theToc Magazine
Παρασκευή, 24 Μαΐου 2019
Magazine
xilton-ouranoksustis-enantion-akropolis

Χιλτον: ΟυρανοξυστηΣ εναντιον ΑκροποληΣ της Κατερίνας Λυμπεροπούλου

«Ενα ξενοδοχείο αμύθητου πλούτου πρόκειται να ανεγερθεί εις τας Αθήνας...», έγραφαν το 1957 οι μεγάλες εφημερίδες της εποχής. Η αγορά 17 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων στην κοιλάδα του Ιλισού (το τελευταίο ελεύθερο κομμάτι της κοιλάδας που κατέβαινε μέχρι τη σημερινή Μιχαλακοπούλου), ήταν ένα γεγονός πολύ μεγάλης σημασίας: το πρώτο ξενοδοχείο παγκόσμιας αλυσίδας που λειτούργησε ποτέ στην Αθήνα ήταν σχεδόν σίγουρο ότι θα άνοιγε το δρόμο για επενδύσεις ξένων. Πράγματι, το Hliton Αθήνας δεν καθόρισε μόνο την αρχιτεκτονική αισθητική της δεκαετίας του '60 αλλά σηματοδότησε την είσοδο της χώρας στην παγκόσμια τουριστική αγορά πολυτελείας.

 

To ξενοδοχείο άνοιξε τις πύλες του τις 20 Απριλίου του 1963 με τριήμερες εορταστικές εκδηλώσεις παρουσία του ίδιου του Κόνραντ Χίλτον ο οποίος είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Συμφωνώ με όσους πιστεύουν ότι το ξενοδοχείο Hilton Αθηνών είναι το ωραιότερο Hilton του κόσμου». Στα εγκαίνια του Hilton Αθήνας ήταν παρόντες επίσης ο Κωνσταντίνος Καραμανλής (φωτογραφία, ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Φρανκ Σινάτρα.

Ο λόγος για το κτίριο που κόστισε 15 εκατομμύρια δολάρια και ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 1958 από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Βουρέκα σε συνεργασία με τους Προκόπη Βασιλειάδη, Σπύρο Στάικο και Αντώνη Γεωργιάδη.

Το ωραιότερο Hilton ή ο μεγαλύτερος βανδαλισμός;

Ο σκοπός ήταν ένα υπερσύγχρονο ξενοδοχείο που θα ξεπερνούσε κάθε προηγούμενο στην ελληνική πρωτεύουσα σε μέγεθος και εξοπλισμό. Και αυτό έπρεπε να το εξωτερικεύσει, να επιβληθεί στον αστικό περίγυρο. Εξ' αρχής, λοιπόν, το κτήριο ήταν μια από τις πιο πολυσυζητημένες επεμβάσεις τον αστικό χώρο της Αθήνας – και, βεβαίως, μία από τις πιο αμφιλεγόμενες την εποχή της ανέγερσης. Η κριτική εστιάζονταν στην ανταγωνιστική σχέση του νέου «ουρανοξύστη» με την Ακρόπολη που ως τότε κυριαρχούσε. Οι απόψεις συνέχισαν να διίστανται και μετά την αποπεράτωση του έργου, αφού πότε φέρεται ως το «ωραιότερο Hilton του κόσμου», κατά τα λεγόμενα του Χίλτον και πότε ως βανδαλισμός έναντι του ιστορικού τοπίου της πόλης λόγω της οπτικής επικοινωνίας με τον Παρθενώνα.

Πέρα από την αρχιτεκτονική ματιά, η κλίμακα του έργου το κατέστησε μείζον οικονομικό και, κατ' επέκταση, κοινωνικό ζήτημα. Το κτιριολογικό πρόγραμμα του Hilton περιλάμβανε δωμάτια με συνολικά 960 κλίνες, αίθουσες χορού, εστιατόρια, καταστήματα, θέσεις στάθμευσης, πισίνα και αναψυχή στην ταράτσα. Το κτήριο οργανώθηκε με ξεκάθαρο τρόπο, αφού όλες οι κοινόχρηστες λειτουργίες συγκεντρώθηκαν στο χαμηλό ισόγειο (εκτός το νυχτερινό κέντρο του τελευταίου ορόφου, το σημερινό προαναφερθέν Galaxy Bar) που λειτουργεί ως βάση για τον πολυώροφο όγκο των δωματίων, μία «διεθνή» λύση, όπως είχε πει ο Δ. Φιλιππίδης.

Το Hilton και ο Μόραλης

Οι κύριες όψεις διαμορφώθηκαν από ένα είδος καννάβου που σχηματίζεται από τα μεγάλα χαρακτηριστικά πτερύγια στην κατακόρυφη και τα στηθαία των μπαλκονιών στην οριζόντια διεύθυνση. Στις δύο στενές όψεις διαμορφώθηκε σόκορο, δηλαδή τυφλές όψεις - εξαιρετικά ασυνήθιστο εκείνη την εποχή - οι οποίες έφεραν τη γνωστή διακόσμηση με τις μνημειώδεις ανάγλυφες συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη.

Η συνεργασία του Γιάννη Μόραλη με το ξενοδοχείο ξεκίνησε το 1959 και ολοκληρώθηκε το 1962. Και ήταν αυτή του η συνεργασία που εγκαινίασε μια νέα διάσταση του έργου του ζωγράφου και συνόψισε τη συμβολή του στην αρχιτεκτονική.

Οσοι παρατηρήσουν με προσοχή την παράσταση στην πρόσοψη του Hilton Αθήνας θα αντιληφθούν ότι συνδυάζει τα στοιχεία της φιλοξενίας, του ταξιδιού και της διασκέδασης. Απεικονίζει τη θεά Αθηνά, ένα βωμό με τις προσφορές ιερειών, αυλητρίδες που προσφέρουν διασκέδαση, έναν ίππο, ένα καράβι κ.α.

Εκτός, όμως, από τις εξωτερικές, ο Μόραλης είχε κάνει μερικές - πολύ λιγότερο γνωστές είναι η αλήθεια - επεμβάσεις στο εσωτερικό του ξενοδοχείου. Δυστυχώς, έπειτα από την ανακαίνιση του ξενοδοχείου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, οι περισσότερες καταστράφηκαν.

Στον σχεδιασμό του ξενοδοχείου δόθηκε μεγάλη έμφαση στην «ελληνικότητα». Χαρακτηριστικό αυτής είναι τα δύο μεγάλα αίθρια, αναφορά στα αρχαία ελληνικά αίθρια, φυτεμένα χαρακτηριστικά με ελιές και την χρήση λευκού πεντελικού μαρμάρου στις όψεις.

Παράλληλα, το ξενοδοχείο εξελίχθηκε σε στέκι των Αθηναίων που δοκίμασαν για πρώτη φορά αμερικάνικα χάμπουργκερ και κλαμπ-σάντουιτς στο Βυζαντινό.

Κατά τη διάρκεια του μισού αιώνα λειτουργίας του, από το κατώφλι του Hilton Αθηνών έχουν διαβεί πλήθος μεγάλων προσωπικοτήτων: αρχηγοί κρατών, διάσημοι καλλιτέχνες, επιστήμονες διεθνούς κύρους. Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Φρανκ Σινάτρα ως τον Ιγκμαρ Μπέργκμαν και τον Αντονι Κουίν, το Hilton Αθηνών ήταν πάντα σημείο αναφοράς για το διεθνές τζετ σετ.

 
Ο Ιγκμαρ Μπέργκμαν και η σύζυγός του στο ρετιρέ του ξενοδοχείου
 
Η Ελα Φιτζέραλντ με τον Ρόμαν Ρικενμπάνχερ, τότε διευθυντή του ξενοδοχείου
 
Η Σίρλεϊ Μπάσεϊ με τον Στηβ Γεωργίου, τότε διευθυντή του ξενοδοχείου

Η πρόσοψη του Hilton Αθήνας συνδυάζει τα στοιχεία της φιλοξενίας, του ταξιδιού και της διασκέδασης. Απεικονίζει τη θεά Αθηνά, ένα βωμό με τις προσφορές ιερειών, αυλητρίδες που προσφέρουν διασκέδαση, έναν ίππο, ένα καράβι

Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Φρανκ Σινάτρα ως τον Ιγκμαρ Μπέργκμαν και τον Αντονι Κουίν, το Hilton Αθηνών ήταν πάντα σημείο αναφοράς για το διεθνές τζετ σετ

Ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, έγιναν έργα ανακαίνισης και προσθήκης νέας πτέρυγας από τα αρχιτεκτονικά γραφεία των Αλέξανδρου Τομπάζη και Χάρη Μπουγαδέλη.

