
Μια κριτική ματιά πάνω στη ρωσική επανάσταση, μια ανάλυση των πολλαπλών ρόλων της γυναίκας με βάση το ρόλο της ως εργαζόμενη και ένα αστυνομικό ναπολιτάνικο μυθιστόρημα στο μικροσκόπιο των TOC BOOKS.

«Πετρούπολη» του Αντρέι Μπέλυ (εκδόσεις Κίχλη)
Ενας από τους πρώτους που έγραψαν κριτική για την «Πετρούπολη» του Αντρέι Μπέλυ ήταν ο Ρώσος Χριστιανός φιλόσοφος Νικολάι Μπερντιάγεφ. Είχε χαρακτηρίσει το έργο ως «αστρικό μυθιστόρημα» που επιδιώκει να ανιχνεύσει «τον κόσμο που παρεμβάλλεται ανάμεσα στο πνεύμα και στην ύλη». Είχε δίκιο;
Στην πραγματικότητα η «Πετρούπολη» είναι ένα από τα τολμηρότερα ρωσικά μυθιστορήματα του 20ου αιώνα. Στον πυρήνα της (πλήρης εκδοχή 1913 - 1914) βρίσκεται μια πατροκτονία: Τον Οκτώβριο του 1905 μια βόμβα πρόκειται να εκραγεί στο γραφείο του γερουσιαστή Αμπλεούχοφ. Το σχέδιο έχει αποστολή να φέρει εις πέρας ο γιος του, που έχει ακριβώς αντίθετες ιδεολογικές απόψεις με εκείνον.
Σύμφωνα με το επίμετρο της Αλεξάνδρας Ιωαννίδου με τίτλο «Πετρούπολη, ή μια διατάραξη της γεωμετρίας της πόλης αλλά και της μυθιστορηματικής γραφής», στο ομώνυμο βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κίχλη σε μετάφραση από τα ρωσικά Σταυρούλας Αργυροπούλου, την εποχή που γράφτηκε η «Πετρούπολη», το ρωσικό αναγνωστικό κοινό εύκολα αναγνώριζε στις σελίδες της την ατμόσφαιρα του 1905 στα γεγονότα του οποίου συμμετείχε και ο ίδιος ο συγγραφέας. Σύμφωνα με την ίδια, το μυθιστόρημα συνιστά ένα «ιδιότυπο πνευματικό εγχείρημα διείσδυσης στο ανθρώπινο μυαλό». Η ειρωνική ματιά του συγγραφέα ακόμα και σ' αυτή την επανάσταση του 1905 κάνει την «Πετρούπολη» ξεχωριστό δείγμα του ρωσικού μοντερνισμού. Και το γεγονός ότι ένα τέτοιο έργο μεταφράζεται για πρώτη φορά στα ελληνικά, ένα πολύ σημαντικό λόγο να το διαβάσει κανείς.

«Η αίσθηση του πόνου» Μαουρίτσιο Ντε Τζοβάννι (εκδόσεις Πατάκη)
«Πρόκειται για ιδιοφυή αστυνομικά μυθιστορήματα, γραμμένα με πάθος» (The Wall Street Journal)
Νάπολη, 1931. Εξαίσια φωνή, παγκόσμια φήμη, φίλος του Ντούτσε, ο τενόρος Αρνάλντο Βέτσι βρίσκεται νεκρός στο καμαρίνι του στο Ρεάλ Τεάτρο ντι Σαν Κάρλο πριν την παράσταση της όπερας «Παλιάτσοι» με ένα κομμάτι από τον θρυμματισμένο καθρέφτη καρφωμένο στον λαιμό του
. Την υπόθεση καλείται να διαλευκάνει ο αστυνόμος Λουίτζι Αλφρέντο Ριτσιάρντι, που υπηρετεί στη Διεύθυνση Ασφαλείας της Νάπολης. Παράξενος άνθρωπος, πονοκέφαλος για τους ανωτέρους του και απόμακρος και εσωστρεφής για τους κατωτέρους του που τον αποφεύγουν συστηματικά.
Κάπως έτσι, τα φώτα της δημοσιότητας φεύγουν από τον Βέτσι και πέφτουν πάνω στον Ριτσιάρντι στο ναπολιτάνικο αστυνομικό μυθιστόρημα του Μαουρίτσιο Ντε Τζοβάννι που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη σε μετάφραση Φωτεινής Ζερβού.
Ο Ριτσιάρντι, λοιπόν, κρύβει στη βασανισμένη του ψυχή ένα ανομολόγητο μυστικό. Από μικρό παιδί βλέπει τις τελευταίες στιγμές της ζωής όσων πέθαναν με βίαιο τρόπο και νιώθει τον πόνο του αποχωρισμού.
Οι μέρες περνούν και ο υποδιοικητής πιέζει, φοβισμένος από την ανυπομονησία του καθεστώτος, που από τη Ρώμη ζητά διευκρινίσεις και απαιτεί να παραδοθούν οι ένοχοι στη δικαιοσύνη. Θα λάβει υπ' όψιν του τις ανάγκες των αδυνάτων ο αστυνόμος για να ακολουθήσει το δικό του αίσθημα δικαιοσύνης και να κατονομάσει τον δολοφόνο; Η συνέχεια επί ... των σελίδων ενός βιβλίου που κρατά το ενδιαφέρον του αναγνώστη σ' έναν μεγάλο βαθμό αμείωτο.

«Γυναίκες στην οικονομία» της Αντιγόνη Λυμπεράκη (εκδόσεις Παπαδόπουλος)
Από τα πολλά πρόσωπα που ενδύεται η γυναίκα σήμερα, δυο κόσμοι είναι οι κυρίαρχοι στους οποίους πρέπει να ισορροπεί πάνω στα ταξκούνια της: Ο κόσμος της αγοράς εργασίας και ο κόσμος της οικογένειας. Το ότι οι κόσμοι αυτοί εναλλάσσονται, κάνει το πράγμα ακόμα περισσότερο περίπλοκο...
Τι θα πει ισότητα στην εργασία και γιατί έχει σηµασία να εργάζονται οι γυναίκες; Η εργασία επηρεάζει µόνο τη δική τους ελευθερία και ανεξαρτησία ή ενδιαφέρει το σύνολο της οικονοµίας και της κοινωνίας; Είναι αυτό το θέµα «τελειωµένο» και εµείς στην Ελλάδα απλώς έχουµε καθυστερήσει; Ή µήπως απαιτείται ένα τρίτο µεγάλο κύµα αλλαγών για να σπάσει επιτέλους η γυάλινη οροφή;
Τα μεγάλα αυτά ερωτήματα προσεγγίζει με τρόπο εύληπτο, απτό και κατανοητό το βιβλίο αυτό εναλλάσσοντας διεθνές και εθνικό σηµείο θέασης.η Αντιγόνη Λυμπεράκη. Αν μη τι άλλο, έχει ένα λόγο παραπάνω να ... πάρει το λόγο.Η Αντιγόνη Λυμπεράκη είναι καθηγήτρια Οικονομικών στο Τμήμα Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πάντειου Πανεπιστημίου, πολιτικός και πρώην αντιπρόεδρος του πολιτικού κόμματος Δράση ( το 2014 εντάχθηκε στο Ποτάμι). Και φυσικά γυναίκα!
Βρείτε όλα τα βιβλία στο Public.gr.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr