
Αυξητικά κινήθηκε το 2024 όσον αφορά τη ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως αναφέρεται και στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, με το θαλάσσιο εμπόριο να μεταφέρει συνολικά 12,6 δισ. Τόνους εμπορευμάτων. Αυτό συμβαίνει, καθώς οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν προϋπόθεση για την ευημερία δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη, αφού μεταφέρουν σχεδόν το 90% των αγαθών
Από αυτούς περίπου οι μισοί, δηλαδή το 45,5% μεταφέρθηκε από πλοία χύδην ξηρού φορτίου, ενώ σημαντική ήταν και η συνεισφορά των δεξαμενόπλοιων καθώς άγγιξαν οριακά το ένα τέταρτο των μεταφερόμενων ποσοτήτων. Μάλιστα, το χύδην ξηρό φορτίο είναι ο πρωταγωνιστής των επιδόσεων, όπως γίνεται ούτως ή άλλως την τελευταία 20ετία με καλύτερη χρονιά το 2005, και για το 2024 με ετήσια αύξηση και υπερδιπλασιασμό.
Προχωρώντας στο επίπεδο της απόστασης που διανύθηκε τη χρονιά που μας πέρασε, τα πρωτεία ανήκουν στην bulk/tramp ναυτιλία, η οποία συγκέντρωσε το 85% των συνολικών τονο-μιλίων.
Ρόλο ηγέτη έχει η ελληνική ναυτιλία
Σε παγκόσμιο ηγέτη της ναυτιλίας διαμορφώνεται η χώρα μας καθώς ο ελληνόκτητος στόλος σημειώνει σημαντική ανάπτυξη από το 2015 έως και σήμερα. Αυτή ξεπερνάει το 42% με την ελληνική πλοιοκτησία να βρίσκεται στην κορυφή με 400 χιλιάδες DWT σε πλοία ολικής χωρητικότητας άνω των 1.000 GT, ενώ αξίζει να αναφερθεί πως ακόμα και στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, δηλαδή από το 2015 ο αριθμός των ελληνόκτητων πλοίων συνέχισε να αυξάνεται σε ετήσια βάση.
Δε συνέβη το ίδιο και άλλες μεγάλες δυνάμεις της ναυτιλίας, όπως η Σιγκαπούρη (τουλάχιστον 100.000 DWT), το Χονγκ Κονγκ (50.000 DWT) και η Ιαπωνία (250.000 DWT), οι οποίες διατήρησαν τον ίδιο αριθμό πλοίων την τελευταία δεκαετία.
Από την άλλη πλευρά εκρηκτική είναι η αύξηση των κινεζικών πλοίων από το 2015 έως και το 2025 καθώς ο στόλος τους διπλασιάστηκε μέσα στο διάστημα αυτό και από τα 150 χιλιάδες DWT έφτασε κοντά στα 300.000 καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση.

Η ελληνική ναυτιλία ακολουθεί τους πιο δημοφιλείς τομείς δραστηριότητας, καθώς δρα κυρίως στο Bulk/Tramp κλάδο, ο οποίος είναι κομβικού χαρακτήρα, καθώς μεταφέρει βασικά αγαθά, όπως τρόφιμα, πρώτες ύλες και ενεργειακά προϊόντα χωρίς σταθερά δρομολόγια. Το γεγονός αυτό συνεπάγεται πως η ελληνική ναυτιλία διαθέτει υψηλό βαθμό ευελιξίας και ανταποκρίνεται ταχύτατα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.
Επίσης, η ελληνική ναυτιλία είναι ο μεγαλύτερος μεταφορέας φορτίων μεταξύ τρίτων χωρών (cross-trader) στον κόσμο, καθώς ελληνόκτητα πλοία προσέγγισαν λιμάνια σε 176 χώρες για τη χρονιά που μας πέρασε.
Η πλειοψηφία των ελληνόκτητων πλοίων βάσει των DWT ανήκει στους εξής κλάδους:
Μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου (47%), ο οποίος κυριαρχεί, και ακολουθούν στις άλλες δύο πρώτες θέσεις,
Τα δεξαμενόπλοια με 32%, και
Η Μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων (6,3%)

Συνολικά η ελληνική ναυτιλία διαθέτει περίπου 5.700 πλοία και αντιπροσωπεύει το ένα πέμπτο της παγκόσμιας χωρητικότητας, γεγονός και το οποίο της δίνει το στέμμα της μεγαλύτερης ναυτιλιακής δύναμης παγκοσμίως. Από αυτά περίπου τα 2.700 πλοία αφορούν τη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου (σ.σ δηλαδή το 25% της παγκόσμιας χωρητικότητας), τα 887 είναι δεξαμενόπλοια (29,2% παγκόσμιας χωρητικότητας), 168 μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (24,5%) και 526 είναι πλοία είναι μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου (15,4%).

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr