Advertisement
opap
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Follow us

"Ρεαλισµός χωρίς σύνορα, όραµα χωρίς αυταπάτες"

"Πρέπει να συνεργαστούµε πέρα από σύνορα. Οι προκλήσεις είναι παγκόσµιες – το ίδιο πρέπει να είναι και οι λύσεις".

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Emanuele Grimaldi Προεδρος του Διεθνους Ναυτιλιακου Επιµελητηριου και Γενικος Διευθυντης του Οµιλου Grimaldi

Συνέντευξη Γιώργος Σ. Σκορδίλης

Σε µια περιοδο που η παγκόσµια ναυτιλία επηρεάζεται έντονα από γεωπολιτικές κρίσεις και αυστηρότερες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, ο Emanuele Grimaldi βρίσκεται σε θέση-κλειδί.

Ως Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιµελητηρίου (ICS) –της παγκόσµιας φωνής των πλοιοκτητών–, εκπροσωπεί τα συµφέροντα άνω του 80% του παγκόσµιου εµπορικού στόλου και συµµετέχει δυναµικά στη συζήτηση που θα καθορίσει το µέλλον του θαλάσσιου εµπορίου.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί µιλά ξεκάθαρα, χωρίς περιστροφές. Ασκεί κριτική στην Ευρώπη για τις αυστηρές πολιτικές της στο θέµα της απανθρακοποίησης, επισηµαίνει τη δυσκολία συνεργασίας σε θέµατα ασφάλειας και ζητά πιο ρεαλιστικές, κοινές λύσεις για το µέλλον της ναυτιλίας.

Εκθέτει τις πιο επείγουσες ανησυχίες της βιοµηχανίας – και τα τυφλά της σηµεία. Ταυτόχρονα, ως ενεργός πλοιοκτήτης και συνάµα διαπραγµατευτής, ισορροπεί τον πραγµατισµό µε το όραµα, ζητώντας µια πιο ρεαλιστική, παγκοσµίως συντονισµένη πορεία προς την πράσινη µετάβαση, ενώ προειδοποιεί για τις αρνητικές επιπτώσεις των προστατευτικών τάσεων στο παγκόσµιο εµπόριο.

Σε έναν κόσµο που ολοένα και περισσότερο θεωρεί δεδοµένα τα πλοία που τον τροφοδοτούν µε αγαθά και πρώτες ύλες, ο κ. Grimaldi µιλά µε την ακρίβεια εκείνου που γνωρίζει τι διακυβεύεται – και που, κυρίως, είναι πρόθυµος να το πει δηµοσίως.

"Ρεαλισµός χωρίς σύνορα, όραµα χωρίς αυταπάτες"
Ο Emanuele Grimaldi, επικεφαλής του ICS, µιλά στο "Forbes" για τη γεωπολιτική αστάθεια, τις πράσινες µεταβάσεις, τη ρύθµιση της ναυτιλίας και το στοίχηµα της τεχνητής νοηµοσύνης.

- Κύριε Grimaldi, η απόφαση των ΗΠΑ να αποσυρθούν από τη συµφωνία του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες. Πόσο απειλεί αυτή η κίνηση την ενότητα της παγκόσµιας ναυτιλιακής ρύθµισης και πώς σκοπεύει το ICS να διαχειριστεί αυτή την αναδυόµενη "διπλής ταχύτητας" µετάβαση;

Παρόλο που είναι λυπηρό το ότι ένα έθνος τόσο επιδραστικό όσο οι Ηνωµένες Πολιτείες έχει αποµακρυνθεί από το πλαίσιο απανθρακοποίησης του ΙΜΟ, η παγκόσµια ναυτιλιακή βιοµηχανία παραµένει σταθερά προσηλωµένη στην ενεργειακή µετάβαση. Η συµφωνία που επιτεύχθηκε από τα κράτη-µέλη του ΙΜΟ, παρόλο που δεν είναι τέλεια σε κάθε λεπτοµέρεια, αντιπροσωπεύει ένα µεγάλο βήµα προς τα εµπρός.

Το να είσαι εκτός των συνοµιλιών σηµαίνει ότι δεν µπορείς να επηρεάσεις την τελική συµφωνία που θα παρέχει την αρχιτεκτονική για τον ναυτιλιακό τοµέα. Ελπίζουµε ότι αυτό το πλαίσιο θα υιοθετηθεί επίσηµα αργότερα φέτος. Επαινώ τον ΙΜΟ και τα κράτη-µέλη του για τη στοχευµένη και συνεργατική εργασία τους στην πλοήγηση περίπλοκων πολιτικών τοπίων, προκειµένου να επιτευχθεί συναίνεση.

Το ICS θα συνεχίσει να υποστηρίζει ένα ενιαίο ρυθµιστικό περιβάλλον, καθώς αυτός είναι ο µόνος τρόπος για να διασφαλιστεί η αποτελεσµατική ροή του εµπορίου. Η προτεραιότητά µας είναι να διασφαλίσουµε ότι η µετάβαση δεν θα κατακερµατιστεί, ούτε θα δηµιουργήσει ένα άνισο πεδίο ανταγωνισµού.

Μια παγκόσµια βιοµηχανία απαιτεί παγκόσµιες λύσεις, και το ICS παραµένει πλήρως δεσµευµένο στην προώθηση εναρµονισµένης εφαρµογής σε όλες τις περιοχές. Όσο πιο κατακερµατισµένη είναι η ρύθµιση, τόσο υψηλότερο είναι το κόστος συµµόρφωσης και τόσο υψηλότερο το κόστος για τους καταναλωτές.

- Μερικές από τις µεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες –και ειδικά κορυφαίοι Έλληνες πλοιοκτήτες– έχουν εκφράσει ανοιχτά αµφιβολίες για το αν οι στόχοι του ΙΜΟ είναι ρεαλιστικοί. Πιστεύετε ότι υπάρχει κίνδυνος διάσπασης στον κλάδο, µε κάποιους να προχωρούν και άλλους να µένουν πίσω;

Είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει ανάγκη για σαφήνεια και σταθερότητα στους κανονισµούς. Οι πλοιοκτήτες, οι προµηθευτές καυσίµων και οι επενδυτές χρειάζονται σιγουριά για να µπορέσουν να σχεδιάσουν και να δεσµευτούν σε µεγάλες επενδύσεις που θα είναι απαραίτητες.

Χαιρετίζουµε το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αναγνώρισαν το πόσο επείγον είναι να υποστηριχθεί η ανάπτυξη και η µαζική παραγωγή καυσίµων µηδενικών εκποµπών. Αν και τα κράτη-µέλη δεν υιοθέτησαν την πρόταση για ενιαίο τέλος (levy) που υποστήριξε το ICS και άλλοι φορείς, είµαι ικανοποιηµένος που ενσωµατώθηκε το κοµµάτι της επιστροφής χρηµάτων (rebate) από την πρότασή µας. Αυτό είναι ένα στοιχείο που συχνά δεν αναφέρεται, αλλά είναι πολύ σηµαντικό – επιβραβεύει όσους κάνουν το πρώτο βήµα.

Η ναυτιλιακή βιοµηχανία ήδη επενδύει έντονα σε πλοία νέας γενιάς και σε πράσινες τεχνολογίες, προετοιµάζοντας το έδαφος για τα καύσιµα του µέλλοντος.

Η συµφωνία του ΙΜΟ, αν και φιλόδοξη, έχει τη δυνατότητα να ξεκλειδώσει τέτοιες επενδύσεις στην κλίµακα που απαιτείται. Είναι απολύτως αναγκαίο η εφαρµογή της να είναι απλή, διαφανής και αποτελεσµατική, ώστε να αποφύγουµε τον κατακερµατισµό και να διασφαλίσουµε ότι κανείς δεν θα µείνει πίσω σε αυτή τη µετάβαση.

Η νέα συµφωνία θα επιταχύνει επίσης τη χρήση πιο αποδοτικών συστηµάτων, κάτι που θα βοηθήσει ακόµα περισσότερο στη µείωση των εκποµπών.

- Ζούµε σε µια εποχή όπου η γεωπολιτική σταθερότητα µοιάζει µε κινούµενη άµµο, από τη Μαύρη Θάλασσα έως τα Στενά της Ταϊβάν. Πώς βλέπετε τη σχέση µεταξύ εµπορικής ναυτιλίας και γεωπολιτικής; Είναι η ναυτιλία απλώς παρατηρητής ή γίνεται παίκτης;

Η πανδηµία, η προσάραξη του "Ever Given", η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναµά, οι συγκρούσεις στην Ουκρανία και την Ερυθρά Θάλασσα – όλα αυτά ανέδειξαν τη στρατηγική σηµασία της ναυτιλίας για την παγκόσµια σταθερότητα και το εµπόριο. Πιστεύω ότι είναι ξεκάθαρο πως δεν είµαστε πια απλοί παρατηρητές.

