Συμπτώματα εμμηνόπαυσης: Πώς δεν θα σας δυσκολέψουν την καθημερινότητα

Έχουμε μάθει να περιμένουμε ότι τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης θα μας κάνουν… τη ζωή δύσκολη και θα επηρεάσουν τις προσωπικές μας σχέσεις. Ωστόσο, σήμερα αυτό είναι μύθος!

Ελένη Δασκαλάκη
ΓΡΑΦΕΙ: ΕΛΕΝΗ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ
γυναίκα εμμηνόπαυση

Η εμμηνόπαυση είναι μια φυσιολογική διαδικασία στη ζωή κάθε γυναίκας που σηματοδοτεί το "πέρασμα" σε μια διαφορετική φάση. Τα συμπτώματα μπορεί να ξεκινήσουν έως και 5-8 χρόνια πριν ολοκληρωθεί η μεταβατική φάση της περιεμμηνόπαυσης, ενώ για να εδραιωθεί η εμμηνόπαυση θα πρέπει η γυναίκα να μην έχει έμμηνο ρήση για τουλάχιστον 12 μήνες στη σειρά.

Τα πιο συχνά συμπτώματα της εμμηνόπαυσης και πώς θα τα αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά

Προτού εξηγήσουμε περισσότερα, να θυμάστε ότι κάθε γυναίκα βιώνει με διαφορετικό τρόπο την εμμηνόπαυση και τα συμπτώματά της. Εάν οτιδήποτε σας προκαλεί αναστάτωση, άγχος ή επηρεάζει την καθημερινότητά σας, συζητήστε το με τον γυναικολόγο ή τον ενδοκρινολόγο σας. Μαζί, θα μπορέσετε να επιλέξετε τις προσεγγίσεις αντιμετώπισης που θα είναι καλύτερες για εσάς.

Τα πιο συχνά συμπτώματα εμμηνόπαυσης και πώς μπορείτε να διαχειριστείτε

Εναλλαγές διάθεσης

Οι ορμονικές διακυμάνσεις κατά την προεμμηνόπαυση δημιουργούν σε κάποιες γυναίκες έντονα και διαφορετικά συναισθήματα: ευερεθιστότητα, άγχος, κόπωση και πεσμένη διάθεση. Τώρα είναι η καλύτερη στιγμή για να βάλετε στη ζωή σας κάποιες τεχνικές χαλάρωσης και μείωσης του άγχους. Η ενασχόληση με τη γιόγκα και τις ασκήσεις βαθιάς αναπνοής, ένα χαλαρωτικό μασάζ, η υιοθέτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής που θα περιλαμβάνει πιο καλή διατροφή και καθημερινή άσκηση και δραστηριότητες που σας ευχαριστούν είναι οι καλύτεροι φυσικοί τρόποι για να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματα αυτά. Φυσικά συμπληρώματα διατροφής όπως συμπλήρωμα βιταμίνης Β6 μπορούν επίσης να βοηθήσουν, ρωτήστε σχετικά το γιατρό σας.

Μειωμένη ερωτική διάθεση

Οι ορμονικές αλλαγές στην εμμηνόπαυση σχετίζονται για πολλές γυναίκες με μειωμένη ερωτική διάθεση και με κολπική ξηρότητα. Πώς συνδέονται αυτά μεταξύ τους; Η ελάττωση των οιστρογόνων προκαλεί λέπτυνση των κολπικών τοιχωμάτων και μείωση των κολπικών εκκρίσεων που λιπαίνουν φυσικά τα γυναικεία αναπαραγωγικά όργανα. Επίσης ο κόλπος γίνεται σταδιακά πιο κοντός και πιο στενός. Το αποτέλεσμα είναι συχνά ξηρότητα και ερεθισμός, που μπορεί να κάνουν δυσάρεστη την ερωτική επαφή.

Ωστόσο, το να πατήσετε pause στην ερωτική σας ζωή δεν είναι μονόδρομος! Η εμμηνόπαυση συμπίπτει συχνά με την ηλικία που τα παιδιά του ζευγαριού αυτονομούνται και φεύγουν από το οικογενειακό σπίτι, επιτρέποντας στους γονείς να γίνουν ξανά "ζευγάρι", να περάσουν περισσότερο ποιοτικό χρόνο μαζί και να ανακαλύψουν νέους τρόπους για να απολαμβάνουν την ερωτική οικειότητα.

Καθιερώστε ένα εβδομαδιαίο "ραντεβού" με τον σύντροφό σας για να κάνετε κάτι που σας ευχαριστεί και τους δύο και θα σας φέρει πιο κοντά μεταξύ σας.

Μην υποτιμάτε τα χάδια και τα αγγίγματα, ακόμη κι αν δεν οδηγούν απαραίτητα σε ερωτική επαφή – κρατούν ζωντανή την επιθυμία και βοηθούν στη συνέχιση του συναισθηματικού δεσμού του ζευγαριού.

Αλλάξτε τις ερωτικές σας συνήθειες. Εάν το βράδυ πέφτετε εξαντλημένη στο κρεβάτι, ίσως να έχετε μεγαλύτερη ερωτική επιθυμία το μεσημέρι ή κάποια άλλη ώρα μέσα στη μέρα. Μη "δεσμεύεστε" από τις προηγούμενες συνήθειές σας και επιτρέψτε στον εαυτό σας τον πειραματισμό!

Χρησιμοποιήστε ένα λιπαντικό κόλπου που θα αντισταθμίσει την κολπική ξηρότητα και θα σας βοηθήσει και τους δύο να απολαμβάνετε τις προσωπικές σας στιγμές. Ζητήστε τη γνώμη του γιατρού ή του φαρμακοποιού σας ώστε να επιλέξετε ένα προϊόν που σας ταιριάζει και θυμηθείτε ότι τα μόνο κατάλληλα που δεν θα σας προκαλέσουν ερεθισμό είναι τα προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί για τη συγκεκριμένη χρήση.

Ακράτεια ούρων

Παρότι, σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό, είναι ένα συχνό και ενοχλητικό σύμπτωμα της εμμηνόπαυσης, σίγουρα υπάρχουν λύσεις που θα σας βοηθήσουν. Ένα συχνό λάθος που κάνουν πολλές γυναίκες σε αυτή τη φάση της ζωής τους είναι να περιορίζουν το νερό, ωστόσο είναι σημαντικό να διατηρείτε τον οργανισμό σας ενυδατωμένο. Αντίθετα, θα ήταν καλό να περιορίσετε τα ροφήματα με καφεΐνη και τα πολύ όξινα τρόφιμα που μπορεί να ερεθίσουν τα τοιχώματα της κύστης. Ανάμεσά τους είναι τα εσπεριδοειδή, οι ντομάτες, ο καφές, το μαύρο τσάι και αναψυκτικά με καφεΐνη. Η καθημερινή εξάσκηση στις ασκήσεις ενδυνάμωσης του πυελικού εδάφους, τις ασκήσεις Κέγκελ, θα σας βοηθήσει επίσης και θα μειώσει τα επεισόδια ακράτειας. Μπορείτε να τις κάνετε οπουδήποτε και πολλές φορές μέσα στη μέρα. Ζητήστε από τον γιατρό σας να σας εξηγήσει πώς γίνονται.

Εξάψεις

Είναι ίσως τα πιο χαρακτηριστικά συμπτώματα της εμμηνόπαυσης. Πιθανότατα οι εξάψεις ξεκινούν από τον υποθάλαμο, ένα τμήμα του εγκεφάλου που ελέγχει τη θερμοκρασία του σώματος. Για λόγους που παραμένουν ασαφείς, κατά την περίοδο της προεμμηνόπαυσης ο θερμοστάτης σώματος της γυναίκας "ξαναρυθμίζεται" σε μία θερμοκρασία χαμηλότερη από το φυσιολογικό. Οι εξάψεις είναι ο τρόπος του σώματος για να δροσιστεί και παρότι είναι απόλυτα φυσιολογικές μπορεί να είναι πολύ ενοχλητικές στο περίπου 15% των γυναικών σε εμμηνόπαυση που τις βιώνουν σε έντονο βαθμό. Συχνά, σε αυτή την ομάδα ανήκουν γυναίκες που έχουν υποστεί φαρμακευτική ή χειρουργική εμμηνόπαυση.

Συχνά η ξαφνική αυτή αίσθηση θερμότητας συνοδεύεται από αίσθημα παλμών, άγχος και ένταση, ωστόσο κάθε γυναίκα μπορεί να βιώνει με διαφορετικό τρόπο το σύμπτωμα αυτό. Κάποιες γυναίκες μαζί με τις εξάψεις νιώθουν μια αίσθηση καψίματος ή κρυάδες αμέσως μετά. Ο νυχτερινός ιδρώτας είναι επίσης μια μορφή εξάψεων που νιώθουν κάποιες γυναίκες κατά τη διάρκεια του ύπνου και που μπορεί να αποτελούν αιτία για αυξημένη κόπωση και εναλλαγές διάθεσης.

Φυσική αντιμετώπιση των εξάψεων

Κάθε γυναίκα βιώνει διαφορετικά τις εξάψεις και αντίστοιχα διαφορετική μπορεί να είναι η έντασή τους. Τι μπορείτε να κάνετε για να νιώσετε καλύτερα; Ξεκινήστε δίνοντας προσοχή στις συνήθειές σας ώστε να ανακαλύψετε τι τις πυροδοτεί σε εσάς: Μπορεί να είναι ένα ζεστό ρόφημα, το ποτήρι το κρασί που απολαμβάνετε το βράδυ ή ένα πικάντικο πιάτο φαγητό. Μπορεί να είναι οι εναλλαγές της θερμοκρασίας όταν κινείστε από τον έναν χώρο σε άλλο. Μπορεί να είναι το άγχος ή μια συναισθηματική ένταση. Όταν θα έχετε την απάντηση, θα μπορείτε να μειώσετε όλα όσα σας κάνουν να νιώθετε πιο έντονα τις εξάψεις.

Πιο πρακτικά, το ντύσιμο σε στρώματα βοηθάει πολύ. Ένα βαμβακερό μπλουζάκι με μια ζακέτα και ένα σακάκι είναι ιδανικά εάν ταλαιπωρείστε από εξάψεις στη διάρκεια της ημέρας, ενώ αν ξυπνάτε τη νύχτα ιδρωμένη, μειώστε τη θερμοκρασία στο υπνοδωμάτιο ή έχετε στα πόδια σας ένα πιο ελαφρύ σκέπασμα για να χρησιμοποιήσετε εάν ζεσταθείτε.

Κάποιες γυναίκες βλέπουν σημαντική διαφορά όταν βάζουν τη φυσική δραστηριότητα στη ζωή τους ενώ οι ασκήσεις χαλάρωσης και βαθιάς αναπνοής, όπως η γιόγκα, θεωρούνται πολύ σημαντικές για τον έλεγχο των εξάψεων.


Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ 08 Απρ 2021 | 09:20

Σιδεροπενία: Όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τη νόσο, τα συμπτώματα και τη θεραπεία

Ο σίδηρος είναι ένα πολύτιμο ιχνοστοιχείο για τον οργανισμό μας γι' αυτό και η έλλειψή του χρειάζεται άμεση αντιμετώπιση.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ 06 Απρ 2021 | 09:02

Μην αφήνετε τίποτε να σας στερεί μία πλήρη και απολαυστική ερωτική ζωή

Η κόπωση της καθημερινότητας, το άγχος, οι ορμονικές διακυμάνσεις, είναι όλα τους καταστάσεις που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την ερωτική σας διάθεση. Τώρα υπάρχει μία φυσική και αποτελεσματική λύση.

ΝΕΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ 05 Απρ 2021 | 13:14

Ο Πιερρακάκης ετοιμάζει "βιβλιάριο υγείας" στο κινητό μας- Θα έχει το ιστορικό, τις εξετάσεις και τα φάρμακα κάθε ασθενούς

Βιβλιάριο υγείας στο κινητό μας ετοιμάζει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης

ΠΕΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕ...ΣΠΟΝΤΕΣ 04 Απρ 2021 | 17:08

Οι ανατρεπτικές ευχές Πολάκη στον Άδωνι Γεωργιάδη για το χειρουργείο: "Θέλουμε να νικήσουμε τους αντιπάλους μας όταν είναι υγιείς"

Φυσικά δεν έλλειψαν και οι "σπόντες" για τις παρεμβάσεις που είχε κάνει ο Άδωνις Γεωργιάδης στον χώρο της υγείας, όταν είχε διατελέσει υπουργός στο παρελθόν.

ΝΕΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ 04 Απρ 2021 | 13:42

Αδωνις Γεωργιάδης για τα μηνύματα μίσους μετά την περιπέτεια της υγείας του: "Είμαι συγκλονισμένος με όσα διάβασα"

Κάτω από την χθεσινή ανάρτηση του κ. Γεωργιάδη, μαζί με τα περαστικά και τις ευχές για την υγεία του υπήρξαν και πολλά σχόλια μίσους.

ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ 28 Μαρ 2021 | 15:35

Η Μαρίνα Πατούλη πήρε εξιτήριο από το νοσοκομείο: "Πρέπει να αφήνουμε πίσω μας ότι μας πληγώνει" [βίντεο]

"Αυτή τη στιγμή προέχει η υγεία μου, γιατί έχω να μεγαλώσω ένα παιδί και πρέπει να σταθώ δίπλα του" τονίζει η κα Πατούλη.

23 Μαρ 2021 | 09:19

Η Χούντα του "Κούλη"...

Η δημοκρατία εκτός από τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο διακυβέρνησης μιας κοινωνίας αποτελεί και επιλογή των ίδιων των κοινωνιών.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΟΡΓΑΝΑ 23 Μαρ 2021 | 07:02

Κορονοϊός - Μελέτη: Ενας στους τρεις αντιμετωπίζει μακροχρόνια προβλήματα, αφού αναρρώσει

Η Covid-19 πλήττει κυρίως τους πνεύμονες και μερικές φορές τα αναπνευστικά προβλήματα επιμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΑΝΑΣΙΤΙΣΗΣ 21 Μαρ 2021 | 22:16

Δημήτρης Κουφοντίνας: Υποβαστάζεται για να κάνει βήματα, λένε οι γιατροί του - Το ιατρικό ανακοινωθέν

Η αποκατάσταση της υγείας του θα είναι πολύμηνη και χρήζει προσεκτικής διαχείρισης και μετά την έξοδό του από τη ΜΕΘ.

ΧΩΡΙΣΤΟΙ ΔΡΟΜΟΙ 21 Μαρ 2021 | 13:15

Μαρίνα Πατούλη - Η αμηχανία όταν ρωτήθηκε για τον συζυγό της: Δεν έχει επικοινωνήσει μαζί μου

"Οι άνθρωποι που είναι δίπλα μου είναι οι άνθρωποι που πραγματικά με αγαπούν αληθινά και στέκονται αυτές τις δύσκολες ώρες με φυσική παρουσία κοντά μου" είπε η κα Πατούλη.

ΓΓ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ 19 Μαρ 2021 | 22:21

Γιώργος Ελευθερίου: Ο τομέας της υγείας δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τελεσίγραφα

"Άκομψο να μαθαίνουμε για την επίταξη από την τηλεόραση" το μήνυμα Ελευθερίου, με φόντο το τελεσίγραφο Κικίλια στους ιδιώτες γιατρούς.