
Την αξιολόγηση CCC για το ελληνικό αξιόχρεο επιβεβαίωσε η Fitch, η οποία ωστόσο στην έκθεσή της κάνει λόγο για ρίσκα, μη αποκλείοντας πολιτικές εκπλήξεις.
Οπως αναφέρει ο οίκος, η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και η έγκριση το Μάιο της δεύτερης δόσης για την Ελλάδα αναδεικνύει τις βελτιωμένες σχέσεις με τους δανειστές. Ωστόσο, σημειώνει ότι τα ρίσκα υλοποίησης είναι ακόμη μεγάλα.
Με την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, η κυβέρνηση νομοθέτησε ως «προαπαιτούμενα», μέτρα για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού 3% το 2018, τα 2/3 εκ των οποίων καλύπτονται από τις αλλαγές σε φορολογικό και συνταξιοδοτικό. Η σχετικά αδύναμη εγχώρια «ιδιοκτησία» καθιστά δύσκολη την πλήρη υλοποίησή τους. Επίσης, η συμφωνία περιλαμβάνει έναν δημοσιονομικό μηχανισμό που θα πυροδοτεί νέα μέτρα αν χάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι.
Τονίζει ότι η Ελλάδα είναι σε τροχιά για να πετύχει το στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 0,5% το 2016 αλλά οι στόχοι για πλεόνασμα 1,75% το 2017 και 3,5% το 2018 θα είναι ολοένα και δυσκολότερο να επιτευχθούν.
Η δεύτερη αξιολόγηση είναι προγραμματισμένο να ξεκινήσει το δ' τρίμηνο, με τις μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά να είναι οι δυσκολότερες.
Η Fitch εκτιμά ότι η Αθήνα θα έχει σημαντικά «μαξιλάρια» (σε μετρητά, repos και ενδεχόμενες καθυστερήσεις στις πληρωμές οφειλών) για να αντέξει ως το β' τρίμηνο του 2017 χωρίς κάποια εκταμίευση μετά την ολοκλήρωσή της, κάτι που αυξάνει τον κίνδυνο οι διαπραγματεύσεις να «τραβήξουν» και το νέο έτος.
Η συμμετοχή του ΔΝΤ είναι πιθανό να βασιστεί στο στόχο χαλάρωσης των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων και για το ύψος της δέσμευσης για ανακούφιση του ελληνικού χρέους, επισημαίνει η Fitch.
Το ζήτημα του χρέους
Οπως αναφέρει ο οίκος, μέχρι στιγμής το Eurogroup έχει θέσει μόνο τις γενικές παραμέτρους μιας πιθανής συμφωνίας για το χρέος: Ότι οι δαπάνες εξυπηρέτησης θα πρέπει να είναι κάτω του 15% του ΑΕΠ μεσπρόθεσμα και κάτω του 20% στη συνέχεια, και ότι τα μέτρα σημαντικότερης ελάφρυνσης όπως οι μειώσεις επιτοκίων και οι ωριμάνσεις θα εξαρτηθούν από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του προγράμματος το 2018.
Η σταδιακή ελάφρυνση χρέους και η εξάρτησή της από όρους μπορεί να προσφέρει κίνητρο, αλλά μπορεί να έχει και το αντίθετο αποτέλεσμα αν θεωρηθεί από τους πολιτικούς ή τους πολίτες ως πολύ μακρινή ή ανέφικτη προοπτική. Η αβεβαιότητα για το πιθανό αποτέλεσμα περιορίζει και τα οικονομικά οφέλη μιας ενίσχυσης της εμπιστοσύνης στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους.
Πολιτικές «εκπλήξεις»
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει χάσει έδαφος στις δημοσκοπήσεις από τη Νέα Δημοκρατία, η οποία έχει μικρότερες ιδεολογικές διαφορές με σειρά πολιτικών του προγράμματος αλλά έχει ζητήσει την επαναδιαπραγμάτευση των δημοσιονομικών στόχων.
Παρά την ισχνή πλειοψηφία, η Fitch εκτιμά ότι ο Αλέξης Τσίπρας θα μπορέσει να συνεχίσει να βασίζεται στις ψήφους κεντρώων κομμάτων, αλλά παραμένει το στοιχείο των πολιτικών εκπλήξεων.
Η διατήρηση επαρκούς στήριξης για τους απαιτητικούς όρους του προγράμματος ως το 2018 είναι ιδιαίτερα δύσκολη, ιδίως αν θυμηθεί κανείς το ιστορικό των προηγούμενων προγραμμάτων.
Στο -0,5% η ύφεση
Το ΑΕΠ εμφάνισε πτώση 0,75% το πρώτο εξάμηνο και η Fitch προβλέπει ήπια ανάκαμψη στο υπόλοιπο του έτους, με την ετήσια μέτρηση στο -0,5%. Προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,8% το 2017 λόγω αύξησης των επενδύσεων και, σε μικρότερο βαθμό, λόγω της ιδιωτικής κατανάλωσης. Ακόμη, εκτιμά ότι η ανεργία θα υποχωρήσει σταδιακά στο 21,9% το 2018, παραμένοντας ωστόσο η υψηλότερη στην ευρωζώνη.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr