Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, γνωστός για την αγάπη του για το ποτό, φέρεται να έχει πει ότι το μόνο πράγμα που μετάνιωσε στη ζωή του ήταν ότι δεν ήπιε περισσότερο κρασί. Προς μεγάλη έκπληξη της βιομηχανίας του κρασιού, φαίνεται ότι όλο και λιγότεροι άνθρωποι νιώθουν το ίδιο. Η ζήτηση μειώνεται παγκοσμίως, γράφει ο Economist. "Αντιμετωπίζουμε μια υπαρξιακή απειλή" ως προς το αν η κοινωνία θα "συνεχίσει να πίνει αλκοόλ, συμπεριλαμβανομένου του κρασιού", λέει ένας πωλητής μιας μεγάλης εταιρείας κρασιού.
Το 2026 ο κόσμος θα συνειδητοποιήσει ότι η ανθρωπότητα έχει φτάσει στο αποκορύφωμα της κατανάλωσης κρασιού. Ο όγκος των πωλήσεων κρασιού στις μεγάλες αγορές το 2024 ήταν περίπου 9% χαμηλότερος από ό,τι στο αποκορύφωμά του το 2014, σύμφωνα με την iwsr, μια εταιρεία που συλλέγει δεδομένα για τα αλκοολούχα ποτά. Τόσο ο παγκόσμιος όγκος όσο και η αξία των πωλήσεων κρασιού θα μειωθούν το 2026. Οι πωλήσεις κρασιού πάντα μειώνονταν σε περιόδους ύφεσης, όπως κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2007-09. Σήμερα όμως, για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία, το κρασί βιώνει μια μακροχρόνια πτώση που δεν έχει καμία σχέση με τις ευρύτερες οικονομικές συνθήκες. Οι άνθρωποι απλά πίνουν λιγότερο.
Γιατί το ποτήρι είναι μισοάδειο;
Γιατί το ποτήρι είναι μισοάδειο; Η ζήτηση για όλα τα είδη αλκοόλ έχει μειωθεί, αλλά το κρασί έχει πληγεί ιδιαίτερα, ειδικά το κρασί μαζικής παραγωγής που αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων. Είναι αυτό που είναι γνωστό ως "ποτό υψηλής συχνότητας", αλλά οι άνθρωποι το καταναλώνουν λιγότερο συχνά, καθώς γίνονται πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα υγείας και επιλέγουν εναλλακτικά ποτά με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Σύμφωνα με έρευνα της Gallup, περίπου το 53% των Αμερικανών δηλώνουν ότι το ποτό, ακόμη και με μέτρο, είναι κακό για την υγεία τους, σε σύγκριση με το 22% πριν από δύο δεκαετίες. Το κρασί είναι ιδιαίτερα ευάλωτο στην αντικατάστασή του από νέα προϊόντα όπως τα "έτοιμα προς κατανάλωση" ανθρακούχα ποτά και κοκτέιλ σε κουτάκια, τα οποία μπορεί να έχουν χαμηλότερη περιεκτικότητα σε αλκοόλ, λέει ο Richard Halstead της iwsr.
Η τάση αυτή καθορίζεται από τη δημογραφία και τον πολιτισμό. Στις μεγάλες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Αμερικής και της Δυτικής Ευρώπης, η αύξηση του πληθυσμού έχει επιβραδυνθεί ή έχει αντιστραφεί, ενώ οι ταχέως αναπτυσσόμενες μουσουλμανικές χώρες δεν παράγουν οινόφιλους. Οι baby boomers, που από καιρό είναι ενθουσιώδεις οινόφιλοι, κατευθύνονται προς αυτό που ο Rob McMillan, αναλυτής κρασιού στη Silicon Valley Bank, αποκαλεί "τη μεγάλη αίθουσα γευσιγνωσίας στον ουρανό".
Οι νεότεροι καταναλωτές, ειδικά η Γενιά Ζ, δεν είναι αφοσιωμένοι οινόφιλοι. Στην Αυστραλία, για παράδειγμα, η μηνιαία κατανάλωση κρασιού μεταξύ των 18-24 ετών μειώθηκε κατά το ήμισυ μεταξύ 2010 και 2023.
Οι άνθρωποι εγκαταλείπουν το ποτό για λόγους υγείας
Η θέση του κρασιού στην κουλτούρα έχει επίσης αλλάξει. Άνθρωποι όλων των ηλικιών εγκαταλείπουν εντελώς το ποτό ή προτιμούν να καταναλώνουν μικροδοσολογίες μαγικών μανιταριών – κάτι που ονομάζεται "California sober" (καλιφορνέζικη νηφαλιότητα). Όταν οι άνθρωποι τρώνε έξω, μπορεί να προτιμούν τα κοκτέιλ αντί για κρασί. Και οι παλιοί λάτρεις του κρασιού ανησυχούν καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι λαμβάνουν φάρμακα glp-1 για τον έλεγχο του βάρους τους, επειδή οι ενέσεις αδυνατίσματος κάνουν τους ανθρώπους να πίνουν λιγότερο και να τρώνε λιγότερο.
Η κατανάλωση κρασιού αυξήθηκε κατακόρυφα τη δεκαετία του 1990, εν μέρει ως αποτέλεσμα ερευνών που υποδείκνυαν ότι ήταν καλό για την καρδιά. Τώρα όμως οι υπεύθυνοι για τη δημόσια υγεία προειδοποιούν τον κόσμο να αποφεύγει εντελώς το αλκοόλ. Ο κορυφαίος γιατρός των ΗΠΑ θέλει να αναγράφονται προειδοποιήσεις για τον καρκίνο στις φιάλες, ενώ ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας δηλώνει ότι "δεν υπάρχει ασφαλές επίπεδο κατανάλωσης αλκοόλ". Οι οινοποιοί ανησυχούν ότι το κρασί θα στιγματιστεί σύντομα όπως ο καπνός και ότι οι κυβερνήσεις θα το αντιμετωπίσουν ως τέτοιο. "Αν αρχίσουν να φορολογούν το κρασί όπως τον καπνό... οι άνθρωποι θα μπορούν να το αγοράζουν όλο και λιγότερο", λέει ο Stéphane Dalyac, διευθυντής της Laurent-Perrier, μιας εταιρείας παραγωγής σαμπάνιας.
Υπάρχουν μερικά πράγματα που πρέπει να προσέξουμε το επόμενο έτος. Το ένα είναι τι θα συμβεί με τη ζήτηση (και τις τιμές) για το Μπορντό συγκεκριμένα. Η περιοχή είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός εκλεκτών κρασιών στον κόσμο και αποτελεί βαρόμετρο για τον κλάδο. Το άλλο είναι η τύχη των αμπελώνων, οι οποίοι ήδη καταστρέφονται για να δημιουργηθεί χώρος για άλλες καλλιέργειες.
Τα κρασιά υψηλής ποιότητας
Ωστόσο, δεν είναι όλα άσχημα. Αναμένεται ότι τα κρασιά υψηλής ποιότητας θα έχουν καλύτερη απόδοση, καθώς οι άνθρωποι πίνουν λιγότερο, αλλά κρασιά υψηλότερης ποιότητας. Ο William Kelley, αρχισυντάκτης του περιοδικού Wine Advocate, συγκρίνει τον τομέα του κρασιού με τα ρολόγια. Η τεχνολογία μπορεί να έχει καταστήσει τα συνηθισμένα ρολόγια χειρός παρωχημένα, αλλά οι άνθρωποι εξακολουθούν να επιθυμούν να κατέχουν και να φορούν πολυτελή ρολόγια. Ο Jayson Woodridge, που διευθύνει το Hundred Acre, ένα οινοποιείο-λατρεία στη Νάπα Βάλεϊ, παραδέχεται ότι "είναι η κορύφωση για τα κρασιά μαζικής παραγωγής".
Ωστόσο, καθώς τρισεκατομμύρια δολάρια μεταφέρονται από τη γενιά των baby boomers στη γενιά Χ και τη γενιά των millennials, ο ίδιος προβλέπει ότι οι αποδέκτες θα ξοδέψουν τα χρήματα σε εκλεκτά κρασιά, παράλληλα με άλλα είδη πολυτελείας.
Ακόμη και όσοι δεν περιμένουν να κερδίσουν απότομα έχουν λόγο να γιορτάσουν. Η πτώση της ζήτησης σημαίνει ότι οι τιμές έχουν πέσει. Ο κ. McMillan την αποκαλεί "χρυσή εποχή για τους καταναλωτές κρασιού που αναζητούν αξία". Όσοι εξακολουθούν να πίνουν κρασί σίγουρα θα υψώσουν τα ποτήρια τους για να το γιορτάσουν.