Τρία βιβλία ένα ιστορικού, ένα παιδικού κι ένα αστυνομικού ενδιαφέροντος στο μικροσκόπιο των TocBooks.
«Ανδρέας Παπανδρέου. Μεγάλες προσδοκίες» του Θάνου Βερέμη (Πατάκης)
Ηταν πριν από λίγες μέρες όταν, περνώντας έξω από τον Ευαγγελισμό, ο καθηγητής, Θάνος Βερέμης, δέχτηκε φραστική επίθεση αγνώστου: «Τι είναι αυτά, δεν ντρέπεσαι, ποιος είσαι εσύ που θα μιλήσεις για τον Ανδρέα!.» Μ' αυτό το φαινόμενο πολιτικού ανδρός, λοιπόν, 21 χρόνια μετά το θάνατό του, καταπιάνεται ο Θάνος Βερέμης στο «Ανδρέας Παπανδρέου-μεγάλες προσδοκίες» (εκδ. Πατάκης) επιχειρώντας όπως ο ίδιος έχει πει ένα πιο «εκ βαθέων» ψυχογράφημα του ανδρός σύμφωνα και με τις μαρτυρίες ανθρώπων που τον έζησαν.
Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου αυτού, ο αναγνώστης παρακολουθεί την άνοδο και την πτώση ενός πολιτικού που αντί να εξελιχθεί σε έναν μεγάλο «mainstream» ηγέτη, προτίμησε συνειδητά να υποδυθεί τον επαναστάτη χωρίς αιτία σύμφωνα με την κρίση του συγγραφέα. Δεν είναι, όμως, μόνο οι πολιτικές επιλογές που παρουσιάζονται και σχολιάζονται. Αναλύοντας και τον ψυχισμό του Ανδρέα Παπανδρέου, ο Θάνος Βερέμης αναφέρει ότι «συγκλονιζόταν συχνά από εσωτερικές θύελλες». Κι ήταν αυτός ο ευάλωτος ψυχικός του κόσμος που αποτέλεσε σε όλη τη σταδιοδρομία του τροχοπέδη στην κατάκτηση ενός ήρεμου ιδιωτικού βίου, όπως αναφέρει σε άλλο σημείο του βιβλίου.
«Ο Ανδρέας Παπανδρέου επηρέασε την ελληνική κοινωνία όσο λίγοι νεότεροι πολιτικοί και άφησε υποθήκη πολιτικών χειρισμών που συνήθως ξάφνιαζαν εχθρούς και φίλους», λέει ο συγγραφέας. Απέναντι σ' αυτό τον πολιτικό άνδρα ο Βερέμης στέκεται κριτικά επιχειρώντας - με τα δικά του επιχειρήματα - μια αποδόμηση. Γι' αυτό κι όσοι εξακολουθούν να θαυμάζουν χωρίς να βρίσκουν ούτε ένα ελάττωμα τον Ανδρέα Παπανδρέου και το διαβάσουν θα έχουν μάλλον την αντίδραση του ηλικιωμένου έξω από τον Ευαγγελισμό.
«Ο Μαγικός Αυλός» της Κάρμεν Ρουγγέρη (εκδόσεις Ψυχογιός)
Αν ισχύει ότι το παιδί είναι ανεξάντλητη πηγή ενέργειας, τότε ζωντανό παράδειγμα τούτου δεν είναι άλλο από την Κάρμεν Ρουγγέρη. Ηθοποιός, σκηνοθέτης, σεναριογράφος - τώρα και συγγραφέας - η Κάρμεν Ρουγγέρη διαθέτει όλο εκείνο το δυναμισμό που ώρες - ώρες νιώθεις ότι είναι αδύνατο να «χωρέσει» σ' έναν άνθρωπο.
Ενας καλός σκηνοθέτης, μπορεί να είναι κι ένας επιτυχημένος συγγραφέας, όμως; Η απάντηση θα μπορούσε να δοθεί μέσα από μια ερώτηση: Τι είναι αυτό που θα έπρεπε να επιζητεί ένας μικρός αναγνώστης; Αν αυτό είναι μια εις βάθος ανάλυση του λιμπρέτου του έργου του Μότσαρτ, τότε η απάντηση θα μπορούσε να ήταν και «όχι». Αν, όμως, το ζητούμενο είναι να εξοικειωθεί το ανήλικο κοινό μέσω μιας ευκολοδιάβαστης ιστορίας για παιδιά (με εύθυμα στοιχεία όπως ο ήρωας Παπαγκένο και τα καμπανάκια του) με ένα δύσκολο μουσικό είδος όπως η όπερα, τότε δεν τίθεται θέμα αμφιβολίας. Η Κάρμεν Ρουγγέρη κι ο «Μαγικός Αυλός» είναι το καταλληλότερο όχημα που θα τους μεταφέρει στο μαγικλο κόσμο της όπερας. Στην καλή εικονογράφηση ας προστεθεί και το cd που συνοδεύει το βιβλίο.
«Η δίψα» του Jo Nesbo (εκδόσεις Μεταίχμιο)
Ο συγγραφέας φαινόμενο των 33 εκατομμυρίων πωλήσεων κυκλοφόρησε μέσα στη σαιζόν σε 34 γλώσσες. Είκοσι χρόνια μετά το ντεμπούτο του Τζο Νέσμπο με την περίφημη «Νυχτερίδα», ο συγγραφέας των μεγάλων νουάρ κραυγών έχει ήδη επιστρέψει με το ενδέκατο βιβλίο στη σειρά Χάρι Χόλε. Η περιπέτεια του επιθεωρητή βρίσκεται ήδη στις προθήκες των βιβλιοπωλείων.(σε μετάφραση Κρυστάλλης Γλυνιαδάκη)
Ο Jo Nesbo χρειάστηκε τέσσερα χρόνια για να αποσυμπιέσει τον εαυτό του από την τελευταία υπόθεση του σκληροτράχηλου Χάρι και να τον επαναφέρει σε πλήρη δράση. Στη Δίψα ο Χάρι θα ξαναενταχθεί στις τάξεις της αστυνομίας του Όσλο, για να εντοπίσει έναν σίριαλ κίλερ που σκοτώνει χρήστες του κοινωνικού δικτύου γνωριμιών Tinder. Ο τρόπος του και η μέθοδος του δολοφόνου θα οδηγήσουν τον Χάρι στο κυνήγι μιας νέμεσης από το παρελθόν. Όπως και στα προηγούμενα βιβλία το μοτίβο είναι το ίδιο. Ένας κατά συρροήν δολοφόνος σκορπά τον τρόμο και ο Χάρι Χόλε καλείται να τον συλλάβει. Για να το καταφέρει μετέρχεται κάθε μέσο και κινείται στα όρια της νομιμότητας.
Χρειάζεται να διαβάσει κανείς αρκετές φορές πίσω από τις λέξεις της «Δίψας», αφού ένα μεγάλο μέρος της γοητείας της κρύβεται στο «περιθώριο» των λέξεων. Ενα ακαταμάχητο ντουέτο, ο Χάλε με την Μπρατ, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στο μικροσκόπιο, οι βαμπρικές πρακτικές κι όλα αυτά με φόντο ένα ΄Οσλο πολύ λιγότερο ξέγνοιαστο απ' ότι φαινομενικά δείχνει, αποτελούν σοβαρές αφορμές να διαβάσει κανείς το βιβλίο - ακόμα κι αν δεν είναι Nesbomaniac.