Η ναυτιλία έχει παίξει ενεργό ρόλο, όπως φάνηκε µε τη δηµιουργία του διαδρόµου για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και µε τη συνεχή συµµετοχή µας σε θέµατα ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα. Ενισχύουµε όλο και περισσότερο τον διάλογό µας µε κυβερνήσεις και µέσα ενηµέρωσης, ώστε η φωνή του κλάδου να ακούγεται και να γίνεται κατανοητή.

Καθώς εξελίσσονται οι κανονισµοί, συµµετέχουµε εποικοδοµητικά στη διαµόρφωση πολιτικών, ειδικά για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των ναυτικών µας. Είµαστε σταθερά παρόντες στο τραπέζι των αποφάσεων και θέλουµε οι κυβερνήσεις να ακούσουν και να ανταποκριθούν κατάλληλα.

Η οµάδα µου πρόσφατα παρουσίασε στο Γραφείο Εµπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) στην Ουάσινγκτον, µε πραγµατικά παραδείγµατα, τις αρνητικές επιπτώσεις που έχουν τέτοιες προτάσεις όχι µόνο στις εισαγωγές, αλλά και στις εξαγωγές των ΗΠΑ. Είµαι χαρούµενος που η κυβέρνηση των ΗΠΑ µάς άκουσε, αλλά δυστυχώς ο αρνητικός αντίκτυπος παραµένει στην αµερικανική οικονοµία.

- Η Κίνα επεκτείνει την επιρροή της µέσω επενδύσεων σε λιµάνια σε όλο τον κόσµο, ενώ η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ προσπαθούν να τη φτάσουν. Πιστεύετε ότι οι εµπορικοί στόλοι κινδυνεύουν να γίνουν εργαλεία σε ένα γεωοικονοµικό παιχνίδι ισχύος; Και, αν ναι, πώς µπορεί το ICS να παραµείνει ουδέτερο ή να παίξει σταθεροποιητικό ρόλο;

Το ICS εκπροσωπεί µια πραγµατικά διεθνή σύνθεση µελών, που περιλαµβάνει πλοιοκτήτες από όλες τις περιοχές του κόσµου και από διαφορετικά πολιτικά υπόβαθρα. Αυτή η ποικιλοµορφία µάς επιτρέπει να διατηρούµε µια ισορροπηµένη, αµερόληπτη θέση όσον αφορά τη διεθνή γεωπολιτική.

Η προσοχή µας παραµένει στραµµένη στην ευηµερία των ανθρώπων της ναυτιλίας και στη συνεχή αποτελεσµατικότητα και ασφάλεια του παγκόσµιου εµπορίου. Υπερασπιζόµενοι τα συµφέροντα όλων των εµπλεκοµένων, ανεξαρτήτως εθνικής προέλευσης, βοηθάµε στην προώθηση της σταθερότητας και της συνεργασίας µέσα σε ένα ολοένα και πιο σύνθετο γεωπολιτικό περιβάλλον.

Είναι βέβαιο πως θα χρειαστούν πολλές επενδύσεις παντού – ειδικά σε σχέση µε τα νέα εναλλακτικά καύσιµα και τις σχετικές τεχνολογίες. Το έργο που έχουµε µπροστά µας –δηλαδή να απανθρακοποιήσουµε µέχρι το 2050– είναι τεράστιο. Γι’ αυτό και πρωτοβουλίες όπως τα Clean Energy Marine Hubs (CEM-HUBS), που δηµιουργήθηκαν για να υποστηρίξουν τη µεταφορά καυσίµων χαµηλού άνθρακα σε µεγάλη κλίµακα, τόσο για µεταφορά όσο και για χρήση στη ναυτιλία, είναι απολύτως απαραίτητες.

Αυτή η πρωτοβουλία προτάθηκε από το ICS και τη Διεθνή Ένωση Λιµένων και Λιµενικών Αρχών (IAPH), στο πλαίσιο της πλατφόρµας Clean Energy Ministerial (CEM), και στόχος της είναι να δηµιουργηθεί η παγκόσµια αρχιτεκτονική που θα επιτρέψει τη µεταφορά αυτών των νέων τεχνολογιών, ώστε να ενισχυθεί η προσφορά πράσινων καυσίµων, να µειωθεί ο επενδυτικός κίνδυνος και να στηριχθεί η παγκόσµια ενεργειακή µετάβαση, φέρνοντας σε επαφή τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους εκπροσώπους του ενεργειακού και ναυτιλιακού τοµέα.

Είµαι στην ευχάριστη θέση να πω ότι η πρωτοβουλία έχει ήδη λάβει υποστήριξη από επτά κυβερνήσεις, και συγκεκριµένα από τις κυβερνήσεις της Βραζιλίας, του Καναδά, της Ελλάδας, της Νορβηγίας, του Παναµά, της Ουρουγουάης και των Ηνωµένων Αραβικών Εµιράτων – και συνεχίζει να αποκτά δυναµική.

- Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συµφωνία (Green Deal) και το σύστηµα εµπορίας εκποµπών (ETS) για τη ναυτιλία έχουν προκαλέσει αναταράξεις. Πιστεύετε ότι οι πολιτικές της Ε.Ε. είναι ευθυγραµµισµένες µε τον υπόλοιπο κόσµο ή µήπως θέτουν τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες σε ανταγωνιστικό µειονέκτηµα;

Αν και στηρίζουµε τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συµφωνίας, υπάρχει ανησυχία ότι µονοµερή, περιφερειακά µέτρα όπως το ETS της Ε.Ε. και το FuelEU µπορεί να υπονοµεύσουν την ανταγωνιστικότητα και να δηµιουργήσουν στρεβλώσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι θα επιδιώξει να ευθυγραµµίσει τους κανονισµούς της µε αυτούς του ΙΜΟ. Εµείς συνεχίζουµε να παροτρύνουµε την Ε.Ε. και άλλους περιφερειακούς φορείς να διασφαλίσουν ότι οι πολιτικές τους θα συµπληρώνουν –και όχι θα αντιστρατεύονται– τα διεθνή πλαίσια που αναπτύσσονται µέσω του ΙΜΟ.

Ο κατακερµατισµός των κανονισµών όχι µόνο δυσκολεύει τη συµµόρφωση, αλλά κινδυνεύει να τιµωρήσει εκείνους τους πλοιοκτήτες που ήδη κάνουν σηµαντικά βήµατα προς την απανθρακοποίηση.

Αυτή τη στιγµή είµαστε ο πρώτος βιοµηχανικός τοµέας που έχει παγκόσµια τιµολόγηση για τις εκποµπές άνθρακα, και πρέπει να δούµε όλα τα κράτη-µέλη να στηρίζουν αυτή την ιστορική συµφωνία ώστε να λειτουργήσει στην πράξη.

Emanuele Grimaldi
Ο Emanuele Grimaldi, επικεφαλής του ICS, µιλά στο "Forbes" για τη γεωπολιτική αστάθεια, τις πράσινες µεταβάσεις, τη ρύθµιση της ναυτιλίας και το στοίχηµα της τεχνητής νοηµοσύνης.

- Ποια είναι η άποψή σας για τη ραγδαία άνοδο της τεχνητής νοηµοσύνης στις λειτουργίες των πλοίων και των λιµανιών; Είναι οι παραδοσιακές ναυτιλιακές εταιρείες έτοιµες να "ταξιδέψουν" σε αυτή την ψηφιακή θάλασσα ή βλέπετε κινδύνους;

Η τεχνολογική καινοτοµία µεταµορφώνει τη βιοµηχανία µας. Η τεχνητή νοηµοσύνη, µαζί µε άλλα στοιχεία, όπως το Διαδίκτυο των Πραγµάτων (Internet of Things - IoT), τα big data και η τεχνολογία blockchain, φέρνουν επανάσταση στις λειτουργίες µας – από τη συντήρηση που βασίζεται σε πρόβλεψη, µέχρι τη βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας σε πραγµατικό χρόνο.

Όπως συµβαίνει µε κάθε τεχνολογική εξέλιξη, αυτές οι αλλαγές φέρνουν τόσο ευκαιρίες όσο και κινδύνους. Στο ICS, δεσµευόµαστε να συνεργαστούµε στενά µε τον ΙΜΟ και άλλες ρυθµιστικές αρχές ώστε τα πρότυπα να εξελίσσονται ταυτόχρονα µε την τεχνολογία. Στόχος µας είναι να υποστηρίξουµε τα µέλη µας και ολόκληρη τη βιοµηχανία ώστε να υιοθετήσουν αυτά τα εργαλεία µε αποτελεσµατικό και ασφαλή τρόπο.

Αυτό που δεν µπορούµε να επιτρέψουµε είναι να δηµιουργηθούν υπερβολικά περίπλοκα συστήµατα, τα οποία δεν θα µπορούν να λειτουργήσουν σε καταστάσεις που απειλούν τη ζωή. Πρέπει επίσης να αναγνωρίσουµε ότι υπάρχουν πολλές δυνατότητες βελτίωσης της αποδοτικότητας µέσα από τη χρήση των νέων τεχνολογιών.

Γι’ αυτό και πρέπει να στηρίξουµε και το ανθρώπινο δυναµικό µας – να διασφαλίσουµε ότι οι άνθρωποι µπορούν να χρησιµοποιήσουν αυτή τη νέα τεχνολογία αποτελεσµατικά. Είµαι ικανοποιηµένος που ο ΙΜΟ υιοθετεί πολλές από τις προτάσεις που έχουµε υποβάλει στο πλαίσιο της αναθεώρησης της σύµβασης STCW για την εκπαίδευση.

Έχουµε δηµιουργήσει µια Οµάδα Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (Just Transition Maritime Taskforce) και το πρόσφατο Συνέδριό µας στη Μανίλα ανέδειξε το πόσο επείγον είναι να εκπαιδευτούν οι εκπαιδευτές και να επενδύσουµε στην εκπαίδευση για να είµαστε όλοι έτοιµοι για την ψηφιακή µετάβαση.

Ωστόσο, πρέπει να διασφαλίσουµε ότι όλα τα νέα συστήµατα είναι ασφαλή απέναντι σε κυβερνοεπιθέσεις. Εκδίδουµε κατευθυντήριες οδηγίες για να στηρίξουµε τον κλάδο και, φυσικά, υπάρχουν και τα πιο απλά εµπόδια, όπως νοµικές συµβάσεις µε δεκαετίες νοµολογίας πίσω τους, που εµποδίζουν την αλλαγή.

Άρα, το πρόβληµα δεν είναι µόνο η ίδια η τεχνολογία – το κρίσιµο είναι να δούµε το ζήτηµα µέσα από µια συνολική προσέγγιση συστηµικής αλλαγής.

- Πόσο ψηλά βρίσκεται η κυβερνοασφάλεια στις προτεραιότητες του ICS, σε έναν κόσµο όπου πλοία και λιµάνια γίνονται ολοένα και πιο συνδεδεµένα – και πιο ευάλωτα; Έχει υπάρξει σκέψη για καθιέρωση κοινών προτύπων;

Όπως ανέφερα και προηγουµένως, η κυβερνοασφάλεια είναι κρίσιµη προτεραιότητα. Η πιο πρόσφατη Έκθεσή µας "Maritime Barometer" για την περίοδο 2024-2025, η οποία πρόκειται να κυκλοφορήσει τον Ιούνιο, δείχνει ξεκάθαρα ότι οι κυβερνοαπειλές παραµένουν µείζον θέµα ανησυχίας για τα ηγετικά στελέχη της ναυτιλίας.

Η διαχείριση του κυβερνοκινδύνου πρέπει να ενσωµατώνεται σε κάθε επίπεδο λειτουργίας µιας εταιρείας – από τη γέφυρα του πλοίου µέχρι την αίθουσα του διοικητικού συµβουλίου. Γι’ αυτό το ICS συνεχίζει να ενηµερώνει και να διανέµει το Εγχειρίδιο Κυβερνοασφάλειας για χρήση επί του πλοίου ("Cyber Security Workbook for Onboard Ship Use"), το οποίο αναθεωρήθηκε πρόσφατα φέτος.

Παράλληλα, εξετάζουµε πιο ενιαίες προσεγγίσεις για την κυβερνοασφάλεια στον ναυτιλιακό τοµέα και θα συνεχίσουµε να συνεργαζόµαστε µε κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισµούς για την ανάπτυξη προτύπων που να είναι συνεπή και εφαρµόσιµα.

- Η ναυτιλία είχε πάντα ισχυρούς εθνικούς δεσµούς. Μπαίνουµε σε µια νέα εποχή υπερεθνικής ναυτιλίας ή θα παραµείνουν οι εθνικοί στόλοι και οι σηµαίες αναντικατάστατοι πυλώνες;

Τα κράτη σηµαίας συνεχίζουν να διαδραµατίζουν έναν ζωτικό ρόλο στη διακυβέρνηση της παγκόσµιας ναυτιλίας και έχουν σοβαρές ευθύνες. Το υπάρχον ρυθµιστικό πλαίσιο, που βασίζεται στη Σύµβαση των Ηνωµένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) καθώς και στις Συµβάσεις του ΙΜΟ και του Διεθνούς Οργανισµού Εργασίας (ILO), βασίζεται στις διοικήσεις των κρατών σηµαίας για την επιβολή συµµόρφωσης µε τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας, περιβάλλοντος και εργασίας.

Ωστόσο, η διαφάνεια και η λογοδοσία παραµένουν ουσιώδεις – γι’ αυτό και το ICS δηµοσιεύει κάθε χρόνο τον Πίνακα Απόδοσης Κρατών Σηµαίας (Flag State Performance Table), ώστε να παρέχει στους πλοιοκτήτες αξιόπιστα δεδοµένα για τη συµµόρφωση των σηµαιών.

Αν και οι υπερεθνικές πρωτοβουλίες αυξάνονται, η εθνική συµµετοχή παραµένει κρίσιµη – κάτι που φάνηκε και από τη συνεργασία που υπήρξε στη συνεδρίαση MEPC 83. Οι κυβερνήσεις πρέπει να είναι προσεκτικές, ώστε, στην προσπάθειά τους να "κάνουν κάτι", να µη δηµιουργούν προηγούµενα που άλλοι θα εκµεταλλευτούν.

Σίγουρα παρατηρούµε µια αύξηση αυτής της τάσης µετά την πανδηµία, και αυτό είναι ανησυχητικό για µια βιοµηχανία όπως η ναυτιλία, που εξαρτάται από ένα παγκόσµιο σύστηµα κανόνων και κανονισµών που λειτουργούν. Εµείς θα συνεχίσουµε να µιλάµε µε όλα τα ενδιαφερόµενα µέρη, ώστε να διασφαλίσουµε την αποτελεσµατική και ασφαλή µεταφορά αγαθών – προς όφελος όλων.

- Η ναυτιλία αλλάζει γρήγορα – τεχνολογικά, περιβαλλοντικά, γεωπολιτικά. Οι απαιτήσεις για τα πληρώµατα και το προσωπικό ξηράς γίνονται πιο σύνθετες. Πιστεύετε ότι το σηµερινό εργατικό δυναµικό είναι έτοιµο για αυτή την αλλαγή; Τι πρέπει να αλλάξει στην εκπαίδευση και στην κουλτούρα της βιοµηχανίας;

Αυτό είναι ένα θεµελιώδες ζήτηµα. Το ανθρώπινο δυναµικό της ναυτιλίας πρέπει να εξελιχθεί µαζί µε τον ταχύ µετασχηµατισµό της βιοµηχανίας µας.

Στην πρόσφατη συνεδρίαση της Ειδικής Τριµερούς Επιτροπής της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) στη Γενεύη, το ICS στήριξε βασικές τροποποιήσεις στη Σύµβαση Ναυτικής Εργασίας (Maritime Labour Convention), οι οποίες στοχεύουν στη βελτίωση των συνθηκών για τους ναυτικούς. Αυτές περιλαµβάνουν ενισχυµένα µέτρα προστασίας κατά της παρενόχλησης και του εκφοβισµού, καλύτερα πρωτόκολλα επαναπατρισµού και αναβαθµισµένα πρότυπα ιατρικής φροντίδας.

Παράλληλα, εξετάζουµε και τις µακροπρόθεσµες ανάγκες του εργατικού δυναµικού. Η Έκθεση για το Εργατικό Δυναµικό των Ναυτικών, που δηµοσιεύτηκε από το ICS και το BIMCO, προβλέπει έλλειψη 90.000 ναυτικών πιστοποιηµένων µε STCW µέχρι το 2026.

Η αναθεώρηση της Σύµβασης STCW, που βρίσκεται σε εξέλιξη –την οποία το ICS είχε ενεργά ζητήσει να ξεκινήσει–, είναι ζωτικής σηµασίας. Μέσω της Οµάδας Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (Just Transition Maritime Taskforce), το ICS βοηθά στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών διαδροµών, ώστε οι ναυτικοί να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες µέχρι τα µέσα της δεκαετίας του 2030, σε ευθυγράµµιση µε τους στόχους µας για απανθρακοποίηση.

Οι κυβερνήσεις πρέπει να κάνουν κι εκείνες ό,τι τους αναλογεί – να στηρίξουν την προσέλκυση, την εκπαίδευση και τη διατήρηση προσωπικού στον ναυτιλιακό κλάδο.

GRIMALDI
Τα νέα ro/pax πλοία του Οµίλου Grimaldi συνδυάζουν περιβαλλοντική καινοτοµία
µε άνεση επιβατών.

- Οι πρόσφατες αποφάσεις του Ντόναλντ Τραµπ για τις θαλάσσιες µεταφορές έχουν προκαλέσει διεθνείς αντιδράσεις. Ποιες επιπτώσεις προβλέπετε για τη διεθνή ναυτιλία; Πιστεύετε ότι ο κλάδος είναι προετοιµασµένος για µια νέα περίοδο αβεβαιότητας;

Αυτό είναι ένα ζήτηµα που είχαµε επισηµάνει όταν διοργανώσαµε µια σύνοδο κορυφής στο Χονγκ Κονγκ πέρυσι, µε τη συµµετοχή υπουργών και ηγετών της βιοµηχανίας από όλο τον κόσµο.

Όπως κάθε άλλη βιοµηχανία, έτσι και η ναυτιλία επιζητά ένα κάποιο επίπεδο σταθερότητας. Αν και ο κλάδος είναι εξαιρετικά ευέλικτος, η απρόβλεπτη κατάσταση που δηµιουργείται από την αύξηση του προστατευτισµού και τις περιοριστικές εµπορικές πρακτικές δηµιουργεί προβλήµατα στον µακροπρόθεσµο σχεδιασµό και στην επιχειρησιακή αποτελεσµατικότητα.

Κατανοώ την πρόθεση της κυβέρνησης των ΗΠΑ να αντιµετωπίσει το εµπορικό της έλλειµµα µε άλλες χώρες και να ενισχύσει τη δική της ναυπηγική βιοµηχανία. Ωστόσο, οι δασµοί και τα τιµολόγια σε λιµάνια στρεβλώνουν τα εµπορικά πρότυπα και οδηγούν σε απότοµες αλλαγές στις εµπορικές διαδροµές – για παράδειγµα, η µεταφορά φορτίων σε άλλες γεωγραφικές περιοχές για να αποφύγουν τις περιοχές που πλήττονται από δασµούς.

Η ναυτιλία είναι ένας ανθεκτικός κλάδος. Έχουµε αντέξει αµέτρητες περιόδους αβεβαιότητας και θα συνεχίσουµε να προχωράµε ανεξαρτήτως των πολιτικών µεταβολών σε µεµονωµένα κράτη.

Η συνεργασία υπήρξε απαραίτητη σε τέτοιες ασταθείς περιόδους και θα συνεχίσει να είναι το κλειδί για την αντιµετώπιση κάθε αβεβαιότητας. Γι’ αυτόν τον λόγο το ICS, σε συνεργασία µε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, διοργανώνει την επερχόµενη σύνοδο κορυφής "Shaping the Future of Shipping" στην Αθήνα, τον Ιούνιο.

Σε µια εποχή αστάθειας, αυτή η Σύνοδος θα ενώσει πολιτικούς και ηγετικά στελέχη της βιοµηχανίας, για να συζητήσουν πώς θα περιορίσουµε τους κινδύνους και πώς θα διασφαλίσουµε την οικονοµική ασφάλεια και ευηµερία.

Πρέπει να συνεργαστούµε πέρα από σύνορα. Οι προκλήσεις είναι παγκόσµιες – το ίδιο πρέπει να είναι και οι λύσεις.

- Περνώντας τώρα στις επιχειρηµατικές σας δραστηριότητες, ως Διευθύνων Σύµβουλος του Οµίλου Grimaldi υπογράψατε πρόσφατα µια σηµαντική παραγγελία για πλοία τύπου ro/pax.

Ναι, πράγµατι. Τον περασµένο Απρίλιο υπογράψαµε µε το ναυπηγείο China Merchants Jinling (στη Weihai) παραγγελία για 9 νέα πλοία ro/pax, αξίας περίπου 1,5 δισεκατοµµυρίων δολαρίων. Αυτά θα προστεθούν σε άλλα 17 πλοία µεταφοράς αυτοκινήτων που ήδη ναυπηγούνται και θα ενισχύσουν ακόµα περισσότερο τον στόλο µας, ειδικά στον τοµέα της µεταφοράς οχηµάτων και της πολυτροπικής µεταφοράς. Πρόκειται για µια επένδυση µε καθαρά µεσοπρόθεσµο και µακροπρόθεσµο ορίζοντα.

Από τα 9 νέα πλοία, τα τέσσερα θα φέρουν ιταλική σηµαία και θα λειτουργούν µε το σήµα Grimaldi Lines, ενώ δύο θα φέρουν ελληνική σηµαία και θα τα διαχειρίζεται η ελληνική θυγατρική µας, η Minoan Lines. Αυτά τα έξι πλοία είναι της νέας γενιάς "Next Generation Med" και θα δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο.

Τα άλλα τρία θα παραδοθούν στη φινλανδική µας θυγατρική, Finnlines, θα φέρουν φινλανδική σηµαία και θα εγκαινιάσουν µια νέα κατηγορία πλοίων µε την ονοµασία "Hansa Superstar", για γραµµές στη Βαλτική. Πρόκειται για πλοία που όχι µόνο ενισχύουν τη µεταφορική ικανότητα του Οµίλου, αλλά και ανεβάζουν σηµαντικά τον πήχη στην εξυπηρέτηση επιβατών και φορτίου, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη γεωγραφική διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων µας.

Τα νέα πλοία αυτών των δύο σειρών σχεδιάστηκαν µε βάση τις ανάγκες των πελατών µας, αλλά και τις γενικότερες απαιτήσεις της ναυτιλίας σήµερα: ποιότητα, αποδοτικότητα και περιβαλλοντική ευθύνη. Για να διατηρηθεί η ναυτιλία ως βασικός τρόπος µεταφοράς ανθρώπων και αγαθών, χρειάζεται να εξελίσσεται διαρκώς και να ενσωµατώνει καινοτοµία. Το κόστος λειτουργίας, οι κανονισµοί εκποµπών και η εµπειρία του επιβάτη παίζουν πλέον καταλυτικό ρόλο στις αποφάσεις σχεδιασµού.

Και τα 9 πλοία, που θα παραδοθούν µεταξύ 2028 και 2030, θα έχουν νέες, πράσινες τεχνολογίες. Έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να µην εκπέµπουν καθόλου CO2, καθώς οι µηχανές τους θα µπορούν να λειτουργούν µε µεθανόλη, ενώ τα συστήµατα κατανάλωσης ενέργειας θα είναι πλήρως ψηφιακά και εξαιρετικά αποδοτικά.

Τα ro/pax της Μεσογείου θα µεταφέρουν φορτία σε µήκος 3.300 µέτρων (σε φορτηγά και τροχοφόρα) και πάνω από 300 αυτοκίνητα. Θα µπορούν να φιλοξενούν έως 2.500 επιβάτες και θα προσφέρουν πολλές ανέσεις, όπως πανοραµικά εστιατόρια, µπαρ, εµπορικό κατάστηµα, αίθουσα συνεδρίων, lounge µε εξωτερική/εσωτερική πισίνα, ηλιόλουστη βεράντα και roof-top disco bar. Θα είναι ουσιαστικά πλοία που συνδυάζουν τη µεταφορά µε την εµπειρία φιλοξενίας.

Όσο για τα τρία πλοία που προορίζονται για τη Βαλτική, θα µπορούν να µεταφέρουν φορτία µήκους 5.100 µέτρων, 90 αυτοκίνητα και έως 1.100 επιβάτες. Η σχεδίασή τους βασίζεται στα υπάρχοντα πλοία Finnsirius και Finncanopus, αλλά έχει τροποποιηθεί ειδικά για τη γραµµή Φινλανδίας-Γερµανίας. Οι επιβάτες θα έχουν περισσότερη άνεση και καλύτερη εµπειρία, µε χαρακτηριστικά όπως ένα µεγάλο µπαρ µε θέα στη Βαλτική και ένα σπα µε φινλανδική σάουνα και υπηρεσίες ευεξίας.

- Ο Όµιλός σας επενδύει σηµαντικά και σε λιµάνια και τερµατικούς σταθµούς.

Ο Όµιλος ακολουθεί σταθερά µια στρατηγική κάθετης ολοκλήρωσης, δηλαδή συνδέει όλο και περισσότερο τη βασική του δραστηριότητα, τη ναυτιλία, µε τη διαχείριση λιµανιών και τερµατικών σταθµών. Αυτό µας επιτρέπει να ελέγχουµε καλύτερα την εφοδιαστική αλυσίδα, να µειώνουµε τα κόστη και να βελτιώνουµε τις υπηρεσίες µας.

Σήµερα διαχειριζόµαστε πάνω από 20 λιµάνια και σταθµούς στη Βόρεια Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Αφρική, µε συνολική επιφάνεια πάνω από 6,5 εκατοµµύρια τετραγωνικά µέτρα. Πολλά από αυτά είναι σύγχρονες πλατφόρµες µεταφορών µε πολυώροφα πάρκινγκ, αποθήκες, σιδηροδροµικές και οδικές συνδέσεις, ακόµα και ποτάµιες µεταφορές.

Ειδικά στην Ελλάδα, όπου έχουµε παρουσία πάνω από 50 χρόνια, αναλάβαµε πρόσφατα, µε µακροχρόνια παραχώρηση, τη διαχείριση των λιµανιών της Ηγουµενίτσας και του Ηρακλείου. Ξέρουµε καλά τη δυναµική τους, αφού ήµασταν ήδη οι βασικοί τους πελάτες.

Το επενδυτικό µας πλάνο είναι φιλόδοξο και στοχεύει στο να αξιοποιήσει τη στρατηγική θέση αυτών των λιµανιών στην Ανατολική Μεσόγειο. Εστιάζουµε τόσο στην επιβατική κίνηση όσο και στη µεταφορά οχηµάτων, ακόµα και στην κρουαζιέρα. Παράλληλα, δίνουµε µεγάλη έµφαση σε έργα υποδοµής που θα µειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωµα, µε χρήση εναλλακτικής ενέργειας, εγκαταστάσεις cold ironing και ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Θέλουµε η ανάπτυξη αυτών των λιµανιών να είναι βιώσιµη και οικονοµικά και περιβαλλοντικά. Αυτό σηµαίνει καλύτερες υπηρεσίες, περισσότερη εµπορική κίνηση, τουρισµό, δουλειές, επιχειρηµατικές ευκαιρίες και πλούτο για τις τοπικές κοινωνίες και την ελληνική οικονοµία. Πρόκειται για προσέγγιση µε πολλαπλασιαστικό όφελος σε βάθος χρόνου.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

30 Οκτωβρίου μην κανονίσετε - έχει Γιορτή του Σινεμά με είσοδο 2€

Για μία μέρα και μόνο οι κινηματογράφοι έχουν κοινό ελάχιστο εισιτήριο στο πλαίσιο της εξαιρετικά επιτυχημένης δράσης που επιστρέφει.

03 Οκτ 2025 | 00:01

SGS Greece: Στρατηγικός Συνεργάτης για τη Βιώσιμη Ναυτιλία του Σήμερα και του Αύριο

Στην Ελλάδα, η SGS διαθέτει εγκαταστάσεις σε Αθήνα, Νέα Πέραμο, Θεσσαλονίκη και Βόλο, προσφέροντας υπηρεσίες 24/7, 365 ημέρες τον χρόνο.

02 Οκτ 2025 | 00:01

Τάσος Βαμβακίδης (PCT): Η τεχνολογία δεν αντικαθιστά τις σχέσεις στη Ναυτιλία, αλλά τις ενισχύει

Για το ψηφιακό μετασχηματισμό της Ναυτιλίας και τον κομβικό ρόλο του λιμένος Πειραιά μιλάει στο The TOC, ο Sales and Marketing Manager της PCT

01 Οκτ 2025 | 00:01

Ναυτιλία: Στα 128 δισ. € ο ετήσιος οικονομικός αντίκτυπος στην ΕΕ - 150 δισ. € για την Ελλάδα μέσα σε δέκα έτη

Πόσο σημαντική είναι η ναυτιλία για την Ευρωπαϊκή Ένωση και για την Ελλάδα

30 Σεπ 2025 | 00:01

OΛΠ Α.Ε. - Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας

Ενδεικτικά, στον τομέα της κρουαζιέρας, το 2024 αποτέλεσε σημείο αναφοράς για το λιμένα Πειραιά.

29 Σεπ 2025 | 00:01

Εξ αποστάσεως επιθεωρήσεις: Ασφάλεια και αποτελεσματικότητα κατά τη λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων

Η ασφάλεια που αναμένουμε στην εφοδιαστική αλυσίδα της ναυτιλίας εξαρτάται από την ορθή λειτουργία όλων των στοιχείων της

28 Σεπ 2025 | 00:01

Η επίδραση των γεωπολιτικών εξελίξεων

Η γεωπολιτική αστάθεια παραµένει όχι µόνο ισχυρός παράγοντας διαταραχής της κανονικότητας για τη ναυτιλία, αλλά και αιτία επιτάχυνσης και ανακατεύθυνσης των τεχνολογικών εξελίξεων, κυρίως στον τοµέα της ψηφιοποίησης.

26 Σεπ 2025 | 00:01

ABS: Από τη δυνατότητα στην πραγματικότητα - H δημιουργία της αλυσίδας εφοδιασμού υδρογόνου στη ναυτιλία

Το υδρογόνο αποτελεί έναν ενεργειακό φορέα για την παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση

25 Σεπ 2025 | 00:01

Οι νέες ισορροπίες στη ναυτιλία: Το όραμα του ομίλου Maritech

Τι απαντά ο CEO του Maritech Group για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της ναυτιλίας του σήμερα

24 Σεπ 2025 | 00:01

Δασκαλάκης, Alpha Shipping Advisors: Εξειδικευμένες, tailor-made λύσεις χρηματοδότησης, προσαρμοσμένες στις ανάγκες των ναυτιλιακών ομίλων

Ο κ. Δασκαλάκης υπογραμμίζει ότι το ζήτημα δεν είναι η έλλειψη κεφαλαίων, αλλά η επιλογή της κατάλληλης μορφής χρηματοδότησης.

23 Σεπ 2025 | 00:01

Κώστας Δελαπόρτας (DryDel Shipping): Από τις αρχές του 2025 λειτουργεί το νέο γραφείο στο Χιούστον - Επενδύσεις 1 δισ. δολαρίων σε eco-friendly πλοία έως το 2028

Για το ναυπηγικό πρόγραμμα σε eco πλοία τελευταίας γενιάς, τα νέα γραφεία της DryDel Shipping στις ΗΠΑ και την αγορά, μιλάει ο Κώστας Δελαπόρτας

22 Σεπ 2025 | 00:01

Ελληνική Ναυτιλία: Η Παγκόσμια Δύναμη να γίνει ο Εθνικός Μοχλός Ανάπτυξης

Η Ναυτιλία πρέπει να γίνει ο κλάδος που θα τραβήξει μπροστά και άλλους τομείς, θα ανοίξει νέες θέσεις εργασίας, θα δώσει ώθηση στην εκπαίδευση και στη βιομηχανία

21 Σεπ 2025 | 00:01

Αναζητώντας το καύσιµο του µέλλοντος

Η ναυτιλιακή βιοµηχανία, η ραχοκοκαλιά του παγκόσµιου εµπορίου, υφίσταται βαθύ µετασχηµατισµό

19 Σεπ 2025 | 00:01

Η Swift Marine πρωτοπορεί στη ναυτιλιακή εφοδιαστική αλυσίδα με καινοτόμο τεχνολογία

Η Swift Marine έχει καθιερωθεί ως ηγέτης στον κλάδο της ναυτιλιακής εφοδιαστικής

18 Σεπ 2025 | 00:01

Κατασκευάζοντας εξυπνότερα, δυνατότερα και πιο πράσινα πλοία: H Med Marine βάζει ρότα στο μέλλον της Ναυτιλίας

Ποια είναι η Med Marine που κλείνει τα 30 και γιατί στρέφεται στην ηλεκτροκίνηση

17 Σεπ 2025 | 00:01

Accelleron: Η περιβαλλοντική βιωσιµότητα καθοδηγεί την τεχνολογική καινοτοµία

Η εκτεταμένη παρουσία της Accelleron εξασφαλίζει άμεση και αποτελεσματική υποστήριξη στους πελάτες της παγκοσμίως,

16 Σεπ 2025 | 00:01

ABS - Βeyond the horizon: Η ψηφιοποίηση της ναυτιλίας αλλάζει επίπεδο

Ο ABS στηρίζει τους πλοιοκτήτες στην υιοθέτηση έξυπνων τεχνολογιών και στην κατανόηση του αντίκτυπου των αποφάσεών τους

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ 15 Σεπ 2025 | 00:01

Βασίλης Κικίλιας: Η ναυτιλία είναι η ψυχή του ελληνισμού - Το όραμα για το μέλλον

Το στοίχημα της εποχής είναι να διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία που με κόπο χτίσαμε και να οδηγήσουμε τη ναυτιλία μας σε ένα βιώσιμο μέλλον

09 Οκτ 2025 | 09:42

Πώς θα αξιοποιήσετε σωστά την Τεχνητή Νοημοσύνη στους τομείς της διοίκησης και της εκπαίδευσης

Τα διαθέσιμα εργαλεία και οι τεχνικές με τη χρήση του ChatGPT και του Gemini. Πρόγραμμα από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Παντείου Πανεπιστημίου.

06 Οκτ 2025 | 21:20

"Immersive Thessaloniki": Η Φωτεινή Πλευρά Της Τεχνητής Νοημοσύνης

Με το ερευνητικό project "Immersive Thessaloniki", η χαμένη αρχιτεκτονική ομορφιά της συμπρωτεύουσας ξαναγεννιέται ψηφιακά

05 Οκτ 2025 | 00:01

Παγκόσμια Ναυτιλία: Σε ανοδική τροχιά τη τελευταία 20ετία - Η ηγετική θέση της Ελλάδας

Σπάει τα ρεκόρ ο κλάδος της ναυτιλίας την τελευταία. Που έχει ηγετική θέση η Ελλάδα.

04 Οκτ 2025 | 08:00

Η Ελληνικός Χρυσός επενδύει στη νέα γενιά: Σύγχρονα, ασφαλή σχολεία και υποτροφίες αριστείας για τους μαθητές του Δήμου Αριστοτέλη

Πρόκειται για έναν από τους βασικούς πυλώνες του Προγράμματος Κοινωνικών Επενδύσεων ύψους 80 εκατ. ευρώ, που υλοποιεί η Ελληνικός Χρυσός

04 Οκτ 2025 | 08:00

Eurostat: Η ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του ευρωπαϊκού εμπορίου

Ο ελληνόκτητος στόλος εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει περίπου 17–18% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας.

03 Οκτ 2025 | 10:26

Η πολυκατοικία στην Αθηναική Ριβιέρα, το πρόσφατο "playground" των Ελλήνων αρχιτεκτόνων

Η πορεία του αρχιτέκτονα Παύλου Χατζηαγγελίδη και το όραμά του για τη σύγχρονη πολυκατοικία.

01 Οκτ 2025 | 10:16

Η διεθνής απήχηση ενός ελληνικού αρχιτεκτονικού γραφείου

Το ζευγάρι αρχιτεκτόνων που δεν βλέπει τα κτίρια ως αυτόνομους όγκους, αλλά ως σκηνικά καθημερινών εμπειριών.

01 Οκτ 2025 | 07:01

Sensodyne Clinical White: Η νέα εποχή στη λεύκανση και την προστασία των ευαίσθητων δοντιών

Η Sensodyne Clinical White έρχεται να προσφέρει μια νέα εμπειρία στοματικής φροντίδας.

01 Οκτ 2025 | 00:01

Ναυτιλία: Στα 128 δισ. € ο ετήσιος οικονομικός αντίκτυπος στην ΕΕ - 150 δισ. € για την Ελλάδα μέσα σε δέκα έτη

Πόσο σημαντική είναι η ναυτιλία για την Ευρωπαϊκή Ένωση και για την Ελλάδα

30 Σεπ 2025 | 15:54

Γιορτάστε την παγκόσμια ημέρα καφέ με ό,τι καλύτερο στο φλιτζάνι σας: τον Caffè Vergnano

Ο Caffè Vergnano αποτελεί σημείο αναφοράς για κάθε επαγγελματία barista, τοποθετώντας το brand ως την κατεξοχήν επιλογή στον κόσμο του καφέ.

30 Σεπ 2025 | 00:01

OΛΠ Α.Ε. - Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας

Ενδεικτικά, στον τομέα της κρουαζιέρας, το 2024 αποτέλεσε σημείο αναφοράς για το λιμένα Πειραιά.

ΤΙΝΑ ΜΑΡΙΝΑΚΗ VISUAL ARTIST 29 Σεπ 2025 | 11:42

Η όμορφη πλευρά της "σουρεαλιστικής Αθήνας"

Η αρχιτέκτονας Τίνα Μαρινάκη με τον λογαριασμό Athens Surreal αποδεικνύει ότι το A.I. περισσότερο από απειλή, είναι δημιουργικό εργαλείο

29 Σεπ 2025 | 00:01

Εξ αποστάσεως επιθεωρήσεις: Ασφάλεια και αποτελεσματικότητα κατά τη λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων

Η ασφάλεια που αναμένουμε στην εφοδιαστική αλυσίδα της ναυτιλίας εξαρτάται από την ορθή λειτουργία όλων των στοιχείων της

28 Σεπ 2025 | 00:01

Η επίδραση των γεωπολιτικών εξελίξεων

Η γεωπολιτική αστάθεια παραµένει όχι µόνο ισχυρός παράγοντας διαταραχής της κανονικότητας για τη ναυτιλία, αλλά και αιτία επιτάχυνσης και ανακατεύθυνσης των τεχνολογικών εξελίξεων, κυρίως στον τοµέα της ψηφιοποίησης.

26 Σεπ 2025 | 00:01

ABS: Από τη δυνατότητα στην πραγματικότητα - H δημιουργία της αλυσίδας εφοδιασμού υδρογόνου στη ναυτιλία

Το υδρογόνο αποτελεί έναν ενεργειακό φορέα για την παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση

25 Σεπ 2025 | 14:50

Η Siemens παρουσίασε το blue GIS στην Ελλάδα

Νέα Εποχή στην Διανομή Ηλεκτρικής Ενέργειας με πίνακες Μέσης Τάσης blue GIS από τη Siemens

25 Σεπ 2025 | 09:00

Η ΑΓΡΟΒΙΜ Α.Ε. συνεχίζει τη λαμπρή της πορεία με διεθνείς διακρίσεις και δυναμική ανάπτυξη

Μεσσηνιακή Υπογραφή, Παγκόσμια Αναγνώριση, Βραβευμένη Ποιότητα

25 Σεπ 2025 | 08:37

Οι Los Angeles Chargers γράφουν ιστορία με το πρώτο NFL Flag Football Event στην Ελλάδα

Οι Chargers θα φιλοξενήσουν μία σειρά εκδηλώσεων στο Αιγαιοπελαγίτικο νησί της Σαντορίνης τον Οκτώβριο του 2025, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο για το άθλημα στην Ελλάδα.

25 Σεπ 2025 | 00:01

Οι νέες ισορροπίες στη ναυτιλία: Το όραμα του ομίλου Maritech

Τι απαντά ο CEO του Maritech Group για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της ναυτιλίας του σήμερα

24 Σεπ 2025 | 15:30

iPhone 17: Όλα όσα ξέρουμε μέχρι τώρα για τη νέα σειρά της Apple

Με την Apple να παρουσιάζει όχι μόνο τα νέα iPhone 17 Pro και iPhone 17 Pro Max, αλλά και το ολοκαίνουργιο iPhone Air, οι επιλογές για το 2025 είναι πιο πλούσιες από ποτέ.

24 Σεπ 2025 | 09:52

Snappi: Η τράπεζα που χωράει στην τσέπη σας και είναι παντού δίπλα σας

Η Snappi, με έδρα τα Ιωάννινα, χτίστηκε από το μηδέν με στόχο να είναι αποκλειστικά ψηφιακή, με την εφαρμογή της να λειτουργεί μόνο σε mobile.

24 Σεπ 2025 | 00:01

Δασκαλάκης, Alpha Shipping Advisors: Εξειδικευμένες, tailor-made λύσεις χρηματοδότησης, προσαρμοσμένες στις ανάγκες των ναυτιλιακών ομίλων

Ο κ. Δασκαλάκης υπογραμμίζει ότι το ζήτημα δεν είναι η έλλειψη κεφαλαίων, αλλά η επιλογή της κατάλληλης μορφής χρηματοδότησης.

23 Σεπ 2025 | 10:18

"Μαμά, με πονάνε τα πόδια!" – Τι σημαίνει όταν το παιδί κουράζεται

Το σωστό παπούτσι και, όπου χρειάζεται, οι ανατομικοί πάτοι μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην άνεση και την υγεία του.

23 Σεπ 2025 | 10:10

"Από το σχολείο στις δραστηριότητες – Το παιδί σου είναι όλη μέρα όρθιο;"

Τα πόδια τους επιβαρύνονται καθημερινά – ειδικά αν τα παπούτσια που φορούν δεν προσφέρουν σωστή στήριξη.

23 Σεπ 2025 | 00:01

Κώστας Δελαπόρτας (DryDel Shipping): Από τις αρχές του 2025 λειτουργεί το νέο γραφείο στο Χιούστον - Επενδύσεις 1 δισ. δολαρίων σε eco-friendly πλοία έως το 2028

Για το ναυπηγικό πρόγραμμα σε eco πλοία τελευταίας γενιάς, τα νέα γραφεία της DryDel Shipping στις ΗΠΑ και την αγορά, μιλάει ο Κώστας Δελαπόρτας

22 Σεπ 2025 | 11:06

Πώς να φορέσετε μοντέρνα τα γυναικεία αθλητικά σας σε διαφορετικά στυλ;

Πώς να Δημιουργήσετε Casual Εμφανίσεις με τα Αθλητικά σας Παπούτσια;

22 Σεπ 2025 | 00:01

Ελληνική Ναυτιλία: Η Παγκόσμια Δύναμη να γίνει ο Εθνικός Μοχλός Ανάπτυξης

Η Ναυτιλία πρέπει να γίνει ο κλάδος που θα τραβήξει μπροστά και άλλους τομείς, θα ανοίξει νέες θέσεις εργασίας, θα δώσει ώθηση στην εκπαίδευση και στη βιομηχανία

21 Σεπ 2025 | 00:01

Αναζητώντας το καύσιµο του µέλλοντος

Η ναυτιλιακή βιοµηχανία, η ραχοκοκαλιά του παγκόσµιου εµπορίου, υφίσταται βαθύ µετασχηµατισµό

19 Σεπ 2025 | 13:33

Νέα σεζόν, νέες συνήθειες – και μια καλή ευκαιρία να οργανώσουμε καλύτερα την καθημερινότητά μας

Μια νέα αρχή δεν σημαίνει μόνο ρουτίνα και προγραμματισμός, αλλά και τη φροντίδα της οικογένειας και της περιουσίας μας.

MOLD ARCHITECTS ΚΑΙ SINAS ARCHITECTS 19 Σεπ 2025 | 12:09

Σέριφος: Δύο εντυπωσιακά σπίτια που ξεχωρίζουν

Το NCaved House των Mold Architects και το Ξερολίθι του γραφείου Sinas Architects στη Σέριφο

19 Σεπ 2025 | 09:00

Upgrade PC: Τι αξίζει να αλλάξεις για καλύτερες επιδόσεις

Τα σημάδια ότι το σύστημά σου χρειάζεται αναβάθμιση

19 Σεπ 2025 | 00:01

Η Swift Marine πρωτοπορεί στη ναυτιλιακή εφοδιαστική αλυσίδα με καινοτόμο τεχνολογία

Η Swift Marine έχει καθιερωθεί ως ηγέτης στον κλάδο της ναυτιλιακής εφοδιαστικής

18 Σεπ 2025 | 17:58

Έχεις κάτι να κάνεις και δεν προλαβαίνεις; Βρες κάποιον να το κάνει για σένα μέσα από το Tasky

Το Tasky είναι μια έξυπνη online ελληνική πλατφόρμα που σου επιτρέπει να ζητήσεις ή να προσφέρεις βοήθεια για οποιοδήποτε καθημερινό task.

18 Σεπ 2025 | 00:01

Κατασκευάζοντας εξυπνότερα, δυνατότερα και πιο πράσινα πλοία: H Med Marine βάζει ρότα στο μέλλον της Ναυτιλίας

Ποια είναι η Med Marine που κλείνει τα 30 και γιατί στρέφεται στην ηλεκτροκίνηση

17 Σεπ 2025 | 18:30

Στις Αττικές Εκδόσεις η διαφημιστική εκμετάλλευση των όψεων του πύργου Πειραιά

Η Αττικές Εκδόσεις Α.Ε. επεκτείνεται σε έναν νέο τομέα με σημαντικές προοπτικές και εξελίσσει δυναμικά τις προσφερόμενες λύσεις στους διαφημιζόμενους πελάτες

17 Σεπ 2025 | 18:21

Scientiffic Nutrition: Αυτό είναι το brand με supplements που αξίζει κάθε αθλητής & μόλις έφτασε στην Ελλάδα

Είσαι pilates girl ή gym freak; Η Scientiffic Nutrition ορίζει τη νέα εποχή της διατροφής με supplements που ξέρουν τις ανάγκες σου

17 Σεπ 2025 | 17:09

5 χρόνια εταιρικής συνεργασίας ΒΙΚΟΣ με We4all – μια ιστορία με αποτύπωμα στο περιβάλλον & στις καρδιές των ανθρώπων

We4all x ΒΙΚΟΣ : 5 χρόνια συνεργασίας, χιλιάδες δέντρα & η περιβαλλοντική ευθύνη γίνεται πράξη

17 Σεπ 2025 | 13:57

Ένα διαμέρισμα στην Πάτρα που εμπνεύστηκε από ολλανδικό πίνακα

Το διαμέρισμα μεταμορφώνεται γύρω από μια υπερμεγέθη κουζίνα: αυτή είναι η αρχιτεκτονική υπόσχεση του "A Jonathan Leaman Kitchen" της αρχιτέκτονος και Διδάκτορος του ΕΜΠ Μυρτώς Κιούρτη.

17 Σεπ 2025 | 13:33

Η VITEX Α.Ε. στηρίζει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με χορηγία υλικών

Η συμφωνία περιλαμβάνει τη δωρεάν διάθεση χρωμάτων για τη συντήρηση και αναβάθμιση των τοιχοποιιών της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών.

17 Σεπ 2025 | 12:09

Γιατί τα πιλοτικά προγράμματα Τεχνητής Νοημοσύνης αποτυγχάνουν;

Η ΑΙ δεν είναι εργαλείο ερωταπαντήσεων. Είναι πλατφόρμα επίλυσης σύνθετων προβλημάτων.

17 Σεπ 2025 | 00:01

Accelleron: Η περιβαλλοντική βιωσιµότητα καθοδηγεί την τεχνολογική καινοτοµία

Η εκτεταμένη παρουσία της Accelleron εξασφαλίζει άμεση και αποτελεσματική υποστήριξη στους πελάτες της παγκοσμίως,

16 Σεπ 2025 | 13:48

Το Πλαίσιο δίπλα στους μαθητές των Ιωαννίνων: Τεχνολογικός εξοπλισμός και γραφική ύλη σε 22 σχολεία του Δήμου

Σε συνεργασία με τον Δήμο Ιωαννιτών, η Πλαίσιο προχώρησε στην κάλυψη των τεχνολογικών αναγκών 22 σχολείων

26 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2025 16 Σεπ 2025 | 12:48

Μια Ανεπανάληπτη Θεατρική Εμπειρία: Τα "Ελευσίνια Μυστήρια" στη Σκηνή του Κατράκειου

Η παράσταση θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025, στις 20:00, στο Κατράκειο Θέατρο Νίκαιας, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, στο πλαίσιο του εορτασμού των 80 ετών από την ίδρυση της UNESCO

16 Σεπ 2025 | 00:01

ABS - Βeyond the horizon: Η ψηφιοποίηση της ναυτιλίας αλλάζει επίπεδο

Ο ABS στηρίζει τους πλοιοκτήτες στην υιοθέτηση έξυπνων τεχνολογιών και στην κατανόηση του αντίκτυπου των αποφάσεών τους

15 Σεπ 2025 | 14:43

Instahealth.gr: Η νέα πλατφόρμα που φέρνει την υγεία στο σπίτι σας

Το instahealth.gr δημιουργήθηκε για να προσφέρει σε κάθε ασθενή τη δυνατότητα να βρει άμεσα και εύκολα πιστοποιημένους επαγγελματίες υγείας

15 Σεπ 2025 | 13:29

To "πράσινο" Energy Observer στον "πράσινο" Πρίνο για την αποθήκευση CO2

Η αποστολή αυτή, η οποία αποτελεί το πρώτο μέρος ενός ταξιδιού 9 ετών, ξεκινά από τον Πρίνο και τη χώρα μας

15 Σεπ 2025 | 11:21

Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου: Το πρώτο εξειδικευμένο πρόγραμμα για τα Κρυπτονομίσματα και τα Οικονομικά του Blockchain στην Ελλάδα

Το Πρόγραμμα διανύει ήδη τον 5ο χρόνο λειτουργίας του και το εμπιστεύονται για την εκπαίδευση των στελεχών τους η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και η Eurobank.

15 Σεπ 2025 | 11:20

Ξεκινά τον Οκτώβριο το Πρόγραμμα Επιμόρφωσης του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου "Εισαγωγή στη Χρηματοοικονομική Διαχείριση Εταιρειών"

Πρόκειται για το πρώτο πρόγραμμα στην Ελλάδα που εστιάζει στο Corporate Treasury, έναν καίριο τομέα για τις σύγχρονες επιχειρήσεις.

15 Σεπ 2025 | 11:20

Μεταμόρφωση διαμερίσματος 60 τ.μ. από τη δεκαετία του’ 60 στο Κολωνάκι

Το project του Studio Thanasis, με έδρα τις αρχιτεκτονικές του επεμβάσεις στην Αθήνα, μεταμορφώνει ένα "σκοτεινό" διαμέρισμα σε ζεστό, φωτεινό και λειτουργικό σπίτι.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ 15 Σεπ 2025 | 00:01

Βασίλης Κικίλιας: Η ναυτιλία είναι η ψυχή του ελληνισμού - Το όραμα για το μέλλον

Το στοίχημα της εποχής είναι να διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία που με κόπο χτίσαμε και να οδηγήσουμε τη ναυτιλία μας σε ένα βιώσιμο μέλλον

ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ 12 Σεπ 2025 | 15:23

Έρικα Ξηρουχάκη (Eλληνικός Χρυσός): Η επένδυση στα Μεταλλεία Κασσάνδρας έχει στρατηγική σημασία για την Ελλάδα

Η εταιρεία έχει επενδύσει σημαντικά και στις τοπικές κοινωνίες, με έργα τοπικής ανάπτυξης ύψους 26 εκατ. ευρώ, ενώ σχεδιάζει πρόγραμμα κοινωνικών επενδύσεων.

12 Σεπ 2025 | 13:12

Ολυμπιονίκες και παγκόσμιοι πρωταθλητές στο Santorini Experience 2025

Ντρισμπιώτη, Μάλτση, Παπανικολάου, Ιακωβάκης, Καρνάζης, Σίσκος, Στάμου δίνουν δυναμικό "παρών"

11 Σεπ 2025 | 13:02

Ενα διαμέρισμα της δεκαετίας του’ 60 στη Θεσσαλονίκη μέσα από τα μάτια των αρχιτεκτόνων με "αστική ψυχή"

Πρόκειται για τη ριζική ανακαίνιση ενός τυπικού διαμερίσματος της δεκαετίας του ’60, πάνω στο παραλιακό μέτωπο της πόλης.

10 Σεπ 2025 | 11:14

ΚΥΡΙΑΚΟΥΛΗΣ Μ.Κ.Ν. Α.Ε.: Έσοδα άνω των 700.000 δολαρίων σε διάστημα 50 ημερών από την πρώτη ναύλωση πλοίου ξηρού φορτίου

Για την προγραμματισμένη περίοδο χρονοναύλωσης, η εταιρεία εκτιμά ότι το πλοίο θα αποφέρει στην ΚΥΡΙΑΚΟΥΛΗΣ ακαθάριστα έσοδα άνω των 700.000 δολαρίων ΗΠΑ.

10 Σεπ 2025 | 10:37

Η Ελλάδα κατέκτησε το χάλκινο μετάλλιο στον Διεθνή Τελικό της Οικονομικής Ολυμπιάδας

Οι Έλληνες μαθητές διέπρεψαν με πλήθος ατομικών και ομαδικών διακρίσεων ανάμεσα σε διαγωνιζόμενους από 28 χώρες.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ 09 Οκτ 2025 | 19:47

ΑΑΔΕ: Τέλος οι εκτυπωμένες αποδείξεις στα διόδια - Για μείωση χαρτιού και επιτάχυνση της διέλευσης

Η απόδειξη θα εκδίδεται κανονικά, αλλά δεν θα εκτυπώνεται εφόσον το επιλέξει ο οδηγός, αφού προηγουμένως ενημερωθεί σχετικά.

09 Οκτ 2025 | 18:04

Η Ε.ΕΛ.Ε.Α.Α. ενισχύει τη διεθνή παρουσία της στο GSOF Symposium Europe 2025

Πρόκειται για το GSOF Symposium Europe 2025, μία από τις σημαντικότερες διεθνείς θεσμικές διοργανώσεις με αντικείμενο τις Δυνάμεις Ειδικών Επιχειρήσεων

09 Οκτ 2025 | 17:47

Ο ΟΠΑΠ και η ΚΑΕ Παναθηναϊκός AKTOR γιόρτασαν 10 χρόνια κοινής πορείας

Συνεχίζουν μαζί για ακόμη τρεις αγωνιστικές σεζόν, με το ΠΑΜΕ ΣΤΟΙΧΗΜΑ στη φανέλα

ΔΕΙΚΤΗΣ ΤΙΜΩΝ 09 Οκτ 2025 | 17:19

Spitogatos: Ξεφεύγουν οι τιμές σε ενοίκια και πώληση κατοικιών - Οι πιο ακριβές και οι πιο οικονομικές περιοχές

Κατά 10,0% αυξημένες είναι οι μέσες ζητούμενες τιμές (ΜΖΤ) πώλησης κατοικιών σε όλη τη χώρα κατά το 3ο τρίμηνο του 2025 σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2024

ΚΟΣΤΟΥΣ 170 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ 09 Οκτ 2025 | 14:54

Στρατηγική Συμφωνία METLEN και Ομίλου Καράτζη για τη μεγαλύτερη αυτόνομη Μονάδα Αποθήκευσης Ενέργειας στην Ελλάδα

Η υλοποίηση της επένδυσης αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2ου τριμήνου 2026.

09 Οκτ 2025 | 14:47

Ευρωπαϊκή διάκριση για την ΧΜ στη λίστα 2025 Fortune 100 Best Companies to Work For™ in Europe

Από την ίδρυσή της το 2009, η XM έχει εξελιχθεί σε ηγέτιδα δύναμη στον τομέα του fintech διεθνώς.

09 Οκτ 2025 | 11:27

Η THEON υπογράφει νέα Χρηματοδοτική Σύμβαση ύψους €300 εκατ.

Η σύμβαση αφορά ανακυκλούμενη πιστωτική διευκόλυνση διάρκειας 5 ετών, με δυνατότητα αύξησης έως τα €400 εκατ.

ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 09 Οκτ 2025 | 11:10

Το ρεκόρ του αιώνα ανήκει στον χρυσό: Προς 1.000 ευρώ η αξία της λίρας

Ο χρυσός σπάει για πρώτη φορά στην ιστορία την τιμή των 4.000 δολαρίων ανά ουγκιά.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 09 Οκτ 2025 | 09:53

Νέο voucher έως 800 ευρώ για γονείς - Θα δίδεται κάθε μήνα, ποιοι οι δικαιούχοι

Μια νέα ευκαιρία στήριξης για οικογένειες παιδιών με αναπηρία ή αναπτυξιακές διαταραχές ανοίγει το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 09 Οκτ 2025 | 09:19

"Κούρεμα" στα τεκμήρια διαβίωσης: Εως 35% για κατοικίες, 73% για οχήματα και 30% για σκάφη αναψυχής [πίνακες]

Σχεδόν 480.000 φορολογούμενοι φορολογούνται επί δεκαετίες για πλασματικά ("τεκμαρτά") εισοδήματα.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ 09 Οκτ 2025 | 08:04

ΚΕΒΕ: Η ελληνική εταιρεία κεραμιδιών από το Κιλκίς που κλείνει τα 90 χρόνια και επεκτείνεται στη Σερβία

Ποια είναι η ΚΕΒΕ της οικογένειας Κοθάλη, η οποία "μεγαλώνει" και απέκτησε νέα μονάδα στη Σερβία.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 09 Οκτ 2025 | 07:27

Ερχεται ρεκόρ 18ετίας στην απασχόληση το 2026 - Οι λόγοι

Άλμα πάνω και από το ρεκόρ του 2008 αναμένεται στις θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν την επόμενη χρονιά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒ 08 Οκτ 2025 | 18:42
08 Οκτ 2025 | 16:35

Φυσικό μεταλλικό νερό ΒΙΚΟΣ - Στηρίζει την τέχνη, την παιδική δημιουργία και τη βιωσιμότητα

Φυσικό μεταλλικό νερό ΒΙΚΟΣ και Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Μια συμμαχία για το μέλλον της τέχνης και του περιβάλλοντος

08 Οκτ 2025 | 13:45

XENIA 2025: Ο κόσμος της Φιλοξενίας θα συναντηθεί για ακόμα μία φορά στην έκθεσή του

Η XENIA έρχεται από τις 22 έως τις 24 Νοεμβρίου 2025, στο Metropolitan Expo, με στόχο να αναδείξει τις κορυφαίες λύσεις και τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον της ελληνικής φιλοξενίας.

08 Οκτ 2025 | 13:23

ΔΕΗ blue: Ξεπέρασε τα 3.000 σημεία φόρτισης στην Ελλάδα

Δυναμική ανάπτυξη του μεγαλύτερου δικτύου δημόσιας φόρτισης στη χώρα.

08 Οκτ 2025 | 12:17

μ. Artisan Water – the sustainable luxury partner of Olympic Yacht Show 2025

Το μ. Artisan Water, δεν ακολουθεί τις τάσεις αλλά προτείνει μια νέα προσέγγιση στην έννοια της επιλογής, όχι βιαστικής αλλά συνειδητής.