theToc Magazine
Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2019
Magazine
xilton-ouranoksustis-enantion-akropolis

Χιλτον: ΟυρανοξυστηΣ εναντιον ΑκροποληΣ της Κατερίνας Λυμπεροπούλου

«Ενα ξενοδοχείο αμύθητου πλούτου πρόκειται να ανεγερθεί εις τας Αθήνας...», έγραφαν το 1957 οι μεγάλες εφημερίδες της εποχής. Η αγορά 17 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων στην κοιλάδα του Ιλισού (το τελευταίο ελεύθερο κομμάτι της κοιλάδας που κατέβαινε μέχρι τη σημερινή Μιχαλακοπούλου), ήταν ένα γεγονός πολύ μεγάλης σημασίας: το πρώτο ξενοδοχείο παγκόσμιας αλυσίδας που λειτούργησε ποτέ στην Αθήνα ήταν σχεδόν σίγουρο ότι θα άνοιγε το δρόμο για επενδύσεις ξένων. Πράγματι, το Hliton Αθήνας δεν καθόρισε μόνο την αρχιτεκτονική αισθητική της δεκαετίας του '60 αλλά σηματοδότησε την είσοδο της χώρας στην παγκόσμια τουριστική αγορά πολυτελείας.

 

To ξενοδοχείο άνοιξε τις πύλες του τις 20 Απριλίου του 1963 με τριήμερες εορταστικές εκδηλώσεις παρουσία του ίδιου του Κόνραντ Χίλτον ο οποίος είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Συμφωνώ με όσους πιστεύουν ότι το ξενοδοχείο Hilton Αθηνών είναι το ωραιότερο Hilton του κόσμου». Στα εγκαίνια του Hilton Αθήνας ήταν παρόντες επίσης ο Κωνσταντίνος Καραμανλής (φωτογραφία, ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Φρανκ Σινάτρα.

Ο λόγος για το κτίριο που κόστισε 15 εκατομμύρια δολάρια και ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 1958 από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Βουρέκα σε συνεργασία με τους Προκόπη Βασιλειάδη, Σπύρο Στάικο και Αντώνη Γεωργιάδη.

Το ωραιότερο Hilton ή ο μεγαλύτερος βανδαλισμός;

Ο σκοπός ήταν ένα υπερσύγχρονο ξενοδοχείο που θα ξεπερνούσε κάθε προηγούμενο στην ελληνική πρωτεύουσα σε μέγεθος και εξοπλισμό. Και αυτό έπρεπε να το εξωτερικεύσει, να επιβληθεί στον αστικό περίγυρο. Εξ' αρχής, λοιπόν, το κτήριο ήταν μια από τις πιο πολυσυζητημένες επεμβάσεις τον αστικό χώρο της Αθήνας – και, βεβαίως, μία από τις πιο αμφιλεγόμενες την εποχή της ανέγερσης. Η κριτική εστιάζονταν στην ανταγωνιστική σχέση του νέου «ουρανοξύστη» με την Ακρόπολη που ως τότε κυριαρχούσε. Οι απόψεις συνέχισαν να διίστανται και μετά την αποπεράτωση του έργου, αφού πότε φέρεται ως το «ωραιότερο Hilton του κόσμου», κατά τα λεγόμενα του Χίλτον και πότε ως βανδαλισμός έναντι του ιστορικού τοπίου της πόλης λόγω της οπτικής επικοινωνίας με τον Παρθενώνα.

Πέρα από την αρχιτεκτονική ματιά, η κλίμακα του έργου το κατέστησε μείζον οικονομικό και, κατ' επέκταση, κοινωνικό ζήτημα. Το κτιριολογικό πρόγραμμα του Hilton περιλάμβανε δωμάτια με συνολικά 960 κλίνες, αίθουσες χορού, εστιατόρια, καταστήματα, θέσεις στάθμευσης, πισίνα και αναψυχή στην ταράτσα. Το κτήριο οργανώθηκε με ξεκάθαρο τρόπο, αφού όλες οι κοινόχρηστες λειτουργίες συγκεντρώθηκαν στο χαμηλό ισόγειο (εκτός το νυχτερινό κέντρο του τελευταίου ορόφου, το σημερινό προαναφερθέν Galaxy Bar) που λειτουργεί ως βάση για τον πολυώροφο όγκο των δωματίων, μία «διεθνή» λύση, όπως είχε πει ο Δ. Φιλιππίδης.

Το Hilton και ο Μόραλης

Οι κύριες όψεις διαμορφώθηκαν από ένα είδος καννάβου που σχηματίζεται από τα μεγάλα χαρακτηριστικά πτερύγια στην κατακόρυφη και τα στηθαία των μπαλκονιών στην οριζόντια διεύθυνση. Στις δύο στενές όψεις διαμορφώθηκε σόκορο, δηλαδή τυφλές όψεις - εξαιρετικά ασυνήθιστο εκείνη την εποχή - οι οποίες έφεραν τη γνωστή διακόσμηση με τις μνημειώδεις ανάγλυφες συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη.

Η συνεργασία του Γιάννη Μόραλη με το ξενοδοχείο ξεκίνησε το 1959 και ολοκληρώθηκε το 1962. Και ήταν αυτή του η συνεργασία που εγκαινίασε μια νέα διάσταση του έργου του ζωγράφου και συνόψισε τη συμβολή του στην αρχιτεκτονική.

Οσοι παρατηρήσουν με προσοχή την παράσταση στην πρόσοψη του Hilton Αθήνας θα αντιληφθούν ότι συνδυάζει τα στοιχεία της φιλοξενίας, του ταξιδιού και της διασκέδασης. Απεικονίζει τη θεά Αθηνά, ένα βωμό με τις προσφορές ιερειών, αυλητρίδες που προσφέρουν διασκέδαση, έναν ίππο, ένα καράβι κ.α.

Εκτός, όμως, από τις εξωτερικές, ο Μόραλης είχε κάνει μερικές - πολύ λιγότερο γνωστές είναι η αλήθεια - επεμβάσεις στο εσωτερικό του ξενοδοχείου. Δυστυχώς, έπειτα από την ανακαίνιση του ξενοδοχείου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, οι περισσότερες καταστράφηκαν.

Στον σχεδιασμό του ξενοδοχείου δόθηκε μεγάλη έμφαση στην «ελληνικότητα». Χαρακτηριστικό αυτής είναι τα δύο μεγάλα αίθρια, αναφορά στα αρχαία ελληνικά αίθρια, φυτεμένα χαρακτηριστικά με ελιές και την χρήση λευκού πεντελικού μαρμάρου στις όψεις.

Παράλληλα, το ξενοδοχείο εξελίχθηκε σε στέκι των Αθηναίων που δοκίμασαν για πρώτη φορά αμερικάνικα χάμπουργκερ και κλαμπ-σάντουιτς στο Βυζαντινό.

Κατά τη διάρκεια του μισού αιώνα λειτουργίας του, από το κατώφλι του Hilton Αθηνών έχουν διαβεί πλήθος μεγάλων προσωπικοτήτων: αρχηγοί κρατών, διάσημοι καλλιτέχνες, επιστήμονες διεθνούς κύρους. Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Φρανκ Σινάτρα ως τον Ιγκμαρ Μπέργκμαν και τον Αντονι Κουίν, το Hilton Αθηνών ήταν πάντα σημείο αναφοράς για το διεθνές τζετ σετ.

 
Ο Ιγκμαρ Μπέργκμαν και η σύζυγός του στο ρετιρέ του ξενοδοχείου
 
Η Ελα Φιτζέραλντ με τον Ρόμαν Ρικενμπάνχερ, τότε διευθυντή του ξενοδοχείου
 
Η Σίρλεϊ Μπάσεϊ με τον Στηβ Γεωργίου, τότε διευθυντή του ξενοδοχείου

Η πρόσοψη του Hilton Αθήνας συνδυάζει τα στοιχεία της φιλοξενίας, του ταξιδιού και της διασκέδασης. Απεικονίζει τη θεά Αθηνά, ένα βωμό με τις προσφορές ιερειών, αυλητρίδες που προσφέρουν διασκέδαση, έναν ίππο, ένα καράβι

Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Φρανκ Σινάτρα ως τον Ιγκμαρ Μπέργκμαν και τον Αντονι Κουίν, το Hilton Αθηνών ήταν πάντα σημείο αναφοράς για το διεθνές τζετ σετ

Ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, έγιναν έργα ανακαίνισης και προσθήκης νέας πτέρυγας από τα αρχιτεκτονικά γραφεία των Αλέξανδρου Τομπάζη και Χάρη Μπουγαδέλη.

Το 2004, το Hilton Αθηνών ήταν η επίσημη έδρα της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, ενώ το 2011 ήταν η έδρα της Οργανωτικής Επιτροπής των Παγκόσμιων Αγώνων Special Olympics, που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα.

Με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων, το Hilton Αθηνών δημιούργησε ένα επετειακό πακέτο διαμονής (www.hiltonathens.gr), ανακοίνωσε διαγωνισμό φωτογραφίας στην επίσημη σελίδα του στο Facebook (facebook.com/HiltonAthens), ενώ κυκλοφόρησε επετειακή έκδοση του Hilton Athens Magazine.

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Πεντε και μια προτασειΣ για εναν καυτο συναυλιακο Σεπτεμβριο Ο μήνας με τα δυνατά live φέρνει, μεταξύ άλλων, έξι διεθνούς φήμης καλλιτέχνες διαφορετικών μουσικών ειδών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΣτιΣ μαγικεΣ παραλιεΣ του σινεμα Πέρα από τις συμβουλές των ειδικών, για την ομαλή μετάβαση στο φθινοπωρινό ψυχολογικό κλίμα, υπάρχει και το σινεμά και ειδικά καλοκαιρινές ταινίες.
Η 15ετηΣ περιπετεια ενοΣ ανελκυστηρα στην Ακροπολη Δημιουργήθηκε στους Θερινούς Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Είχε προδιαγραφές να φιλοξενεί 18 άτομα την ημέρα κι υπήρχαν φορές όλα αυτά τα χρόνια που έφτανε τα 180
ΣτιΣ βραχονησιδεΣ Κερο και Δασκαλιο οι ριζεΣ τηΣ ιστοριαΣ τηΣ ΕυρωπηΣ Παρακολουθήσαμε την πρώτη, σε παγκόσμιο επίπεδο, παρουσίαση ευρημάτων του The Cambridge Keros Project που ανατρέπει τα όσα ξέραμε μέχρι σήμερα για την προϊστορία.
Βαμβακου: Η αναβιωση ενοΣ χωριου απο πεντε νεουΣ ανθρωπουΣ "Xρειάζεται ένα χωριό για να μεγαλώσει ένα παιδί"
To σπανιο μεγαλειο του Αντετοκουνμπο: Απο τα Σεπολια στην κορυφη του NBA "Προφανώς, θα έχω παιδιά που θα μεγαλώσουν στις Η.Π.Α., αλλά κάποια μέρα ελπίζω ότι μπορούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα"
H ΚΟΑ συναντα τον Σπιλμπεργκ. 15 πραγματα που δεν ξερατε για εκεινον Η πρώτη τη τάξει ορχήστρα της χώρας, θα ερμηνεύσει μελωδίες που επένδυσαν όλες τις στιγμές αγωνίας, έντασης, δακρύων και γέλιου ταινιών του Σπίλμπεργκ
Το Μουσειο ΑκροποληΣ εγινε δεκα χρονων και γιορταζει! Ευχαριστεί τα 14.500.000 επισκέπτες που βρέθηκαν στους χώρους του μέχρι σήμερα και διοργανώνει μια βεντάλια υπέροχων νέων δράσεων
Αγ.Σοφια ΤραπεζουντοΣ: Κραυγη για το βυζαντινο μνημειο του Ποντου Επιστολή στην τουρκική κυβέρνηση από το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων με το βλέμμα στη διάσωση του μοναδικού βυζαντινού μνημείου του Πόντου.
"The Palace at 4 a.m." στο Αρχαιολογικο Μουσειο Μυκονου Η έκθεση εμπνέεται από τη συλλογή του Μουσείου και δανείζεται τον τίτλο της από το έργο ενός από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής μας, του Alberto Giacometti

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook