Follow us

"Ρεαλισµός χωρίς σύνορα, όραµα χωρίς αυταπάτες"

"Πρέπει να συνεργαστούµε πέρα από σύνορα. Οι προκλήσεις είναι παγκόσµιες – το ίδιο πρέπει να είναι και οι λύσεις".

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Emanuele Grimaldi Προεδρος του Διεθνους Ναυτιλιακου Επιµελητηριου και Γενικος Διευθυντης του Οµιλου Grimaldi

Συνέντευξη Γιώργος Σ. Σκορδίλης

Σε µια περιοδο που η παγκόσµια ναυτιλία επηρεάζεται έντονα από γεωπολιτικές κρίσεις και αυστηρότερες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, ο Emanuele Grimaldi βρίσκεται σε θέση-κλειδί.

Ως Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιµελητηρίου (ICS) –της παγκόσµιας φωνής των πλοιοκτητών–, εκπροσωπεί τα συµφέροντα άνω του 80% του παγκόσµιου εµπορικού στόλου και συµµετέχει δυναµικά στη συζήτηση που θα καθορίσει το µέλλον του θαλάσσιου εµπορίου.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί µιλά ξεκάθαρα, χωρίς περιστροφές. Ασκεί κριτική στην Ευρώπη για τις αυστηρές πολιτικές της στο θέµα της απανθρακοποίησης, επισηµαίνει τη δυσκολία συνεργασίας σε θέµατα ασφάλειας και ζητά πιο ρεαλιστικές, κοινές λύσεις για το µέλλον της ναυτιλίας.

Εκθέτει τις πιο επείγουσες ανησυχίες της βιοµηχανίας – και τα τυφλά της σηµεία. Ταυτόχρονα, ως ενεργός πλοιοκτήτης και συνάµα διαπραγµατευτής, ισορροπεί τον πραγµατισµό µε το όραµα, ζητώντας µια πιο ρεαλιστική, παγκοσµίως συντονισµένη πορεία προς την πράσινη µετάβαση, ενώ προειδοποιεί για τις αρνητικές επιπτώσεις των προστατευτικών τάσεων στο παγκόσµιο εµπόριο.

Σε έναν κόσµο που ολοένα και περισσότερο θεωρεί δεδοµένα τα πλοία που τον τροφοδοτούν µε αγαθά και πρώτες ύλες, ο κ. Grimaldi µιλά µε την ακρίβεια εκείνου που γνωρίζει τι διακυβεύεται – και που, κυρίως, είναι πρόθυµος να το πει δηµοσίως.

"Ρεαλισµός χωρίς σύνορα, όραµα χωρίς αυταπάτες"
Ο Emanuele Grimaldi, επικεφαλής του ICS, µιλά στο "Forbes" για τη γεωπολιτική αστάθεια, τις πράσινες µεταβάσεις, τη ρύθµιση της ναυτιλίας και το στοίχηµα της τεχνητής νοηµοσύνης.

- Κύριε Grimaldi, η απόφαση των ΗΠΑ να αποσυρθούν από τη συµφωνία του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες. Πόσο απειλεί αυτή η κίνηση την ενότητα της παγκόσµιας ναυτιλιακής ρύθµισης και πώς σκοπεύει το ICS να διαχειριστεί αυτή την αναδυόµενη "διπλής ταχύτητας" µετάβαση;

Παρόλο που είναι λυπηρό το ότι ένα έθνος τόσο επιδραστικό όσο οι Ηνωµένες Πολιτείες έχει αποµακρυνθεί από το πλαίσιο απανθρακοποίησης του ΙΜΟ, η παγκόσµια ναυτιλιακή βιοµηχανία παραµένει σταθερά προσηλωµένη στην ενεργειακή µετάβαση. Η συµφωνία που επιτεύχθηκε από τα κράτη-µέλη του ΙΜΟ, παρόλο που δεν είναι τέλεια σε κάθε λεπτοµέρεια, αντιπροσωπεύει ένα µεγάλο βήµα προς τα εµπρός.

Το να είσαι εκτός των συνοµιλιών σηµαίνει ότι δεν µπορείς να επηρεάσεις την τελική συµφωνία που θα παρέχει την αρχιτεκτονική για τον ναυτιλιακό τοµέα. Ελπίζουµε ότι αυτό το πλαίσιο θα υιοθετηθεί επίσηµα αργότερα φέτος. Επαινώ τον ΙΜΟ και τα κράτη-µέλη του για τη στοχευµένη και συνεργατική εργασία τους στην πλοήγηση περίπλοκων πολιτικών τοπίων, προκειµένου να επιτευχθεί συναίνεση.

Το ICS θα συνεχίσει να υποστηρίζει ένα ενιαίο ρυθµιστικό περιβάλλον, καθώς αυτός είναι ο µόνος τρόπος για να διασφαλιστεί η αποτελεσµατική ροή του εµπορίου. Η προτεραιότητά µας είναι να διασφαλίσουµε ότι η µετάβαση δεν θα κατακερµατιστεί, ούτε θα δηµιουργήσει ένα άνισο πεδίο ανταγωνισµού.

Μια παγκόσµια βιοµηχανία απαιτεί παγκόσµιες λύσεις, και το ICS παραµένει πλήρως δεσµευµένο στην προώθηση εναρµονισµένης εφαρµογής σε όλες τις περιοχές. Όσο πιο κατακερµατισµένη είναι η ρύθµιση, τόσο υψηλότερο είναι το κόστος συµµόρφωσης και τόσο υψηλότερο το κόστος για τους καταναλωτές.

- Μερικές από τις µεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες –και ειδικά κορυφαίοι Έλληνες πλοιοκτήτες– έχουν εκφράσει ανοιχτά αµφιβολίες για το αν οι στόχοι του ΙΜΟ είναι ρεαλιστικοί. Πιστεύετε ότι υπάρχει κίνδυνος διάσπασης στον κλάδο, µε κάποιους να προχωρούν και άλλους να µένουν πίσω;

Είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει ανάγκη για σαφήνεια και σταθερότητα στους κανονισµούς. Οι πλοιοκτήτες, οι προµηθευτές καυσίµων και οι επενδυτές χρειάζονται σιγουριά για να µπορέσουν να σχεδιάσουν και να δεσµευτούν σε µεγάλες επενδύσεις που θα είναι απαραίτητες.

Χαιρετίζουµε το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αναγνώρισαν το πόσο επείγον είναι να υποστηριχθεί η ανάπτυξη και η µαζική παραγωγή καυσίµων µηδενικών εκποµπών. Αν και τα κράτη-µέλη δεν υιοθέτησαν την πρόταση για ενιαίο τέλος (levy) που υποστήριξε το ICS και άλλοι φορείς, είµαι ικανοποιηµένος που ενσωµατώθηκε το κοµµάτι της επιστροφής χρηµάτων (rebate) από την πρότασή µας. Αυτό είναι ένα στοιχείο που συχνά δεν αναφέρεται, αλλά είναι πολύ σηµαντικό – επιβραβεύει όσους κάνουν το πρώτο βήµα.

Η ναυτιλιακή βιοµηχανία ήδη επενδύει έντονα σε πλοία νέας γενιάς και σε πράσινες τεχνολογίες, προετοιµάζοντας το έδαφος για τα καύσιµα του µέλλοντος.

Η συµφωνία του ΙΜΟ, αν και φιλόδοξη, έχει τη δυνατότητα να ξεκλειδώσει τέτοιες επενδύσεις στην κλίµακα που απαιτείται. Είναι απολύτως αναγκαίο η εφαρµογή της να είναι απλή, διαφανής και αποτελεσµατική, ώστε να αποφύγουµε τον κατακερµατισµό και να διασφαλίσουµε ότι κανείς δεν θα µείνει πίσω σε αυτή τη µετάβαση.

Η νέα συµφωνία θα επιταχύνει επίσης τη χρήση πιο αποδοτικών συστηµάτων, κάτι που θα βοηθήσει ακόµα περισσότερο στη µείωση των εκποµπών.

- Ζούµε σε µια εποχή όπου η γεωπολιτική σταθερότητα µοιάζει µε κινούµενη άµµο, από τη Μαύρη Θάλασσα έως τα Στενά της Ταϊβάν. Πώς βλέπετε τη σχέση µεταξύ εµπορικής ναυτιλίας και γεωπολιτικής; Είναι η ναυτιλία απλώς παρατηρητής ή γίνεται παίκτης;

Η πανδηµία, η προσάραξη του "Ever Given", η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναµά, οι συγκρούσεις στην Ουκρανία και την Ερυθρά Θάλασσα – όλα αυτά ανέδειξαν τη στρατηγική σηµασία της ναυτιλίας για την παγκόσµια σταθερότητα και το εµπόριο. Πιστεύω ότι είναι ξεκάθαρο πως δεν είµαστε πια απλοί παρατηρητές.

Η ναυτιλία έχει παίξει ενεργό ρόλο, όπως φάνηκε µε τη δηµιουργία του διαδρόµου για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και µε τη συνεχή συµµετοχή µας σε θέµατα ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα. Ενισχύουµε όλο και περισσότερο τον διάλογό µας µε κυβερνήσεις και µέσα ενηµέρωσης, ώστε η φωνή του κλάδου να ακούγεται και να γίνεται κατανοητή.

Καθώς εξελίσσονται οι κανονισµοί, συµµετέχουµε εποικοδοµητικά στη διαµόρφωση πολιτικών, ειδικά για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των ναυτικών µας. Είµαστε σταθερά παρόντες στο τραπέζι των αποφάσεων και θέλουµε οι κυβερνήσεις να ακούσουν και να ανταποκριθούν κατάλληλα.

Η οµάδα µου πρόσφατα παρουσίασε στο Γραφείο Εµπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) στην Ουάσινγκτον, µε πραγµατικά παραδείγµατα, τις αρνητικές επιπτώσεις που έχουν τέτοιες προτάσεις όχι µόνο στις εισαγωγές, αλλά και στις εξαγωγές των ΗΠΑ. Είµαι χαρούµενος που η κυβέρνηση των ΗΠΑ µάς άκουσε, αλλά δυστυχώς ο αρνητικός αντίκτυπος παραµένει στην αµερικανική οικονοµία.

- Η Κίνα επεκτείνει την επιρροή της µέσω επενδύσεων σε λιµάνια σε όλο τον κόσµο, ενώ η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ προσπαθούν να τη φτάσουν. Πιστεύετε ότι οι εµπορικοί στόλοι κινδυνεύουν να γίνουν εργαλεία σε ένα γεωοικονοµικό παιχνίδι ισχύος; Και, αν ναι, πώς µπορεί το ICS να παραµείνει ουδέτερο ή να παίξει σταθεροποιητικό ρόλο;

Το ICS εκπροσωπεί µια πραγµατικά διεθνή σύνθεση µελών, που περιλαµβάνει πλοιοκτήτες από όλες τις περιοχές του κόσµου και από διαφορετικά πολιτικά υπόβαθρα. Αυτή η ποικιλοµορφία µάς επιτρέπει να διατηρούµε µια ισορροπηµένη, αµερόληπτη θέση όσον αφορά τη διεθνή γεωπολιτική.

Η προσοχή µας παραµένει στραµµένη στην ευηµερία των ανθρώπων της ναυτιλίας και στη συνεχή αποτελεσµατικότητα και ασφάλεια του παγκόσµιου εµπορίου. Υπερασπιζόµενοι τα συµφέροντα όλων των εµπλεκοµένων, ανεξαρτήτως εθνικής προέλευσης, βοηθάµε στην προώθηση της σταθερότητας και της συνεργασίας µέσα σε ένα ολοένα και πιο σύνθετο γεωπολιτικό περιβάλλον.

Είναι βέβαιο πως θα χρειαστούν πολλές επενδύσεις παντού – ειδικά σε σχέση µε τα νέα εναλλακτικά καύσιµα και τις σχετικές τεχνολογίες. Το έργο που έχουµε µπροστά µας –δηλαδή να απανθρακοποιήσουµε µέχρι το 2050– είναι τεράστιο. Γι’ αυτό και πρωτοβουλίες όπως τα Clean Energy Marine Hubs (CEM-HUBS), που δηµιουργήθηκαν για να υποστηρίξουν τη µεταφορά καυσίµων χαµηλού άνθρακα σε µεγάλη κλίµακα, τόσο για µεταφορά όσο και για χρήση στη ναυτιλία, είναι απολύτως απαραίτητες.

Αυτή η πρωτοβουλία προτάθηκε από το ICS και τη Διεθνή Ένωση Λιµένων και Λιµενικών Αρχών (IAPH), στο πλαίσιο της πλατφόρµας Clean Energy Ministerial (CEM), και στόχος της είναι να δηµιουργηθεί η παγκόσµια αρχιτεκτονική που θα επιτρέψει τη µεταφορά αυτών των νέων τεχνολογιών, ώστε να ενισχυθεί η προσφορά πράσινων καυσίµων, να µειωθεί ο επενδυτικός κίνδυνος και να στηριχθεί η παγκόσµια ενεργειακή µετάβαση, φέρνοντας σε επαφή τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους εκπροσώπους του ενεργειακού και ναυτιλιακού τοµέα.

Είµαι στην ευχάριστη θέση να πω ότι η πρωτοβουλία έχει ήδη λάβει υποστήριξη από επτά κυβερνήσεις, και συγκεκριµένα από τις κυβερνήσεις της Βραζιλίας, του Καναδά, της Ελλάδας, της Νορβηγίας, του Παναµά, της Ουρουγουάης και των Ηνωµένων Αραβικών Εµιράτων – και συνεχίζει να αποκτά δυναµική.

- Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συµφωνία (Green Deal) και το σύστηµα εµπορίας εκποµπών (ETS) για τη ναυτιλία έχουν προκαλέσει αναταράξεις. Πιστεύετε ότι οι πολιτικές της Ε.Ε. είναι ευθυγραµµισµένες µε τον υπόλοιπο κόσµο ή µήπως θέτουν τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες σε ανταγωνιστικό µειονέκτηµα;

Αν και στηρίζουµε τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συµφωνίας, υπάρχει ανησυχία ότι µονοµερή, περιφερειακά µέτρα όπως το ETS της Ε.Ε. και το FuelEU µπορεί να υπονοµεύσουν την ανταγωνιστικότητα και να δηµιουργήσουν στρεβλώσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι θα επιδιώξει να ευθυγραµµίσει τους κανονισµούς της µε αυτούς του ΙΜΟ. Εµείς συνεχίζουµε να παροτρύνουµε την Ε.Ε. και άλλους περιφερειακούς φορείς να διασφαλίσουν ότι οι πολιτικές τους θα συµπληρώνουν –και όχι θα αντιστρατεύονται– τα διεθνή πλαίσια που αναπτύσσονται µέσω του ΙΜΟ.

Ο κατακερµατισµός των κανονισµών όχι µόνο δυσκολεύει τη συµµόρφωση, αλλά κινδυνεύει να τιµωρήσει εκείνους τους πλοιοκτήτες που ήδη κάνουν σηµαντικά βήµατα προς την απανθρακοποίηση.

Αυτή τη στιγµή είµαστε ο πρώτος βιοµηχανικός τοµέας που έχει παγκόσµια τιµολόγηση για τις εκποµπές άνθρακα, και πρέπει να δούµε όλα τα κράτη-µέλη να στηρίζουν αυτή την ιστορική συµφωνία ώστε να λειτουργήσει στην πράξη.

Emanuele Grimaldi
Ο Emanuele Grimaldi, επικεφαλής του ICS, µιλά στο "Forbes" για τη γεωπολιτική αστάθεια, τις πράσινες µεταβάσεις, τη ρύθµιση της ναυτιλίας και το στοίχηµα της τεχνητής νοηµοσύνης.

- Ποια είναι η άποψή σας για τη ραγδαία άνοδο της τεχνητής νοηµοσύνης στις λειτουργίες των πλοίων και των λιµανιών; Είναι οι παραδοσιακές ναυτιλιακές εταιρείες έτοιµες να "ταξιδέψουν" σε αυτή την ψηφιακή θάλασσα ή βλέπετε κινδύνους;

Η τεχνολογική καινοτοµία µεταµορφώνει τη βιοµηχανία µας. Η τεχνητή νοηµοσύνη, µαζί µε άλλα στοιχεία, όπως το Διαδίκτυο των Πραγµάτων (Internet of Things - IoT), τα big data και η τεχνολογία blockchain, φέρνουν επανάσταση στις λειτουργίες µας – από τη συντήρηση που βασίζεται σε πρόβλεψη, µέχρι τη βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας σε πραγµατικό χρόνο.

Όπως συµβαίνει µε κάθε τεχνολογική εξέλιξη, αυτές οι αλλαγές φέρνουν τόσο ευκαιρίες όσο και κινδύνους. Στο ICS, δεσµευόµαστε να συνεργαστούµε στενά µε τον ΙΜΟ και άλλες ρυθµιστικές αρχές ώστε τα πρότυπα να εξελίσσονται ταυτόχρονα µε την τεχνολογία. Στόχος µας είναι να υποστηρίξουµε τα µέλη µας και ολόκληρη τη βιοµηχανία ώστε να υιοθετήσουν αυτά τα εργαλεία µε αποτελεσµατικό και ασφαλή τρόπο.

Αυτό που δεν µπορούµε να επιτρέψουµε είναι να δηµιουργηθούν υπερβολικά περίπλοκα συστήµατα, τα οποία δεν θα µπορούν να λειτουργήσουν σε καταστάσεις που απειλούν τη ζωή. Πρέπει επίσης να αναγνωρίσουµε ότι υπάρχουν πολλές δυνατότητες βελτίωσης της αποδοτικότητας µέσα από τη χρήση των νέων τεχνολογιών.

Γι’ αυτό και πρέπει να στηρίξουµε και το ανθρώπινο δυναµικό µας – να διασφαλίσουµε ότι οι άνθρωποι µπορούν να χρησιµοποιήσουν αυτή τη νέα τεχνολογία αποτελεσµατικά. Είµαι ικανοποιηµένος που ο ΙΜΟ υιοθετεί πολλές από τις προτάσεις που έχουµε υποβάλει στο πλαίσιο της αναθεώρησης της σύµβασης STCW για την εκπαίδευση.

Έχουµε δηµιουργήσει µια Οµάδα Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (Just Transition Maritime Taskforce) και το πρόσφατο Συνέδριό µας στη Μανίλα ανέδειξε το πόσο επείγον είναι να εκπαιδευτούν οι εκπαιδευτές και να επενδύσουµε στην εκπαίδευση για να είµαστε όλοι έτοιµοι για την ψηφιακή µετάβαση.

Ωστόσο, πρέπει να διασφαλίσουµε ότι όλα τα νέα συστήµατα είναι ασφαλή απέναντι σε κυβερνοεπιθέσεις. Εκδίδουµε κατευθυντήριες οδηγίες για να στηρίξουµε τον κλάδο και, φυσικά, υπάρχουν και τα πιο απλά εµπόδια, όπως νοµικές συµβάσεις µε δεκαετίες νοµολογίας πίσω τους, που εµποδίζουν την αλλαγή.

Άρα, το πρόβληµα δεν είναι µόνο η ίδια η τεχνολογία – το κρίσιµο είναι να δούµε το ζήτηµα µέσα από µια συνολική προσέγγιση συστηµικής αλλαγής.

- Πόσο ψηλά βρίσκεται η κυβερνοασφάλεια στις προτεραιότητες του ICS, σε έναν κόσµο όπου πλοία και λιµάνια γίνονται ολοένα και πιο συνδεδεµένα – και πιο ευάλωτα; Έχει υπάρξει σκέψη για καθιέρωση κοινών προτύπων;

Όπως ανέφερα και προηγουµένως, η κυβερνοασφάλεια είναι κρίσιµη προτεραιότητα. Η πιο πρόσφατη Έκθεσή µας "Maritime Barometer" για την περίοδο 2024-2025, η οποία πρόκειται να κυκλοφορήσει τον Ιούνιο, δείχνει ξεκάθαρα ότι οι κυβερνοαπειλές παραµένουν µείζον θέµα ανησυχίας για τα ηγετικά στελέχη της ναυτιλίας.

Η διαχείριση του κυβερνοκινδύνου πρέπει να ενσωµατώνεται σε κάθε επίπεδο λειτουργίας µιας εταιρείας – από τη γέφυρα του πλοίου µέχρι την αίθουσα του διοικητικού συµβουλίου. Γι’ αυτό το ICS συνεχίζει να ενηµερώνει και να διανέµει το Εγχειρίδιο Κυβερνοασφάλειας για χρήση επί του πλοίου ("Cyber Security Workbook for Onboard Ship Use"), το οποίο αναθεωρήθηκε πρόσφατα φέτος.

Παράλληλα, εξετάζουµε πιο ενιαίες προσεγγίσεις για την κυβερνοασφάλεια στον ναυτιλιακό τοµέα και θα συνεχίσουµε να συνεργαζόµαστε µε κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισµούς για την ανάπτυξη προτύπων που να είναι συνεπή και εφαρµόσιµα.

- Η ναυτιλία είχε πάντα ισχυρούς εθνικούς δεσµούς. Μπαίνουµε σε µια νέα εποχή υπερεθνικής ναυτιλίας ή θα παραµείνουν οι εθνικοί στόλοι και οι σηµαίες αναντικατάστατοι πυλώνες;

Τα κράτη σηµαίας συνεχίζουν να διαδραµατίζουν έναν ζωτικό ρόλο στη διακυβέρνηση της παγκόσµιας ναυτιλίας και έχουν σοβαρές ευθύνες. Το υπάρχον ρυθµιστικό πλαίσιο, που βασίζεται στη Σύµβαση των Ηνωµένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) καθώς και στις Συµβάσεις του ΙΜΟ και του Διεθνούς Οργανισµού Εργασίας (ILO), βασίζεται στις διοικήσεις των κρατών σηµαίας για την επιβολή συµµόρφωσης µε τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας, περιβάλλοντος και εργασίας.

Ωστόσο, η διαφάνεια και η λογοδοσία παραµένουν ουσιώδεις – γι’ αυτό και το ICS δηµοσιεύει κάθε χρόνο τον Πίνακα Απόδοσης Κρατών Σηµαίας (Flag State Performance Table), ώστε να παρέχει στους πλοιοκτήτες αξιόπιστα δεδοµένα για τη συµµόρφωση των σηµαιών.

Αν και οι υπερεθνικές πρωτοβουλίες αυξάνονται, η εθνική συµµετοχή παραµένει κρίσιµη – κάτι που φάνηκε και από τη συνεργασία που υπήρξε στη συνεδρίαση MEPC 83. Οι κυβερνήσεις πρέπει να είναι προσεκτικές, ώστε, στην προσπάθειά τους να "κάνουν κάτι", να µη δηµιουργούν προηγούµενα που άλλοι θα εκµεταλλευτούν.

Σίγουρα παρατηρούµε µια αύξηση αυτής της τάσης µετά την πανδηµία, και αυτό είναι ανησυχητικό για µια βιοµηχανία όπως η ναυτιλία, που εξαρτάται από ένα παγκόσµιο σύστηµα κανόνων και κανονισµών που λειτουργούν. Εµείς θα συνεχίσουµε να µιλάµε µε όλα τα ενδιαφερόµενα µέρη, ώστε να διασφαλίσουµε την αποτελεσµατική και ασφαλή µεταφορά αγαθών – προς όφελος όλων.

- Η ναυτιλία αλλάζει γρήγορα – τεχνολογικά, περιβαλλοντικά, γεωπολιτικά. Οι απαιτήσεις για τα πληρώµατα και το προσωπικό ξηράς γίνονται πιο σύνθετες. Πιστεύετε ότι το σηµερινό εργατικό δυναµικό είναι έτοιµο για αυτή την αλλαγή; Τι πρέπει να αλλάξει στην εκπαίδευση και στην κουλτούρα της βιοµηχανίας;

Αυτό είναι ένα θεµελιώδες ζήτηµα. Το ανθρώπινο δυναµικό της ναυτιλίας πρέπει να εξελιχθεί µαζί µε τον ταχύ µετασχηµατισµό της βιοµηχανίας µας.

Στην πρόσφατη συνεδρίαση της Ειδικής Τριµερούς Επιτροπής της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) στη Γενεύη, το ICS στήριξε βασικές τροποποιήσεις στη Σύµβαση Ναυτικής Εργασίας (Maritime Labour Convention), οι οποίες στοχεύουν στη βελτίωση των συνθηκών για τους ναυτικούς. Αυτές περιλαµβάνουν ενισχυµένα µέτρα προστασίας κατά της παρενόχλησης και του εκφοβισµού, καλύτερα πρωτόκολλα επαναπατρισµού και αναβαθµισµένα πρότυπα ιατρικής φροντίδας.

Παράλληλα, εξετάζουµε και τις µακροπρόθεσµες ανάγκες του εργατικού δυναµικού. Η Έκθεση για το Εργατικό Δυναµικό των Ναυτικών, που δηµοσιεύτηκε από το ICS και το BIMCO, προβλέπει έλλειψη 90.000 ναυτικών πιστοποιηµένων µε STCW µέχρι το 2026.

Η αναθεώρηση της Σύµβασης STCW, που βρίσκεται σε εξέλιξη –την οποία το ICS είχε ενεργά ζητήσει να ξεκινήσει–, είναι ζωτικής σηµασίας. Μέσω της Οµάδας Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (Just Transition Maritime Taskforce), το ICS βοηθά στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών διαδροµών, ώστε οι ναυτικοί να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες µέχρι τα µέσα της δεκαετίας του 2030, σε ευθυγράµµιση µε τους στόχους µας για απανθρακοποίηση.

Οι κυβερνήσεις πρέπει να κάνουν κι εκείνες ό,τι τους αναλογεί – να στηρίξουν την προσέλκυση, την εκπαίδευση και τη διατήρηση προσωπικού στον ναυτιλιακό κλάδο.

GRIMALDI
Τα νέα ro/pax πλοία του Οµίλου Grimaldi συνδυάζουν περιβαλλοντική καινοτοµία
µε άνεση επιβατών.

- Οι πρόσφατες αποφάσεις του Ντόναλντ Τραµπ για τις θαλάσσιες µεταφορές έχουν προκαλέσει διεθνείς αντιδράσεις. Ποιες επιπτώσεις προβλέπετε για τη διεθνή ναυτιλία; Πιστεύετε ότι ο κλάδος είναι προετοιµασµένος για µια νέα περίοδο αβεβαιότητας;

Αυτό είναι ένα ζήτηµα που είχαµε επισηµάνει όταν διοργανώσαµε µια σύνοδο κορυφής στο Χονγκ Κονγκ πέρυσι, µε τη συµµετοχή υπουργών και ηγετών της βιοµηχανίας από όλο τον κόσµο.

Όπως κάθε άλλη βιοµηχανία, έτσι και η ναυτιλία επιζητά ένα κάποιο επίπεδο σταθερότητας. Αν και ο κλάδος είναι εξαιρετικά ευέλικτος, η απρόβλεπτη κατάσταση που δηµιουργείται από την αύξηση του προστατευτισµού και τις περιοριστικές εµπορικές πρακτικές δηµιουργεί προβλήµατα στον µακροπρόθεσµο σχεδιασµό και στην επιχειρησιακή αποτελεσµατικότητα.

Κατανοώ την πρόθεση της κυβέρνησης των ΗΠΑ να αντιµετωπίσει το εµπορικό της έλλειµµα µε άλλες χώρες και να ενισχύσει τη δική της ναυπηγική βιοµηχανία. Ωστόσο, οι δασµοί και τα τιµολόγια σε λιµάνια στρεβλώνουν τα εµπορικά πρότυπα και οδηγούν σε απότοµες αλλαγές στις εµπορικές διαδροµές – για παράδειγµα, η µεταφορά φορτίων σε άλλες γεωγραφικές περιοχές για να αποφύγουν τις περιοχές που πλήττονται από δασµούς.

Η ναυτιλία είναι ένας ανθεκτικός κλάδος. Έχουµε αντέξει αµέτρητες περιόδους αβεβαιότητας και θα συνεχίσουµε να προχωράµε ανεξαρτήτως των πολιτικών µεταβολών σε µεµονωµένα κράτη.

Η συνεργασία υπήρξε απαραίτητη σε τέτοιες ασταθείς περιόδους και θα συνεχίσει να είναι το κλειδί για την αντιµετώπιση κάθε αβεβαιότητας. Γι’ αυτόν τον λόγο το ICS, σε συνεργασία µε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, διοργανώνει την επερχόµενη σύνοδο κορυφής "Shaping the Future of Shipping" στην Αθήνα, τον Ιούνιο.

Σε µια εποχή αστάθειας, αυτή η Σύνοδος θα ενώσει πολιτικούς και ηγετικά στελέχη της βιοµηχανίας, για να συζητήσουν πώς θα περιορίσουµε τους κινδύνους και πώς θα διασφαλίσουµε την οικονοµική ασφάλεια και ευηµερία.

Πρέπει να συνεργαστούµε πέρα από σύνορα. Οι προκλήσεις είναι παγκόσµιες – το ίδιο πρέπει να είναι και οι λύσεις.

- Περνώντας τώρα στις επιχειρηµατικές σας δραστηριότητες, ως Διευθύνων Σύµβουλος του Οµίλου Grimaldi υπογράψατε πρόσφατα µια σηµαντική παραγγελία για πλοία τύπου ro/pax.

Ναι, πράγµατι. Τον περασµένο Απρίλιο υπογράψαµε µε το ναυπηγείο China Merchants Jinling (στη Weihai) παραγγελία για 9 νέα πλοία ro/pax, αξίας περίπου 1,5 δισεκατοµµυρίων δολαρίων. Αυτά θα προστεθούν σε άλλα 17 πλοία µεταφοράς αυτοκινήτων που ήδη ναυπηγούνται και θα ενισχύσουν ακόµα περισσότερο τον στόλο µας, ειδικά στον τοµέα της µεταφοράς οχηµάτων και της πολυτροπικής µεταφοράς. Πρόκειται για µια επένδυση µε καθαρά µεσοπρόθεσµο και µακροπρόθεσµο ορίζοντα.

Από τα 9 νέα πλοία, τα τέσσερα θα φέρουν ιταλική σηµαία και θα λειτουργούν µε το σήµα Grimaldi Lines, ενώ δύο θα φέρουν ελληνική σηµαία και θα τα διαχειρίζεται η ελληνική θυγατρική µας, η Minoan Lines. Αυτά τα έξι πλοία είναι της νέας γενιάς "Next Generation Med" και θα δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο.

Τα άλλα τρία θα παραδοθούν στη φινλανδική µας θυγατρική, Finnlines, θα φέρουν φινλανδική σηµαία και θα εγκαινιάσουν µια νέα κατηγορία πλοίων µε την ονοµασία "Hansa Superstar", για γραµµές στη Βαλτική. Πρόκειται για πλοία που όχι µόνο ενισχύουν τη µεταφορική ικανότητα του Οµίλου, αλλά και ανεβάζουν σηµαντικά τον πήχη στην εξυπηρέτηση επιβατών και φορτίου, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη γεωγραφική διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων µας.

Τα νέα πλοία αυτών των δύο σειρών σχεδιάστηκαν µε βάση τις ανάγκες των πελατών µας, αλλά και τις γενικότερες απαιτήσεις της ναυτιλίας σήµερα: ποιότητα, αποδοτικότητα και περιβαλλοντική ευθύνη. Για να διατηρηθεί η ναυτιλία ως βασικός τρόπος µεταφοράς ανθρώπων και αγαθών, χρειάζεται να εξελίσσεται διαρκώς και να ενσωµατώνει καινοτοµία. Το κόστος λειτουργίας, οι κανονισµοί εκποµπών και η εµπειρία του επιβάτη παίζουν πλέον καταλυτικό ρόλο στις αποφάσεις σχεδιασµού.

Και τα 9 πλοία, που θα παραδοθούν µεταξύ 2028 και 2030, θα έχουν νέες, πράσινες τεχνολογίες. Έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να µην εκπέµπουν καθόλου CO2, καθώς οι µηχανές τους θα µπορούν να λειτουργούν µε µεθανόλη, ενώ τα συστήµατα κατανάλωσης ενέργειας θα είναι πλήρως ψηφιακά και εξαιρετικά αποδοτικά.

Τα ro/pax της Μεσογείου θα µεταφέρουν φορτία σε µήκος 3.300 µέτρων (σε φορτηγά και τροχοφόρα) και πάνω από 300 αυτοκίνητα. Θα µπορούν να φιλοξενούν έως 2.500 επιβάτες και θα προσφέρουν πολλές ανέσεις, όπως πανοραµικά εστιατόρια, µπαρ, εµπορικό κατάστηµα, αίθουσα συνεδρίων, lounge µε εξωτερική/εσωτερική πισίνα, ηλιόλουστη βεράντα και roof-top disco bar. Θα είναι ουσιαστικά πλοία που συνδυάζουν τη µεταφορά µε την εµπειρία φιλοξενίας.

Όσο για τα τρία πλοία που προορίζονται για τη Βαλτική, θα µπορούν να µεταφέρουν φορτία µήκους 5.100 µέτρων, 90 αυτοκίνητα και έως 1.100 επιβάτες. Η σχεδίασή τους βασίζεται στα υπάρχοντα πλοία Finnsirius και Finncanopus, αλλά έχει τροποποιηθεί ειδικά για τη γραµµή Φινλανδίας-Γερµανίας. Οι επιβάτες θα έχουν περισσότερη άνεση και καλύτερη εµπειρία, µε χαρακτηριστικά όπως ένα µεγάλο µπαρ µε θέα στη Βαλτική και ένα σπα µε φινλανδική σάουνα και υπηρεσίες ευεξίας.

- Ο Όµιλός σας επενδύει σηµαντικά και σε λιµάνια και τερµατικούς σταθµούς.

Ο Όµιλος ακολουθεί σταθερά µια στρατηγική κάθετης ολοκλήρωσης, δηλαδή συνδέει όλο και περισσότερο τη βασική του δραστηριότητα, τη ναυτιλία, µε τη διαχείριση λιµανιών και τερµατικών σταθµών. Αυτό µας επιτρέπει να ελέγχουµε καλύτερα την εφοδιαστική αλυσίδα, να µειώνουµε τα κόστη και να βελτιώνουµε τις υπηρεσίες µας.

Σήµερα διαχειριζόµαστε πάνω από 20 λιµάνια και σταθµούς στη Βόρεια Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Αφρική, µε συνολική επιφάνεια πάνω από 6,5 εκατοµµύρια τετραγωνικά µέτρα. Πολλά από αυτά είναι σύγχρονες πλατφόρµες µεταφορών µε πολυώροφα πάρκινγκ, αποθήκες, σιδηροδροµικές και οδικές συνδέσεις, ακόµα και ποτάµιες µεταφορές.

Ειδικά στην Ελλάδα, όπου έχουµε παρουσία πάνω από 50 χρόνια, αναλάβαµε πρόσφατα, µε µακροχρόνια παραχώρηση, τη διαχείριση των λιµανιών της Ηγουµενίτσας και του Ηρακλείου. Ξέρουµε καλά τη δυναµική τους, αφού ήµασταν ήδη οι βασικοί τους πελάτες.

Το επενδυτικό µας πλάνο είναι φιλόδοξο και στοχεύει στο να αξιοποιήσει τη στρατηγική θέση αυτών των λιµανιών στην Ανατολική Μεσόγειο. Εστιάζουµε τόσο στην επιβατική κίνηση όσο και στη µεταφορά οχηµάτων, ακόµα και στην κρουαζιέρα. Παράλληλα, δίνουµε µεγάλη έµφαση σε έργα υποδοµής που θα µειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωµα, µε χρήση εναλλακτικής ενέργειας, εγκαταστάσεις cold ironing και ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Θέλουµε η ανάπτυξη αυτών των λιµανιών να είναι βιώσιµη και οικονοµικά και περιβαλλοντικά. Αυτό σηµαίνει καλύτερες υπηρεσίες, περισσότερη εµπορική κίνηση, τουρισµό, δουλειές, επιχειρηµατικές ευκαιρίες και πλούτο για τις τοπικές κοινωνίες και την ελληνική οικονοµία. Πρόκειται για προσέγγιση µε πολλαπλασιαστικό όφελος σε βάθος χρόνου.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Μία από τις πιο εμβληματικές μπάντες όλων των εποχών έρχεται στην Αθήνα

Με ένα set list που αντλεί από όλα τα εμβληματικά άλμπουμ των πρώτων δεκαετιών της πορείας τους και παρουσιάζοντας το πιο θεαματικό τους show μέχρι σήμερα.

17 Σεπ 2025 | 00:01

Accelleron: Η περιβαλλοντική βιωσιµότητα καθοδηγεί την τεχνολογική καινοτοµία

Η εκτεταμένη παρουσία της Accelleron εξασφαλίζει άμεση και αποτελεσματική υποστήριξη στους πελάτες της παγκοσμίως,

16 Σεπ 2025 | 00:01

ABS - Βeyond the horizon: Η ψηφιοποίηση της ναυτιλίας αλλάζει επίπεδο

Ο ABS στηρίζει τους πλοιοκτήτες στην υιοθέτηση έξυπνων τεχνολογιών και στην κατανόηση του αντίκτυπου των αποφάσεών τους

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ 15 Σεπ 2025 | 00:01

Βασίλης Κικίλιας: Η ναυτιλία είναι η ψυχή του ελληνισμού - Το όραμα για το μέλλον

Το στοίχημα της εποχής είναι να διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία που με κόπο χτίσαμε και να οδηγήσουμε τη ναυτιλία μας σε ένα βιώσιμο μέλλον

19 Σεπ 2025 | 13:33

Νέα σεζόν, νέες συνήθειες – και μια καλή ευκαιρία να οργανώσουμε καλύτερα την καθημερινότητά μας

Μια νέα αρχή δεν σημαίνει μόνο ρουτίνα και προγραμματισμός, αλλά και τη φροντίδα της οικογένειας και της περιουσίας μας.

19 Σεπ 2025 | 09:00

Upgrade PC: Τι αξίζει να αλλάξεις για καλύτερες επιδόσεις

Τα σημάδια ότι το σύστημά σου χρειάζεται αναβάθμιση

19 Σεπ 2025 | 00:01

Η Swift Marine πρωτοπορεί στη ναυτιλιακή εφοδιαστική αλυσίδα με καινοτόμο τεχνολογία

Η Swift Marine έχει καθιερωθεί ως ηγέτης στον κλάδο της ναυτιλιακής εφοδιαστικής

18 Σεπ 2025 | 17:58

Έχεις κάτι να κάνεις και δεν προλαβαίνεις; Βρες κάποιον να το κάνει για σένα μέσα από το Tasky

Το Tasky είναι μια έξυπνη online ελληνική πλατφόρμα που σου επιτρέπει να ζητήσεις ή να προσφέρεις βοήθεια για οποιοδήποτε καθημερινό task.

18 Σεπ 2025 | 00:01

Κατασκευάζοντας εξυπνότερα, δυνατότερα και πιο πράσινα πλοία: H Med Marine βάζει ρότα στο μέλλον της Ναυτιλίας

Ποια είναι η Med Marine που κλείνει τα 30 και γιατί στρέφεται στην ηλεκτροκίνηση

17 Σεπ 2025 | 18:30

Στις Αττικές Εκδόσεις η διαφημιστική εκμετάλλευση των όψεων του πύργου Πειραιά

Η Αττικές Εκδόσεις Α.Ε. επεκτείνεται σε έναν νέο τομέα με σημαντικές προοπτικές και εξελίσσει δυναμικά τις προσφερόμενες λύσεις στους διαφημιζόμενους πελάτες

17 Σεπ 2025 | 18:21

Scientiffic Nutrition: Αυτό είναι το brand με supplements που αξίζει κάθε αθλητής & μόλις έφτασε στην Ελλάδα

Είσαι pilates girl ή gym freak; Η Scientiffic Nutrition ορίζει τη νέα εποχή της διατροφής με supplements που ξέρουν τις ανάγκες σου

17 Σεπ 2025 | 17:09

5 χρόνια εταιρικής συνεργασίας ΒΙΚΟΣ με We4all – μια ιστορία με αποτύπωμα στο περιβάλλον & στις καρδιές των ανθρώπων

We4all x ΒΙΚΟΣ : 5 χρόνια συνεργασίας, χιλιάδες δέντρα & η περιβαλλοντική ευθύνη γίνεται πράξη

17 Σεπ 2025 | 13:57

Ένα διαμέρισμα στην Πάτρα που εμπνεύστηκε από ολλανδικό πίνακα

Το διαμέρισμα μεταμορφώνεται γύρω από μια υπερμεγέθη κουζίνα: αυτή είναι η αρχιτεκτονική υπόσχεση του "A Jonathan Leaman Kitchen" της αρχιτέκτονος και Διδάκτορος του ΕΜΠ Μυρτώς Κιούρτη.

17 Σεπ 2025 | 13:33

Η VITEX Α.Ε. στηρίζει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με χορηγία υλικών

Η συμφωνία περιλαμβάνει τη δωρεάν διάθεση χρωμάτων για τη συντήρηση και αναβάθμιση των τοιχοποιιών της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών.

17 Σεπ 2025 | 12:09

Γιατί τα πιλοτικά προγράμματα Τεχνητής Νοημοσύνης αποτυγχάνουν;

Η ΑΙ δεν είναι εργαλείο ερωταπαντήσεων. Είναι πλατφόρμα επίλυσης σύνθετων προβλημάτων.

17 Σεπ 2025 | 00:01

Accelleron: Η περιβαλλοντική βιωσιµότητα καθοδηγεί την τεχνολογική καινοτοµία

Η εκτεταμένη παρουσία της Accelleron εξασφαλίζει άμεση και αποτελεσματική υποστήριξη στους πελάτες της παγκοσμίως,

16 Σεπ 2025 | 13:48

Το Πλαίσιο δίπλα στους μαθητές των Ιωαννίνων: Τεχνολογικός εξοπλισμός και γραφική ύλη σε 22 σχολεία του Δήμου

Σε συνεργασία με τον Δήμο Ιωαννιτών, η Πλαίσιο προχώρησε στην κάλυψη των τεχνολογικών αναγκών 22 σχολείων

26 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2025 16 Σεπ 2025 | 12:48

Μια Ανεπανάληπτη Θεατρική Εμπειρία: Τα "Ελευσίνια Μυστήρια" στη Σκηνή του Κατράκειου

Η παράσταση θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025, στις 20:00, στο Κατράκειο Θέατρο Νίκαιας, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, στο πλαίσιο του εορτασμού των 80 ετών από την ίδρυση της UNESCO

16 Σεπ 2025 | 00:01

ABS - Βeyond the horizon: Η ψηφιοποίηση της ναυτιλίας αλλάζει επίπεδο

Ο ABS στηρίζει τους πλοιοκτήτες στην υιοθέτηση έξυπνων τεχνολογιών και στην κατανόηση του αντίκτυπου των αποφάσεών τους

15 Σεπ 2025 | 14:43

Instahealth.gr: Η νέα πλατφόρμα που φέρνει την υγεία στο σπίτι σας

Το instahealth.gr δημιουργήθηκε για να προσφέρει σε κάθε ασθενή τη δυνατότητα να βρει άμεσα και εύκολα πιστοποιημένους επαγγελματίες υγείας

15 Σεπ 2025 | 13:29

To "πράσινο" Energy Observer στον "πράσινο" Πρίνο για την αποθήκευση CO2

Η αποστολή αυτή, η οποία αποτελεί το πρώτο μέρος ενός ταξιδιού 9 ετών, ξεκινά από τον Πρίνο και τη χώρα μας

15 Σεπ 2025 | 11:21

Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου: Το πρώτο εξειδικευμένο πρόγραμμα για τα Κρυπτονομίσματα και τα Οικονομικά του Blockchain στην Ελλάδα

Το Πρόγραμμα διανύει ήδη τον 5ο χρόνο λειτουργίας του και το εμπιστεύονται για την εκπαίδευση των στελεχών τους η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και η Eurobank.

15 Σεπ 2025 | 11:20

Ξεκινά τον Οκτώβριο το Πρόγραμμα Επιμόρφωσης του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου "Εισαγωγή στη Χρηματοοικονομική Διαχείριση Εταιρειών"

Πρόκειται για το πρώτο πρόγραμμα στην Ελλάδα που εστιάζει στο Corporate Treasury, έναν καίριο τομέα για τις σύγχρονες επιχειρήσεις.

15 Σεπ 2025 | 11:20

Μεταμόρφωση διαμερίσματος 60 τ.μ. από τη δεκαετία του’ 60 στο Κολωνάκι

Το project του Studio Thanasis, με έδρα τις αρχιτεκτονικές του επεμβάσεις στην Αθήνα, μεταμορφώνει ένα "σκοτεινό" διαμέρισμα σε ζεστό, φωτεινό και λειτουργικό σπίτι.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ 15 Σεπ 2025 | 00:01

Βασίλης Κικίλιας: Η ναυτιλία είναι η ψυχή του ελληνισμού - Το όραμα για το μέλλον

Το στοίχημα της εποχής είναι να διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία που με κόπο χτίσαμε και να οδηγήσουμε τη ναυτιλία μας σε ένα βιώσιμο μέλλον

ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ 12 Σεπ 2025 | 15:23

Έρικα Ξηρουχάκη (Eλληνικός Χρυσός): Η επένδυση στα Μεταλλεία Κασσάνδρας έχει στρατηγική σημασία για την Ελλάδα

Η εταιρεία έχει επενδύσει σημαντικά και στις τοπικές κοινωνίες, με έργα τοπικής ανάπτυξης ύψους 26 εκατ. ευρώ, ενώ σχεδιάζει πρόγραμμα κοινωνικών επενδύσεων.

12 Σεπ 2025 | 13:12

Ολυμπιονίκες και παγκόσμιοι πρωταθλητές στο Santorini Experience 2025

Ντρισμπιώτη, Μάλτση, Παπανικολάου, Ιακωβάκης, Καρνάζης, Σίσκος, Στάμου δίνουν δυναμικό "παρών"

11 Σεπ 2025 | 13:02

Ενα διαμέρισμα της δεκαετίας του’ 60 στη Θεσσαλονίκη μέσα από τα μάτια των αρχιτεκτόνων με "αστική ψυχή"

Πρόκειται για τη ριζική ανακαίνιση ενός τυπικού διαμερίσματος της δεκαετίας του ’60, πάνω στο παραλιακό μέτωπο της πόλης.

10 Σεπ 2025 | 11:14

ΚΥΡΙΑΚΟΥΛΗΣ Μ.Κ.Ν. Α.Ε.: Έσοδα άνω των 700.000 δολαρίων σε διάστημα 50 ημερών από την πρώτη ναύλωση πλοίου ξηρού φορτίου

Για την προγραμματισμένη περίοδο χρονοναύλωσης, η εταιρεία εκτιμά ότι το πλοίο θα αποφέρει στην ΚΥΡΙΑΚΟΥΛΗΣ ακαθάριστα έσοδα άνω των 700.000 δολαρίων ΗΠΑ.

10 Σεπ 2025 | 10:37

Η Ελλάδα κατέκτησε το χάλκινο μετάλλιο στον Διεθνή Τελικό της Οικονομικής Ολυμπιάδας

Οι Έλληνες μαθητές διέπρεψαν με πλήθος ατομικών και ομαδικών διακρίσεων ανάμεσα σε διαγωνιζόμενους από 28 χώρες.

09 Σεπ 2025 | 17:02

Όταν το design δουλεύει υπέρ της εμπειρίας: Πώς στήνεις έναν χώρο που μιλάει στον επισκέπτη σύμφωνα με τη JT Home Design

Πώς μπορείς να φτιάξεις έναν χώρο με λειτουργικότητα και αισθητική; Αυτά είναι τα "μυστικά" της JT Home Design.

09 Σεπ 2025 | 10:30

Η παραδοσιακή "πρακτική" της "πεζούλας" επιστρέφει στην Πάρο

Το έργο Pezoules House, σχεδιασμένο από τον Κωνσταντίνο Πίττα και το γραφείο KP Office, αποτελεί εξαιρετικό δείγμα σύγχρονης κατοικίας που εναρμονίζεται με το τοπίο της Πάρου.

08 Σεπ 2025 | 14:52

H Range Rover στον Πύργο Πειραιά: Ένα από τα κορυφαία luxury brands παγκοσμίως "δημιουργεί" τον απόλυτο αστικό ψηφιακό καμβά

Φουτουριστική σύζευξη ανάμεσα στον luxury χαρακτήρα της Range Rover και το δυναμικό μέλλον του αστικού τοπίου.

06 Σεπ 2025 | 13:27

Πώς ένα παλιό καφενείο της Σερίφου μετατράπηκε σε πανέμορφη εξοχική κατοικία

Ένα από τα πλέον πρόσφατα έργα του γραφείου Mold architects που εκτός από την Αθήνα, έχει ως έδρα και τη Σέριφο, είναι η μετατροπή ενός παλιού καφενείου του προαναφερθέντος νησιού, σε εξοχική κατοικία, αποκαλούμενη από τους Mold, ως CBO.

05 Σεπ 2025 | 14:43

Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφος: Καινοτομία και Ποιότητα στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση

To Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφος προσφέρει εξ αποστάσεως σπουδές υψηλού επιπέδου, διατηρώντας την ίδια ακαδημαϊκή ποιότητα και επιστημονική εγκυρότητα

04 Σεπ 2025 | 14:35

Τα Public υποδέχονται τους δικαιούχους της ΔΥΠΑ και ενισχύουν σχολεία της Αθήνας με δωρεά κλιματιστικών

Τα Public συνεχίζουν να καλλιεργούν τη γνώση και να στηρίζουν τις σχολικές κοινότητες

OMNIVIEW DESIGN 04 Σεπ 2025 | 13:07
04 Σεπ 2025 | 12:26

Ελληνικός Χρυσός και Μεταλλεία Θράκης στην 89η ΔΕΘ: Μια διαδραστική εμπειρία στο μέλλον της μεταλλευτικής δραστηριότητας

Οι δύο εταιρείες ενώνουν τις δυνάμεις τους σε ένα κοινό περίπτερο, αναδεικνύοντας τη στρατηγική και την πρόοδο των επενδυτικών έργων τους στη Βόρεια Ελλάδα

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ POINT SUPREME 02 Σεπ 2025 | 12:46

Διαμέρισμα στο Παγκράτι: Τόσο μικρό που προκαλεί το ενδιαφέρον - Μόλις 22 τετραγωνικά

Πως ένα διαμέρισμα μόλις 22 τετραγωνικών μέτρων στο Παγκράτι έγινε "καμβάς" δημιουργίας για τους αρχιτέκτονες του (Point Supreme).

01 Σεπ 2025 | 13:37

E-Learning ΕΚΠΑ: Πλήθος Προγραμμάτων Επιμόρφωσης στην Τεχνητή Νοημοσύνη σε διάφορους τομείς

H ανάπτυξη της ΤΝ δημιουργεί νέες ευκαιρίες, αλλά απαιτεί επίσης εξειδικευμένες δεξιότητες

30 Αυγ 2025 | 15:43

Το γκαράζ που κάνει την επιστροφή στο κέντρο της Αθήνας ομορφότερη

Η αντίθεση των υλικών - λευκό για όλο τον χώρο κυκλοφορίας και στάθμευσης, έντονο μαύρο μάρμαρο για το κέντρο- δημιουργεί μια εντυπωσιακή αίσθηση

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ Α31 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ & ΔΟΜΗΣΗ 28 Αυγ 2025 | 13:29

Μια Μυκονιάτικη κατοικία που παραπέμπει στη γλυπτική

Η "Κατοικία Λατύπη" στη Μύκονο μοιάζει με γλυπτό που έχει προκύψει μέσα από το τοπίο

25 Αυγ 2025 | 11:36

Απόβλητα στα νησιά: Από πρόβλημα σε πόρο – Η νέα κυκλική πραγματικότητα

Πώς θα μεταβούμε από το κόστος και τις περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις, σε ένα μοντέλο τοπικής κυκλικής οικονομίας, με έμφαση στην αναγέννηση του περιβάλλοντος.

21 Αυγ 2025 | 12:25

Βίλες στην διαρκώς αναπτυσσόμενη Μεσσηνία

Από μια περιοχή που βρισκόταν στο περιθώριο των μεγάλων τουριστικών ροών, η Μεσσηνία μεταμορφώθηκε σε τόπο-προορισμό, προσελκύοντας όχι μόνο επισκέπτες αλλά και σημαντικές επενδύσεις.

19 Σεπ 2025 | 17:16

Η ΘΕΟΝΗ προσφέρει καθαρό νερό και χαμόγελα στα σχολεία 9 νησιών

Μια νέα πρωτοβουλία κοινωνικής ευθύνης που στηρίζει τη μαθητική κοινότητα και μετατρέπει το νερό σε πράξη φροντίδας

19 Σεπ 2025 | 16:59

Λουκέτο σε 6.300 περίπτερα τα τελευταία 15 χρόνια - Τα δυσβάσταχτα ενοίκια και οι απανωτές κρίσεις [βίντεο]

Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2010 τα περίπτερα ήταν 9.000 σε όλη τη χώρα ενώ από το 2023 έχουμε μόλις 4.000

ΣΤΟΙΧΕΙΑ 19 Σεπ 2025 | 15:50

Ξεπέρασαν τα 12 δισ. ευρώ τα έσοδα από τον τουρισμό στο επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2025

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, τα έσοδα από τον τουρισμό το πρώτο επτάμηνο του 2025 αυξήθηκαν κατά 12,5%

19 Σεπ 2025 | 15:16

Περισσότεροι από 6.500 υποψήφιοι στις φετινές Ημέρες Καριέρας του kariera.gr

Χιλιάδες συνεντεύξεις και νέες ευκαιρίες απασχόλησης

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ 19 Σεπ 2025 | 15:11

Reuters: Ο Όρμπαν μπλόκαρε την εξαγορά ουγγρικής εταιρείας από την "Ελληνικά Γαλακτοκομεία"

Η κυβέρνηση Όρμπαν ανακοίνωσε ότι απαγόρευσε την εξαγορά της γαλακτοκομικής εταιρείας Alfoldi Tej Kft από έναν υποψήφιο αγοραστή, ο οποίος αργότερα ταυτοποιήθηκε ως η "Ελληνικά Γαλακτοκομεία"

19 Σεπ 2025 | 13:33

Νέα σεζόν, νέες συνήθειες – και μια καλή ευκαιρία να οργανώσουμε καλύτερα την καθημερινότητά μας

Μια νέα αρχή δεν σημαίνει μόνο ρουτίνα και προγραμματισμός, αλλά και τη φροντίδα της οικογένειας και της περιουσίας μας.

19 Σεπ 2025 | 13:02
ΕΠΕΝΔΥΣΗ 19 Σεπ 2025 | 10:22

Ελληνικό: 500 επιπλέον νέες κατοικίες θα κατασκευάσει η Lamda μετά την επιτυχία του Little Athens

Νέο μοντέλο για την κερδοφορία της εταιρείας ύστερα από την τεράστια επιτυχία του Little Athens

19 Σεπ 2025 | 09:00

Upgrade PC: Τι αξίζει να αλλάξεις για καλύτερες επιδόσεις

Τα σημάδια ότι το σύστημά σου χρειάζεται αναβάθμιση

ΠΟΥ ΣΤΟΧΕΥΕΙ Η ΑΑΔΕ 19 Σεπ 2025 | 08:07

Μηνιαίες δηλώσεις ΦΠΑ: Ποιες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες αφορά το μέτρο από 1η Οκτωβρίου

Πρόκειται για το δεύτερο στάδιο εφαρμογής του νέου καθεστώτος των μηνιαίων δηλώσεων.

ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ 19 Σεπ 2025 | 07:17

Γιατί και η ΤτΕ επιμένει στην πρόωρη αποπληρωμή "ακριβού" χρέους

Η Ελλάδα θα συνεχίσει και φέτος να αποπληρώνει παλιό και ακριβό χρέος στην Ευρωζώνη, απομακρύνοντας σιγά-σιγά πιθανές συνέπειες από μια νέα κρίση χρέους.

19 Σεπ 2025 | 00:01

Η Swift Marine πρωτοπορεί στη ναυτιλιακή εφοδιαστική αλυσίδα με καινοτόμο τεχνολογία

Η Swift Marine έχει καθιερωθεί ως ηγέτης στον κλάδο της ναυτιλιακής εφοδιαστικής

ΥΠΟΙΚ 18 Σεπ 2025 | 19:44

Πλεόνασμα 2,1 δισ. ευρώ κατέγραψε ο κρατικός προϋπολογισμός το επτάμηνο του 2025

Το πρωτογενές αποτέλεσμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 7,959 δισ. ευρώ

118.300 ΤΕΜΑΧΙΑ 18 Σεπ 2025 | 18:08

ΑΑΔΕ: Κατασχέθηκε η μεγαλύτερη ποσότητα λαθραίων ειδών ατμίσματος - Πάνω από 1.500.000 ml υγρών ηλεκτρονικών τσιγάρων

Πρόκειται για 118.300 τεμάχια υγρών αναπλήρωσης ηλεκτρονικών τσιγάρων και συσκευών ατμίσματος, συνολικής ποσότητας 1.587.000 ml

18 Σεπ 2025 | 17:58

Έχεις κάτι να κάνεις και δεν προλαβαίνεις; Βρες κάποιον να το κάνει για σένα μέσα από το Tasky

Το Tasky είναι μια έξυπνη online ελληνική πλατφόρμα που σου επιτρέπει να ζητήσεις ή να προσφέρεις βοήθεια για οποιοδήποτε καθημερινό task.

ΕΚΘΕΣΗ 18 Σεπ 2025 | 16:19

ΟΟΣΑ: Η Ελλάδα κάνει άλματα στο ψηφιακό μέλλον - Πρωτοπόρος στην αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης

Η έκθεση του ΟΟΣΑ επιβεβαιώνει με 19 συγκεκριμένα παραδείγματα πως η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ψηφιακής επανάστασης

ΔΙΑΛΟΓΟΣ 18 Σεπ 2025 | 14:51

Η απάντηση της ΕΛΣΤΑΤ στον Τάσο Γιαννίτση για το ΑΕΠ και τα Greek Statistics- Τα στοιχεία του είναι λάθος

"Η δημόσια συζήτηση για την οικονομία είναι απαραίτητη και χρήσιμη όταν βασίζεται σε δεδομένα. Όχι σε ανέλεγκτες υποψίες, υπονοούμενα και συνομωσιολογία", αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 18 Σεπ 2025 | 14:07

Ερχεται νέο πακέτο επιδοτήσεων για την ανακαίνιση ακινήτων- Για να βγουν στην αγορά και άλλα διαμερίσματα

Το αμέσως επόμενο διάστημα το υπουργείο Οικονομικών καλείται να "κλειδώσει" τα κονδύλια που θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση του νέου προγράμματος

18 Σεπ 2025 | 12:53
18 Σεπ 2025 | 10:50

Διπλή διάκριση για τον όμιλο Fourlis στον τομέα ESG: "The Most Sustainable Companies in Greece 2025" και "Diamond" στο ESG Transparency Index

Ο όμιλος Fourlis διακρίνεται και φέτος για τη στρατηγική του δέσμευση στη Βιώσιμη Ανάπτυξη και την ενσωμάτωση των ESG αρχών στον πυρήνα της λειτουργίας του.

LAMDA DEVELOPMENT 18 Σεπ 2025 | 08:10

Ελληνικό: Το 93% των κατοικιών του Little Athens έχουν πωληθεί ή δεσμευθεί

Στο 1,4 δισ. ευρώ ανήλθαν οι συνολικές εισπράξεις από πωλήσεις ακινήτων για το έργο Ελληνικού.

ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΤΕ 18 Σεπ 2025 | 08:07

Διπλασιάστηκαν οι τιμές των ακινήτων στην Αττική από το 2017 έως σήμερα

Αυξημένες κατά 100% εμφανίζονται οι μέσες τιμές πώλησης κατοικιών στην Αττική, από το χαμηλότερο σημείο τους την περίοδο της οικονομικής κρίσης και μέχρι το φετινό β' 3μηνο.

18 Σεπ 2025 | 00:01

Κατασκευάζοντας εξυπνότερα, δυνατότερα και πιο πράσινα πλοία: H Med Marine βάζει ρότα στο μέλλον της Ναυτιλίας

Ποια είναι η Med Marine που κλείνει τα 30 και γιατί στρέφεται στην ηλεκτροκίνηση

ΗΠΑ 17 Σεπ 2025 | 21:58

Η Fed μείωσε τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσης: Για πρώτη φορά φέτος

Η Fed μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%

ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ 17 Σεπ 2025 | 19:10
17 Σεπ 2025 | 18:30

Στις Αττικές Εκδόσεις η διαφημιστική εκμετάλλευση των όψεων του πύργου Πειραιά

Η Αττικές Εκδόσεις Α.Ε. επεκτείνεται σε έναν νέο τομέα με σημαντικές προοπτικές και εξελίσσει δυναμικά τις προσφερόμενες λύσεις στους διαφημιζόμενους πελάτες

17 Σεπ 2025 | 17:09

5 χρόνια εταιρικής συνεργασίας ΒΙΚΟΣ με We4all – μια ιστορία με αποτύπωμα στο περιβάλλον & στις καρδιές των ανθρώπων

We4all x ΒΙΚΟΣ : 5 χρόνια συνεργασίας, χιλιάδες δέντρα & η περιβαλλοντική ευθύνη γίνεται πράξη

ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΟ ΙΣΡΑΗΛ 17 Σεπ 2025 | 15:40

Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Προτείνει εμπορικές κυρώσεις κατά του Ισραήλ και ορισμένων υπουργών της κυβέρνησης Νετανιάχου

"Ο στόχος δεν είναι να τιμωρηθεί το Ισραήλ. Ο στόχος είναι να βελτιωθεί η ανθρωπιστική κατάσταση στη Γάζα", ανέφερε Ύπατη Εκπρόσωπος της ΕΕ, Κάγια Κάλας

17 Σεπ 2025 | 14:44

efood x Make-A-Wish Ελλάδος: Ενώνουμε δυνάμεις για να εκπληρωθούν περισσότερες ευχές

Το efood συνεχίζει να υλοποιεί τη δέσμευσή του για ουσιαστική κοινωνική προσφορά

17 Σεπ 2025 | 13:33

Η VITEX Α.Ε. στηρίζει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με χορηγία υλικών

Η συμφωνία περιλαμβάνει τη δωρεάν διάθεση χρωμάτων για τη συντήρηση και αναβάθμιση των τοιχοποιιών της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 17 Σεπ 2025 | 12:54

Ο μεικτός μισθός μου είναι 1.400 ευρώ: Πόσα θα παίρνω καθαρά από το 2026 - Οι 4 εκδοχές

Αυξήσεις από 0,9% έως και 11% στον "καθαρό" μέσο μισθό της χώρας – Ποιοι θα πάρουν τα λίγα και ποιοι τα πολλά.

17 Σεπ 2025 | 12:16

Γ. Περιστέρης: Yποδομές και ενεργειακή αυτονομία "κλειδί" για τα logistics

"Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι μία από τις εταιρείες με τις οποίες οι διεθνείς επενδυτές θα είναι ιδιαίτερα ενδιαφερόμενοι να συνεργαστούν."

ΤΟ 60% ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ 17 Σεπ 2025 | 12:09

Κηφισιά: Ελληνες οι αγοραστές της κατοικίας της Ασπασίας Μάνου - Ο απαγορευμένος έρωτας και o γάμος με τον Βασιλιά Αλέξανδρο

Τέσσερα από τα επτά σπίτια έχουν ήδη πουληθεί, αυξημένο το ενδιαφέρον από ξένους αγοραστές για τα υπόλοιπα.

17 Σεπ 2025 | 12:09

Γιατί τα πιλοτικά προγράμματα Τεχνητής Νοημοσύνης αποτυγχάνουν;

Η ΑΙ δεν είναι εργαλείο ερωταπαντήσεων. Είναι πλατφόρμα επίλυσης σύνθετων προβλημάτων.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 17 Σεπ 2025 | 09:27

Τάσεις και προβλέψεις στην ελληνική αγορά επαγγελματικών ακινήτων - Οι κατηγορίες

Οι προοπτικές της ελληνικής αγοράς επαγγελματικών ακινήτων, όπως καταγράφηκαν από τις απόψεις των ειδικών, είναι αισιόδοξες.

ΣΤΑ 3 ΑΠΟ ΤΑ 4 17 Σεπ 2025 | 09:26

Επιχείρηση "Κρουαζιέρα θα σε πάω" στην Κω: Ελεγκτές της ΑΑΔΕ ντύθηκαν τουρίστες και βρήκαν φοροδιαφυγή σε ημερόπλοια

Μετά τη Σαντορίνη, σειρά είχε η Κως, όπου πραγματοποιήθηκε συντονισμένη επιχείρηση ελέγχων από κλιμάκια της ΑΑΔΕ με την υποστήριξη και συνεργασία της Λιμενικής Αρχής του νησιού.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ 17 Σεπ 2025 | 08:25

Πότε συμφέρει η αναγνώριση πλασματικών ετών για μεγαλύτερη σύνταξη

Κέρδος που ξεπερνά και τα 500 ευρώ στη μηνιαία σύνταξη με 5 επιπλέον έτη ασφάλισης βγάζει για τους ασφαλισμένους ο τελικός λογαριασμός από την εξαγορά πλασματικού χρόνου ασφάλισης.

17 Σεπ 2025 | 00:01

Accelleron: Η περιβαλλοντική βιωσιµότητα καθοδηγεί την τεχνολογική καινοτοµία

Η εκτεταμένη παρουσία της Accelleron εξασφαλίζει άμεση και αποτελεσματική υποστήριξη στους πελάτες της παγκοσμίως,

ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ 16 Σεπ 2025 | 23:16

Χατζηδάκης για εξαγορά HSBC Μάλτας από Credia Bank: "Σημαντικά οφέλη για το Δημόσιο και την ελληνική οικονομία"

"Ήμουν αρμόδιος Υπουργός όταν φέραμε νομοσχέδιο για την υπέρβαση των ζητημάτων που αντιμετώπιζε η Τράπεζα και θυμάμαι τις έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση"

ΠΡΩΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΚΤ 16 Σεπ 2025 | 16:13
16 Σεπ 2025 | 15:45

Η Haleon Ελλάς έλαβε την πιστοποίηση Great Place to Work™

Η διάκριση αυτή αποτελεί έμπρακτη αναγνώριση και επιβράβευση της διαρκούς προσπάθειας της Haleon να επενδύει στην ανάπτυξη και την ευημερία των ανθρώπων της

16 Σεπ 2025 | 13:48

Το Πλαίσιο δίπλα στους μαθητές των Ιωαννίνων: Τεχνολογικός εξοπλισμός και γραφική ύλη σε 22 σχολεία του Δήμου

Σε συνεργασία με τον Δήμο Ιωαννιτών, η Πλαίσιο προχώρησε στην κάλυψη των τεχνολογικών αναγκών 22 σχολείων

ΧΡΗΜΑ 16 Σεπ 2025 | 13:32

Πόσο θα αυξηθούν οι μισθοί και οι συντάξεις το 2026: Πίνακες με παραδείγματα ανά επάγγελμα και αποδοχές

Μισθοί και συντάξεις θα αυξηθούν από τη μείωση του φόρου λόγω νέας φορολογικής κλίμακας αλλά και από τις αυξήσεις σε συντάξεις και μισθούς

16 Σεπ 2025 | 12:54

"Ανοιχτά Ζυθοποιεία" σε όλη την Ελλάδα: Ζήσε την εμπειρία της μπύρας από …μέσα!

H Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών και τα μέλη της υποδέχονται το κοινό στις εγκαταστάσεις τους το Σάββατο 27 & Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2025.

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ 16 Σεπ 2025 | 11:56

Reuters: Στο στόχαστρο των ΗΠΑ το λιμάνι του Πειραιά - Θέλουν να περιορίσουν την επιρροή της Κίνας

Όπως αναφέρει το Reuters, η προσπάθεια αυτή στοχεύει στην αντιμετώπιση των αυξανόμενων φόβων στην Ουάσιγκτον ότι οι ΗΠΑ θα βρεθούν σε μειονεκτική θέση απέναντι στην Κίνα σε περίπτωση σύγκρουσης.

"ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΑΣΤΕΓΟΙ" 16 Σεπ 2025 | 10:35

Ερευνα σοκ για τη στεγαστική κρίση: Ένας στους δύο Έλληνες αδυνατεί να πληρώσει ενοίκιο ή δόσεις δανείου

Για τους νέους 18 έως 34 ετών η κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη, καθώς το 72% όχι μόνο δε μπορούν να ενοικάσουν το δικό τους σπίτι, αλλά εξακολουθούν να ζουν με τους γονείς τους.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 16 Σεπ 2025 | 08:00

Ποιοι θα δουν τριπλή οικονομική ενίσχυση και επιστροφή ενοικίου από τον Νοέμβριο - Κριτήρια και παγίδες

Από τον Ιανουάριο του 2026, οι ενοικιαστές θα πρέπει να καταβάλλουν ηλεκτρονικά μέσω τραπεζών το ενοίκιο στους ιδιοκτήτες.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ 16 Σεπ 2025 | 06:59

Μασούτης: Πότε αλλάζουν ταμπέλες τα καταστήματα Κρητικός - Το mega project στις Τρεις Γέφυρες

Πανελλαδικά η Κρητικός διαθέτει 404 καταστήματα - εκ των οποίων τα 61 μέσω franchise - καθώς και 6 κέντρα διανομής.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 16 Σεπ 2025 | 06:44

Ερχεται νέα αύξηση στα τιμολόγια ρεύματος τον Οκτώβριο - Καταφύγιο τα μπλε τιμολόγια

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον αβεβαιότητας, καταφύγιο για τους καταναλωτές παραμένουν τα σταθερά μπλε τιμολόγια.