X

TOC BOOKS: Η επιστροφή του Χωμενίδη, ο Σ. Χολμς κι ένα «ματωμένο» μυστήριο

Διαβάζουμε τα Οσο πιο δυνατά μ' έδερνε, τόσο πιο δυνατά τραγουδούσα (Χωμενίδης), Νέφος θανάτου (Αντριου Λέιν) και Ματωμένη Κυριακή, (Nicci French)

Μπορεί μια αυτοβιογραφία να είναι ατομική και συλλογική ταυτόχρονα; Σκιαγράφεται η ψυχοσύνθεση του διασημότερου ντεντέκτιβ όλων των εποχών, Σέρλοκ Χολμς από τα εφηβικά του χρόνια; Πως μπορεί να εξιχνιαστεί ένα έγκλημα όταν ο κύριος ύποπτος έχει πεθάνει; Απαντήσεις στα βιβλία που παρουσιάζουμε σήμερα στα TOC BOOKS.

Οσο πιο δυνατά μ' έδερνε, τόσο πιο δυνατά τραγουδούσα, Χρήστος Χωμενίδης. εκδόσεις Πατάκη

Να υποθέσουμε ότι το νέο βιβλίο του best seller συγγραφέα ο οποίος επιστρέφει θα βρεθεί στις θέσεις των ευπώλητων; Μάλλον αυτό θα συμβεί. Όχι μόνο γιατί ο Χωμενίδης είναι ένας συγγραφέας που «πουλάει» αλλά και διότι με το συγκεκριμένο πόνημα επιχειρεί, όπως λέει, μια συλλογική βιογραφία. Χαρακτηριστικό το πως καταπιάνεται μ' ένα ελληνικό μύθο, ταυτισμένο με τις συλλογικές μνήμες, το καλοκαίρι. Διαβάζουμε απόσπασμα του βιβλίου:

«... Το ελληνικό καλοκαίρι μού φαινόταν ανέκαθεν ο μοναδικός ακατάλυτος νόμος μας. Η άσπρη μας πέτρα ξέξασπρη που φωτίζει τον κόσμο και καταργεί τους λεκέδες του. Η διαφανής σαυρούλα που σκαρφαλώνει στο περβάζι. Οι ρόδες των ποδηλάτων που μισοβυθίζονται στην άμμο. Οι αφίσες που προαναγγέλλουν το πανηγύρι του Αγίου Παντελεήμονος και του Σωτήρα. Δημοτικολαϊκά συγκροτήματα πάνω σε πρόχειρα στημένα ικριώματα στην πλατεία, αρνιά και γουρουνοπούλες που σουβλίζονται απ’ το πρωί, ο παπάς της ενορίας κερνάει το πιο καλό κοψίδι στον εξάδελφό του απ’ την Αστόρια.

»Το ελληνικό καλοκαίρι είναι τα βογκητά των ζευγαριών που κάνουν έρωτα πίσω από τα μισόκλειστα παντζούρια. Είναι η οθόνη του υπαίθριου σινεμά που θροΐζει σε ένα μελτεμάκι. Είναι τα θηριώδη σουτιέν και βρακιά της γιαγιάς που –κρεμασμένα από τα μανταλάκια– ρίχνουν σκιές προϊστορικών τεράτων στον απέναντι τοίχο. Στο ελληνικό καλοκαίρι, το μόνο που μπορείς να σφάξεις είναι ένα καρπούζ

»Εάν έγραφα μια ελληνική κωμωδία, θα έβαζα κάποιον φανατικό ιδεολόγο –αδιάφορο ποιανής ιδεολογίας– να επιχειρεί να εκφωνήσει λόγο σε παραλία. Ένας αέρας κυκλαδίτικος να καλύπτει τη φωνή του και να του παίρνει τα χαρτιά, ένα κύμα να τον μουσκεύει, ένα μισόγυμνο κορμί να τον ανταγωνίζεται θρασύτατα. Θα τον έβαζα να μουλαρώνει και να τελειώνει τον λόγο του με τη φράση: «Θα Ξαναγυρίσουμε και θα Τρέμει η Γης!». Κι έπειτα ένα σμήνος γλάρων –σαν χορωδία αγγέλων ή τραγοπόδαρων σατύρων– να τον ειρωνεύεται γαβγίζοντας.

»Διαβάζω ελληνική μυθολογία. Κανείς απ’ τους θεούς ή από τις μοίρες δεν προαναγγέλλει πουθενά τη συντέλεια του κόσμου. Δεν απειλεί πως οι άνθρωποι θα κριθούν κατά τα έργα και τις αμαρτίες τους. Δεν προφητεύει μια Δευτέρα Παρουσία. Ποια Δευτέρα Παρουσία; Αφού όλα και όλοι είναι ήδη, νυν και αεί, εδώ. Και η γη δεν τρέμει παρά από τους οργασμούς μας. Κι απ’ τις ωδίνες των τοκετών μας.

»Το ελληνικό καλοκαίρι περιέχει τα πάντα. Δίνει λογαριασμό μονάχα στον εαυτό του».

Μέσα από κείμενα μικρότερα και μεγαλύτερα που σκιαγραφούν όψεις της πραγματικότητας ή απογειώνονται προς τη μυθοπλασία. ο Χρήστος Χωμενίδης αποπειράται μία πρώτη αυτοβιογραφία. Όχι δική του. Όλων μας, όπως λέει. Αξίζει, λοιπόν, να δούμε αν θα ανακαλύψουμε κάτι από τον συλλογικό μας εαυτό μέσα από τι σελίδες αυτού του βιβλίου.

Νεφος θανάτου. (Οι περιπέτειες του νεαρού Σέρλοκ Χολμς), Αντριου Λέιν, εκδόσεις Μεταίχμιο

Ηταν περίπου 12 χρονών όταν σε ένα παζάρι στο Ανατολικό Λονδίνο αγόρασε το πρώτο του βιβλίο για τον Σέρλοκ Χολμς, τη «Σπουδή στο ΄Αλικο». Από τότε, όπως έχει πει στις συνεντεύξεις του, οι περιπέτειες του ήρωα του ΄Αρθρου Κόναν Ντόιλ τον κέρδισαν αμέσως. Βρέθηκε στη δημοτική βιβλιοθήκη και ξεκοκάλισε όλα τα βιβλία για τον Σέρλοκ Χολμς.

Εκατόν τριάντα εξι χρόνια μετά από τις 4 Μαρτίου του 1881 που ο ΄Αρθρου Κόναν Ντόιλ πρωτοέγραψε για τον Σέρλοκ Χολμς, ο ΄Αντριου Βέιλ καταπιάνεται και πάλι με τον διασημότερο ντεντέκτιβ - ιχνηλατώντας, όμως, την εφηβική του ηλικία. Το Νέφος θανάτου είναι ένα από τα βιβλία της νέας σειράς όπου ο Άντριου Λέιν προσπαθεί να ρίξει για πρώτη φορά φως στα εφηβικά χρόνια του διάσημου ντετέκτιβ. Πώς ήταν ως έφηβος; Πού πήγε σχολείο και ποιοι ήταν οι φίλοι του; Πού και πότε απέκτησε τις διάσημες ικανότητές του; Τι τον φόβιζε και ποια ήταν η πρώτη του αγάπη;

Συγκεκριμένα στο Νέφος θανάτου όταν ο δεκατετράχρονος Σέρλοκ Χολμς ανακαλύπτει ένα πτώμα καλυμμένο με διογκωμένες φλύκταινες, η ζωή του πρόκειται να αλλάξει για πάντα. Το ατρόμητο πνεύμα του Σέρλοκ και η δίψα του για περιπέτεια τον οδηγούν σε ένα ταξίδι γεμάτο αγωνία – από την ήσυχη εξοχή στον υπόκοσμο των λονδρέζικων λιμανιών. Μέσα από τη φωτιά, την απαγωγή και τα κυκλώματα κατασκοπείας θα βρεθεί στην καρδιά μιας φρικτής πλεκτάνης που θέτει σε κίνδυνο το μέλλον ολόκληρης της Βρετανίας.
Ο νεαρός Σέρλοκ Χολμς θα χρειαστεί και την τελευταία ρανίδα θάρρους, αποφασιστικότητας και δύναμης, προκειμένου να κατατροπώσει έναν αληθινά καταχθόνιο αντίπαλο…
Για όσους θα ήθελαν να μάθουν περισσότερα, ο ΄Αντριου Λέιν θα βρεθεί το Σάββατο 11 Νομεβρίου στα PUBLIC για να δώσει περισσότερες εξηγήσεις.


Ματωμένη Κυριακή, Nicci French, εκδόσεις Δόπτρα
«Τα καθηλωτικά αστυνομικά μυθιστορήματα με την αριστοτεχνική πλοκή από τους Nicci French βρίσκονται μακράν εκτός ανταγωνισμού», έχει γράψει η Sophie Hannah.
Ισχύει αυτό και για την περίπτωση της Ματωμένης Κυριακής; Η υπόθεση, τουλάχιστον, υπόσχεται ενδιαφέρον και σασπένς. Ας τη δούμε:
Η Κυριακή είναι μια μέρα που οι άνθρωποι κρύβονται από τον ίδιο τον εαυτό τους. Προσπαθούν να ξεχάσουν αυτά που έκαναν το Σάββατο και υποκρίνονται πως η εβδομάδα που έρχεται θα είναι διαφορετική από αυτή που πέρασε. Το μήνυμα του δολοφόνου, όμως, είναι απόλυτα ξεκάθαρο: είσαι δική μου. Για τη Φρίντα Κλάιν το σπίτι της ήταν το καταφύγιό της, μέχρι τη στιγμή που έγινε η σκηνή ενός αιματηρού εγκλήματος. Κάτω από τις σανίδες του πατώματος η αστυνομία είχε ανακαλύψει το πτώμα του ανθρώπου που είχε προσλάβει η ίδια για να την προστατέψει. Ωστόσο, ο κύριος ύποπτος, ο Ντιν Ριβ, έχει πεθάνει εδώ και επτά χρόνια. Ο δολοφόνος επιλέγει τα επόμενα θύματά του κι αρχίζει να στοχοποιεί τους στενούς φίλους της. Η αστυνομία αδυνατεί να δώσει απαντήσεις. Με το κακό να υφέρπει στα σκοτεινά δωμάτια ενός αρρωστημένου μυαλού, η ψυχοθεραπεύτρια Φρίντα Κλάιν συνειδητοποιεί πως θα πρέπει να εντοπίσει η ίδια τον δολοφόνο, προτού εκείνος εντοπίσει όλα τα αγαπημένα της πρόσωπα...
Η Ματωμένη Κυριακή κυκλοφορεί σε μετάφραση Ουρανίας Τουτουντζή.
Όλα τα βιβλία μπορείτε να τα βρείτε στο www.public.gr

ι.

Tags