Το 2004, το Hilton Αθηνών ήταν η επίσημη έδρα της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, ενώ το 2011 ήταν η έδρα της Οργανωτικής Επιτροπής των Παγκόσμιων Αγώνων Special Olympics, που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα.

Με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων, το Hilton Αθηνών δημιούργησε ένα επετειακό πακέτο διαμονής (www.hiltonathens.gr), ανακοίνωσε διαγωνισμό φωτογραφίας στην επίσημη σελίδα του στο Facebook (facebook.com/HiltonAthens), ενώ κυκλοφόρησε επετειακή έκδοση του Hilton Athens Magazine.

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

"The Palace at 4 a.m." στο Αρχαιολογικο Μουσειο Μυκονου Η έκθεση εμπνέεται από τη συλλογή του Μουσείου και δανείζεται τον τίτλο της από το έργο ενός από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής μας, του Alberto Giacometti
Στη Δηλο του φωτοΣ με τιΣ 29 ανθρωπινεΣ μορφεΣ του Antony Gormley Η σύγχρονη τέχνη συναντά ένα χώρο εμπορίου και πολυπολιτισμικότητας, ένα τόπο ανταλλαγής ιδεών και αγαθών· κέντρο όπου λατρεύονταν διαφορετικές θρησκείες.
Νομισματα που αφηγουνται την ιστορια τηΣ ΕλλαδαΣ Την νομισματική τέχνη στην οποία η Ελλάδα έχει μεγάλη παράδοση αναδεικνύουν τα συλλεκτικά κι αναμνηστικά νομίσματα που τυπώνονται κάθε χρόνο από την ΤΤΕ και το ΥΠΟΙΚ
ΜεγαΣ ΑλεξανδροΣ: Η περιπετεια ενοΣ αγαλματοΣ στην Αθηνα Η ιστορία του αγάλματος του μεγάλου Αλεξάνδρου που βρήκε τη θέση του μετά από τρεις και πλέον δεκαετίες και αποκαλύπτεται στους Αθηναίους σήμερα, 19 Απριλίου 2019.
Η ιστορια τηΣ αριστουργηματικηΣ ΠαναγιαΣ των Παρισιων Ο εμβληματικός γοτθικός ναός που συνδέθηκε άρρηκτα με την πόλη και την ιστορία της.
Τζ. Ασανζ: Ο ανθρωποΣ που αλλαξε τη δημοσιογραφια Ο άνθρωπος που άλλαξε τη δημοσιογραφία
Αρχειο Παττακου : Σκοτεινη μνημη στο φωΣ Πολιτικές πρακτικές, ηθικές αξίες και ιδεοληψίες της μετεμφυλιακής εποχής και της χούντας των συνταγματαρχών.
Reuters: Οδοιπορικο στο Νησι του Πασχα, το πιο απομονωμενο του κοσμου Από την ώρα που το αεροπλάνο προσγειωθεί στο αεροδρόμιο Mataveri στο χωριό Hanga Roa μέχρι τη δύση του ηλίου, το νησί αποκαλύπτει τις ομορφιές του
Γιασιντα Αρντεν: Μια πρωθυπουργοΣ με ενσυναισθηση Η νεότερη γυναίκα επικεφαλής κυβέρνησης σ' όλο το κόσμο δείχνει προσηλωμένη στην προσπάθειά της να «γιατρέψει» μια τραυματισμένη χώρα μετά το πρόσφατο αιματοκύλισμα
Πλημμυρισε η Αθηνα με 22.000 δρομειΣ Ατομα όλων των ηλικιών έτρεξαν στον 8ο Ημιμαραθώνιο. Δείτε ένα πολύ όμορφο φωτογραφικό οδοιπορικό για πολλές και διαφορετικές «γωνίες» λήψεις.

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook