
Έφυγε από τη ζωή ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, εμπνευστής και δημιουργός του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου που κατασκευάστηκε ποτέ στην αρχή της δεκαετίας του 1970.
Απόφοιτος του MIT, δούλεψε για τη NASA και έγινε ο "μπαμπάς" του Εnfield 8000 του 2θέσιου μικρού αυτοκινήτου, με χώρο αποσκευών πίσω από την πλάτη των επιβατών. Το σχήμα του είχε μια ιδιαίτερη αεροδυναμική.
![Πέθανε ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς: Ο εφευρέτης του ελληνικού "Tesla"- Η ιστορία του [βίντεο]](https://files.thetoc.gr/Content/ImagesDatabase/d1/d1b98b5868f44f9b9871b2072ecec04a.jpg?v=1&maxwidth=650&)

Την είδηση του θανάτου του Έλληνα μηχανικού έκανε γνωστή ο Βασίλης Αποστολόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Ιατρικό Αθηνών που έγραψε σε ανάρτηση στη σελίδα του στο facebook: "Πριν λίγο διάστημα έφυγε αθόρυβα από κοντά μας ένα σπουδαίο ελληνικό μυαλό. Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, ο εφευρέτης μεταξύ άλλων του πρώτου σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield το 1972 (κάποτε ίσως εξιστορίσω το πως τα οικονομικά συμφέροντα το έθαψαν). Ο εκλιπών υπήρξε φίλος του πατέρα μου, στη συνέχεια δικός μου και γείτονας μου στο Λονδίνο τα φοιτητικά μου χρόνια. Είχαμε μια εξαιρετική σχέση συμπάθειας και εκτίμησης. Απόφοιτος του MIT στην αστρονομία και αστροναυτική δούλεψε για τη NASA και προσωπικά τον αξιολογώ ως τον άνθρωπο με το υψηλότερο IQ που έχω γνωρίσει. Καλή ανάπαυση... Rest In Peace".
Η ιστορία του Enfield 8000
Όπως έχει γράψει ο Μιχάλης Σταυρόπουλος, στους "4 ΤΡΟΧΟΥΣ", στα τέλη της δεκαετίας του '60 έγινε μία φιλόδοξη προσπάθεια να μπει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης σε παραγωγή. Πρόκειται για το Enfield 8000, που, παρά τη βρετανική καταγωγή του, έφερε ελληνική υπογραφή, καθώς ιδιοκτήτης της εταιρείας ήταν ο οραματιστής Ανδριώτης εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, ενώ την ευθύνη για το project είχε αναλάβει ο Έλληνας μηχανικός, απόφοιτος του ΜΙΤ, ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς.
Αντίθετα με κάποιες απόπειρες της εποχής για την κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχημάτων, που εν πολλοί βασίζονταν σε υπάρχοντα μοντέλα, το Enfield 8000 -ένα μικρό διθέσιο αυτοκίνητο πόλης, στη λογική του σημερινού Smart- σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί με βάση τις ανάγκες της ηλεκτροκίνησης. Έτσι, για την ελαχιστοποίηση των απωλειών, δόθηκε ιδιαίτερη μέριμνα στον αεροδυναμικό σχεδιασμό του αμαξώματος, το οποίο μάλιστα ήταν κατασκευασμένο από αλουμίνιο. Το σωληνωτό πλαίσιο εξασφάλιζε την απαιτούμενη προστασία για τους επιβάτες, γεγονός που είχε πιστοποιηθεί από τα σχετικά crash test στη MIRA. Για την κίνηση του αυτοκινήτου φρόντιζε ένας ηλεκτροκινητήρας μόλις 8 ίππων, που επαρκούσε με το παραπάνω για την κίνηση στην πόλη, εξασφαλίζοντας ελαστική λειτουργία στην κυκλοφορία και τελική ταχύτητα 80 χλμ. Οι 8 μπαταρίες μολύβδου (4 εμπρός και 4 πίσω) έδιναν ιδανικά μια αυτονομία 80 χλμ., ενώ χρειάζονταν περίπου 8 ώρες για την επαναφόρτιση τους. Η τοποθέτησή τους χαμηλά και η ισομερής κατανομή του βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες εξασφάλιζαν εντυπωσιακή οδική συμπεριφορά, όπως πιστοποιούσαν και οι δοκιμές των βρετανικών περιοδικών της εποχής.

Η εξέλιξη του αυτοκινήτου πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία, όπου και κατάφερε να διακριθεί σε ένα διαγωνισμό του Συμβουλίου Ηλεκτρικής Ενέργειας απέναντι στις προτάσεις της Ford και της Leyland για την προμήθεια περίπου εξήντα αυτοκινήτων, αριθμός που, αν και μικρός, ήταν ικανός για να δημιουργηθεί για πρώτη φορά στην πρόσφατη ιστορία της αυτοκίνησης μια μικρή γραμμή παραγωγής ενός ηλεκτρικού τετράτροχου. Επιπλέον, η κατάκτηση του συμβολαίου θεωρητικά θα μπορούσε να αποτελέσει την κινητήρια δύναμη, ώστε να διευρυνθούν οι πωλήσεις και σταδιακά να μειωθεί το κόστος της παραγωγής.
Πριν πρακτικά ξεκινήσει η κατασκευή του αυτοκινήτου, ο Γιάννης Γουλανδρής αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο στην Αγγλία και να μεταφέρει τη γραμμή παραγωγής στη Σύρο, στο κτίριο ενός παλιού κλωστηρίου, πολύ κοντά στα ναυπηγεία του Νεωρίου που είχε αποκτήσει λίγα χρόνια νωρίτερα. Το πρώτο Enfield της Σύρου κύλησε τον Οκτώβριο του 1973.
Ένα ανακαινισμένο Enfield 8000, έχει περιέλθει στην περιουσία του Δήμου Σύρου. Πρόκειται για ένα από τα δύο, τρία από τα περίπου 120 αυτοκίνητα που συνολικά παρήχθησαν, το οποίο βρίσκεται ακόμη σε λειτουργική κατάσταση και εκτίθεται στο Βιομηχανικό Μουσείο του νησιού.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr