώστη του.

- Με τι κριτήρια επιλέχθηκαν οι αναφορές στο σολωμικό σχεδίασμα που φιλοξενεί η έκδοση;

Το πεζό σχεδίασμα είναι πολύ μικρής έκτασης. Αυτό κατηύθυνε τη λογική του εκδοτικού σχεδιασμού. Κατέληξα στην ιδέα να δοθεί στον αναγνώστη μια αποσπασματική προσέγγιση των άλλων μεταφραστών του κειμένου: όλοι καταθέτουν το πρίσμα τους. Και όλοι προσδοκούν σ’ ένα περίγραμμα του εθνικού ποιητή – ποιος ήταν, τι πρέσβευε και γιατί παραμένει αδιαφιλονίκητος «κανόνας» του νεοελληνικού πνευματικού βίου.

- Ποια η επόμενη κυκλοφορία που προγραμματίζεται στο πλαίσιο της ίδιας σειράς;

Ετοιμάζουμε-σχεδιάζουμε τρεις επόμενες κυκλοφορίες, έως τα μέσα της επόμενης χρονιάς. Με γνώμονα το σημερινό πρίσμα για την εξέχουσα αυτή περίπτωση που είναι ο Σολωμός, αλλά και με όλα τα ερωτήματα ανοιχτά για το έργο του…

TOC BOOKS: Αγνωστοι στο Μετρό, ο Νιλς και μια κουβέντα για τον Σολωμό - εικόνα 3

Μαρία Παπαγιάννη (Παιδική διασκευή): Πες το μ’ ένα παραμύθι: Οι περιπέτειες του Νιλς (εκδόσεις Πατάκη)

Πως να πεις σ΄ ένα παιδί που κακομεταχειρίζεται τα ζώα ότι αυτός ο τόπος ανήκει σε όλα τα πλάσματα; Πως να πεις σε κάποιον που νιώθει αιχμάλωτος ότι αξίζει να ζει για ένα όνειρο. Πως να τα πεις χωρίς να κάνεις κήρυγμα;

Ένας αγαπημένος ήρωας που συντρόφεψε πολλές γενιές παιδιών επιστρέφει σε μια σύγχρονη διασκευή. Η Μαρία Παπαγιάννη αφηγείται στα παιδιά το αριστούργημα της Σέλμα Λάγκερλεφ ενώ η Μυρτώ Δεληβοριά ταξιδεύει τον Νιλς Χόλγκερσεν μέσα από τις δικές της εικόνες. Ο άξονας της σειράς είναι ότι όλα μπορείς να τα πεις κι αλλιώς.

Ο Νιλς ήταν το παράδειγμά. Αυτό το κακότροπο και τεμπέλικο αγόρι που όσα κι αν του έλεγαν οι γονείς του, φερόταν άσχημα στα ζώα και τους ανθρώπους. Όμως ο Νιλς άλλαξε. Πως; Ταξιδεύοντας μαζί με τις αγριόχηνες για ένα χρόνο είδε και κατάλαβε πολλά. Και γύρισε σοφότερος και γεμάτος αγάπη.

Έτσι λοιπόν γεννήθηκε η σειρά: «Πες το μ΄ ένα παραμύθι»

Εικονογράφηση: Μυρτώ Δεληβοριά

TOC BOOKS: Αγνωστοι στο Μετρό, ο Νιλς και μια κουβέντα για τον Σολωμό - εικόνα 4

Δημήτρης Πολίτης, «Η επόμενη στάση» (εκδόσεις ΄Ιαμβος)

Ο κύκλος της καθημερινότητας επαναλαμβάνεται αμείλικτος, απαράλλακτος, πολλές φορές αδυσώπητος. Από το φόβο της απόρριψης, χτίζουμε τείχη ανάμεσά μας, για να αισθανόμαστε τάχα πιο ασφαλείς μέσα σε αυτή την απομόνωσή μας.

Αισθάνονται έτσι άραγε κι ο κολλημένος στο κινητό του νεαρός στο μετρό με το ξυρισμένο κεφάλι, η καλοδιατηρημένη, αψεγάδιαστα μακιγιαρισμένη πενηντάρα ή, ο στραπατσαρισμένος και καμπουριασμένος μετανάστης με το καχύποπτο και φοβισμένο βλέμμα που στέκονται δίπλα μας στο λεωφορείο; Κι οι χιλιάδες άγνωστοι κι άγνωστες, που μας περιβάλλουν κάθε στιγμή από παντού, σ' αυτή τη μοναχική, συχνά αφόρητη καθημερινότητά μας;

Οι ήρωες της «Επόμενης Στάσης», θα σας ταξιδέψουν στη δική τους καθημερινότητα, στη δική τους απομόνωση, στις δικές τους συγκλονιστικές προσωπικές ιστορίες. Όπου τα χέρια της μοίρας και τα πλοκάμια του πεπρωμένου δημιουργούν τις πιο απρόσμενες κι απίστευτες συμπτώσεις, τις πιο δυνατές εκπλήξεις και συναισθήματα.

Μπορείτε να βρείτε πολα τα βιβλία στο www.public.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ 13 Μαϊ 2022 | 17:05

Το ΣτΕ αποφάνθηκε: Πλήρης δικαίωση της ΕΔΕΜ και για την ΚΥΑ

Το ΣτΕ κατοχυρώνει πλήρως τη μεταφορά των διαχειριστικών εκκρεμοτήτων από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 13 Μαϊ 2022 | 06:49

Εθνικό Θέατρο: Ολα όσα θα δούμε το καλοκαίρι του 2022 και τον επόμενο χειμώνα

Ανάμεσα στις πρωτοβουλίες της νέας διεύθυνσης είναι η επανασύσταση της Πειραματικής Σκηνής, η οποία θα στεγαστεί στη Σκηνή "Κατίνα Παξινού".

ΕΧΕΙ ΜΙΑ POST-CREDITS ΣΚΗΝΗ 12 Μαϊ 2022 | 18:26

Σαρλίζ Θερόν: "Γνωρίστε την Clea" από το Doctor Strange - Οι πρώτες εικόνες

Η Σαρλίζ Θερόν δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δύο φωτογραφίες που δίνουν μία πρώτη εντύπωση για το μακιγιάζ και το κοστούμι της Clea.

14-29 ΙΟΥΛΙΟΥ 12 Μαϊ 2022 | 14:40

Το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος τον Ιούλιο στους Δελφούς

Το 5ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος θα πραγματοποιηθεί από τις 14 έως τις 29 Ιουλίου 2022 στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ 12 Μαϊ 2022 | 14:08

Ερείπιο η οικία του εθνικού ποιητή Κωστή Παλαμά στην Πλάκα - Η προσφυγή στο ΣτΕ μπλόκαρε την αποκατάστασή του

Σε τραγική κατάσταση συνεχίζει να είναι η οικία του εθνικού μας ποιητή, Κωστή Παλαμά, δύο χρόνια μετά την απαλλοτρίωση της από το υπουργείο Πολιτισμού.

ΤΕΤΑΡΤΗ 18/5 11 Μαϊ 2022 | 19:02

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, με θέμα "Η Δύναμη των Μουσείων",

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ 11 Μαϊ 2022 | 07:25

Ορέστης Τάτσης στο TheTOC: Η ελληνική κοινωνία έχει παραδοθεί σε αυτό που ονομάζουμε οικονομισμό

Ο Ορέστης Τάτσης σκηνοθετεί "Το τέλος της μικρής μας πόλης". "Οι περισσότεροι από εμάς κινούμαστε γύρω από το χρήμα και κατά βάθος πιστεύουμε ότι αυτό είναι η λύση για την επιβίωση".

24, 26, 29 ΜΑΙΟΥ, 11 Μαϊ 2022 | 07:05

Στο Περιθώριο της Ιστορίας: H Μουσική των Ελληνοεβραίων Γυναικών στις αρχές του 20ου αιώνα

H πολυπολιτισμική εκπροσώπηση των γυναικών μουσικών στην παραδοσιακή ελληνική μουσική, αποτελεί κοινό κομμάτι του αμερικανικού και του ελληνικού πολιτισμού.

ΣΤΙΣ 23 ΙΟΥΝΙΟΥ 11 Μαϊ 2022 | 06:59

Το "SNF Nostos Run" επιστρέφει - Υπέροχη βραδιά με μουσικές και εντυπωσιακό drone show

Με φωτισμό του αγώνα το καλοκαιρινό ηλιοβασίλεμα, η εκκίνηση θα δοθεί όπως κάθε χρόνο από το Παναθηναϊκό Στάδιο.

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ 11 Μαϊ 2022 | 06:46

Έκθεση εικαστικών "Στη ρωγμή της πέτρας" της Μαριέτας Πεπελάση στο Καφέ του Μουσείου

Η Μαριέττα Πεπελάση γράφει ποίηση και ζωγραφίζει ποιητικά.

11 Μαϊ 2022 | 06:37

"3 Rooms": Μια νέα φιλόδοξη παραγωγή από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Τη χορογραφία και τα σκηνικά υπογράφει ο Κωνσταντίνος Ρήγος, την μουσική ο Γιώργος Κουμεντάκης, την μουσική διεύθυνση ο Λουκάς Καρυτινός, τα κοστούμια ο Γιώργος Σεγρεδάκης και τους φωτισμούς η Ελευθερία Ντεκώ.

195 ΕΚΑΤ. ΔΟΛΑΡΙΩΝ 10 Μαϊ 2022 | 19:01

Μέριλιν Μονρόε: Τιμή ρεκόρ έπιασε το πορτρέτο της δια χειρός Γουόρχολ

Το διάσημο πορτρέτο της Μέριλιν Μονρόε δια χειρός Άντι Γουόρχολ, πωλήθηκε έναντι 195 εκατ. δολαρίων

ΑΝΤΙ 35.000 ΔΟΛ 10 Μαϊ 2022 | 18:12

Πίνακας της Μοντ Λιούις που δόθηκε ως αντάλλαγμα για ένα τοστ πωλείται σε δημοπρασία

Ο πίνακας έργο της κορυφαίας ζωγράφου αποτέλεσε το αντίτιμο για ένα τοστ με τυρί σε εστιατόριο στην πόλη Λονδίνο