TOC BOOKS: Οι λογοτεχνικοί ήρωες ως παρατηρητές της ιστορίας

Από τον Ίταλο Καλβίνο μέχρι τα ξημερώματα της 21ης Απριλίου και την εξαφάνιση του παρελθόντος.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
TOC BOOKS: Οι λογοτεχνικοί ήρωες ως παρατηρητές της ιστορίας


Ρηχό νερό, σκιές του Άκη Παπαντώνη

TOC BOOKS: Οι λογοτεχνικοί ήρωες ως παρατηρητές της ιστορίας

Τα ξημερώματα της 26ης Απριλίου 1986 βρίσκουν τους κατοίκους του Πρίπιατ να κοιμούνται, να λογομαχούν, να ερωτοτροπούν ή να παλεύουν με τους δαίμονές τους, την ώρα που ο αντιδραστήρας Νο. 4 του πυρηνικού σταθμού παραγωγής ενέργειας «Β. Ι. Λένιν» εκρήγνυται.

Με φόντο ένα γεγονός που διαχώρισε ανεπιστρεπτί το πριν από το μετά, η καθημερινότητα των ανυποψίαστων κατοίκων της πόλης-δορυφόρου του Τσερνόμπιλ μετατρέπεται σε σημείο καμπής. Προσωπικές ιστορίες και ετερόφωτες αφηγήσεις μπλέκονται, ακριβώς όπως το παρελθόν μπλέκεται με το παρόν και το μέλλον των πρωταγωνιστών. Η ροή του χρόνου όμως δεν ανακόπτεται• κάποια ερωτήματα απαντώνται και κάποια μένουν μετέωρα, κάποιες μνήμες ξεθωριάζουν και κάποιες μένουν ακλόνητες, κάποιες χειρονομίες μένουν στη μέση και κάποιες βρίσκουν βίαιη απόκριση.

Από την αρχή ως το τέλος αυτού του σπονδυλωτού μυθιστορήματος κυριαρχεί το ζήτη-μα της μνήμης: το πώς το βιωμένο παρελθόν συνομιλεί με όσα προοικονομεί το παρόν• το πώς οι προσωπικές ή οι συλλογικές αναμνήσεις αναδύονται αναπάντεχα από τη σκιασμένη πλευρά της πραγματικότητας, προτού βουτήξουν ξανά στα ρηχά νερά της. «Δεν έχει σημασία όμως τι θα θυμόταν και τι όχι, άλλωστε τα χρόνια κυλούν σαν νερό και η μνήμη δεν είναι παρά ένα αστείρευτο πηγάδι ψέματα».

Εκδόσεις Κίχλη

Η Πόρτα του Δημήτρη Τσεκούρα

TOC BOOKS: Οι λογοτεχνικοί ήρωες ως παρατηρητές της ιστορίας - εικόνα 2

Ο άνθρωπος της ιστορίας μας, ένας διανοούμενος –μάλλον− πενηντάρης, που φέρνει κάπως στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, ζει μόνος. Και φοβάται πολύ ότι εάν τυχόν πεθάνει πριν την ώρα του −γιατί ποτέ δεν ξέρεις−, κανείς δεν θα το(ν) ανακαλύψει. Μια ωραία πρωία λοιπόν βγάζει την πόρτα του σπιτιού και πάει και την πετάει στα σκουπίδια. Γιατί; Μα για τον απλούστατο λόγο,αφενός,ότι εάν πεθάνει πριν την ώρα του, η οσμή θα γίνει πολύ γρηγορότερα αντιληπτή. Αλλά και, αφετέρου, γιατί ο άνθρωπος της ιστορίας μας είναι εξαιρετικά περίεργος για το «πόσους ακριβώς κλέφτες μπορεί να ερεθίσει» ένα σπίτι ορθάνοιχτο, ένα σπίτι without the Door. Και για να είμαστε ειλικρινείς, καμία απολύτως σημασία δεν έχει αν όλα όσα συμβαίνουν μετά είναι εντός ή εκτός πραγματικότητας. Σημασία έχει ότι έχουν μια τρομακτική σημασία…

Εκδόσεις Έρμα

Η ημέρα ενός εκλογικού αντιπροσώπου του Ίταλο Καλβίνο

TOC BOOKS: Οι λογοτεχνικοί ήρωες ως παρατηρητές της ιστορίας - εικόνα 3

"Βράδιαζε. Το "αποσπασμένο τμήμα" εξακολουθούσε να διασχίζει τους θαλάμους: γυναικείους αυτή τη φορά. Για να συλλέξουν τα ψηφοδέλτια, γυρνούσαν από κρεβάτι σε κρεβάτι μ' εκείνα τα παραβάν που έπρεπε να μετακινούν κάθε φορά. Δεν είχαν τελειωμό... "Τελειώσατε, κυρία; Μπορούμε να έρθουμε να μαζέψουμε;" Η καημενούλα απ' την άλλη μεριά του παραβάν μπορεί και να ψυχορραγούσε. "Κλείσατε το ψηφοδέλτιο; Ναι;" Έβγαζαν το παραβάν: Το ψηφοδέλτιο ήταν ακόμη εκεί, διπλωμένο, λευκό ή με μία μουτζούρα, με μερικές μπερδεμένες γραμμές...

Ο Αμερίγκο επαγρυπνούσε... Από τη στιγμή που είχε νιώσει λιγότερο ξένος απέναντι σ' εκείνους τους δυστυχισμένους, η αυστηρότητα του πολιτικού του ρόλου τού είχε γίνει επίσης λιγότερο ξένη. Θα 'λεγε κανείς ότι σ' εκείνον τον πρώτο θάλαμο ο ιστός που τον κρατούσε τυλιγμένο σ' ένα είδος παραίτησης είχε σκιστεί, και τώρα ένιωθε νηφάλιος, σαν να του ήταν όλα πια ξεκάθαρα, σαν να κατανοούσε τι έπρεπε ν' απαιτεί κανείς από την κοινωνία και τι αντίθετα δεν έπρεπε να απαιτεί, μα ήταν αναγκαίο να φτάσει σ' αυτό το συμπέρασμα μόνος του, αλλιώς ήταν ανώφελο."
Ο Αμερίγκο Ορμέα, μέλος κάποιου αριστερού κόμματος, ορίζεται αντιπρόσωπος σ' ένα εκλογικό κέντρο, προπύργιο των χριστιανοδημοκρατών: ένα εκκλησιαστικό ίδρυμα για ανίατους ασθενείς και άτομα με ειδικές ανάγκες. Η πλήρης εξάρτησή τους από το προσωπικό και τη διεύθυνση του ιδρύματος μετατρέπει αυτούς τους ανθρώπους σε εύκολα θύματα της πιο αναίσχυντης πολιτικής εκμετάλλευσης, εμπλέκοντάς τους σε μια αντιπαράθεση που ούτε τους ενδιαφέρει ούτε τους αφορά πραγματικά.

Τα όσα βλέπει και ακούει τη μέρα εκείνη ο Ορμέα τον χαράζουν βαθιά και τον οδηγούν σε δρόμους και λύσεις που δεν μπορούσε ποτέ να φανταστεί.Μια αληθινή, στην ουσία της, ιστορία με φανταστικούς πρωταγωνιστές, βασισμένη στην εμπειρία του Calvino.

εκδόσεις Κριτική

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΘΛΙΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ 17 Ιαν 2022 | 07:35

Αλέκος Φασιανός (1935-2022): Η πορεία του σπουδαίου ζωγράφου που έκανε την καθημερινότητα τέχνη [εικόνες]

Θλίψη για την απώλεια του Αλέκου Φασιανού, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 87 ΕΤΩΝ 16 Ιαν 2022 | 21:12

Πέθανε ο Αλέκος Φασιανός - Ο εμβληματικός ζωγράφος που σφράγισε μια εποχή [εικόνες - βίντεο]

Ο Αλέκος Φασιανός άφησε την τελευταία του πνοή σπίτι του, έχοντας στο πλευρό του τη σύζυγό του Μαρίζα και τα δύο τους παιδιά.

ΚΑΛΤ ΤΑΙΝΙΑ 14 Ιαν 2022 | 19:52

Πέθανε ο διάσημος Γάλλος σκηνοθέτης Ζαν Ζακ Μπενέξ - Ο δημιουργός της "Μπέτυ Μπλου"

Ο σκηνοθέτης άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του στο Παρίσι την Πέμπτη, μετά από μακρά ασθένεια.

ΑΠΟ ΚΑΡΚΙΝΟ 13 Ιαν 2022 | 16:51

Πέθανε σε ηλικία 78 ετών η θρυλική τραγουδίστρια των Ronettes, Ρόνι Σπέκτορ

Η Ρόνι Σπέκτορ έγινε γνωστή στις αρχές της δεκαετίας του '60

ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ 13 Ιαν 2022 | 14:12

Ο Σωτήρης Τσαφούλιας σκηνοθετεί για το θέατρο μαζί με τον Δαδακαρίδη - Τι ετοιμάζουν με τον Γιάννη Μπέζο

Ο Γιάννης Μπέζος και ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης πρωταγωνιστούν στις "Αινιγματικές Παραλλαγές". Ο Σωτήρης Τσαφούλιας συναντάει σκηνοθετικά τον Δαδακαρίδη.

ΠΕΘΑΝΕ ΤΟ 2018 13 Ιαν 2022 | 11:05

O Tζίμης Πανούσης μέσα από τα λόγια και τις κορυφαίες ατάκες του - "Εφυγε" σαν σήμερα πριν από 4 χρόνια

Ποιος ήταν ο Τζίμης Πανούσης πίσω από το καυστικό, προκλητικό, αντισυστημικό του προφίλ.

ΠΕΘΑΝΕ ΤΟ '92 12 Ιαν 2022 | 23:06

Τζένη Καρέζη: Γεννήθηκε σαν σήμερα πριν 90 χρόνια - Το βίντεο της Finos Film

Η Τζένη Καρέζη υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες ηθοποιούς του κινηματογράφου και του θεάτρου.

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥΣ 12 Ιαν 2022 | 11:13

Ηχηρή παρέμβαση των Times υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα: Γιατί άλλαξαν στάση μετά από 50 χρόνια

Ξεκάθαρη θέση υπέρ της επιστροφής των Γλυπτων του Παρθενώνα στην Ελλάδα παίρνουν οι Times του Λονδίνου στο κύριο άρθρο τους.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 11 Ιαν 2022 | 10:28

Χειμώνας στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Ολες οι εκδηλώσεις μέχρι και τον Φεβρουάριο

Με διάθεση ανανέωσης υποδέχεται το νέο έτος το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΖΩΦΟΡΟΥ 10 Ιαν 2022 | 15:17

Στο Μουσείο της Ακρόπολης το θραύσμα Fagan του Παρθενώνα - Μητσοτάκης: "Καλή αρχή" για τα Γλυπτά [εικόνες]

Αισιοδοξία για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. "Καλή αρχή" ευχήθηκε στην τελετή τοποθέτησης του θραύσματος Fagan στο Μουσείο της Ακρόπολης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

ΕΚΤΕΝΕΣ ΑΡΘΡΟ 10 Ιαν 2022 | 09:00

New York Times: Αθήνα, ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη στη σκιά της Ακρόπολης

Εκτενής ανταπόκριση από την Αθήνα με τίτλο "Ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη δημιουργείται στη σκιά της Ακρόπολης".

Η ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΕ ΙΣΤΟΡΙΑ 09 Ιαν 2022 | 11:47

Τζένη Καρέζη: Η πανέμορφη Δεσποινίδα που έγινε η Κυρία του θεάτρου και του σινεμά [Εικόνες]

Ενενήντα χρόνια από την γέννηση της σπουδαίας ηθοποιού, Τζένης Καρέζη.

ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: ΟΙΚΟΔΟΜΕΙΤΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ 08 Ιαν 2022 | 13:04

Τη Δευτέρα το "θραύσμα Fagan" από τη ζωφόρο του Παρθενώνα, στο Μουσείο της Ακρόπολης

Θραύσμα από τη ζωφόρο του Παρθενώνα επιστρέφει από Ιταλία στο Μουσείο Ακρόπολης -Την Δευτέρα η τοποθέτησή του