
Σφοδρή κόντρα έχει ξεσπάσει ανάμεσα σε κυβέρνηση και ΣΥΡΙΖΑ, σχετικά με το αν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης στο σταθμαρχείο της Λάρισας τη μοιραία νύχτα που συνέβη το δυστύχημα στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς.
Τόσο ο Αλέξης Τσίπρας όσο και ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, επισκέφτηκαν τη δομή του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη και το σταθμαρχείο της Λάρισας, αντίστοιχα, πέφτοντας σε... γκάφες όσον αφορά την περιβόητη τηλεδιοίκηση.
Επί της ουσίας, φαίνεται πως ο αντιπαράθεση γίνεται για εντελώς διαφορετικά πράγματα, κάτι που δημιουργεί σύγχυση, σχετικά με το ποιο σύστημα θα είχε αποτρέψει την τραγωδία, φυσικά και με τον κατάλληλο χειρισμό από τον σταθμάρχη.
Πώς λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης στο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας
![Τέμπη: Πώς λειτουργεί η τηλεδιοίκηση - Ποια η διαφορά με την τοπική και τι υπήρχε στη Λάρισα το μοιραίο βράδυ [Βίντεο]](https://www.thetoc.gr/Content/ImagesDatabase/d0/d05bb552a2f1467ca5f5d775629590e5.jpg?v=1&maxwidth=650&)
Τι ισχύει τελικά; Τι εννοούμε όταν λέμε σύστημα τηλεδιοίκησης, ποιο είναι το τοπικό και ποιο το καθολικό και ποια η διαφορά με το σύστημα αυτόματης χάραξης;
Η κάμερα του Open βρέθηκε στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας στο ΣΚΑ και μετέδωσε εικόνα από την τηλεδιοίκηση που λειτουργεί από το τμήμα Τιθορέας μέχρι και τον Δομοκό -μία απόσταση που καλύπτει περίπου 110 χιλιόμετρα.
Τα μοντέλα τηλεδιοίκησης στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι τρία:
- Τηλεδιοίκηση τοπικού χειρισμού, όπως είναι αυτό της Λάρισας, που έχει ευθύνη στα όρια του σταθμού μόνο ο σταθμάρχης.
-Η τελευταίας τεχνολογίας τηλεδιοίκηση του 2022 στον προτζέκτορα που υπάρχει στο τμήμα Τιθορέας - Δομοκού και
-Ο πίνακας τηλεδιοίκησης του προαστιακού, που ξεκίνησε τη λειτουργία του την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων.
"Το 2012 άρχισε, δεν είχαμε συντήρηση, έφυγε το προσωπικό με τις μετατάξεις, δεν υπήρχε προσωπικό, δολιοφθορές πάρα πολλές τότε. Ειδικά το 2013, η τηλεδιοίκηση της Λάρισας και της Αθήνας, γιατί δούλευε και αυτή, δεν ήταν λειτουργική", δηλώνει ο Νικόλαος Μπορομπόκας, προϊστάμενος κέντρου ελέγχου κυκλοφορίας στο ΣΚΑ.

Σε περίπτωση που η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο το δυστύχημα στις ράγες με τους 57 νεκρούς θα είχε αποφευχθεί μέσα από τον πίνακα.
"Δεν θα άφηνε το ίδιο το σύστημα να κάνει αυτό το λάθος, σε καμία περίπτωση, γιατί θα ήταν αναγκασμένος εκ των πραγμάτων να κάνει αυτήν τη χάραξη που λέμε εμείς εκ των πραγμάτων, οπότε θα κλειδώνανε όλα. Θα ήταν όλα κλειδωμένα, αυτόματα", εξηγεί ο κ. Μπορομπόκας.
Το σύστημα RTMS
Εκτός από την τηλεδιοίκηση, όμως, ακόμη ένα σύστημα έρχεται να προστεθεί στις αυτόματες δικλίδες ασφαλείας.
"Και όταν τελειώνει η διαδικασία της λειτουργίας της τηλεδιοίκησης, μετά ξεκινάει η διαδικασία για τοποθέτηση του RTMS, αυτό το αυτόματο σύστημα που σε περίπτωση που βρίσκει κόκκινο το φωτόσημο, το τρένο μπροστά του αυτόματα σταματάει. Αυτόματα δεν μπορεί δηλαδή σ’ αυτή περίπτωση να κάνει κάτι μηχανοδηγός, προειδοποιεί το ίδιο το τρένο, το ίδιο το σύστημα", εξηγεί επίσης ο κ. Μπορομπόκας.
Η λειτουργία του συστήματος αυτού θα ελαχιστοποιούσε την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους: "Ο σταθμάρχης δεν μπορεί να επέμβει. Ο μοναδικός που μπορεί να επέμβει και κατόπιν εντολής του σταθμάρχη να απενεργοποιήσει για κάποιο φωτόσημο που είναι κόκκινο, να απενεργοποιήσει το σύστημα είναι ο μηχανοδηγός, αλλά μετά από εντολή του σταθμάρχη".
Το σύστημα RTMS όμως αν και έχει τοποθετηθεί στο δίκτυο, δεν έχει λειτουργήσει ποτέ...
Στη Λάρισα υπάρχει τοπική αυτοδιοίκηση - Οι περιορισμοί
Άρα ποιο σύστημα υπάρχει στο σταθμαρχείο της Λάρισας, όπως ισχυρίζονται κυβερνητικά στελέχη; Αυτό που υπάρχει, και υπήρχε και τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, είναι ο πίνακας τοπικής τηλεδιοίκησης που λειτουργούσε κανονικά τη μοιραία νύχτα, όπως τόνισε στο κεντρικό δελτίο του ΣΚΑΪ ο Ζαχαρίας Στουρνάρας, διευθυντής συντήρησης του ΟΣΕ.
"Ο σταθμάρχης έχει δυνατότητα να παρακολουθεί την πορεία του τρένου, έβλεπε την πορεία του τρένου ότι μπήκε στην παρακαμπτήριο" ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ειδικότερα, όπως επισήμανε, "ο τοπικός πίνακας χειρισμού τοπικής τηλεδιοίκησης του σταθμού Λάρισας, λειτουργούσε και λειτουργεί αυτόματα για τη χάραξη δρομολογίων, και στις 28 Φεβρουαρίου που έγινε το συμβάν και σήμερα που κάναμε τις δοκιμές, και τις προηγούμενες μέρες, όλες οι χαράξεις πραγματοποιούνται από εδώ χωρίς κανένα πρόβλημα".
Ερωτηθείς αν μπορούσε ο 59χρονος σταθμάρχης να αποτρέψει τη σύγκρουση, το στέλεχος του ΟΣΕ απάντησε: "Βεβαίως. Ο πίνακας λειτουργούσε κανονικά, η διαφορά είναι ότι δεν έγινε χειρισμός αυτόματης χάραξης δρομολόγιου, ούτως ώστε το τρένο να συνεχίσει την πορεία του στην άνοδο, παρά πέρασε από την ξεχασμένη σε παρακαμπτήριο αλλαγή 118Α και μπήκε στη γραμμή καθόδου αμφίδρομα, και προκάλεσε το μοιραίο.
"Ο σταθμάρχης είναι υποχρεωμένος καταρχήν να κάνει αυτόματη χάραξη για να προστατευτεί από το ίδιο το σύστημα. Το ίδιο το σύστημα προστατεύει, δίνει ασφάλεια στην κυκλοφορία" ξεκαθάρισε ο κ. Στουρνάρας.
"Και εάν το είχε πράξει αυτό", συνέχισε, "οι ξεχασμένες αλλαγές που ήταν σε παρακαμπτήριο θα είχαν διευθετηθεί από το σύστημα και θα είχε αποφευχθεί όλο αυτό το συμβάν. Ο σταθμάρχης έχει δυνατότητα να παρακολουθεί την πορεία του τρένου, έβλεπε την πορεία του τρένου ότι μπήκε στην παρακαμπτήριο, στη διαγώνιο δηλαδή, και μπήκε στην αντίθετη πορεία αμφίδρομα, από την κάθοδο, και πήγαινε προς τα βόρεια.
Το κτίριο που επισκέφθηκε ο Αλέξης Τσίπρας
Όπως διευκρίνισε ο κ. Στουρνάρας "το άλλο κτήριο που πήγε ο κ. Τσίπρας, είναι το κέντρο έλεγχου κυκλοφορίας της Κεντρικής Ελλάδας. Εκεί πρόκειται να στεγαστεί η τηλεδιοίκηση σε γενικότερη μορφή, δηλαδή το κέντρο τηλεδιοίκησης, που θα ελέγχει τη λειτουργία, τη διαχείριση της σηματοδότησης και της κυκλοφορίας από την έξοδο του σιδηροδρομικού σταθμού Δομοκού μέχρι την είσοδο του σιδηροδρομικού σταθμού Πλατέως. Εδώ είναι η τοπική τηλεδιοίκηση του σταθμού, έχει όρια 8 με 8,5 χιλιόμετρα βορρά - νότου του σταθμού" .
Όπως διευκρίνισε το στέλεχος του ΟΣΕ, "εδώ που βρισκόμαστε στο σταθμό οι χειρισμοί του σταθμάρχη είναι περιορισμένοι και είναι εντός των ορίων του σταθμού, και τα όρια που καθορίζονται από τα ακραία φωτοσήματα εισόδου, ενώ η κεντρική τηλεδιοίκηση που θα στεγαστεί στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορία εκεί που πήγε ο κ. Τσίπρας θα έχει έναν πινάκα απεικόνισης του συνόλου των σταθμών από την έξοδο του Δομοκού έως την είσοδο του σιδηροδρομικού σταθμού Πλατέως. Το σύστημα αυτό θα λειτούργει με δύο έως τρεις θέσεις εργασίας".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr