Η πληροφορία πως ο κολοσσός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το Facebook, είδε τους χρήστες του να μειώνονται για πρώτη φορά από την δημιουργία του, ήταν αρκετή για να προκαλέσει ντόμινο εξελίξεων, τελικά κατρακύλα της μετοχής που συμπαρέσυρε και άλλες μετοχές εταιριών του διαδικτύου και προκάλεσε ισχυρό τράνταγμα στις χρηματαγορές.
Η νεοσυσταθείσα εταιρεία Meta, που είναι εδώ και λίγους μήνες, η εταιρεία στην οποία ανήκει το Facebook, απώλεσε περίπου 200 δισεκατομμύρια δολάρια από την κεφαλαιοποίησή της μετά την κατρακύλα της μετοχής της κατά 26,39%. Ο ίδιος ο Ζάκερμπεργκ που κατέχει το 13% της Meta βίωσε την οδυνηρή απώλεια 30 δισ. δολαριών μέσα σε μία μέρα.
Τα αίτια της κατρακύλας
Σύμφωνα με αναλυτές των χρηματιστηριακών αγορών, οι επενδυτές απογοητεύτηκαν από τη μείωση των χρηστών του Facebook και τα χαμηλότερα από τις προσδοκίες κέρδη της εταιρείας το προηγούμενο τρίμηνο.
Σε αυτή την δυσμενή εικόνα, προστέθηκε και η πρόβλεψη της ίδιας της εταιρίας, πως τα προσδοκόμενα έσοδα κατά το τρέχον τρίμηνο είναι πιθανό να είναι χαμηλότερα από τις προσδοκίες της αγοράς.
Αυτό αποδίδεται, εν μέρει, στην ανάλυση που κάνει η Meta, στον αυξανόμενο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει από το TikTok και άλλα αντίπαλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ γίνεται συσχετισμός με τις πρόσφατες αλλαγές στις συσκευές της Apple, σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Η είκονα της διαπραγμάτευσης άλλων εταιρειών
Ο δείκτης Nasdaq υποχώρησε την Πέμπτη κατά 3,74% στις 13.890,54 μονάδες. Ο S&P 500 υποχώρησε 2,44% στις 4.478,55 μονάδες. Ο δείκτης Dow Jones υποχώρησε 518 μονάδες, ή 1,46%, στις 35.110 μονάδες. Απώλειες 23,60% σημείωσε η μετοχή της Snap, το Twitter υποχώρησε κατά 5,56%, το Spotify είχε πτώση άνω του 16% ενώ το Pinterest είδε τη μετοχή του να χάνει πάνω από 10%. Ούτε η Amazon έμεινε αλώβητη βλέποντας τις απώλειες της μετοχής της να κυμαίνονται στο 7,81%. Απώλειες 3,90% κατέγραψε και η μετοχή της Microsoft. Πτώση 3,32% σημείωσε η Alphabet και 7,62% μετοχή της Honeywell.
Γιατί όμως μειώνονται οι χρήστες;
Μια πρώτη ανάλυση της κατάστασης αποδίδει το μειωμένο ενδιαφέρον για το Facebook σε μια σειρά από παράγοντες. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες, η αλλαγή στο interface, η υπερφόρτωση του περίφημου "τοίχου" των χρηστών από υπερβολικά πολλές και ενοχλητικές διαφημίσεις και βίντεο που "τρώνε" το bandwidth του κάθε χρήστη, μειώνοντάς του την ταχύτητα. Μάλιστα, τέτοιες διαφημίσεις θεωρούνται συχνά -και καταγγέλονται ως τέτοιες- ως παραβιάσεις των κανονισμών της συγκεκριμένων διαδικτυακής κοινότητας.
Τι κάνει η Meta; επενδύει μαζικά στο πρότζεκτ Metaverse, αλλά προς το παρόν συνεχίζει να βασίζεται στα διαφημιστικά έσοδα.
Τι είναι το Metaverse που φαίνεται ότι δεν "βγαίνει" στον Ζάκερμπεργκ
Τον περασμένο Οκτώβριο ο 37χρονος Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε την μετονομασία της εταιρίας του σε Meta και για ακόμη μια φορά στην καριέρα του περιέγραψε το όραμά του για έναν νέο τρόπο δικτύωσης στον οποίο οι χρήστες θα επικοινωνούν μέσω των άβατάρ τους και όλη η επικοινωνία θα γίνεται σε εικονικούς χώρους που θα αποτελούν πιστή αναπαράσταση χώρων εργασίας ή διασκέδασης ή άλλων δραστηριοτήτων εκπαιδευτικών, αθλητικών, ερευνητικών.
Ουσιαστικά, ο δαιμόνιος Αμερικανός, μας προτείνει το metaverse, το μετασύμπαν, έναν νέο κόσμο "επαυξημένης πραγματικότητας" στον οποίο όλες μας οι δραστηριότητες θα χαρακτηρίζονται από μεγάλη και άμεση αλληλεπίδραση φέρνοντας μας σε επαφή με περιβάλλοντα στα οποία δεν θα μπορούσαμε να βρεθούμε ποτέ.
Ο κόσμος αυτός που οραματίζεται ο Ζάκερμπεργκ δεν είναι καινούργιος, ούτε και αυτός είναι ο πρώτος που τον εμπνεύστηκε. Τον όρο metaverse (μετασύμπαν), τον συναντά κανείς για πρώτη φορά στη νουβέλα επιστημονικής φαντασίας "Snow Crash" του Νιλ Στίβενσον που κυκλοφόρησε το 1992. Εκεί περιγράφεται πώς μπορεί να εξελιχθεί στο μέλλον η χρήση του διαδικτύου και της εικονικής πραγματικότητας. Για τους επιστήμονες που μελετούν την έννοια meta σε σύνδεση με την επαυξημένη πραγματικότητα είναι μια δυνητική δυνατότητα που κινείται σε επίπεδο οράματος για το μέλλον.
Ο ιδρυτής του Facebook όμως έσπευσε να ανακηρύξει τον "διάδοχο του κινητού Ίντερνετ" και όπως είχε πει στην παρουσίασή του πρόκειται για "τεχνολογίες που δίνουν υπεράνθρωπες δυνατότητες στον άνθρωπο" και πως πλέον οι άνθρωποι "θα ζουν τη ζωή τους μέσα σε αυτό"- θα εργάζονται, θα παρακολουθούν θεάματα, θα κάνουν εικονικά ταξίδια. Ταυτόχρονα, παρακινεί τους χρήστες να αναζητήσουν νέες επαγγελματικές ευκαιρίες σε αυτό το εικονικό περιβάλλον άπειρων δυνατοτήτων.