Μία ημέρα πριν από μεγάλη διαδικτυακή δημοπρασία εξαρθρώθηκε η σπείρα με τους πλαστούς πίνακες ζωγραφικής, στη Θεσσαλονίκη.
Συγκεκριμένα, στις 19:15 το απόγευμα της Πέμπτης 5 Δεκεμβρίου είχε προγραμματιστεί η διαδικτυακή δημοπρασία 123 έργων τέχνης, που έφεραν την υπογραφή αείμνηστων ζωγράφων, όπως του Γιάννη Σπυρόπουλου, του Κωνσταντίνου Παρθένη, του Βλάση Κανιάρη και του Γιάννη Γαΐτη, τα οποία ωστόσο φέρονται να είναι πλαστά.
Οι συγκεκριμένοι πίνακες φαίνεται πως περιλαμβάνονταν στον σχετικό κατάλογο της δημοπρασίας που είχε αναρτηθεί στο διαδίκτυο από τη διοργανώτρια εταιρία - υπό τον τίτλο "39η Ελλήνων Τέχνη" - και επρόκειτο να διεξαχθεί σήμερα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των διωκτικών Αρχών το προσδοκώμενο οικονομικός όφελος από την πώληση τους φαίνεται πως κυμαινόταν από 300.000 έως 400.000 ευρώ.
Παραμονές της δημοπράτησης αστυνομικοί του Τμήματος Προστασίας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αρχαιοτήτων της Υποδιεύθυνσης Καταπολέμησης Διακίνησης και Εμπορίας Ανθρώπων και Αγαθών έκαναν έφοδο σε "γκαλερί" που βρίσκεται επί της οδού Αλεξ. Σβώλου αλλά και σε παρακείμενους αποθηκευτικούς χώρους, απ' όπου κατάσχεσαν τα πλαστά έργα τέχνης.
Μέχρι στιγμής συνελήφθησαν τρία άτομα, μεταξύ αυτών ο 70χρονος ιδιοκτήτης της γκαλερί, η 42χρονη κόρη του κι ένας 62χρονος ζωγράφος.
Κατά την αστυνομική έφοδο - μάλιστα - δύο εξ αυτών υπέδειξαν τους πίνακες ως δήθεν γνήσιους.
Ο κατάλογος - ωστόσο - με τα έργα της προγραμματισμένης δημοπρασίας εξετάστηκε από ειδική που αποφάνθηκε ότι πρόκειται περί καταφανώς πλαστών έργων, κάποια από τα οποία έμοιαζαν με γνωστά έργα Ελλήνων καλλιτεχνών.
Ενδεικτικά αναφέρεται πως ο κατάλογος περιελάμβανε έργα των εξής καλλιτεχνών: Αλέκος Φασιανός, Νίκος Χατζηκυριάκος - Γκίκας, Δημήτρης Μυταράς, Κωνσταντίνος Παρθένης, Παναγιώτης Τέτσης, Γιάννης Γαΐτης, Δημήτρης Τηνιακός, Γιάννης Τσαρούχης, Γιάννης Σπυρόπουλος, Γιώργος Σικελιώτης, Δώρα Μπούκη, Γιώργος Συρίγος κ.ά.
Ο ζωγράφος που αντέγραφε τις τεχνοτροπίες σπουδαίων καλλιτεχνών
Όπως έγινε γνωστό, πρωταγωνιστικός ρόλος στη δράση του κυκλώματος αποδίδεται στον πρώτο κατηγορούμενο που φαίνεται να εμφανιζόταν ως έγκριτος και φερέγγυος μεσάζων, πείθοντας τους υποψήφιους αγοραστές για την αξία των υποτιθέμενων γνήσιων έργων, ενώ εκμεταλλευόταν την αδυναμία να "αντικρούσει" ο φερόμενος δημιουργός τους ισχυρισμούς του, κυρίως λόγω θανάτου των περισσοτέρων καλλιτεχνών.
"Εγκέφαλος" της οργάνωσης φέρεται ότι ήταν ένας ταλαντούχος ζωγράφος, ο οποίος πλαστογράφησε τις τεχνοτροπίες έργων σπουδαίων καλλιτεχνών και στη συνέχεια έβαζε τις υπογραφές τους.
Οι αστυνομικοί για ώρες μετέφεραν περισσότερους από 500 πίνακες που εντόπισαν, ενώ τις έρευνες συνέδραμαν ιστορικοί τέχνης από την Εθνική Πινακοθήκη και τη Δημοτική Πινακοθήκη της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, ο τιμοκατάλογος ξεκινούσε από 1.200 ευρώ για έργο του Νίκου Γκίκα Χατζηκυριάκου και σταδιακά ανέβαιναν οι τιμές. Ενδεικτικά, για έργο με την υπογραφή του Γιάννη Γαΐτη η τιμή ξεκινούσε από 2.000 ευρώ, έργο του Γιάννη Σπυρόπουλου από 2.800 ευρώ, ενώ για έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη η τιμή ανερχόταν σε 25.000 ευρώ.
Η συνολική αξία των πινάκων, σύμφωνα με την αξία, που αναγραφόταν στον καθένα ξεχωριστά στον κατάλογο, υπολογίζεται από 77.300 ευρώ με βάση τις κατώτατες εκτιμήσεις και έως 102.600 ευρώ με βάση τις ανώτατες.
Οι δικαστικές διαμάχες του ιδιοκτήτη της συγκεκριμένης γκαλερί έχουν ξεκινήσει εδώ και χρόνια. Σύμφωνα με την ΕΡΤ, στις 29 Νοεμβρίου υπεβλήθη μήνυση από τον γνωστό δικηγόρο και συλλέκτη έργων τέχνης Στέλιο Γκαρίπη σε βάρος του ιδιοκτήτη της γκαλερί και της κόρης του, με αποτέλεσμα να ακολουθήσει η αστυνομική επιχείρηση.
Σύμφωνα με υπάλληλο της Πινακοθήκης Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα, τα έργα, που προορίζονταν για δημοπρασία στον κατάλογο, δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα στο αρχείο της Πινακοθήκης και δεν ήταν γνήσια βάσει του καταγεγραμμένου έργου του.
Εκτός από την "γκαλερί" εντοπίστηκαν τρία εργαστήρια κατασκευής πλαστών πινάκων που συνδέονται με τους δύο συλληφθέντες άντρες.