
Σήμερα, Σάββατο 20 Ιουνίου, το Μουσείο Ακρόπολης κλείνει 11 χρόνια λειτουργίας και υποδέχεται ανανεωμένο τους επισκέπτες του, έχοντας λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την υγειονομική τους προστασία.
Η είσοδος σε όλους τους εκθεσιακούς χώρους είναι σήμερα μειωμένη (5 ευρώ) από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ, ενώ η περιοδική έκθεση "Σμίλη και Μνήμη. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης" θα συνεχιστεί ως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020, με ελεύθερη είσοδο. Παράλληλα ξεκινούν οι εβδομαδιαίες θεματικές παρουσιάσεις από τους Αρχαιολόγους-Φροντιστές. Οι παρουσιάσεις γίνονται με τη χρήση αποστειρωμένων ατομικών ακουστικών συσκευών (whisper), τις οποίες το Μουσείο διαθέτει δωρεάν στους συμμετέχοντες. (σ.σ.: απαραίτητη προϋπόθεση είναι η χρήση προστατευτικής μάσκας, την οποία οι επισκέπτες θα πρέπει να φροντίζουν να έχουν μαζί τους).

Τι καινούργιο μπορείτε να δείτε
Την περίοδο που το Μουσείο παρέμεινε κλειστό [από τις 14 Mαρτίου 2020 έως και τις 14 Ιουνίου 2020] αξιοποίησε στο έπακρο την ευκαιρία για να πραγματοποιηθεί ένας συστηματικός καθαρισμός που ξεκίνησε από τον 3ο όροφο μέχρι τα βάθη του Μουσείου, και από αυτόν το Μουσείο Ακρόπολης βγήκε "φρεσκαρισμένο" ενώ συγχρόνως ανανεώθηκε κι ένα μέρος της έκθεσης, "ώστε ο επισκέπτης που έρχεται και ξανάρχεται να βλέπει νέα πράγματα στο Μουσείο". Συγκεκριμένα, στην προσπάθεια ενός βασικού στόχου που είχε τεθεί από πέρσι, όπως είπε ο καθηγητής Δ.Παντερμαλής, για το εκθεσιακό πρόγραμμα, ήταν να συνδεθούν όσο γίνεται με μεγαλύτερη σαφήνεια τα εκθέματα του Μουσείου με τον τόπο από τον οποίο προέρχονται, γι’ αυτό τον λόγο στην είσοδο του Μουσείου προβάλλεται ένα βίντεο από τις σπηλιές της Ακρόπολης από τις οποίες έχει εκθέματα το Μουσείο, στο οποίο βίντεο υποδεικνύονται οι θέσεις που αυτά ήταν τοποθετημένα.
Παράλληλα προχώρησαν στην παρουσίαση των μακετών, μία πολύτιμη περιουσία που έχει το Μουσείο από το 1985, η οποία κυρίως δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Μανόλη Κορρέ γι’ αυτό, όπως αναφέρει και ο κ. Παντερμαλής "η αξία είναι αυξημένη αυτής της συλλογής των προπλασμάτων", τα οποία και ανανεώθηκαν, μπήκαν σε νέες προθήκες από ανοξείδωτο χάλυβα με "extra clear”, όπως λέγεται κρύσταλλο, παρουσιάζοντας την Ακρόπολη στις ποικίλες εποχές: "γιατί η Ακρόπολη δεν είναι μία τοπογραφία αλλά πολλές τοπογραφίες, που έχουμε μία σειρά αλλαγών σε αυτήν και ο επισκέπτης πρέπει εύκολα να συλλάβει αυτές τις αλλαγές για να συλλάβει εύκολα τα ποικίλα εκθέματα στο Μουσείο".

Οι δυο Ακροπόλεις του Μουσείου
Συνεχίζοντας ο κ. Παντερμαλής τονίζει ότι: το Μουσείο της Ακρόπολης στεγάζει δύο Ακροπόλεις, την Αρχαϊκή και την Κλασική και η αρχαϊκή για 50 χρόνια, ίσως και παραπάνω, έχει έναν και μόνο ναό, αυτόν που ονομάζουμε Εκατόμπεδο ή Προ-Παρθενώνα. Όλοι γνωρίζουμε το μεγάλο αέτωμα με τα δυο λιοντάρια που σπαράζουν έναν ταύρο, δεν αντιλαμβανόμαστε όμως ούτε το μέγεθος του ναού ούτε τη σημασία του. Γι’ αυτό εκθέσαμε σε συνεργασία με την Υπηρεσία Συντήρησης των Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ) ένα κιονόκρανο, μια τρίγλυφο και μια μετόπη από τον ναό αυτό". "Η προσπάθειά μας είναι να δείξουμε ότι το Μουσείο διαθέτει μία νέα Ακρόπολη, παλαιότερη από την Κλασική, χωρίς την οποία δεν είναι δυνατόν να αντιληφθεί κανείς την Κλασική Ακρόπολη και τα κλασικά κτίρια".

Στην αίθουσα των αρχαϊκών γλυπτών ξαναστήθηκαν ορισμένα γλυπτά, η περίφημη Κόρη της Λυών, ένα έργο που αποτελείται από δύο μεγάλα τμήματα, το ένα βρίσκεται στο Μουσείο της Λυών και το άλλο στην Ακρόπολη. Στην Κόρη Ακρ. 269 ("Κόρη της Λυών"), το αντίγραφο του θραύσματος που βρίσκεται στη Λυών αντικαταστάθηκε με νέο και τα θραύσματα προσαρμόστηκαν με εμφανή αναστρέψιμο τρόπο, χωρίς αναπλάσεις, κάτι που άλλαξε τη φιλοσοφία παρουσίασης του γλυπτού. Βελτιώθηκε επίσης ο τρόπος έκθεσης του τέθριππου Ακρ. 575 και του πάνθηρα Ακρ. 552, που αποδίδονται σε μετόπες του Εκατομπέδου. Τη χρονιά που πέρασε, στην Αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης, αποσύρθηκε από την προθήκη της έκθεσης το κεφάλι της Κόρης Ακρ. 696 ("Κόρη με τον Πόλο") και συνδέθηκε με τα θραύσματα του κορμού που βρίσκονταν στις αποθήκες.

Οι λαμπερές Καρυάτιδες
"Έχοντας τον σωστό φωτισμό και τη σωστή θέση του φωτιστικού σημείου αναδεικνύονται λεπτομέρειες και η λεπτομέρεια είναι το βασικό μυστικό του αρχαίου γλυπτού… και μέσα στη λεπτομέρεια βλέπει κανείς την ικανότητα και τη χαρά του τεχνίτη": Όταν ο καθηγητής έκανε ιδιαίτερη μνεία στο θέμα, που όπως είπε, πάντα τους απασχολούσε στο Μουσείο αυτό, το θέμα του φωτός, καθώς με το τεχνητό φως πάντα είχαν προβλήματα, αφού ήταν δύσκολο να βρεθούν φωτιστικά σώματα, τα οποία θα προσομοίαζαν προς το φυσικό φως. Τελευταία όμως το Μουσείο εξοπλίστηκε με λαμπτήρες υψηλής απόδοσης LED, οι οποίες είναι πάρα πολύ κοντά στο φυσικό φως: "Εάν δείτε τις Καρυάτιδες τώρα, που παλιότερα "κιτρίνιζαν” λιγάκι από τους προβολείς, τώρα λούζονται σε φως που είναι περίπου σαν το φυσικό φως. Καταφέραμε στη μεγάλη αίθουσα να αλλάξουμε όλους τους λαμπτήρες κι έτσι έχει κανείς μια τελείως διαφορετική εικόνα ξεκινώντας την περιήγηση μέσα στο Μουσείο". Ο φωτισμός με προβολείς LED, άρχισε να εφαρμόζεται και στην αίθουσα του Παρθενώνα, η μισή περίπου ζωφόρος έχει φωτιστεί με τον σύγχρονο αυτό τρόπο και η διαφορά είναι τεράστια, "τα γλυπτά αυτά αποπνέουν φως, πρέπει να φαίνονται όλες οι λεπτομέρειες της φόρμας".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr