
Μία εβδομάδα μετά τη μυστηριώδη βύθιση μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα του πολυτελούς και άκρως εντυπωσιακού ιστιοφόρου Bayesian στα ανοιχτά του Πορτιτσέλο στη Σικελία, με συνολικά 7 νεκρούς και μεταξύ αυτών τον ιδιοκτήτη τού Μάικ Λιντς και τη 18χρονη κόρη του Χάνα, αυτό που συζητιέται όλο και εντονότερα είναι πώς ένας έμπειρος ναυτικός κουρέλιασε τον νόμο της θάλασσας.
Ο λόγος προφανώς για τον Νεοζηλανδό σκίπερ Τζέιμς Κάτφιλντ, τον άνθρωπο που οι ιταλικές εισαγγελικές είχαν βάλει εξαρχής στο κάδρο των ερευνών τους και που από σήμερα, ερευνάται επισήμως για ανθρωποκτονία εξ αμελείας και για το ναυάγιο του σκάφους, όπως μεταδίδουν ιταλικά ΜΜΕ αλλά και το πρακτορείο Reuters που επικαλείται πηγές.
Η κατεύθυνση που δίνουν στις έρευνες οι Ιταλοί εισαγγελείς, συνοψίζεται στη δήλωση του επικεφαλής της Εισαγγελίας του Τέρμινι Ιμερέζε, Αμπρόζιο Καρτόζιο. "Ενώ το γιοτ χτυπήθηκε από ένα ξαφνικό μετεωρολογικό συμβάν, θεωρείται εύλογο ότι είχαν διαπραχθεί εγκλήματα πολλαπλής ανθρωποκτονίας και πρόκλησης ναυαγίου από αμέλεια", δήλωσε το Σάββατο.
Επισήμως υπό έρευνα ο καπετάνιος - Απαγορεύεται να φύγει από την Ιταλία
Σημειώνεται ότι το γεγονός ότι ο Κάτφιλντ βρίσκεται πλέον επισήμως υπό έρευνα δεν σημαίνει αυτομάτως ότι του έχουν απαγγελθεί κατηγορίες ή ότι θα του απαγγελθούν ή ακόμα ότι είναι ένοχος. Σημαίνει όμως ότι μέχρι νεωτέρας του έχει απαγορευθεί να φύγει από την Ιταλία καθώς και ότι κάθε φορά που καλείται και θα καλείται για συμπληρωματική κατάθεση από τους εισαγγελικούς λειτουργούς δεν έχει την απλή ιδιότητα του μάρτυρα αλλά αυτή του ερευνώμενου. Η ιδιότητά του αυτή μεταβλήθηκε μετά τη δεύτερη δίωρη κατάθεση που έδωσε (η πρώτη είχε δοθεί την Πέμπτη 22/08).
Σύμφωνα με την ιταλική νομοθεσία, για να μπορέσουν να γίνουν οι νεκροψίες/νεκροτομές στα πτώματα των νεκρών πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία προσδιορισμού ποιοι εμπλεκόμενοι βρίσκονται υπό έρευνα, όπως αναφέρει το Reuters.
Δεν είναι ακόμη σαφές εάν άλλα μέλη του πληρώματος ή άλλα άτομα θα τεθούν επίσης υπό έρευνα μαζί με τον καπετάνιο.
Στο Bayesian επέβαιναν 22 άνθρωποι. Οι επτά είναι νεκροί και 0ι υπόλοιποι δεκαπέντε διασώθηκαν. Μεταξύ των διασωθέντων είναι και ο καπετάνιος που στην πρώτη και μοναδική δήλωσή του σε δημοσιογράφους της Repubblica είπε τη φράση "δεν το είδαμε να έρχεται".
Μια φράση που είναι βεβαιωμένο ότι έχει πει και που δεν καταπίνεται εύκολα, ειδικά από τους ανθρώπους της θάλασσας. Μια φράση που δεν πορεί να δικαιολογήσει πώς είναι είναι δυνατόν αυτό που όλοι γνωρίζουμε ως τον άγραφο νόμο της θάλασσας, να καταπατήθηκε. Ότι δηλαδή ο καπετάνιος, ο υπεύθυνος για το πλήρωμά του και τους επιβάτες κάθε σκάφους, το εγκατέλειψε αφήνοντας πίσω του ανθρώπους που είχαν εγκλωβιστεί. Πέρα από τους άγραφους νόμους, υπάρχει το ναυτιλιακό δίκαιο που προβλέπει ότι η ευθύνη για κάθε άνθρωπο πάνω σε σκάφος βρίσκεται στα χέρια του καπετάνιου.
Το επικρατέστερο σενάριο που αν αποδειχθεί θα πρόκειται για καίριο λάθος του καπετάνιου είναι ότι είχαν αφεθεί ανοιχτά τα φινιστρίνια του αγκυροβολημένου ιστιοφόρου. Ένα σενάριο που το υποστηρίζει ο κατασκευαστής του Bayesian.
Τα λάθη που ερευνάται αν έχει διαπράξει αφορούν τα εξής:
- οι επιβάτες ήταν στις καμπίνες τους την ώρα της κακαιρίας,
- το σκάφος ήταν αγκυροβολημένο, ενώ κανείς από το πλήρωμα δεν ήταν στο κατάστρωμα
- αν είχαν ληφθεί μέτρα μια που η καταιγίδα δεν χτύπησε εντελώς αναπάντεχα, αντίθετα ήταν προβλέψιμη, όπως δείχνουν οι μετεωρολογικοί χάρτες,
- η καταπακτή στην πρύμνη ήταν ανοιχτή ενώ η καρίνα του πλοίου έπρεπε να έχει κατεβεί στο μέγιστο βάθος (7,5 μέτρα)
- τα φινιστρίνια ήταν ή όχι ανοιχτά
Ο Τζέιμις Κάτφιλντ είναι 51 ετών. Είναι υπήκοος Νέας Ζηλανδίας, κάτοικος Ισπανίας (όπου ζει η σύζυγός του, Κριστίνα, με την οποία παντρεύτηκε πέρσι) και σύμφωνα με δηλώσεις του αδελφού του σε ΜΜΕ της χώρας τους, όλη η ζωή είναι θάλασσα. Ιστιοπλόος από παιδί, εργαζόμενος επί χρόνια ως πλήρωμα, με μεγάλη εργασιακή εμπειρία στα καρνάγια, ήταν σκίπερ θαλαμηγών τα τελευταία 8 χρόνια και είχε άριστη γνώση της Μεσογείου.

Για την ώρα, δεν έχει γίναι καμία δήλωση ούτε από τον έμπειρο καπετάνιο, ούτε από κάποιον άλλο από τα 8 μέλη του πληρώματος που έχουν διασωθεί.
"Το Bayesian κατασκευάστηκε για να ταξιδεύει στη θάλασσα με οποιονδήποτε καιρό", δήλωσε στην εφημερίδα La Stampa ο Φράνκο Ρομάνι, ναυπηγός μηχανικός που ήταν μέλος της ομάδας που το σχεδίασε.

Οι πλήρεις απαντήσεις για το τι οδήγησε στον πυθμένα το Bayesian, ένα ιστιοφόρο θεωρούμενο ως επίτευγμα της ναυπηγικής θα δοθούν αφότου το σκάφος ανελκυστεί.
Το μήκους 56 μέτρων σούπερ γιοτ κατασκευάστηκε από το φημισμένο ιταλικό ναυπηγείο Perini Navi το 2008, που ιδρύθηκε το 1983 από τον Φάμπιο Περίνι και εδρεύει στο Βιαρέτζιο. Είναι ένα από τα πιο διάσημα και καινοτόμα ναυπηγεία στον πλανήτη που ειδικεύεται στην κατασκευή μεγάλων ιστιοπλοϊκών. Το σκάφος αρχικά ονομαζόταν "Salute". Ξεχώριζε για τον ψηλότερο στον κόσμο ιστό αλουμινίου, ύψους 76 μέτρων.
Οι εσωτερικοί χώροι του έφεραν την υπογραφή του Γάλλου σχεδιαστή Ρεμί Τεσιέ. Ποιοτικά υλικά, καταστρώματα από ξύλο τικ, πλατάνι, έλατο, έβενο και δέρμα.


Το "Bayesian" μπορούσε να φιλοξενήσει άνετα έως και 12 άτομα σε έξι πολυτελείς σουίτες, συμπεριλαμβανομένης μιας ευρύχωρης master suite.
Πώς λοιπόν ναυάγησε το "αβύθιστο θαύμα της θάλασσας"; Η εισαγγελική έρευνα έχει μόλις αρχίσει.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr