X

Νέος ΚΟΚ: Οι συγκοινωνιολόγοι ζητούν χαμηλότερα πρόστιμα αλλά πολλούς ελέγχους

Στην πρόταση για τον νέο ΚΟΚ ζητούν χαμηλά πρόστιμα και πολλούς ελέγχους οι συγκοινωνιολόγοι

Γράφει: TheToc team

Να προστεθούν στον νέο ΚΟΚ μια σειρά μέτρων για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και συμπεριφοράς προτείνει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων με ανοιχτή επιστολή τους στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Στις προτάσεις περιλαμβάνονται μέτρα για την καλύτερη αστυνόμευση που θα βελτιώσει το επίπεδο της οδικής ασφάλειας, προτάσεις για το πως να αξιοποιούνται τα έσοδα από τις παραβάσεις ενώ ζητούν να τεθεί και πλαίσιο για να αντιμετωπιστεί και η κυκλοφορία νέων μέσων που μέχρι πρόσφατα δεν υπήρχαν, όπως για παράδειγμα οι υπηρεσίες μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με την επιστολή, ο στόχος της αποτελεσματικής αστυνόμευσης για βελτίωση της συμπεριφοράς του οδηγού προϋποθέτει:

· ο νέος ΚΟΚ να προβλέπει χαμηλά πρόστιμα με πολλούς ελέγχους και όχι υψηλά πρόστιμα με ελάχιστους ελέγχους, εκτός από συγκεκριμένες παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας,

· τη συστηματική χρήση τεχνολογιών (κάμερες, κλπ.) οι οποίες οδηγούν και σε πολύ οικονομικότερη και αποδοτικότερη αστυνόμευση,

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

· την απλοποίηση του υφιστάμενου πολύπλοκου συστήματος βεβαίωσης της παράβασης και είσπραξης των προστίμων αλλά και επιβολής όλων των κυρώσεων με τρόπο απόλυτο και διαφανή,

· τη λεπτομερή καταγραφή και δημοσιοποίηση του αριθμού των παραβάσεων, των ελέγχων και ειδικά των αποτελεσμάτων των ελέγχων αυτών με στόχο όχι μόνο να μην ατονήσει η αστυνόμευση αλλά και την καλύτερη αποδοχή της από τους χρήστες της οδού

· τη σωστή και στοχευμένη εκπαίδευση των τροχονόμων καθώς και τον κατάλληλο εξοπλισμό για όλες τις παραπάνω δράσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τα έσοδα δε από τα πρόστιμα του ΚΟΚ θα πρέπει να κατευθύνονται:

α. στην τοπική αυτοδιοίκηση με αποκλειστικό σκοπό την λήψη στοχευμένων μέτρων οδικής ασφάλειας για την μείωση των οδικών ατυχημάτων

β. στην ελληνική αστυνομία με αποκλειστικό σκοπό τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού της και της εκπαίδευσης της

γ. στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με αποκλειστικό σκοπό την χρηματοδότηση σύνταξης εθνικών προδιαγραφών και μελετών οδικών έργων καθώς και για την χρηματοδότηση έργων και δράσεων που αφορούν την οδική ασφάλεια.

Επιπρόσθετα, είναι ευκαιρία παράλληλα με την γενικότερη αναθεώρηση του ΚΟΚ να αντιμετωπιστεί και η κυκλοφορία νέων μέσων που μέχρι πρόσφατα δεν υπήρχαν. Για παράδειγμα οι υπηρεσίες μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια) εισέβαλαν τον Δεκέμβριο του 2018 στις Ελληνικές πόλεις ωστόσο 19 μήνες μετά δεν έχει οριστεί το πλαίσιο λειτουργίας τους. Είναι λοιπόν επιτακτική ανάγκη η διαμόρφωση σαφών, ενιαίων κανόνων για την εφαρμογή και λειτουργία υπηρεσιών μικροκινητικότητας και για τη διασφάλιση της ασφαλούς χρήσης αυτών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Στην επιστολή του, οι Έλληνες συγκοινωνιολόγοι κάνουν λογο για καθυστέρηση της αναθεώρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και πως αυτή αποτελεί μεγάλο εμπόδιο στη σωστή αστυνόμευση και κατ’ επέκταση στην περαιτέρω βελτίωση του επιπέδου Οδικής ασφάλειας της χώρας. Ο νέος ΚΟΚ πρέπει να αποτελέσει άμεση προτεραιότητα του Υπουργείου και οι οποιεσδήποτε τροποποιήσεις / αναθεωρήσεις του να λαμβάνονται κατόπιν μελέτης και επεξεργασίας από την Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή Αναθεώρησης του.

Τέλος σημειώνουν ότι, παρά την σημαντική πρόοδο της τελευταίας δεκαετίας, οι επιδόσεις οδικής ασφάλειας της Ελλάδας και της κυκλοφοριακής παιδείας των Ελλήνων οδηγών συγκρινόμενες με εκείνες των άλλων ανεπτυγμένων κρατών παραμένουν κατώτερες του γενικότερου βιοτικού επιπέδου της χώρας. Δεδομένου ότι η βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας πρέπει να αποτελεί βασική προτεραιότητα σε ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας, είναι επιτακτική ανάγκη η χάραξη στρατηγικής για την προώθηση της οδικής ασφάλειας που θα βασίζεται στον συνδυασμό των προτεινόμενων μέτρων και όχι στην αποσπασματική εφαρμογή τους.