
Μετά την επιβεβαίωση της τραγικής κατάληξης με το πειραματικό, τουριστικό υποβρύχιο Titan στα βάθη του βόρειου Ατλαντικού που επιχειρούσε περιήγηση στα συντρίμμια του ναυαγίου του Τιτανικού επανέρχονται με δριμύτητα στο προσκήνιο όλα τα λάθη, οι παραλείψεις αλλά και τα προειδοποιητικά καμπανάκια κινδύνου που αγνοήθηκαν.
Λίγες ώρες μετά το σημείο μηδέν, την εξάντληση των αποθεμάτων οξυγόνου, για τους πέντε ανθρώπους που επέβαιναν στο τουριστικό υποβρύχιο, ρομποτικό καταδυτικό βαθυσκάφος εντόπισε θραύσματα του υποβρυχίου στον πυθμένα της θάλασσας σε απόσταση περίπου 1.600 πόδια (480 μέτρα) από το ναυάγιο του Τιτανικού. Η καταστροφή και το τραγικό τέλος είχε έρθει για αυτούς πολύ νωρίτερα.

"Η πορεία προς την καταστροφή"
Ίσως το βασικότερο ερώτημα που δεν μπορεί να προσπεραστεί είναι πώς ένα μη αδειοδοτημένο από καμία ρυθμιστική αρχή σκάφος καταδυόταν στο βάθη του ωκεανού μεταφέροντας τουρίστες έναντι υψηλότατου αντιτίμου που έφτανε τις 250.000 δολάρια; Ενώ σε αυτό προστίθεται και το στοιχείο ότι ένα τέτοιο σκάφος που διαφημιζόταν ως τελευταίας τεχνολογίας πιλοτάρονταν με ένα τηλεχειριστήριο βιντεοπαιχνιδιού.
Μεταξύ των πιο ηχηρών ονομάτων που εκφράζουν την οργή τους είναι και ο Αμερικανός σκηνοθέτης Τζέιμς Κάμερον, γνωστός παγκοσμίως για την ταινία του "Τιτανικός" του 1997 αλλά και για τις δεκάδες καταδυτικές αποστολές με υποβρύχια στις οποίες έχει λάβει μέρος από τα πρώτα χρόνια μετά την ανακάλυψη του ναυαγίου, ξεσπά: "Ήσασταν σε μια πορεία προς την καταστροφή", ενώ συγκρίνει την τραγωδία του Titan με τo ναυάγιο του ίδιου του Τιτανικού το 1912, αποκαλώντας την "τρομερή ειρωνεία".
"Τώρα έχουμε ένα άλλο ναυάγιο τα αίτια του οποίου δυστυχώς βρίσκονται στις ίδιες αρχές της μη τήρησης των προειδοποιήσεων" τονίζει και επαναφέρει το στοιχείο για το οποίο μιλά όλη η κοινότητα των επιστημόνων αλλά και ερασιτεχνών που αγαπούν τις καταδύσεις βαθέων υδάτων σε όλο τον κόσμο: "Η OceanGate είχε προειδοποιηθεί".
Η εφημερίδα New York Times έχει προβεί σε μια κρίσιμη αποκάλυψη. Τον Ιανουάριο του 2018 η εταιρεία OceanGate έλαβε ρητές προειδοποιήσεις για πιθανά "καταστροφικά" προβλήματα καθώς ειδικοί εντός και εκτός της εταιρείας προειδοποίησαν για πιθανούς κινδύνους και προέτρεπαν την εταιρεία να ζητήσει υποβληθεί σε διαδικασία πιστοποίησης.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα της αμερικανικής εφημερίδας, ομάδα μηχανικών της εταιρείας επρόκειτο να παραδώσει το σκάφος - με το όνομα Titan - σε ένα νέο πλήρωμα που θα ήταν υπεύθυνο για τη διασφάλιση της ασφάλειας των μελλοντικών επιβατών του. Όμως οι ειδικοί εντός και εκτός της εταιρείας άρχισαν να χτυπούν καμπανάκι κινδύνου. Ο διευθυντής θαλάσσιων επιχειρήσεων της OceanGate, Ντέιβιντ Λόκριτζ, συνέταξε μια εκτενή αναφορά, στην οποία περιέλαβε και δικαστικά έγγραφα, καταλήγοντας ότι το σκάφος χρειαζόταν περισσότερους ελέγχους τονίζοντας τους "τους πιθανούς κινδύνους για τους επιβάτες του Titan, το οποίο έφτανε σε ακραία βάθη".
Δύο μήνες αργότερα, τον Μάρτιο του 2018, η OceanGate ήρθε αντιμέτωπη με την συντεταγμένη αντίδραση δεκάδων ανθρώπων, εκπροσώπων βιομηχανιών, εξερευνητών βαθέων υδάτων, ωκεανογράφων. Σε επιστολή τους προς τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Στόκτον Ρας, τόνιζαν ότι η "πειραματική" προσέγγιση της εταιρείας και η απόφασή της να παραιτηθεί από μια παραδοσιακή αξιολόγηση από ρυθμιστικές αρχές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε δυνητικά "καταστροφικά" προβλήματα κατά τις αποστολές στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Διαβάστε εδώ την επιστολή καταπέλτη για την OceanGate:
Το παραθυράκι που εκμεταλλευόταν η OceanGate: "Δεν ανήκε στη δικαιοδοσία κανενός"
Η απάντηση πώς το υποβρύχιο Titan και η εταιρεία OceanGate ξεγλιστρούσαν από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και δεν χρειαζόταν να περνά από ελέγχους όμοιους με αυτούς στους οποίους υπόκεινται άλλα παρόμοια σκάφη είναι ότι αυτό συνέβαινε για τον απλούστατο λόγο ότι κινούνταν μόνο σε διεθνή ύδατα όπου η εξερεύνηση βαθέων υδάτων είναι "ανεξέλεγκτη".
Αυτή την απλή και ταυτόχρονα συγκλονιστική απάντηση έδωσε μιλώντας στο BBC ο δρ Σάιμον Μπόξαλ, λέκτορας ωκεανογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον.
Εξηγώντας ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο, κάθε σκάφος, βαθυσκάφος, υποβρύχιο ή ROV (απομακρυσμένο όχημα) - πρέπει να περνά "απίστευτα αυστηρούς ελέγχους ασφαλείας" προτού του επιτραπεί να εισέλθει στο νερό, εξήγησε ότι "το πρόβλημα είναι ότι αυτό το συγκεκριμένο σκάφος, αυτό το συγκεκριμένο υποβρύχιο, δεν περιήλθε στη δικαιοδοσία κανενός".
Απόπειρα για απαντήσεις μετά από μια τραγωδία
Στην απάντησή του για την ασφάλεια και την έλλειψη πιστοποίησης που προσπαθεί να δώσει ο Γκιγιέρμο Σένλεϊν, συνιδρυτής της OceanGate που εδώ και δέκα χρόνια έχει φύγει από την εταιρεία, κάνει λόγο για ελλιπή ενημέρωση όσων ασκούν κριτική.

"Κάποιοι εξακολουθούν να εξισώνουν την πιστοποίηση με την ασφάλεια και αγνοούν τα 14 χρόνια που αναπτυσσόταν το υποβρύχιο Titan", υποστήριξε μιλώντας στο ραδιόφωνο του BBC, ενώ έκανε επίσης λόγο για ένα "αυστηρό πρόγραμμα ελέγχων". Εκφράζοντας τη θλίψη του για την "τραγική απώλεια για την κοινότητα της εξερεύνησης των ωκεανών", επαναφέρει μια διαπίστωση, έναν κοινό τόπο για όσους ασχολούνται με τις καταδύσεις στα βαθιά ύδατα των ωκεανών: "Όλοι γνωρίζουν τον κίνδυνο να λειτουργεί ένα σκάφος υπό τέτοια πίεση καθώς και ότι ανά πάσα στιγμή... διατρέχουν κίνδυνο από μια τέτοιου είδους έκρηξη ".
Το πάθος που οδήγησε σε τραγωδία
Τελικά, το πάθος ενός λάτρη των ωκεανών φάνηκε πιο ισχυρό από όλες τις προειδοποιήσεις. Ο 61χρονος Στόκτον Ρας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας OceanGate είναι ένα από τα θύματα αυτής της τραγωδίας.

Πριν μερικά χρόνια, μιλώντας στο BBC για το όραμά του έλεγε: "Κάθε φορά που βουτάω, βλέπω κάτι που δεν έχω ξαναδεί, που πιθανότατα δεν έχει ξαναδεί άνθρωπος". Εξηγώντας ότι με τη δημιουργία του βαθυσκάφους Titan και τις εξερευνητικές εκδρομές στο διασημότερο ναυάγιο ικανοποιούσε το ενδιαφέρον και το πάθος και πολλών άλλων για τον Τιτανικό έλεγε: "Διάβασα ένα άρθρο που έλεγε ότι υπάρχουν τρεις λέξεις στην αγγλική γλώσσα που είναι γνωστές σε όλο τον πλανήτη. Και αυτό είναι η "Coca-Cola", ο "Θεός" και ο "Τιτανικός".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr