Bloomberg: Ο καπιταλισμός "Φρανκενστάιν" στοιχειώνει την Ευρώπη

Ο γαλλο-γερμανικός έρωτας για επιχειρήσεις "Φρανκεστάιν" ίσως ενθουσιάσει τις τράπεζες εξαγορών και συγχωνεύσεων, όμως είναι συνταγή καταστροφής

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM

Η Ευρωπαϊκή Ένωση καμάρωνε ανέκαθεν για την ενιαία της αγορά, που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να ανταγωνίζονται πέρα από σύνορα και στους καταναλωτές να απολαμβάνουν φθηνότερες τιμές και μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων, γράφει το πρακτορείο Bloomberg, προειδοποιώντας όμως ότι η τάση να δημιουργηθούν "Ευρωπαίοι πρωταθλητές" μπορεί να θέσει σε κίνδυνο αυτά τα οφέλη που έχουν αποκτηθεί με κόπο. Επίσης, ενδέχεται να είναι και ανεφάρμοστη».

Η αλλαγή κατεύθυνσης έρχεται την ώρα που οι ηγέτες της Ένωσης αρχίζουν να ενδιαφέρονται για την απόκτηση μεριδίων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, προσδοκώντας να επηρεάσουν τον τρόπο λειτουργίας τους. Ένας ευρωπαϊκός βιομηχανικός πρωταθλητής θα βρίσκεται στο έλεος διεθνικών ανταγωνισμών για τον έλεγχό του. Αυτό είναι και η πολύχρονη μάστιγα της Airbus SA – ίσως της πλέον επιτυχημένης ευρωπαϊκής πολυεθνικής. Μπορεί, μεν, οι κυβερνήσεις να είναι ευτυχείς με την άσκηση επιρροής στις μεγάλες επιχειρήσεις, όμως δεν θα είναι το ίδιο άνετες με άλλους εταίρους που θα προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τα δικά τους συμφέροντα, μέσω υπερεθνικών εταιρειών.

Η συζήτηση για τη δημιουργία Ευρωπαίων πρωταθλητών πηγάζει από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να απαγορεύσει τη συγχώνευση της γερμανικής Siemens AG και της γαλλικής Alstom SA στο τομέα των σιδηροδρόμων. Η απόφαση εξόργισε το Παρίσι και το Βερολίνο, που υποστήριζαν ότι ο συνδυασμός των δύο εταιρειών είναι απαραίτητος για να αντισταθμιστεί ο ανταγωνισμός από την Κίνα. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Πέτερ Αλτμάγερ και ο Γάλλος ομόλογός του Μπρουνό Λε Μερ, παρουσίασαν κοινό μανιφέστο για μια ευρωπαϊκή βιομηχανική πολιτική που δεν θα επιτρέπει τη λήψη παρόμοιων αποφάσεων στο μέλλον. Η πρότασή τους περιλαμβάνει την αλλαγή των υφιστάμενων κανόνων περί ανταγωνισμού, ώστε να διευκολύνεται η έγκριση ορισμένων συγχωνεύσεων.

Επίσης, Γαλλία και Γερμανία θέλουν να αποκτήσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αρμοδιότητα να υπερισχύει της Επιτροπής σε ορισμένες περιπτώσεις. Αυτό σημαίνει ότι οι πολιτικοί θα έχουν τον τελευταίο λόγο σε αποφάσεις περί ανταγωνισμού. Θεωρητικά, η γαλλο-γερμανική προσέγγιση έχει κίνητρο την επιθυμία να γίνουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ικανότερες στον παγκόσμιο ανταγωνισμό από τις ανάλογες αμερικανικές και κινεζικές επιχειρήσεις (αν και στην περίπτωση Alstom-Siemens ήταν συζητήσιμη η απειλή που συνιστούσε η κινεζική CRRC Corp.).

Ωστόσο η πρωτοβουλία Αλτμάγερ και Λε Μερ βασίζεται και σε μια λανθασμένη υπόθεση: δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις είναι πιο αποδοτικές από τις μικρότερες. Μια συγχώνευση μπορεί να φέρει αποδόσεις κλίμακας, μπορεί όμως και να μειώσει το κίνητρο για καινοτομίες, επειδή υφίσταται λιγότερη ανάγκη αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό. Οι λεγόμενες «οριζόντιες» συγχωνεύσεις (συγχωνεύσεις μεταξύ δύο εταιρειών του ίδιου τομέα) σχεδόν πάντα οδηγούν σε επιπτώσεις σε βάρος του ανταγωνισμού, με λιγότερες επιλογές για τους καταναλωτές και υψηλότερες τιμές. Αυτό ακριβώς ήθελε να αποτρέψει η ενιαία αγορά. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις μπορούν να γίνουν εξαιρετικά ασυνεπείς όταν δημιουργούν Ευρωπαίους πρωταθλητές.

Η Γαλλία ήταν, μεν, ενθουσιώδης για τη συγχώνευση της Alstom με την Siemens, όχι όμως για την πώληση της γαλλικής ναυπηγικής εταιρείας STX στην ιταλική FincantieriSpA. Ο Λε Μερ επιμένει ότι η συμφωνία θα ολοκληρωθεί, όμως ο Πρόεδρος Μακρόν είχε αρχικά μπλοκάρει την πώληση. Αυτή είναι μια χρήσιμη υπενθύμιση ότι το πάθος για Ευρωπαίους πρωταθλητές συνήθως εξαντλείται στα εθνικά σύνορα. Τέλος, η δημιουργία μιας μεγα-επιχείρισης σε περισσότερες από μια χώρα είναι πολύ ευκολότερη από τη λειτουργία της βάσει εθνικών συμφερόντων. Από την φύση τους, οι πολιτικοί δεν είναι διατεθειμένοι να υποχωρούν και να αφήνουν τους managers να κάνουν τη δουλειά τους. Όντως, το πάθος για την απόκτηση άμεσου ελέγχου επανέρχεται. Την προηγούμενη εβδομάδα, η ολλανδική κυβέρνηση αποφάσισε να εξαγοράσει μερίδιο στη γαλλική Air France-KLM, ίσο με αυτό που κατέχει η γαλλική κυβέρνηση, με στόχο την «καλύτερη λειτουργία» της, όπως ανέφερε ο Ολλανδός υπουργός Οικονομικών Φόπκε Χέκστρα στους Financial Times. Ο φόβος είναι πως ο αερομεταφορέας θα εμπλακεί στις ατέρμονες διενέξεις μεταξύ Γαλλίας και Ολλανδίας, που θα θελήσουν να προστατεύσουν τις εγχώριες θέσεις εργασίας και λειτουργίες.

Οι στόχοι αυτοί δεν αποτελούν μέριμνα των ιδιωτών επενδυτών. Δεν είναι απορίας άξιον ότι οι μετοχές βυθίστηκαν μόλις έγινε η αναγγελία. Ο γαλλο-γερμανικός έρωτας για επιχειρήσεις "Φρανκεστάιν" ίσως ενθουσιάσει τις τράπεζες εξαγορών και συγχωνεύσεων, όμως είναι συνταγή καταστροφής. Οι επιδόσεις της Airbus βελτιώθηκαν μετά την χαλάρωση των επεμβάσεων του γαλλικού και του γερμανικού κράτους, εξακολουθεί ωστόσο να απέχει πολύ από την κερδοφορία της Boeing Co. Η ισχύς της ΕΕ έγκειται στην ποικιλία της. Είναι καλύτερα οι επιτυχημένοι να αναδύονται μέσα από τον υγιή ανταγωνισμό, παρά να δημιουργούνται τεχνητά στα εργαστήρια των πολιτικών, γράφει το Bloomberg.

ΠΗΓΗ ΑΠΕ

ΦΩΤΟ Reuters

«ΜΑΧΗ» ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 21 Φεβ 2020 | 08:02

Μητσοτάκης για κοινοτικά κονδύλια: Δεν μπορούμε να κάνουμε περισσότερα με λιγότερα χρήματα

"Δεν μπορούμε να κάνουμε περισσότερα με λιγότερα", δήλωσε ο πρωθυπουργός στο Έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις Βρυξέλλες.

ΜΙΛΗΣΕ ΣΤΟ BLOOMBERG 19 Φεβ 2020 | 20:17

Κορoναϊός: Συγκλονιστική περιγραφή 21χρονου φοιτητή που νόσησε

Ο 21χρονος φοιτητής Τάιγκερ Γιε, δεν είναι το πραγματικό του όνομα, καθώς μίλησε με ψευδώνυμο φοβούμενος την κοινωνική απομόνωση, όπως αναφέρει το Bloomberg

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟ BLOOMBERG 18 Φεβ 2020 | 18:25

Στο ντιλ του Brexit τα μάρμαρα του Παρθενώνα; Τι λέει η Αθήνα

Τι αναφέρει το ρεπορτάζ του πρακτορείου Bloomberg - Τι απαντά η Αθήνα.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 16 Φεβ 2020 | 09:42

Στις διεθνείς αγορές οι ελληνικές τράπεζες - Τα οφέλη

Τα οφέλη για την πραγματική οικονομία, τις επιχειρήσεις και τις χρηματοδοτήσεις.

ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΣ ΕΚΤΟΣ ΑΣΙΑΣ 15 Φεβ 2020 | 12:27

Κοροναϊός: Καταγράφηκε ο πρώτος θάνατος στην Ευρώπη

Ανακοίνωση του Γάλλου υπουργού Υγείας.

ΠΟΝΤΑΡΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΑΜΨΗ 13 Φεβ 2020 | 17:06

Bloomberg: Η Ελλάδα οδεύει για αρνητικό επιτόκιο - Όλα πιθανά

Οι πρόθυμοι να επενδύσουν στην πτώχευση της Ελλάδας έχουν εξαφανιστεί εδώ και καιρό. Τα ελληνικά ομόλογα έχουν τις καλύτερες επιδόσεις στην περιοχή το τελευταίο έτος

ΕΚΘΕΙΑΖΟΥΝ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΧΑΜΗΛΟ 12 Φεβ 2020 | 23:11

Εγκώμια WSJ, FT και Bloomberg για Μητσοτάκη και 10ετές ομόλογο

«Η απόδοση του 10ετούς ομολόγου έσπασε το φράγμα του 1% για πρώτη φορά, σε μια δραματική μεταστροφή την οποία είχαν δει ως υπερβολικά ριψοκίνδυνη οι επενδυτές»

ΑΠΟΘΕΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ 11 Φεβ 2020 | 16:55

Guardian: H Νέα Σμύρνη στις 10 καλύτερες γειτονιές της Ευρώπης

«10 από τις καλύτερες γειτονιές της Ευρώπης: τα tips των αναγνωστών» είναι ο τίτλος δημοσιεύματος του Guardian

ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΙ ΑΝΑΛΥΤΕΣ 02 Φεβ 2020 | 08:40

4 ειδικοί εξηγούν τι έχει αλλάξει στην ελληνική οικονομία

Οι 4 επικεφαλής οικονομικοί αναλυτές των τραπεζών για την έκδοση του 15ετους ομολόγου: Βελτιώνεται η εμπιστοσύνη στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ 31 Ιαν 2020 | 20:41

Μήνυμα ΕΕ σε Βρετανία: Θα υπερασπιστούμε τα συμφέροντά μας

Η Βρετανία αποχωρεί βάζοντας τέλος σε έναν ταραχώδη «γάμο» 47 ετών.

ΒΗΜΑ-ΒΗΜΑ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΙΟΥ 31 Ιαν 2020 | 15:35

Ο κοροναϊός έφτασε και στην Ευρώπη- Κρούσματα σε πέντε χώρες

Στην Ευρώπη πλέον έφτασε ο κοροναϊός αφού επιβεβαιώθηκαν κρούσματα στην Ιταλία, την Γαλλία, τη Βρετανία, τη Ρωσία και τη Γερμανία.