
Ο Γιώργος Τσολάκης, επικεφαλής αρχιτέκτονας των νέων πρωτοποριακών σχολικών κτιρίων των εκπαιδευτηρίων Κωστέα-Γείτονα(CGS) στο Ελληνικό, μιλά για πρώτη φορά για το συγκεκριμένο project.
Οι Tsolakis Architects, ένα από τα πιο γνωστά αρχιτεκτονικά γραφεία της χώρας, ανέλαβαν το έργο ύστερα από μια μεγάλης διάρκειας διαγωνισμών και αυστηρής διαδικασίας επιλογής.
Η κατασκευή παρολαυτά μετατέθηκε χρονικά δεδομένου ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών εντός της έκτασης, "βγήκαν στο φως σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα”. Ως εκ τούτου, έπρεπε να προηγηθούν οι απαραίτητες εργασίες για την προστασία τους, από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Για αυτό το λόγο, η έναρξη λειτουργίας του νέου σχολείου ορίζεται για το Σεπτέμβριο του 2027", όπως αναφέρεται στο σχετικό ενημερωτικό σημείωμα για το νέο σχολείο, όπου οι εγγραφές θα ξεκινήσουν σε μία διετία από σήμερα.

Για το νέο project του Ελληνικού, CGS και Lamda Development, ως φορέας ανάπτυξης της ανάπλασης στην έκταση του πρώην αεροδρομίου έχουν υπογράψει ήδη από πέρυσι μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης (αρχικής διάρκειας 30 ετών με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον 30 έτη) για το νέο σχολείο "CGS at The Ellinikon" όπως θα ονομάζεται το νέο εκπαιδευτήριο, για το οποίο ο αρχικός προγραμματισμός ήταν για λειτουργία από το Σεπτέμβριο του 2027.

Το μίσθωμα της μακροχρόνιας μίσθωσης θα καθορίζεται ετησίως βάσει του Κύκλου Εργασιών που θα επιτυγχάνεται σε κάθε ημερολογιακό έτος.
Όπως αναφέρει και το ανακοινωθέν του εν λόγω εκπαιδευτικού οργανισμού: "Το CGS at the Ellinikon αναδεικνύει τη φιλοσοφία μας για την εκπαίδευση: τη δημιουργία ενός εμπνευσμένου μαθησιακού περιβάλλοντος, που εκφράζει την ταυτότητα του CGS, υιοθετεί αρχές βιώσιμης αρχιτεκτονικής και θέτει νέα πρότυπα καινοτομίας.Από τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό έως το εκπαιδευτικό του μοντέλο, το CGS at the Ellinikon εκφράζει τη σταθερή μας δέσμευση να επαναπροσδιορίσουμε τα δεδομένα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα”.

Το CGS στο Ελληνικό προγραμματίζεται ως "state‑of‑the‑art educational institution" σε μια πράσινη, έξυπνη πόλη του μέλλοντος. Πώς ένταξες τις αρχές της βιωσιμότητας και της ευφυούς περιοχής (smart city) στο σχεδιασμό του σχολείου;
Ακριβώς. Θα είναι ένα πράσινο σχολείο στο οποίο τα αίθρια και τα διαμπερή κενά θα λειτουργούν ευεργετικά για την καθημερινότητα του σχολείου και ταυτόχρονα έχει ένα concept σύμφωνα με το οποίο οι αίθουσες διδασκαλίας δεν επικοινωνούν μεταξύ τους παρά μόνο μέσα από τους υπαίθριους χώρους και τα διαμπερή κενά. Αυτό μειώνει το αποτύπωμα ενέργειας του σχολείου βελτιώνοντας την καθημερινότητα του. Στο παρελθόν έχεις αναπτύξει την έννοια του "κενό-πλήρες” — αυλή, αλάνα, πλατεία — ως βασικούς συνθετικούς άξονες.
Πώς αποδόθηκαν αυτές οι ιδέες στον σχεδιασμό του CGS, ειδικά ως προς τους υπαίθριους χώρους για εκπαιδευτικές δραστηριότητες;
Αυτό είναι μια συνέχεια της προηγούμενης ιδέας αφού το "κενό” και το "πλήρες” συνδιαμορφώνουν το έργο. Κι αυτό συμβαίνει σε όλα τα επίπεδα στο ισόγειο και στους άλλους δύο ορόφους.

Η σχολική κοινότητα φιλοδοξεί να συνδεθεί με το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Ποιες χωρικές δομές (π.χ. κοινόχρηστοι χώροι, εκθεσιακά σημεία, εμπειρικές ζώνες) χρησιμοποίησες για να σχεδιάσεις αυτή την αλληλεπίδραση με την πόλη;
Έχουμε τέσσερεις σημαντικές λέξεις: Η πρώτη της προστασίας η οποία συμβολικά καθορίζει τους γεωμετρικούς κανόνες του νηπιαγωγείου. Έχουμε εν συνεχεία το δημοτικό την έννοια της ανακάλυψης και της περιπλάνησης. Όπου ο μαθητής προσπαθεί να περιηγηθεί μέσα στον χώρο και μέσα από διάφορες "εκπλήξεις” μυείται σε μια μεθοδολογία ανακάλυψης του κόσμου. Στο γυμνάσιο έχουμε την έννοια της συγκρότησης. Όπου το παιδί πλαισιωμένο από πιο αυστηρούς γεωμετρικούς κανόνες πλέον, καταλαβαίνει ότι πρέπει να συγκροτήσει την προσωπικότητα του και τον εαυτό του έτσι ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στο σχολείο της ζωής. Και τέλος το Λύκειο έχει την έννοια της ένταξης στην κοινωνία, με μεγάλους υπαίθριους χώρους όπου με
μια θεατρικότητα παρακολουθούν τη ζωή κάτω όπως εξέλισσεται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και παίρνει διαφορετικές κατευθύνσεις όπως συμβαίνει στη ζωή του καθένα από εμάς όταν βρίσκεται σε αυτήν την ηλικία.

Έχεις εμπειρία από διαγωνισμούς για δημόσια έργα μεγάλης κλίμακας (Αρχαιολογικό Μουσείο, Δημοτική Αγορά, Σταθμός Νιάρχος κ.ά.). Τι στοιχεία αυτών των έργων μετεφέρθηκαν στο CGS, ιδιαίτερα στον χειρισμό των λειτουργιών και των ροών κατοίκησης ενός σχολικού κτιρίου;
Αυτή μας η ενασχόληση με τους διαγωνισμούς ήταν σαν ένα πεδίο πειραματισμού για το γραφείο μας. Και ο πειραματισμός μας εξασκεί έτσι ώστε το έργο αυτό να γίνει κι αυτό με τη σειρά του ένα πεδίο εν δυνάμει καινοτομίας. Στο τέλος της ημέρας δεν διακρίνουμε τη μεθοδολογία που ακολουθούμε είτε αν ήμαστε σε διαγωνισμό, είτε σε μια ανάθεση έργου. Αυτό στοχεύει γενικά στην καλύτερη δυνατή απόδοση μας στο έργο.

Το CGS αναπτύσσεται στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού της ΛΑΜΔΑ για το Ελληνικό. Πώς συνεργάστηκες με την ομάδα ανάπτυξης και ποιο ήταν το πιο κρίσιμο αρχιτεκτονικό στοιχείο που έχτισες από κοινού;
Ήταν μια πολύ αρμονική συνεργασία με τη Lamda όπου το σχολείο αποτελεί μέρος του ευρύτερου συμπλέγματος του Ελληνικού και βρίσκεται σε συνέργεια με τους εξωτερικούς χώρους του έργου όπως τα πάρκα και τις παιδικές χαρές.
Ως ιδρυτής του γραφείου Tsolakis Architects, έχεις σχεδιάσει έργα με έντονη επίδραση σε επίπεδο γειτονιάς — όπως δημόσιοι χώροι, μαρίνες ή after‑school centers. Πώς το CGS σχεδιάστηκε έτσι ώστε να συμβάλει ως καταλύτης αστικής κουλτούρας στην περιοχή του Ελληνικού;
Πιστεύω ότι είναι ένα σχολείο που λείπει από τα Νότια Προάστια. Είναι ένα σχολείο που θα δώσει τη δυνατότητα σε παιδιά όχι μόνο μέσα στο Ελληνικό αλλά και στην ευρύτερη περιοχή του Ελληνικού να φοιτήσουν σε ένα σχολείο που βρίσκεται κοντά και είναι σύγχρονο. Και ταυτόχρονα να είναι σε μια πράσινη πόλη όπως το Ελληνικό προσφέροντας πολύ καλύτερες προοπτικές από τα σχολεία που υπάρχουν στην περιοχή μέχρι σήμερα.

Το σχολείο αναμένεται να αρχίσει τη λειτουργία του τον Σεπτέμβριο του 2027. Τι ρόλο θα έχουν οι χώροι που σχεδιάζεις στο σχολείο στην κατάρτιση νέων εκπαιδευτικών προτύπων και στην εξέλιξη του ρόλου που παίζει το περιβάλλον μάθησης στην εκπαίδευση του 21ου αιώνα;
Νομίζω ότι εφαρμόζεται για πρώτη φορά η έννοια της βιοφιλίας στο σχεδιασμό ενός σχολείου και οι συνέργειες μεταξύ υπαίθριου και κλειστού χώρου στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πολλά μαθήματα θα γίνονται σε κήπους και υπαίθριους στεγασμένους χώρους κι αυτό αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε το εκπαιδευτικό περιβάλλον στη χώρα μας. Μιας και τα περισσότερα σχολεία στεγάζονται σε παλιά κτίρια, το συγκεκριμένο μπαίνει σε μια καινούργια αντίληψη σχεδιασμού των εκπαιδευτικών χώρων.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr