Η ανασύνταξη που προκάλεσε η έλευση του κορονοϊού και στην εκπαίδευση δοκίμασε τις αντοχές του συστήματος, αλλά οδήγησε και σε νέες μορφές διδασκαλίας και μάθησης. Στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος η μετάβαση αυτή έγινε γρήγορα και αβίαστα. Ο Δρ Θύμιος Ζαχαρόπουλος, Ακαδημαϊκός Διευθυντής στο Deree – The American College of Greece, εξηγεί πώς οι νεότερες μορφές διδασκαλίας προσαρμόζονται στις διαφορετικές ανάγκες των φοιτητών με στόχο τα βέλτιστα μαθησιακά αποτελέσματα.
Η πανδημία του κορονοϊού άλλαξε τον κόσμο μας –σύμφωνα με κάποιους– οριστικά, όπως στην περίπτωση της εκπαίδευσης. Η διαδικτυακή εκπαίδευση είναι εφικτή τα τελευταία είκοσι χρόνια, επομένως γνωρίζουμε από έρευνες τι είναι αποτελεσματικό και τι όχι, καθώς και για ποιες κατηγορίες μαθητών/φοιτητών έχει καλύτερα αποτελέσματα. Πλέον, η ψηφιακή τεχνολογία μάς επιτρέπει να παραδίδουμε το περιεχόμενο ενός μαθήματος και να εξετάζουμε τους μαθητές/φοιτητές μέσω τής εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Οπωσδήποτε ανακύπτουν ακόμα τεχνικά ζητήματα, κυρίως προερχόμενα από τα σπίτια των μαθητών, όπως παλαιωμένοι υπολογιστές και αργό Ίντερνετ. Παρ’ όλ’ αυτά, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι αποτελεσματική και θα εξακολουθήσει να χρησιμοποιείται ακόμα και μετά την αποδρομή της πανδημίας. Ανάμεσα στα πλεονεκτήματά της συγκαταλέγονται η εξατομικευμένη προσοχή με βάση τις ανάγκες του μαθητή/φοιτητή, ευελιξία στον προγραμματισμό και άνεση. Επιπλέον, περιορίζει την ανάγκη για επιπλέον χώρο στην αίθουσα διδασκαλίας. Εντούτοις, απαιτεί διαρκή εκπαίδευση των διδασκόντων και τη χρήση εκπαιδευτικών σχεδιαστών που κατανοούν και σχεδιάζουν τη χρήση των πλέον αποτελεσματικών εκπαιδευτικών εργαλείων και προσεγγίσεων.
Η αποτελεσματικότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αναγνωρίζεται και από φορείς πιστοποίησης ή μεγάλους εκπαιδευτικούς οργανισμούς, που εγκρίνουν τη χρήση τέτοιων μεθόδων. Τα Μαζικά Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα (Massive Open Online Courses ή MOOC) χρησιμοποιούνται εδώ και καιρό και προσελκύουν εκατοντάδες χιλιάδες φοιτητών ανά μάθημα. Οι οργανισμοί που προσφέρουν τέτοια μαθήματα καταφεύγουν πλέον στην Τεχνητή Νοημοσύνη για να προσωποποιήσουν τη διδασκαλία και την αξιολόγηση, καθώς και στα analytics για να μετρήσουν την αποτελεσματικότητα. Για παράδειγμα, μέσω της ΑΙ, δύο μαθητές με διαφορετικό μαθησιακό προφίλ μπορούν να παρακολουθήσουν το ίδιο μάθημα, ωστόσο ο καθένας να έχει διαφορετική εμπειρία μάθησης καθώς το περιεχόμενο του μαθήματος, η ταχύτητα ακόμα και η εξέταση είναι προσωποποιημένα για την επίτευξη των επιθυμητών μαθησιακών στόχων για αμφότερους μαθητές.
Στο Deree – The American College of Greece προσφέρουμε διαδικτυακά και μεικτά μαθήματα εδώ και περίπου 8 χρόνια, κυρίως σε μεταπτυχιακούς φοιτητές ενώ έχουμε εκπαιδεύσει 84 καθηγητές πώς να χρησιμοποιούν την τεχνολογία ώστε να ενισχύουν ακόμα και τις παραδόσεις με φυσική παρουσία.
Για τα φθινοπωρινά μαθήματα είμαστε υποχρεωμένοι να συμμορφωθούμε με τις οδηγίες της κυβέρνησης για κοινωνική απόσταση, κάτι το οποίο σημαίνει ότι οι αίθουσές μας μπορούν να δεχθούν μέχρι 12 φοιτητές τη φορά. Για να επιλύσουμε αυτό το ζήτημα, το φθινόπωρο θα χρησιμοποιήσουμε τέσσερις μορφές παραδόσεων: εκ τους σύνεγγυς διδασκαλία για μικρά τμήματα και εργαστήρια, online σύγχρονη (live) διδασκαλία για μεγαλύτερες τάξεις, και ένα υβριδικό μοντέλο για άλλες τάξεις. Αυτό θα περιλαμβάνει σύγχρονη παράδοση του μαθήματος ή συζήτηση στην τάξη, με τους μισούς μαθητές να παρακολουθούν από το σπίτι και με τους άλλους μισούς να βρίσκονται στην αίθουσα. Ανά εβδομάδα, οι δύο ομάδες θα εναλλάσσονται. Ορισμένα μαθήματα θα συνεχίσουν να προσφέρονται σε ασύγχρονη διδασκαλία όπως πριν. Η ασύγχρονη διδασκαλία είναι ένα πετυχημένο μοντέλο που εξυπηρετεί εργαζόμενους σπουδαστές ή αυτούς που βρίσκονται σε άλλες χώρες με διαφορά ώρας. Χρειάζεται περισσότερη προετοιμασία από ειδικούς επιστήμονες και είναι πιο αποτελεσματικό για μεγαλύτερους σε ηλικία σπουδαστές.
Όλες αυτές οι τεχνολογίες μάς μεταφέρουν για τα καλά στον 21ο αιώνα και, φυσικά, δεν ενδείκνυνται για όλους τους σπουδαστές ή τους καθηγητές αδιακρίτως. Γι’ αυτό, ξεκινήσαμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης σε αυτές τις τεχνολογίες με αποδέκτες διδάσκοντες, ενώ ετοιμάσαμε και πολλούς οδηγούς για φοιτητές σχετικά με τους τρόπους συμμετοχής και αξιοποίησης της διαδικτυακής σύγχρονης διδασκαλίας με στόχο τα βέλτιστα μαθησιακά αποτελέσματα. Γνωρίζουμε από έρευνες ότι, στις ΗΠΑ, οι μεικτές μέθοδοι μάθησης ή υβριδικά μοντέλα παράδοσης είναι εξαιρετικά αποτελεσματικά, ενίοτε δε περισσότερο από την κατ’ ιδίαν διδασκαλία για τους πανεπιστημιακούς φοιτητές.
Ελπίζουμε ολόψυχα η κοινωνία να επιστρέψει στους φυσιολογικούς ρυθμούς της και σύντομα να ελαχιστοποιήσουμε κι εμείς τη σύγχρονη online διδασκαλία. Ωστόσο, σχεδιάζουμε να εφαρμόσουμε ό,τι μάθαμε ώστε να επιτύχουμε βέλτιστα παιδαγωγικά αποτελέσματα. Μάθαμε ότι μπορούμε να προσφέρουμε με επιτυχία ψυχολογική βοήθεια στους φοιτητές μέσω Skype και peer-to-peer εκπαιδευτική υποστήριξη μέσω Ζοοm. Είμαστε έτοιμοι για το προσεχές ακαδημαϊκό έτος και μάλιστα πρόκειται να προσφέρουμε και τρία νέα ακαδημαϊκά προγράμματα: ένα Master’s στο Organizational Psychology καθώς και δύο Bachelor’s σε Cybersecurity και Cinema Studies.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr