
"Τα θύματα που είχαν αίτια θανάτου τη φωτιά είναι πέντε έως επτά". Αυτό είναι το τελικό συμπέρασμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για τον αριθμό των ανθρώπων που βρήκαν τραγικό θάνατο, όχι κατά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, αλλά συνέπεια της πυρόσφαιρας που προκλήθηκε κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες αμέσως μετά το δυστύχημα.
Το πόρισμα, επιβεβαιώνει την ύπαρξη άγνωστης καύσιμης ύλης, χωρίς όμως να δίνει περισσότερες απαντήσεις, προαναγγέλλοντας παράλληλα, ότι ο Οργανισμός θα αναθέσει σε ινστιτούτο την επανεξέταση και την εγκυρότητα των μεταβλητών και των παραμέτρων που χρησιμοποιήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας.
"Η μεγάλη πυρόσφαιρα στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που σημειώθηκε 0,5 δευτερόλεπτα μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών, δεν μπορεί να αποδοθεί σε λάδι μετασχηματιστών (PDMS) το οποίο αν και είναι εύφλεκτο σε αρκετά υψηλή θερμοκρασίες (> 400) δεν μπορούσε -για λόγους κινητικής αντίδρασης- να αναφλεγεί στο περιβάλλον που επικρατούσε. Επιπλέον, η απουσία λευκής σκόνης (διοξείδιο της σιλικόνης, SiO2) στον τόπο του δυστυχήματος, σε ποσότητες που θα δικαιολογούσε την καύση μεγάλης ποσότητας λαδιού σιλικόνης, είναι μια άλλη σαφής ένδειξη ότι ένα τέτοιο περιστατικό δεν πραγματοποιήθηκε. Εξ’ ου και η προέλευση της πυρόσφαιρας που συνάδει με μερικούς τόνους εύφλεκτου πτητικού καυσίμου χρειάζεται να αναζητηθεί αλλού", αναφέρει μεταξύ άλλων το συμπέρασμα όσον αφορά τη μελέτη και την έρευνα για την πρόκληση της πυρόσφαιρας και την επέκταση της φωτιάς.
Όπως επιβεβαιώνεται "η παρουσία εύφλεκτης ουσίας με τα χαρακτηριστικά που καθορίστηκαν στις αναλύσεις δεν αναφέρεται στα έγγραφα μεταφοράς της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63503", ενώ τα πρόσφατα δημοσιευμένα βίντεο, παρά το γεγονός ότι δεν είχαν τεθεί στη διάθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, δεν δείχνουν "ορατή αντιπροσωπευτική ποσότητα εύφλεκτου υλικού που συνάδει με τα ευρήματα".
Χρόνος ανάφλεξης
Σε άλλο σημείο του πορίσματος, σημειώνεται ότι: "δεδομένου του κατά προσέγγιση χρόνου των 0,4 δευτερολέπτων για την αρχική ανάφλεξη και την ανάπτυξη της πυρόσφαιρας, δεν υπάρχει ρεαλιστικός τρόπος να υποδηλωθεί ότι μια μεταφορά ενέργειας και η ανάφλεξη και η καύση λαδιού σιλικόνης θα μπορούσαν ενδεχομένως να συμβούν στο δεδομένο χρονικό πλαίσιο και με αυτόν τον ρυθμό ανάπτυξη της καύσης της πυρόσφαιρας".
Σύμφωνα με την ανάλυση, για την οποία προσέφεραν γνώμη τόσο το Πανεπιστήμιο της Πίζας όσο και το Πανεπιστήμιο της Γάνδης, η διάρκεια της απελευθέρωσης καυσίμου κατά το και το παρατηρούμενο αποτέλεσμα επισημαίνουν μια ποσότητα καυσίμου που υπολογίζεται σε περίπου 1200 kg. "Εάν ισχύει, αυτό αποκλείει την πιθανότητα υγρού καυσίμου (έλαιο σιλικόνης από το μετασχηματιστή ή οποιοδήποτε άλλο υγρό καύσιμο από άγνωστη πηγή) "πιτσιλώντας παντού" το Αυτοκίνητο Εστιατορίου, γιατί μια τέτοια ενέργεια δεν μπορούσε να κρατήσει και να απελευθερώσει 1000 kg καυσίμου για 4 δευτερόλεπτα", αναφέρει χαρακτηριστικά το πόρισμα.
Θερμοκρασία και νέφος
"Ακόμα κι αν μπορούσε να γίνει αποδεκτή η υπόθεση της ανάφλεξης και της δημιουργίας της αρχικής πυρόσφαιρας, το 2ο στάδιο είναι πιο δύσκολο να εξηγηθεί με το λάδι σιλικόνης ως καύσιμο", περιγράφει σε άλλο σημείο η ανάλυση. Μεταξύ άλλων στο πόρισμα τονίζεται δεν παρατηρείται σημαντική αλλαγή θερμοκρασίας και δεν παρουσιάζονται εγκαύματα λόγω ακτινοβολίας, στοιχεία που "δείχνουν" ότι το άγνωστο καύσιμο είναι πτητικό και πολύ εύφλεκτο.
Παράλληλα σημειώνεται ότι "η ανύψωση σε μορφή "μανιτάρι" δείχνει επίσης προς ένα πτητικό, υγρό καύσιμο (μια φωτιά πετρελαίου θα έπεφτε γρήγορα στο έδαφος)".
Άγνωστο καύσιμο
"Μεταξύ των διαφορετικών τύπων καυσίμων υδρογονανθράκων που δοκιμάστηκαν, διαπιστώθηκε ότι τα αποτελέσματα ήταν πολύ παρόμοια για πολλούς διαφορετικούς τύπους καυσίμων με παρόμοιες φυσικές ποσότητες, με σημαντικότερη παράμετρο μάζα καυσίμου. Το υγραέριο, η βενζίνη, το μείγμα νάφθας κ.λπ. ίδιας συνολικής μάζας παρέχουν σχεδόν το ίδιο αποτέλεσμα (παρόμοιο μέγεθος και διάρκεια βολίδας) με πολύ μικρές μόνο διαφορές στο σχήμα της βολίδας", αναγράφεται σε άλλο σημείο των συμπερασμάτων, χωρίς όμως να υπάρχουν ξεκάθαρες αναφορές για στοιχεία που υποδηλώνουν το είδος καυσίμου που προκάλεσε την πυρόσφαιρα.
Βίντεο επιβατών
Βίντεο επιβατών που εξετάστηκαν από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, δείχνουν "μια πολύ ισχυρή αλλά πολύ συγκεντρωμένη φωτιά να καίει έντονα από το κάτω μέρος του εστιατορίου, ενώ τα υπολείμματα της ατμομηχανής του επιβατικού τρένου (συμπεριλαμβανομένου του μετασχηματιστή γεμάτου με λάδι σιλικόνης) μπορούν να παρατηρηθούν σε πολύ κοντινή απόσταση, αλλά σαφώς δεν φλέγονται".
Όπως σημειώνεται, αυτή η παρατήρηση επαληθεύεται και μετά την εξέταση των υπολειμμάτων των τρένων την επόμενη μέρα. "Είναι σαφές ότι η ατμομηχανή έχει καταστραφεί μηχανικά και πως ο μετασχηματιστής έχει σημάδια καψίματος μόνο στη μία πλευρά, ενώ το αυτοκίνητο του εστιατορίου καταστράφηκε πλήρως από τη φωτιά", αναφέρει χαρακτηριστικά το πόρισμα.
Ένα άλλο βίντεο επιβάτη, δύο λεπτά μετά τη σύγκρουση δείχνει τη φωτιά να καίει τα υπολείμματα του εστιατορίου με δυνατή φλόγα για τουλάχιστον 60 δευτερόλεπτα πριν προστεθούν άλλα εύφλεκτα υλικά (αλλαγή χρώματος φλόγας).
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr