
Οι κοντινοί του άνθρωποι μιλούν για ένα ανθρώπινο ράκος. Έτσι περιγράφουν στους Ιταλούς δημοσιογράφους τον καπετάνιο του ιστιοφόρου Bayesian που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Σικελίας τα ξημερώματα της 19ης Αυγούστου οδηγώντας στο θάνατο 7 ανθρώπους από τους 22 επιβαίνοντες.
Ο Τζέιμς Κάτφιλντ βρίσκεται επισήμως υπό δικαστική έρευνα για ανθρωποκτονία εξ αμελείας και ναυάγιο, ενώ πλέον για τις ίδιες κατηγορίες ερευνάται και ο πρώτος μηχανικός του σκάφους.
Για τον έμπειρο 50χρονο Νεοζηλανδό λένε ότι επαναλαμβάνει μονότονα ότι δεν εγκατέλειψε κανέναν, ότι έσωσε όσους μπορούσε, ότι είχε κάνει ό,τι ήταν δυνατόν για να τους σώσει όλους, πλήρωμα και επιβάτες και ότι δεν το έσκασε. Μια διαφωτιστική για τη δική του εκδοχή των γεγονότων είναι η περιγραφή που φέρεται να έχει κάνει, σύμφωνα με πρόσωπα του περιβάλλοντός του που μίλησαν στην ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera.

Κάποια στιγμή το νερό είχε εισβάλει σε όλα τα μέρη του ιστιοφόρου και είχε γίνει απαγορευτική η είσοδος στα περισσότερα σημεία, φέρεται να λέει, εξηγώντας γιατί δεν συνέχισε να προσπαθεί να τους βγάλει όλους στο κατάστρωμα. Το ερώτημα όμως είναι αν θα μπορούσε να είχε κάνει κάτι που δεν έκανε. Πέρα από κάθε αμφιβολία, ο Τζέιμς Κάτφιλντ περνά τις πιο δύσκολες ώρες της ζωής του, λένε οι δικοί του άνθρωποι.
Ωστόσο, τα στοιχεία που ερευνούν οι ιταλικές αρχές συχνά μοιάζουν επιβαρυντικά για τον Κάτφιλντ. Το γεγονός ότι δεν σήμανε "κανένας συναγερμός από το πλήρωμα προς τους δώδεκα επιβάτες", κάτι που αποδεικνύεται από το ότι οι 6 βρέθηκαν μέσα στις καμπίνες τους, αλλά και ότι "η φωτοβολίδα έκτακτης ανάγκης εκτοξεύτηκε όταν το ιστιοφόρο είχε ήδη βυθιστεί" συνθέτουν μια εικόνα που αποκαλύπτει ευθύνες από την πλευρά του πληρώματος και κυρίως του καπετάνιου.
Η σύζυγός του, Κριστίνα, στο πλευρό του
Το Bayesian ήταν το πλωτό σπίτι του Τζέιμς. Το αληθινό, βρίσκεται στη Μαγιόρκα, το ασφαλές καταφύγιο όπου η Κριστίνα, η σύζυγός του, που παντρεύτηκε πέρυσι, τον περιμένει πάντα. Σε αυτές τις άσχημες μέρες η Κριστίνα είναι στην Ιταλία, μαζί του, καθώς οι ιταλικές δικαστικές αρχές του έχουν ζητήσει να μη φύγει από τη χώρα για όσο διάστημα διεξάγεται η έρευνά τους.
Ο ίδιος περιμένει και αγωνιά για το πότε θα του δοθεί το πράσινο φως για να επιστρέψει στις Βαλεαρίδες νήσους.
Ο μεγαλύτερος υπερασπιστής του είναι από την πρώτη στιγμή ο αδελφός του, Μαρκ Κάτφιλντ. "Εκφράζουμε μεγάλη δυσπιστία" λέει εκπροσωπώντας την οικογένεια στη Νέα Ζηλανδία. "Ο Τζέιμς είναι ένας πολύ έμπειρος ιστιοπλόος, ένας ιστιοπλόος υψηλού επιπέδου, με μεγάλη εκτίμηση από τους συναδέλφους του, ξεκίνησε να αγωνίζεται πολύ νωρίς και έχει ταξιδέψει στις θάλασσες του μισού πλανήτη".
Μια άλλη μαρτυρία που έχει προστεθεί στα όσα γνωρίζαμε έως τώρα, είναι αυτή του Εμίλιο Τσιότζια. Ο καπετάνιος ενός ιστιοφόρου 40 μέτρων είχε συναντηθεί με τον Κάτφιλντ και το Bayesian τις μέρες πριν από το ναυάγιο στα αποκαλούmενα νησιά του Αιόλου, ένα αρχιπέλαγος κοντά στη Σικελία που απαρτίζεται από τα νησιά Αλικούντι, Φιλικούντι, Λίπαρι, Παναρέα, Σαλίνα, Στρόμπολι και Βουλκάνο..
Επί τρεις μέρες "δέναμε ό ένας δίπλα στον άλλον, κάναμε περιοδεία τρεις μέρες μαζί σε άλλους όρμους", είπε ο Ιταλός καπετάνιος. Την τέταρτη μέρα, ανήσυχος για την κακοκαιρία, ο Εμίλιο διάλεξε άλλο λιμάνι και χώρισαν.
"Δεν το είδαμε να έρχεται" ήταν η πρώτη κουβέντα του Κάτφιλντ αμέσως μετά την τραγωδία κάτι που σημαίνει ότι ο ίδιος δεν ανησύχησε για την κακοκαιρία, όπως ο Ιταλός συνάδελφός του.
Ο Κάτφιλντ υποστηρίζει, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι η ευθύνη πρέπει να αποδοθεί όχι στο ανθρώπινο λάθος, αλλά στην εξαιρετική φύση του ατμοσφαιρικού γεγονότος, με πολύ δυνατούς ανέμους που άρχισαν να πνέουν προς κάθε κατεύθυνση.
Τι λέει ο πρώην καπετάνιος του Bayesian
Αν και κατάγεται από τη χώρα με τη μεγαλύτερη ίσως παράδοση στην ιστιοπλοΐα, επέλεξε τη Μεσόγειο για να εργαστεί και να ζήσει. Μετά από πολλά χρόνια δουλειάς ως σκίπερ, το 2016 έκανε το μεγάλο άλμα στον χώρο του yachting, αναλαμβάνοντας καπετάνιος σε σκάφη πέντε αστέρων.
Ο Κάτφιλντ άρχισε να εργάζεται για λογαριασμό μεγάλων διεθνών ναυτικών μεσιτών που διαχειρίζονται κρουαζιέρες πολυτελείας.
Η πρώτη του δουλειά ήταν με ένα με έναν Τούρκο εφοπλιστή, και στη συνέχεια με τον μεγιστάνα Μάικ Λιντς που του είχε εμπιστευτεί το τιμόνι του Bayesian, ένα στολίδι της θάλασσας με μήκος 56 μέτρα και ιστό 72 μέτρων.
Για το πόσο μεγάλη πρόκληση ήταν να αναλαμβάνει κανείς καπετάνιος στο Bayesian, ξεχωριστή σημασία έχει η άποψη του Στίβεν Έντουαρντς, προκατόχου του Κάτφιλντ στο επιβλητικό ιστιοφόρο.
Αποτελεί "μια δομική πρόκληση", έχει δηλώσει ο Έντουαρντς για το Bayesian, που όταν πρωτοναυπηγήθηκε, το 2008, είχε ονομαστεί "Salute". Ο επίσης έμπειρος καπετάνιος εξηγεί ότι "με μια κλίση 45 μοιρών και τους αεραγωγούς του μηχανοστασίου ανοιχτούς, το σκάφος θα μπορούσε να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr