Follow us

"Ρεαλισµός χωρίς σύνορα, όραµα χωρίς αυταπάτες"

"Πρέπει να συνεργαστούµε πέρα από σύνορα. Οι προκλήσεις είναι παγκόσµιες – το ίδιο πρέπει να είναι και οι λύσεις".

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Emanuele Grimaldi Προεδρος του Διεθνους Ναυτιλιακου Επιµελητηριου και Γενικος Διευθυντης του Οµιλου Grimaldi

Συνέντευξη Γιώργος Σ. Σκορδίλης

Σε µια περιοδο που η παγκόσµια ναυτιλία επηρεάζεται έντονα από γεωπολιτικές κρίσεις και αυστηρότερες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, ο Emanuele Grimaldi βρίσκεται σε θέση-κλειδί.

Ως Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιµελητηρίου (ICS) –της παγκόσµιας φωνής των πλοιοκτητών–, εκπροσωπεί τα συµφέροντα άνω του 80% του παγκόσµιου εµπορικού στόλου και συµµετέχει δυναµικά στη συζήτηση που θα καθορίσει το µέλλον του θαλάσσιου εµπορίου.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί µιλά ξεκάθαρα, χωρίς περιστροφές. Ασκεί κριτική στην Ευρώπη για τις αυστηρές πολιτικές της στο θέµα της απανθρακοποίησης, επισηµαίνει τη δυσκολία συνεργασίας σε θέµατα ασφάλειας και ζητά πιο ρεαλιστικές, κοινές λύσεις για το µέλλον της ναυτιλίας.

Εκθέτει τις πιο επείγουσες ανησυχίες της βιοµηχανίας – και τα τυφλά της σηµεία. Ταυτόχρονα, ως ενεργός πλοιοκτήτης και συνάµα διαπραγµατευτής, ισορροπεί τον πραγµατισµό µε το όραµα, ζητώντας µια πιο ρεαλιστική, παγκοσµίως συντονισµένη πορεία προς την πράσινη µετάβαση, ενώ προειδοποιεί για τις αρνητικές επιπτώσεις των προστατευτικών τάσεων στο παγκόσµιο εµπόριο.

Σε έναν κόσµο που ολοένα και περισσότερο θεωρεί δεδοµένα τα πλοία που τον τροφοδοτούν µε αγαθά και πρώτες ύλες, ο κ. Grimaldi µιλά µε την ακρίβεια εκείνου που γνωρίζει τι διακυβεύεται – και που, κυρίως, είναι πρόθυµος να το πει δηµοσίως.

"Ρεαλισµός χωρίς σύνορα, όραµα χωρίς αυταπάτες"
Ο Emanuele Grimaldi, επικεφαλής του ICS, µιλά στο "Forbes" για τη γεωπολιτική αστάθεια, τις πράσινες µεταβάσεις, τη ρύθµιση της ναυτιλίας και το στοίχηµα της τεχνητής νοηµοσύνης.

- Κύριε Grimaldi, η απόφαση των ΗΠΑ να αποσυρθούν από τη συµφωνία του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες. Πόσο απειλεί αυτή η κίνηση την ενότητα της παγκόσµιας ναυτιλιακής ρύθµισης και πώς σκοπεύει το ICS να διαχειριστεί αυτή την αναδυόµενη "διπλής ταχύτητας" µετάβαση;

Παρόλο που είναι λυπηρό το ότι ένα έθνος τόσο επιδραστικό όσο οι Ηνωµένες Πολιτείες έχει αποµακρυνθεί από το πλαίσιο απανθρακοποίησης του ΙΜΟ, η παγκόσµια ναυτιλιακή βιοµηχανία παραµένει σταθερά προσηλωµένη στην ενεργειακή µετάβαση. Η συµφωνία που επιτεύχθηκε από τα κράτη-µέλη του ΙΜΟ, παρόλο που δεν είναι τέλεια σε κάθε λεπτοµέρεια, αντιπροσωπεύει ένα µεγάλο βήµα προς τα εµπρός.

Το να είσαι εκτός των συνοµιλιών σηµαίνει ότι δεν µπορείς να επηρεάσεις την τελική συµφωνία που θα παρέχει την αρχιτεκτονική για τον ναυτιλιακό τοµέα. Ελπίζουµε ότι αυτό το πλαίσιο θα υιοθετηθεί επίσηµα αργότερα φέτος. Επαινώ τον ΙΜΟ και τα κράτη-µέλη του για τη στοχευµένη και συνεργατική εργασία τους στην πλοήγηση περίπλοκων πολιτικών τοπίων, προκειµένου να επιτευχθεί συναίνεση.

Το ICS θα συνεχίσει να υποστηρίζει ένα ενιαίο ρυθµιστικό περιβάλλον, καθώς αυτός είναι ο µόνος τρόπος για να διασφαλιστεί η αποτελεσµατική ροή του εµπορίου. Η προτεραιότητά µας είναι να διασφαλίσουµε ότι η µετάβαση δεν θα κατακερµατιστεί, ούτε θα δηµιουργήσει ένα άνισο πεδίο ανταγωνισµού.

Μια παγκόσµια βιοµηχανία απαιτεί παγκόσµιες λύσεις, και το ICS παραµένει πλήρως δεσµευµένο στην προώθηση εναρµονισµένης εφαρµογής σε όλες τις περιοχές. Όσο πιο κατακερµατισµένη είναι η ρύθµιση, τόσο υψηλότερο είναι το κόστος συµµόρφωσης και τόσο υψηλότερο το κόστος για τους καταναλωτές.

- Μερικές από τις µεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες –και ειδικά κορυφαίοι Έλληνες πλοιοκτήτες– έχουν εκφράσει ανοιχτά αµφιβολίες για το αν οι στόχοι του ΙΜΟ είναι ρεαλιστικοί. Πιστεύετε ότι υπάρχει κίνδυνος διάσπασης στον κλάδο, µε κάποιους να προχωρούν και άλλους να µένουν πίσω;

Είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει ανάγκη για σαφήνεια και σταθερότητα στους κανονισµούς. Οι πλοιοκτήτες, οι προµηθευτές καυσίµων και οι επενδυτές χρειάζονται σιγουριά για να µπορέσουν να σχεδιάσουν και να δεσµευτούν σε µεγάλες επενδύσεις που θα είναι απαραίτητες.

Χαιρετίζουµε το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αναγνώρισαν το πόσο επείγον είναι να υποστηριχθεί η ανάπτυξη και η µαζική παραγωγή καυσίµων µηδενικών εκποµπών. Αν και τα κράτη-µέλη δεν υιοθέτησαν την πρόταση για ενιαίο τέλος (levy) που υποστήριξε το ICS και άλλοι φορείς, είµαι ικανοποιηµένος που ενσωµατώθηκε το κοµµάτι της επιστροφής χρηµάτων (rebate) από την πρότασή µας. Αυτό είναι ένα στοιχείο που συχνά δεν αναφέρεται, αλλά είναι πολύ σηµαντικό – επιβραβεύει όσους κάνουν το πρώτο βήµα.

Η ναυτιλιακή βιοµηχανία ήδη επενδύει έντονα σε πλοία νέας γενιάς και σε πράσινες τεχνολογίες, προετοιµάζοντας το έδαφος για τα καύσιµα του µέλλοντος.

Η συµφωνία του ΙΜΟ, αν και φιλόδοξη, έχει τη δυνατότητα να ξεκλειδώσει τέτοιες επενδύσεις στην κλίµακα που απαιτείται. Είναι απολύτως αναγκαίο η εφαρµογή της να είναι απλή, διαφανής και αποτελεσµατική, ώστε να αποφύγουµε τον κατακερµατισµό και να διασφαλίσουµε ότι κανείς δεν θα µείνει πίσω σε αυτή τη µετάβαση.

Η νέα συµφωνία θα επιταχύνει επίσης τη χρήση πιο αποδοτικών συστηµάτων, κάτι που θα βοηθήσει ακόµα περισσότερο στη µείωση των εκποµπών.

- Ζούµε σε µια εποχή όπου η γεωπολιτική σταθερότητα µοιάζει µε κινούµενη άµµο, από τη Μαύρη Θάλασσα έως τα Στενά της Ταϊβάν. Πώς βλέπετε τη σχέση µεταξύ εµπορικής ναυτιλίας και γεωπολιτικής; Είναι η ναυτιλία απλώς παρατηρητής ή γίνεται παίκτης;

Η πανδηµία, η προσάραξη του "Ever Given", η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναµά, οι συγκρούσεις στην Ουκρανία και την Ερυθρά Θάλασσα – όλα αυτά ανέδειξαν τη στρατηγική σηµασία της ναυτιλίας για την παγκόσµια σταθερότητα και το εµπόριο. Πιστεύω ότι είναι ξεκάθαρο πως δεν είµαστε πια απλοί παρατηρητές.

Η ναυτιλία έχει παίξει ενεργό ρόλο, όπως φάνηκε µε τη δηµιουργία του διαδρόµου για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και µε τη συνεχή συµµετοχή µας σε θέµατα ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα. Ενισχύουµε όλο και περισσότερο τον διάλογό µας µε κυβερνήσεις και µέσα ενηµέρωσης, ώστε η φωνή του κλάδου να ακούγεται και να γίνεται κατανοητή.

Καθώς εξελίσσονται οι κανονισµοί, συµµετέχουµε εποικοδοµητικά στη διαµόρφωση πολιτικών, ειδικά για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των ναυτικών µας. Είµαστε σταθερά παρόντες στο τραπέζι των αποφάσεων και θέλουµε οι κυβερνήσεις να ακούσουν και να ανταποκριθούν κατάλληλα.

Η οµάδα µου πρόσφατα παρουσίασε στο Γραφείο Εµπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) στην Ουάσινγκτον, µε πραγµατικά παραδείγµατα, τις αρνητικές επιπτώσεις που έχουν τέτοιες προτάσεις όχι µόνο στις εισαγωγές, αλλά και στις εξαγωγές των ΗΠΑ. Είµαι χαρούµενος που η κυβέρνηση των ΗΠΑ µάς άκουσε, αλλά δυστυχώς ο αρνητικός αντίκτυπος παραµένει στην αµερικανική οικονοµία.

- Η Κίνα επεκτείνει την επιρροή της µέσω επενδύσεων σε λιµάνια σε όλο τον κόσµο, ενώ η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ προσπαθούν να τη φτάσουν. Πιστεύετε ότι οι εµπορικοί στόλοι κινδυνεύουν να γίνουν εργαλεία σε ένα γεωοικονοµικό παιχνίδι ισχύος; Και, αν ναι, πώς µπορεί το ICS να παραµείνει ουδέτερο ή να παίξει σταθεροποιητικό ρόλο;

Το ICS εκπροσωπεί µια πραγµατικά διεθνή σύνθεση µελών, που περιλαµβάνει πλοιοκτήτες από όλες τις περιοχές του κόσµου και από διαφορετικά πολιτικά υπόβαθρα. Αυτή η ποικιλοµορφία µάς επιτρέπει να διατηρούµε µια ισορροπηµένη, αµερόληπτη θέση όσον αφορά τη διεθνή γεωπολιτική.

Η προσοχή µας παραµένει στραµµένη στην ευηµερία των ανθρώπων της ναυτιλίας και στη συνεχή αποτελεσµατικότητα και ασφάλεια του παγκόσµιου εµπορίου. Υπερασπιζόµενοι τα συµφέροντα όλων των εµπλεκοµένων, ανεξαρτήτως εθνικής προέλευσης, βοηθάµε στην προώθηση της σταθερότητας και της συνεργασίας µέσα σε ένα ολοένα και πιο σύνθετο γεωπολιτικό περιβάλλον.

Είναι βέβαιο πως θα χρειαστούν πολλές επενδύσεις παντού – ειδικά σε σχέση µε τα νέα εναλλακτικά καύσιµα και τις σχετικές τεχνολογίες. Το έργο που έχουµε µπροστά µας –δηλαδή να απανθρακοποιήσουµε µέχρι το 2050– είναι τεράστιο. Γι’ αυτό και πρωτοβουλίες όπως τα Clean Energy Marine Hubs (CEM-HUBS), που δηµιουργήθηκαν για να υποστηρίξουν τη µεταφορά καυσίµων χαµηλού άνθρακα σε µεγάλη κλίµακα, τόσο για µεταφορά όσο και για χρήση στη ναυτιλία, είναι απολύτως απαραίτητες.

Αυτή η πρωτοβουλία προτάθηκε από το ICS και τη Διεθνή Ένωση Λιµένων και Λιµενικών Αρχών (IAPH), στο πλαίσιο της πλατφόρµας Clean Energy Ministerial (CEM), και στόχος της είναι να δηµιουργηθεί η παγκόσµια αρχιτεκτονική που θα επιτρέψει τη µεταφορά αυτών των νέων τεχνολογιών, ώστε να ενισχυθεί η προσφορά πράσινων καυσίµων, να µειωθεί ο επενδυτικός κίνδυνος και να στηριχθεί η παγκόσµια ενεργειακή µετάβαση, φέρνοντας σε επαφή τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους εκπροσώπους του ενεργειακού και ναυτιλιακού τοµέα.

Είµαι στην ευχάριστη θέση να πω ότι η πρωτοβουλία έχει ήδη λάβει υποστήριξη από επτά κυβερνήσεις, και συγκεκριµένα από τις κυβερνήσεις της Βραζιλίας, του Καναδά, της Ελλάδας, της Νορβηγίας, του Παναµά, της Ουρουγουάης και των Ηνωµένων Αραβικών Εµιράτων – και συνεχίζει να αποκτά δυναµική.

- Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συµφωνία (Green Deal) και το σύστηµα εµπορίας εκποµπών (ETS) για τη ναυτιλία έχουν προκαλέσει αναταράξεις. Πιστεύετε ότι οι πολιτικές της Ε.Ε. είναι ευθυγραµµισµένες µε τον υπόλοιπο κόσµο ή µήπως θέτουν τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες σε ανταγωνιστικό µειονέκτηµα;

Αν και στηρίζουµε τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συµφωνίας, υπάρχει ανησυχία ότι µονοµερή, περιφερειακά µέτρα όπως το ETS της Ε.Ε. και το FuelEU µπορεί να υπονοµεύσουν την ανταγωνιστικότητα και να δηµιουργήσουν στρεβλώσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι θα επιδιώξει να ευθυγραµµίσει τους κανονισµούς της µε αυτούς του ΙΜΟ. Εµείς συνεχίζουµε να παροτρύνουµε την Ε.Ε. και άλλους περιφερειακούς φορείς να διασφαλίσουν ότι οι πολιτικές τους θα συµπληρώνουν –και όχι θα αντιστρατεύονται– τα διεθνή πλαίσια που αναπτύσσονται µέσω του ΙΜΟ.

Ο κατακερµατισµός των κανονισµών όχι µόνο δυσκολεύει τη συµµόρφωση, αλλά κινδυνεύει να τιµωρήσει εκείνους τους πλοιοκτήτες που ήδη κάνουν σηµαντικά βήµατα προς την απανθρακοποίηση.

Αυτή τη στιγµή είµαστε ο πρώτος βιοµηχανικός τοµέας που έχει παγκόσµια τιµολόγηση για τις εκποµπές άνθρακα, και πρέπει να δούµε όλα τα κράτη-µέλη να στηρίζουν αυτή την ιστορική συµφωνία ώστε να λειτουργήσει στην πράξη.

Emanuele Grimaldi
Ο Emanuele Grimaldi, επικεφαλής του ICS, µιλά στο "Forbes" για τη γεωπολιτική αστάθεια, τις πράσινες µεταβάσεις, τη ρύθµιση της ναυτιλίας και το στοίχηµα της τεχνητής νοηµοσύνης.

- Ποια είναι η άποψή σας για τη ραγδαία άνοδο της τεχνητής νοηµοσύνης στις λειτουργίες των πλοίων και των λιµανιών; Είναι οι παραδοσιακές ναυτιλιακές εταιρείες έτοιµες να "ταξιδέψουν" σε αυτή την ψηφιακή θάλασσα ή βλέπετε κινδύνους;

Η τεχνολογική καινοτοµία µεταµορφώνει τη βιοµηχανία µας. Η τεχνητή νοηµοσύνη, µαζί µε άλλα στοιχεία, όπως το Διαδίκτυο των Πραγµάτων (Internet of Things - IoT), τα big data και η τεχνολογία blockchain, φέρνουν επανάσταση στις λειτουργίες µας – από τη συντήρηση που βασίζεται σε πρόβλεψη, µέχρι τη βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας σε πραγµατικό χρόνο.

Όπως συµβαίνει µε κάθε τεχνολογική εξέλιξη, αυτές οι αλλαγές φέρνουν τόσο ευκαιρίες όσο και κινδύνους. Στο ICS, δεσµευόµαστε να συνεργαστούµε στενά µε τον ΙΜΟ και άλλες ρυθµιστικές αρχές ώστε τα πρότυπα να εξελίσσονται ταυτόχρονα µε την τεχνολογία. Στόχος µας είναι να υποστηρίξουµε τα µέλη µας και ολόκληρη τη βιοµηχανία ώστε να υιοθετήσουν αυτά τα εργαλεία µε αποτελεσµατικό και ασφαλή τρόπο.

Αυτό που δεν µπορούµε να επιτρέψουµε είναι να δηµιουργηθούν υπερβολικά περίπλοκα συστήµατα, τα οποία δεν θα µπορούν να λειτουργήσουν σε καταστάσεις που απειλούν τη ζωή. Πρέπει επίσης να αναγνωρίσουµε ότι υπάρχουν πολλές δυνατότητες βελτίωσης της αποδοτικότητας µέσα από τη χρήση των νέων τεχνολογιών.

Γι’ αυτό και πρέπει να στηρίξουµε και το ανθρώπινο δυναµικό µας – να διασφαλίσουµε ότι οι άνθρωποι µπορούν να χρησιµοποιήσουν αυτή τη νέα τεχνολογία αποτελεσµατικά. Είµαι ικανοποιηµένος που ο ΙΜΟ υιοθετεί πολλές από τις προτάσεις που έχουµε υποβάλει στο πλαίσιο της αναθεώρησης της σύµβασης STCW για την εκπαίδευση.

Έχουµε δηµιουργήσει µια Οµάδα Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (Just Transition Maritime Taskforce) και το πρόσφατο Συνέδριό µας στη Μανίλα ανέδειξε το πόσο επείγον είναι να εκπαιδευτούν οι εκπαιδευτές και να επενδύσουµε στην εκπαίδευση για να είµαστε όλοι έτοιµοι για την ψηφιακή µετάβαση.

Ωστόσο, πρέπει να διασφαλίσουµε ότι όλα τα νέα συστήµατα είναι ασφαλή απέναντι σε κυβερνοεπιθέσεις. Εκδίδουµε κατευθυντήριες οδηγίες για να στηρίξουµε τον κλάδο και, φυσικά, υπάρχουν και τα πιο απλά εµπόδια, όπως νοµικές συµβάσεις µε δεκαετίες νοµολογίας πίσω τους, που εµποδίζουν την αλλαγή.

Άρα, το πρόβληµα δεν είναι µόνο η ίδια η τεχνολογία – το κρίσιµο είναι να δούµε το ζήτηµα µέσα από µια συνολική προσέγγιση συστηµικής αλλαγής.

- Πόσο ψηλά βρίσκεται η κυβερνοασφάλεια στις προτεραιότητες του ICS, σε έναν κόσµο όπου πλοία και λιµάνια γίνονται ολοένα και πιο συνδεδεµένα – και πιο ευάλωτα; Έχει υπάρξει σκέψη για καθιέρωση κοινών προτύπων;

Όπως ανέφερα και προηγουµένως, η κυβερνοασφάλεια είναι κρίσιµη προτεραιότητα. Η πιο πρόσφατη Έκθεσή µας "Maritime Barometer" για την περίοδο 2024-2025, η οποία πρόκειται να κυκλοφορήσει τον Ιούνιο, δείχνει ξεκάθαρα ότι οι κυβερνοαπειλές παραµένουν µείζον θέµα ανησυχίας για τα ηγετικά στελέχη της ναυτιλίας.

Η διαχείριση του κυβερνοκινδύνου πρέπει να ενσωµατώνεται σε κάθε επίπεδο λειτουργίας µιας εταιρείας – από τη γέφυρα του πλοίου µέχρι την αίθουσα του διοικητικού συµβουλίου. Γι’ αυτό το ICS συνεχίζει να ενηµερώνει και να διανέµει το Εγχειρίδιο Κυβερνοασφάλειας για χρήση επί του πλοίου ("Cyber Security Workbook for Onboard Ship Use"), το οποίο αναθεωρήθηκε πρόσφατα φέτος.

Παράλληλα, εξετάζουµε πιο ενιαίες προσεγγίσεις για την κυβερνοασφάλεια στον ναυτιλιακό τοµέα και θα συνεχίσουµε να συνεργαζόµαστε µε κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισµούς για την ανάπτυξη προτύπων που να είναι συνεπή και εφαρµόσιµα.

- Η ναυτιλία είχε πάντα ισχυρούς εθνικούς δεσµούς. Μπαίνουµε σε µια νέα εποχή υπερεθνικής ναυτιλίας ή θα παραµείνουν οι εθνικοί στόλοι και οι σηµαίες αναντικατάστατοι πυλώνες;

Τα κράτη σηµαίας συνεχίζουν να διαδραµατίζουν έναν ζωτικό ρόλο στη διακυβέρνηση της παγκόσµιας ναυτιλίας και έχουν σοβαρές ευθύνες. Το υπάρχον ρυθµιστικό πλαίσιο, που βασίζεται στη Σύµβαση των Ηνωµένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) καθώς και στις Συµβάσεις του ΙΜΟ και του Διεθνούς Οργανισµού Εργασίας (ILO), βασίζεται στις διοικήσεις των κρατών σηµαίας για την επιβολή συµµόρφωσης µε τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας, περιβάλλοντος και εργασίας.

Ωστόσο, η διαφάνεια και η λογοδοσία παραµένουν ουσιώδεις – γι’ αυτό και το ICS δηµοσιεύει κάθε χρόνο τον Πίνακα Απόδοσης Κρατών Σηµαίας (Flag State Performance Table), ώστε να παρέχει στους πλοιοκτήτες αξιόπιστα δεδοµένα για τη συµµόρφωση των σηµαιών.

Αν και οι υπερεθνικές πρωτοβουλίες αυξάνονται, η εθνική συµµετοχή παραµένει κρίσιµη – κάτι που φάνηκε και από τη συνεργασία που υπήρξε στη συνεδρίαση MEPC 83. Οι κυβερνήσεις πρέπει να είναι προσεκτικές, ώστε, στην προσπάθειά τους να "κάνουν κάτι", να µη δηµιουργούν προηγούµενα που άλλοι θα εκµεταλλευτούν.

Σίγουρα παρατηρούµε µια αύξηση αυτής της τάσης µετά την πανδηµία, και αυτό είναι ανησυχητικό για µια βιοµηχανία όπως η ναυτιλία, που εξαρτάται από ένα παγκόσµιο σύστηµα κανόνων και κανονισµών που λειτουργούν. Εµείς θα συνεχίσουµε να µιλάµε µε όλα τα ενδιαφερόµενα µέρη, ώστε να διασφαλίσουµε την αποτελεσµατική και ασφαλή µεταφορά αγαθών – προς όφελος όλων.

- Η ναυτιλία αλλάζει γρήγορα – τεχνολογικά, περιβαλλοντικά, γεωπολιτικά. Οι απαιτήσεις για τα πληρώµατα και το προσωπικό ξηράς γίνονται πιο σύνθετες. Πιστεύετε ότι το σηµερινό εργατικό δυναµικό είναι έτοιµο για αυτή την αλλαγή; Τι πρέπει να αλλάξει στην εκπαίδευση και στην κουλτούρα της βιοµηχανίας;

Αυτό είναι ένα θεµελιώδες ζήτηµα. Το ανθρώπινο δυναµικό της ναυτιλίας πρέπει να εξελιχθεί µαζί µε τον ταχύ µετασχηµατισµό της βιοµηχανίας µας.

Στην πρόσφατη συνεδρίαση της Ειδικής Τριµερούς Επιτροπής της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) στη Γενεύη, το ICS στήριξε βασικές τροποποιήσεις στη Σύµβαση Ναυτικής Εργασίας (Maritime Labour Convention), οι οποίες στοχεύουν στη βελτίωση των συνθηκών για τους ναυτικούς. Αυτές περιλαµβάνουν ενισχυµένα µέτρα προστασίας κατά της παρενόχλησης και του εκφοβισµού, καλύτερα πρωτόκολλα επαναπατρισµού και αναβαθµισµένα πρότυπα ιατρικής φροντίδας.

Παράλληλα, εξετάζουµε και τις µακροπρόθεσµες ανάγκες του εργατικού δυναµικού. Η Έκθεση για το Εργατικό Δυναµικό των Ναυτικών, που δηµοσιεύτηκε από το ICS και το BIMCO, προβλέπει έλλειψη 90.000 ναυτικών πιστοποιηµένων µε STCW µέχρι το 2026.

Η αναθεώρηση της Σύµβασης STCW, που βρίσκεται σε εξέλιξη –την οποία το ICS είχε ενεργά ζητήσει να ξεκινήσει–, είναι ζωτικής σηµασίας. Μέσω της Οµάδας Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (Just Transition Maritime Taskforce), το ICS βοηθά στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών διαδροµών, ώστε οι ναυτικοί να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες µέχρι τα µέσα της δεκαετίας του 2030, σε ευθυγράµµιση µε τους στόχους µας για απανθρακοποίηση.

Οι κυβερνήσεις πρέπει να κάνουν κι εκείνες ό,τι τους αναλογεί – να στηρίξουν την προσέλκυση, την εκπαίδευση και τη διατήρηση προσωπικού στον ναυτιλιακό κλάδο.

GRIMALDI
Τα νέα ro/pax πλοία του Οµίλου Grimaldi συνδυάζουν περιβαλλοντική καινοτοµία
µε άνεση επιβατών.

- Οι πρόσφατες αποφάσεις του Ντόναλντ Τραµπ για τις θαλάσσιες µεταφορές έχουν προκαλέσει διεθνείς αντιδράσεις. Ποιες επιπτώσεις προβλέπετε για τη διεθνή ναυτιλία; Πιστεύετε ότι ο κλάδος είναι προετοιµασµένος για µια νέα περίοδο αβεβαιότητας;

Αυτό είναι ένα ζήτηµα που είχαµε επισηµάνει όταν διοργανώσαµε µια σύνοδο κορυφής στο Χονγκ Κονγκ πέρυσι, µε τη συµµετοχή υπουργών και ηγετών της βιοµηχανίας από όλο τον κόσµο.

Όπως κάθε άλλη βιοµηχανία, έτσι και η ναυτιλία επιζητά ένα κάποιο επίπεδο σταθερότητας. Αν και ο κλάδος είναι εξαιρετικά ευέλικτος, η απρόβλεπτη κατάσταση που δηµιουργείται από την αύξηση του προστατευτισµού και τις περιοριστικές εµπορικές πρακτικές δηµιουργεί προβλήµατα στον µακροπρόθεσµο σχεδιασµό και στην επιχειρησιακή αποτελεσµατικότητα.

Κατανοώ την πρόθεση της κυβέρνησης των ΗΠΑ να αντιµετωπίσει το εµπορικό της έλλειµµα µε άλλες χώρες και να ενισχύσει τη δική της ναυπηγική βιοµηχανία. Ωστόσο, οι δασµοί και τα τιµολόγια σε λιµάνια στρεβλώνουν τα εµπορικά πρότυπα και οδηγούν σε απότοµες αλλαγές στις εµπορικές διαδροµές – για παράδειγµα, η µεταφορά φορτίων σε άλλες γεωγραφικές περιοχές για να αποφύγουν τις περιοχές που πλήττονται από δασµούς.

Η ναυτιλία είναι ένας ανθεκτικός κλάδος. Έχουµε αντέξει αµέτρητες περιόδους αβεβαιότητας και θα συνεχίσουµε να προχωράµε ανεξαρτήτως των πολιτικών µεταβολών σε µεµονωµένα κράτη.

Η συνεργασία υπήρξε απαραίτητη σε τέτοιες ασταθείς περιόδους και θα συνεχίσει να είναι το κλειδί για την αντιµετώπιση κάθε αβεβαιότητας. Γι’ αυτόν τον λόγο το ICS, σε συνεργασία µε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, διοργανώνει την επερχόµενη σύνοδο κορυφής "Shaping the Future of Shipping" στην Αθήνα, τον Ιούνιο.

Σε µια εποχή αστάθειας, αυτή η Σύνοδος θα ενώσει πολιτικούς και ηγετικά στελέχη της βιοµηχανίας, για να συζητήσουν πώς θα περιορίσουµε τους κινδύνους και πώς θα διασφαλίσουµε την οικονοµική ασφάλεια και ευηµερία.

Πρέπει να συνεργαστούµε πέρα από σύνορα. Οι προκλήσεις είναι παγκόσµιες – το ίδιο πρέπει να είναι και οι λύσεις.

- Περνώντας τώρα στις επιχειρηµατικές σας δραστηριότητες, ως Διευθύνων Σύµβουλος του Οµίλου Grimaldi υπογράψατε πρόσφατα µια σηµαντική παραγγελία για πλοία τύπου ro/pax.

Ναι, πράγµατι. Τον περασµένο Απρίλιο υπογράψαµε µε το ναυπηγείο China Merchants Jinling (στη Weihai) παραγγελία για 9 νέα πλοία ro/pax, αξίας περίπου 1,5 δισεκατοµµυρίων δολαρίων. Αυτά θα προστεθούν σε άλλα 17 πλοία µεταφοράς αυτοκινήτων που ήδη ναυπηγούνται και θα ενισχύσουν ακόµα περισσότερο τον στόλο µας, ειδικά στον τοµέα της µεταφοράς οχηµάτων και της πολυτροπικής µεταφοράς. Πρόκειται για µια επένδυση µε καθαρά µεσοπρόθεσµο και µακροπρόθεσµο ορίζοντα.

Από τα 9 νέα πλοία, τα τέσσερα θα φέρουν ιταλική σηµαία και θα λειτουργούν µε το σήµα Grimaldi Lines, ενώ δύο θα φέρουν ελληνική σηµαία και θα τα διαχειρίζεται η ελληνική θυγατρική µας, η Minoan Lines. Αυτά τα έξι πλοία είναι της νέας γενιάς "Next Generation Med" και θα δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο.

Τα άλλα τρία θα παραδοθούν στη φινλανδική µας θυγατρική, Finnlines, θα φέρουν φινλανδική σηµαία και θα εγκαινιάσουν µια νέα κατηγορία πλοίων µε την ονοµασία "Hansa Superstar", για γραµµές στη Βαλτική. Πρόκειται για πλοία που όχι µόνο ενισχύουν τη µεταφορική ικανότητα του Οµίλου, αλλά και ανεβάζουν σηµαντικά τον πήχη στην εξυπηρέτηση επιβατών και φορτίου, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη γεωγραφική διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων µας.

Τα νέα πλοία αυτών των δύο σειρών σχεδιάστηκαν µε βάση τις ανάγκες των πελατών µας, αλλά και τις γενικότερες απαιτήσεις της ναυτιλίας σήµερα: ποιότητα, αποδοτικότητα και περιβαλλοντική ευθύνη. Για να διατηρηθεί η ναυτιλία ως βασικός τρόπος µεταφοράς ανθρώπων και αγαθών, χρειάζεται να εξελίσσεται διαρκώς και να ενσωµατώνει καινοτοµία. Το κόστος λειτουργίας, οι κανονισµοί εκποµπών και η εµπειρία του επιβάτη παίζουν πλέον καταλυτικό ρόλο στις αποφάσεις σχεδιασµού.

Και τα 9 πλοία, που θα παραδοθούν µεταξύ 2028 και 2030, θα έχουν νέες, πράσινες τεχνολογίες. Έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να µην εκπέµπουν καθόλου CO2, καθώς οι µηχανές τους θα µπορούν να λειτουργούν µε µεθανόλη, ενώ τα συστήµατα κατανάλωσης ενέργειας θα είναι πλήρως ψηφιακά και εξαιρετικά αποδοτικά.

Τα ro/pax της Μεσογείου θα µεταφέρουν φορτία σε µήκος 3.300 µέτρων (σε φορτηγά και τροχοφόρα) και πάνω από 300 αυτοκίνητα. Θα µπορούν να φιλοξενούν έως 2.500 επιβάτες και θα προσφέρουν πολλές ανέσεις, όπως πανοραµικά εστιατόρια, µπαρ, εµπορικό κατάστηµα, αίθουσα συνεδρίων, lounge µε εξωτερική/εσωτερική πισίνα, ηλιόλουστη βεράντα και roof-top disco bar. Θα είναι ουσιαστικά πλοία που συνδυάζουν τη µεταφορά µε την εµπειρία φιλοξενίας.

Όσο για τα τρία πλοία που προορίζονται για τη Βαλτική, θα µπορούν να µεταφέρουν φορτία µήκους 5.100 µέτρων, 90 αυτοκίνητα και έως 1.100 επιβάτες. Η σχεδίασή τους βασίζεται στα υπάρχοντα πλοία Finnsirius και Finncanopus, αλλά έχει τροποποιηθεί ειδικά για τη γραµµή Φινλανδίας-Γερµανίας. Οι επιβάτες θα έχουν περισσότερη άνεση και καλύτερη εµπειρία, µε χαρακτηριστικά όπως ένα µεγάλο µπαρ µε θέα στη Βαλτική και ένα σπα µε φινλανδική σάουνα και υπηρεσίες ευεξίας.

- Ο Όµιλός σας επενδύει σηµαντικά και σε λιµάνια και τερµατικούς σταθµούς.

Ο Όµιλος ακολουθεί σταθερά µια στρατηγική κάθετης ολοκλήρωσης, δηλαδή συνδέει όλο και περισσότερο τη βασική του δραστηριότητα, τη ναυτιλία, µε τη διαχείριση λιµανιών και τερµατικών σταθµών. Αυτό µας επιτρέπει να ελέγχουµε καλύτερα την εφοδιαστική αλυσίδα, να µειώνουµε τα κόστη και να βελτιώνουµε τις υπηρεσίες µας.

Σήµερα διαχειριζόµαστε πάνω από 20 λιµάνια και σταθµούς στη Βόρεια Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Αφρική, µε συνολική επιφάνεια πάνω από 6,5 εκατοµµύρια τετραγωνικά µέτρα. Πολλά από αυτά είναι σύγχρονες πλατφόρµες µεταφορών µε πολυώροφα πάρκινγκ, αποθήκες, σιδηροδροµικές και οδικές συνδέσεις, ακόµα και ποτάµιες µεταφορές.

Ειδικά στην Ελλάδα, όπου έχουµε παρουσία πάνω από 50 χρόνια, αναλάβαµε πρόσφατα, µε µακροχρόνια παραχώρηση, τη διαχείριση των λιµανιών της Ηγουµενίτσας και του Ηρακλείου. Ξέρουµε καλά τη δυναµική τους, αφού ήµασταν ήδη οι βασικοί τους πελάτες.

Το επενδυτικό µας πλάνο είναι φιλόδοξο και στοχεύει στο να αξιοποιήσει τη στρατηγική θέση αυτών των λιµανιών στην Ανατολική Μεσόγειο. Εστιάζουµε τόσο στην επιβατική κίνηση όσο και στη µεταφορά οχηµάτων, ακόµα και στην κρουαζιέρα. Παράλληλα, δίνουµε µεγάλη έµφαση σε έργα υποδοµής που θα µειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωµα, µε χρήση εναλλακτικής ενέργειας, εγκαταστάσεις cold ironing και ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Θέλουµε η ανάπτυξη αυτών των λιµανιών να είναι βιώσιµη και οικονοµικά και περιβαλλοντικά. Αυτό σηµαίνει καλύτερες υπηρεσίες, περισσότερη εµπορική κίνηση, τουρισµό, δουλειές, επιχειρηµατικές ευκαιρίες και πλούτο για τις τοπικές κοινωνίες και την ελληνική οικονοµία. Πρόκειται για προσέγγιση µε πολλαπλασιαστικό όφελος σε βάθος χρόνου.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η μεγάλη γιορτή σταρ μπαρ της Αθήνας: Όλα όσα δε χάνονται αυτή την εβδομάδα

Η Athens Bar Week είναι εδώ και μερικά από τα πιο φημισμένα σποτ του πλανήτη καταλαμβάνουν με guests τις αθηναϊκές μπάρες. Τι θα παίξει, πότε και πού.

30 Οκτ 2025 | 13:00

Μια εξοχική κατοικία στο Τολό που σε προσκαλεί να ταξιδέψεις προς τα εκεί (έστω και νοερώς)

Η εξοχική κατοικία έχει πανοραμική θέα στον Αργολικό κόλπο, τις Σπέτσες και τα νησάκια Πλατειά και Ψιλή.

27 Οκτ 2025 | 09:54

Το αισθητικό "σύμπαν" του μεγαλύτερου Ελληνικού συνεδρίου για την αρχιτεκτονική της φιλοξενίας

Το αρχιτεκτονικό γραφείο Flux office, διαμόρφωσε φέτος ένα μοναδικό κινηματογραφικό σύμπαν στην έκθεση Hotel Experience 2025, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη.

24 Οκτ 2025 | 12:05

Τι ορίζει την αρχιτεκτονική υπεροχή - 2 υπέροχες κατοικίες το αποδεικνύουν

Η αισθητική της ακρίβειας δεν μπορεί να υπάρξει αν δε φέρει την υπογραφή της INOXAL by ETEM.

22 Οκτ 2025 | 12:16

Πώς αλλάζει η βιομηχανία τροφίμων

Φυτικά υποκατάστατα, εργαστηριακά τρόφιμα και βιώσιμες πρακτικές που μειώνουν το οικολογικό αποτύπωμα.

22 Οκτ 2025 | 12:16

Το vegan δεν είναι πια επιλογή για λίγους

Μια παγκόσμια τάση που καθορίζει το μέλλον της διατροφής.

22 Οκτ 2025 | 09:00

Η νέα συνεργασία των Public με την Snappi υπόσχεται "έξυπνες αγορές"

Μιλάμε για ένα ακόμη έξυπνο hack αγορών, όπως ακριβώς μάς έχουν συνηθίσει τα Public μέσα στα 20 χρόνια λειτουργίας τους.

21 Οκτ 2025 | 12:00

Ανακαλύψτε την Απόλυτη Άνεση με Αντλία Θερμότητας: Tips για Εξοικονόμηση Ενέργειας και Αξιοπιστία

Μια αντλία θερμότητας πρέπει πρώτα από όλα να διαθέτει αποδεδειγμένες επιδόσεις και πιστοποιήσεις από ανεξάρτητους φορείς.

20 Οκτ 2025 | 16:30

Μια μελέτη Ελλήνων φοιτητών του ΕΜΠ έφτασε στην κορυφή της Ευρώπης - Για πρώτη φορά στην ιστορία μας

Ανάμεσα στα έργα που διακρίθηκαν, ο "Θαυμαστός Καινούργιος Άξονας" ξεχώρισε ως μια τολμηρή και ποιητική μελέτη πάνω στη σχέση του αστικού ιστού της Αθήνας με τον δημόσιο χώρο

20 Οκτ 2025 | 14:39

Πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου PDF: Αποτελεσματική επεξεργασία

​Αποτελεσματική επεξεργασία PDF: Το καλύτερο πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου PDF και σωστές πρακτικές

20 Οκτ 2025 | 11:44

Αντλίες Θερμότητας: Το μυστικό για ιδανική θερμοκρασία όλο τον χρόνο!

Δεν είναι τυχαίο ότι οι αντλίες θερμότητας αποτελούν βασικό κομμάτι της ενεργειακής μετάβασης σε όλη την Ευρώπη.

20 Οκτ 2025 | 11:31

Ο Χρωμόπυργος της Vitex: Σύγχρονη παραγωγή κονιαμάτων με λίγη μαγεία

Η Vitex έκανε άλλο ένα μεγάλο βήμα προς τα μπροστά και παρουσιάζει τον Χρωμόπυργο — τη νεότερη, υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής δομικών κονιαμάτων.

20 Οκτ 2025 | 11:00

Εξοικονόμηση Ενέργειας: Μικρές Αλλαγές, Μεγαλύτερη Άνεση

Πάνω από το 60% της ενέργειας που καταναλώνουν τα νοικοκυριά στην Ευρώπη πηγαίνει στον κλιματισμό χώρου.

20 Οκτ 2025 | 10:45

Το σύστημα θερμομόνωσης CLIMAPLUS της THRAKON

Η THRAKON, πρωτοπόρος στον τομέα της θερμομόνωσης, έχει αναπτύξει το ολοκληρωμένο σύστημα CLIMAPLUS

20 Οκτ 2025 | 10:02

Δημήτρης Ξυνομηλάκης (ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ): Η ενεργειακή αναβάθμιση εκτός από υποχρέωση είναι και συμφέρουσα λύση

Τι αναφέρει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ–ΠΕΑ) για την ενεργειακή αναβάθμιση και το ρόλο της μόνωσης

20 Οκτ 2025 | 10:01

Ανδρέου (ΠΣΕΜ): Ποια είναι τα είδη θερμομόνωσης και πώς ξεχωρίζουν - Έως και 700 € το χρόνο η εξοικονόμηση από τη μόνωση

Τι αναφέρει ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εταιρειών Μόνωσης (ΠΣΕΜ) για τα είδη της θερμομόνωσης - Πόσα χρήματα το χρόνο μπορεί να γλιτώσει από τη θέρμανση ένα νοικοκυριό

20 Οκτ 2025 | 10:00

Στέφανος Παλλαντζάς: Το παθητικό κτίριο είναι η νέα τάση στην εξοικονόμηση ενέργειας για ένα πράσινο και ενεργειακά αποδοτικό ακίνητο

Πώς μπορεί ένα ακίνητο να θωρακίσει την ενέργεια και να γίνει πιο "άνετο" και ενεργειακά αποδοτικό

19 Οκτ 2025 | 09:00

Τρόφιμα που έχουν γίνει πολύτιμοι σύμμαχοι για την υγεία μας

Οι νέες διατροφικές επιλογές που κερδίζουν τους καταναλωτές.

18 Οκτ 2025 | 09:00

Λιγότερη ζάχαρη: Η στροφή της βιομηχανίας τροφίμων σε πιο υγιεινές λύσεις

Η αλλαγή αυτή δεν περιορίζεται μόνο στα προϊόντα διαίτης.

17 Οκτ 2025 | 16:58

Nature’s Promise: Η υγιεινή διατροφή έχει απολαυστική γεύση

Η Nature’s Promise αποκλειστικά στα καταστήματα ΑΒ Βασιλόπουλος και στο AB Eshop

17 Οκτ 2025 | 09:00

Τα Public γιορτάζουν 20 χρόνια αξέχαστων εμπειριών με τη δέσμευση να συνεχίσουν

Η εβδομάδα των εορτασμών φέρνει και μοναδικές επετειακές προσφορές.

16 Οκτ 2025 | 16:24

H ΑΒ Βασιλόπουλος βάζει τα "θεμέλια" της υγιεινής διατροφής

Δράσεις και συνεργασίες με γνώμονα την καλλιέργεια σωστής διατροφικής κουλτούρας

16 Οκτ 2025 | 16:20

Υγεία & Διατροφή: Πρώτη προτεραιότητα της Βιομηχανίας Τροφίμων & Ποτών

Καθοριστική προτεραιότητα της Βιομηχανίας Τροφίμων και Ποτών η στροφή σε πιο ισορροπημένες διατροφικές επιλογές

16 Οκτ 2025 | 16:18

Η σωστή διατροφή ξεκινά από το καλάθι μας

Οι υγιεινές επιλογές δεν ξεκινούν από την κουζίνα, αλλά πολύ νωρίτερα— από τη στιγμή που κάνουμε τις αγορές μας.

16 Οκτ 2025 | 13:31

Η Ελλάδα αντιμέτωπη με το δημογραφικό αδιέξοδο της υπογεννητικότητας και οι ακριτικές περιοχές που αντιστέκονται

Την Κυριακή 5 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του πρώτου Δημοτικού Παιδικού Σταθμού στην Ηρωική Νήσο Κάσο.

ΓΡΑΦΕΙΑΚΑ ΚΤΙΡΙΑ 16 Οκτ 2025 | 12:03

Καλά σχεδιασμένα Αθηναϊκά κτίρια γραφείων

Τρία Ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία μας μιλάνε για την καινούργια αρχιτεκτονική στα Αθηναϊκά κτίρια γραφείων.

16 Οκτ 2025 | 11:15

Με πάνω από 3.500 συμμετοχές από 40 χώρες και 4 ηπείρους ολοκληρώθηκε το Santorini Experience 2025

Από τις 9 έως τις 13 Οκτωβρίου, η Σαντορίνη υποδέχτηκε επαγγελματίες και ερασιτέχνες αθλητές έχοντας πάνω από 3.500 συμμετοχές.

14 Οκτ 2025 | 09:00

Intercatering: Αξιοπιστία, ποιότητα, βιωσιμότητα - Τα θεμέλια της διαχρονικότητας στο event catering

Κάθε μενού που σχεδιάζεται αντλεί έμπνευση από την παράδοση και ταυτόχρονα "συνομιλεί" με τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις.

13 Οκτ 2025 | 21:16

Old War Office: Η ιστορία της αίθουσας πολεμικών επιχειρήσεων του Τσόρτσιλ που έγινε πολυτελές ξενοδοχείο

Με αφορμή τη συμμετοχή του Adrian Caddy, ιδρυτή και CEO της Greenspace στην Αθήνα, αφηγούμαστε την απίθανη ιστορία της μεταμόρφωσης του κτιρίου του Old War Office στο Λονδίνο, σε ξενοδοχείο πολυτελείας.

13 Οκτ 2025 | 09:34

Η SIXT στηρίζει και οδηγεί στο Santorini Experience 2025

Μετακίνηση με τις αξίες του Ομίλου ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ: Αθλητισμός, Εκπαίδευση και Οδική Ασφάλεια.

09 Οκτ 2025 | 10:24

Ένας "μικρός κομήτης" προσγειώθηκε, για τα καλά, στον Άλιμο

Πάμε σε μια περιοχή της "Αθηναικής Ριβιέρας", τον Άλιμο. Θέμα μας εκεί, ένα καινούργιο διαμέρισμα πάνω από την πόλη, με θέα τον Σαρωνικό.

09 Οκτ 2025 | 09:42

Πώς θα αξιοποιήσετε σωστά την Τεχνητή Νοημοσύνη στους τομείς της διοίκησης και της εκπαίδευσης

Τα διαθέσιμα εργαλεία και οι τεχνικές με τη χρήση του ChatGPT και του Gemini. Πρόγραμμα από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Παντείου Πανεπιστημίου.

06 Οκτ 2025 | 21:20

"Immersive Thessaloniki": Η Φωτεινή Πλευρά Της Τεχνητής Νοημοσύνης

Με το ερευνητικό project "Immersive Thessaloniki", η χαμένη αρχιτεκτονική ομορφιά της συμπρωτεύουσας ξαναγεννιέται ψηφιακά

ΑΥΞΗΣΗ ΕΠΙΒΑΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ 05 Νοε 2025 | 08:41

Αυτοί είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί στο εξωτερικό που επιλέγουν οι Ελληνες ταξιδιώτες

Η τάση των Ελλήνων να ταξιδεύουν στο εξωτερικό ενισχύεται συνεχώς, με πιο κοντινά και συχνά ταξίδια σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 05 Νοε 2025 | 07:55

Eπίδομα Θέρμανσης: Τι ισχύει για πολυκατοικίες, διαχειριστές και ενοίκους

Η υποβολή αιτήσεων ξεκινάει την προσεχή Δευτέρα 10 Νοεμβρίου και διαχειριστές και ένοικοι πολυκατοικιών πρέπει να γνωρίζουν σύμφωνα με τις βασικές οδηγίες που παρέχει η ΑΑΔΕ τα ακόλουθα

ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ 04 Νοε 2025 | 19:14

Λάδι με... το σταγονόμετρο: Οι παραγωγοί χαρακτηρίζουν το 2025 ως τη χειρότερη χρονιά [βίντεο]

Το ελαιόλαδο, από σήμα κατατεθέν της Ελλάδας, κινδυνεύει να γίνει είδος πολυτελείας για τους λίγους καθώς τα προβλήματα με την παραγωγή του αυξάνονται

ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ 04 Νοε 2025 | 18:44

Στουρνάρας: Η μεταποίηση μοχλός ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία

Τα τελευταία χρόνια η επενδυτική δραστηριότητα στη βιομηχανία έχει ενισχυθεί σημαντικά, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση της παραγωγικής βάσης

ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΤΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ 04 Νοε 2025 | 17:33

Νέος κύκλος αποστολής ειδοποιητηρίων σε ιδιοκτήτες οχημάτων για ασφάλιση και τέλη κυκλοφορίας

Oι πολίτες, για να δουν τα ειδοποιητήρια που αφορούν τα οχήματά τους, θα πρέπει να επισκεφθούν την εφαρμογή oximata.gov.gr

ΣΤΟ ATHENS TAX FORUM 2025 04 Νοε 2025 | 17:32

Πιερρακάκης: Νέες παρεμβάσεις για το στεγαστικό - Προτεραιότητα η στήριξη των πολιτών και η μείωση των άμεσων φόρων

Ο υπουργός προανήγγειλε νέες παρεμβάσεις για τη στήριξη των πολιτών που δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στο αυξανόμενο κόστος στέγασης.

ΤΗΝ ΕΡΧΟΜΕΝΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 04 Νοε 2025 | 17:32

Επίδομα θέρμανσης: Στις 10 Νοεμβρίου ξεκινούν οι αιτήσεις - Τα κριτήρια για την επιδότηση και οι ημερομηνίες καταβολής

Για τον καθορισμό ενός φυσικού προσώπου ως δικαιούχου πρέπει να πληρούνται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια

04 Νοε 2025 | 17:30

ΕΛΤΑ: Ο Μάριος Τέμπος είναι ο μεταβατικός CEO μετά τις σφοδρές αντιδράσεις και την παραίτηση Σκλήκα

Το Υπερταμείο, μετά την παραίτηση του Γρηγόρη Σκλήκα, όρισε μεταβατικό Διευθύνοντα Σύμβουλο των ΕΛΤΑ τον Μάριο Τέμπο

04 Νοε 2025 | 15:47
04 Νοε 2025 | 15:35

Η Carrier επενδύει δισεκατομμύρια σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D) και μέσω της AHI Carrier SEE φέρνει την καινοτομία στη ΝΑ Ευρώπη

Στην περίοδο 2020-2025, η Carrier έχει επενδύσει περισσότερα από 1,6 δισ. δολάρια σε βιώσιμη Έρευνα και Ανάπτυξη, με στόχο να ξεπεράσει τα 4 δισ. έως το 2030

04 Νοε 2025 | 14:42

Technogym & New York College: Συνεχίζουμε μαζί για τη νέα γενιά επαγγελματιών wellness

Η συνεργασία της Technogym, brand του Ομίλου Φάις και παγκόσμιος ηγέτης στον χώρο του wellness, με το New York College, συνεχίζεται δυναμικά και φέτος.

04 Νοε 2025 | 11:43

Technogym & New York College: Συνεχίζουμε μαζί για τη νέα γενιά επαγγελματιών wellness

Η συνεργασία της Technogym, brand του Ομίλου Φάις και παγκόσμιος ηγέτης στον χώρο του wellness, με το New York College συνεχίζεται δυναμικά και φέτος

04 Νοε 2025 | 11:28

Το efood local συμπλήρωσε ένα χρόνο λειτουργίας και το γιόρτασε με ένα μεγάλο πάρτι

Το efood local έχει καθιερωθεί ως ένα σημαντικό σημείο συνάντησης της γειτονιάς

04 Νοε 2025 | 08:57

Μύθοι και αλήθειες για τα ΕΛΤΑ

Παρά τις επανειλημμένες οικονομικές "ενέσεις" από το Δημόσιο, με αποκορύφωμα εκείνη των 250 εκατ. ευρώ το 2020, ο οργανισμός συνεχίζει να παράγει "κόκκινους" ισολογισμούς.

ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ 134 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ 04 Νοε 2025 | 08:39

Ενεργειακός κόμβος η Ελλάδα: Εγκαινιάζεται στην Κομοτηνή ο σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου

Το έργο ενισχύει τις δυνατότητες εξαγωγών φυσικού αερίου από το ελληνικό σύστημα προς τις χώρες της περιοχής (Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία και Ουκρανία).

ΠΩΣ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΤΟ ΕΠΙΔΟΜΑ 04 Νοε 2025 | 07:36

Επίδομα θέρμανσης: Προθεσμία μέχρι 5 Δεκεμβρίου για αιτήσεις – Οι δικαιούχοι και τα κριτήρια

Οι δικαιούχοι θα λάβουν επίδομα το οποίο κυμαίνεται από 100 έως 800 ευρώ, ενώ για περιοχές με πολύ χαμηλές θερμοκρασίες μπορεί να φτάσει έως τα 1.200 ευρώ.

03 Νοε 2025 | 18:17

Το mega beach club που θέλει η Royal Caribbean στη Σαντορίνη και οι αντιδράσεις

Οι αντιδράσεις έρχονται ως συνέχεια της υπερσυγκέντρωσης επιβατών κρουαζιέρας που βιώνει τα τελευταία χρόνια η Σαντορίνη

ΑΡΧΙΖΕΙ Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ 03 Νοε 2025 | 17:46
03 Νοε 2025 | 16:54

Η Ολυμπία Οδός επιτυγχάνει πλήρη εκσυγχρονισμό του φωτισμού

Με την ολοκλήρωση αυτού του έργου, η Ολυμπία Οδός είναι πλέον ένας 100% "LED αυτοκινητόδρομος", με εξοικονόμηση ενέργειας άνω του 55%

03 Νοε 2025 | 16:26

ZEBRA: Ο νέος πρωταγωνιστής της ΕΤΕΜ στον κόσμο της φιλοξενίας και του αρχιτεκτονικού design

Το Premium Cladding System ZEBRA αποτελεί μια προηγμένη λύση επένδυσης όψεων για εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΤΤΕ 03 Νοε 2025 | 16:18

Στουρνάρας: Σε δυναμική πορεία η οικονομία παρά την άνευ προηγουμένου αβεβαιότητα

Σε εκδήλωση της ΤτΕ για τη διάχυση του ψηφιακού χρηματοοικονομικού εγγραμματισμού

ΠΩΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΠΙΕΣΕΙ 03 Νοε 2025 | 16:15

"Ώρα μηδέν" για το άνοιγμα των κλειστών ακινήτων: Με διπλό ΕΝΦΙΑ πιέζει η κυβέρνηση τις τράπεζες

"Γκάζι" σε τράπεζες και servicers για την αξιοποίηση των διαμερισμάτων που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ 03 Νοε 2025 | 13:25

Λειψυδρία: Μοντέλο Θεσσαλίας για τα έργα - Τα χρέη των 400 εκατ. ευρώ και το "μεγάλωμα" ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ

Έργα 500 εκατ. € προωθεί η ΕΥΔΑΠ για να μη διψάσει η Αττική. Γιατί και πως θα "μεγαλώσουν" ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.

ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΩΣ 31 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 03 Νοε 2025 | 12:27

Αναρτήθηκαν τα τέλη κυκλοφορίας του 2026 - Δείτε πόσα πληρώνετε φέτος

Όπως και την προηγούμενη χρονιά, τα ποσά των τελών παραμένουν αμετάβλητα, χωρίς καμία αύξηση.

CEO 03 Νοε 2025 | 11:33

Νέος διευθύνων σύμβουλος στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ο Γιώργος Καλλιμασιάς

Μετά από μια εξαιρετικά επιτυχημένη διαδρομή 19 ετών στο τιμόνι του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ο Γιάννης Παράσχης έλαβε την απόφαση να ολοκληρώσει αυτόν τον επαγγελματικό κύκλο την 31η Ιανουαρίου 2026.

ΠΡΟΣΩΡΙΝΑ 03 Νοε 2025 | 10:44

Κλείνει σήμερα το απόγευμα η πλατφόρμα Α21 – Επίδομα Παιδιού

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν θα δέχεται νέες αιτήσεις μέχρι να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση της πληρωμής της 5ης διμηνιαίας δόσης για το 2025.

03 Νοε 2025 | 10:41

Εθνική Τράπεζα: Νέα ανεξάρτητα μέλη του Δ.Σ. οι Μ. Τσαμάζ και O. Rodriguez - Αποχώρησε ο Cl. Piret

Η Τράπεζα εξέφρασε τις θερμές ευχαριστίες της προς τον κ. Piret για τη σημαντική του προσφορά.

03 Νοε 2025 | 10:40

Energean: Σχέδιο για την προμήθεια φυσικού αερίου στην Κύπρο με αγωγό από το Ισραήλ

Έργο που ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια της Κύπρου και τη συνεργασία στην περιοχή.

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΚΘΕΣΗ 03 Νοε 2025 | 10:06

Ηχηρό καμπανάκι της ΤτΕ για το δημογραφικό και το ασφαλιστικό: Τα 4 μέτρα που προτείνει

Η ΤτΕ αναφέρει ότι οι φορολογικές παρεμβάσεις από μόνες τους δεν επαρκούν για την αντιμετώπιση των μελλοντικών προκλήσεων στο δημογραφικό

ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΕΞΟΔΟΣ; 03 Νοε 2025 | 09:55

Γάλα: Η ευλογιά αδειάζει την "καρδάρα" - Το κρίσιμο δίμηνο για τη φέτα

Στους 14 μήνες εξάπλωσης της ζωονόσου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΑΑΤ έχουν θανατωθεί σχεδόν 358.000 παραγωγικά ζώα

Η ΑΓΟΡΑ ΞΑΝΑΒΡΙΣΚΕΙ ΡΥΘΜΟ 03 Νοε 2025 | 07:33

Ελαιόλαδο: Στοπ επιτέλους στις ακραίες τιμές, "ανάσα" για αγορά και καταναλωτές

Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν μια φυσιολογική παραγωγή που θα οδηγήσει σε σταθεροποίηση των τιμών σε επίπεδα πιο προσιτά για τον καταναλωτή και βιώσιμα για τον παραγωγό.

ΑΥΞΗΣΗ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΣΤΟ Β’ ΤΡΙΜΗΝΟ 03 Νοε 2025 | 06:46

Προς νέα αύξηση κατά 50 ευρώ ο βασικός μισθός τον Απρίλιο του 2026

Ενισχυμένη αύξηση στον κατώτατο μισθό του ιδιωτικού τομέα αλλά και στον εισαγωγικό μισθό του Δημοσίου περιλαμβάνουν τα σενάρια που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο.

02 Νοε 2025 | 15:43

Ελληνικός τουρισμός: Προς νέα ρεκόρ το 2025 σύμφωνα με την ΤτΕ - Οι νέες τάσεις και ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης

Τα έσοδα από τον τουρισμό το οκτάμηνο του 2025 ανήλθαν στα 16,7 δισ. ευρώ από 14,9 δισ. ευρώ το 2024

ΣΑΤΑ 02 Νοε 2025 | 11:27

Ταξί: 48ωρη απεργία στην Αττική την Τετάρτη και Πέμπτη 5 και 6 Νοεμβρίου

Σε 48ωρη απεργία τα ταξί στην Αττική την Τετάρτη και Πέμπτη

02 Νοε 2025 | 10:54

Τιμολόγια ρεύματος: Διαφορά ακόμη και…100% από πάροχο σε πάροχο στα "πράσινα" του Νοεμβρίου

Ανακοινώθηκαν οι τιμές για τον Νοεμβριο – από 14 έως και 26 λεπτά χρέωση της πράσινης κιλοβατώρας – παραμένουν φθηνότερα τα σταθερά τιμολόγια

02 Νοε 2025 | 09:51

Ενισχύσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ τον Νοέμβριο και επιστροφή ενοικίου – Ποιες κατηγορίες πολιτών ωφελούνται

Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος των εν λόγω μέτρων ανέρχεται σε περίπου 600 εκατ. ευρώ.

ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ 01 Νοε 2025 | 22:39

ΕΛΤΑ: Ο οικονομικός Γολγοθάς που έχει οδηγήσει στο κλείσιμο 345 καταστημάτων- Έχουν δαπανηθεί 364 εκατ. ευρώ για διάσωση και εθελούσιες από το 2020

Σαν κεραυνός εν αιθρία ήρθε η απόφαση για τα 204 καταστήματα των ΕΛΤΑ. Οι μαύρες τρύπες και τα χρωστούμενα του Δημοσίου που έχουν οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ 31 Οκτ 2025 | 20:51

ΕΛΤΑ: Πώς θα εξυπηρετούνται συνταξιούχοι και δικαιούχοι επιδομάτων - Τι θα γίνει με τους 800 εργαζόμενους

Το κλείσιμο των καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα έχει δημιουργήσει φόβο για τεράστιες ουρές, ελλιπή εξυπηρέτηση αλλά και ταλαιπωρία των πολιτών - Πώς θα εξυπηρετούνται ορεινές περιοχές και νησιά

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 31 Οκτ 2025 | 19:39

ΔΥΠΑ: Ξεκίνησαν οι πληρωμές σε πάνω από 10.000 ανέργους 30-59 ετών που θέλουν να γίνουν επιχειρηματίες

Η ΔΥΠΑ προχώρησε στην καταβολή της πρώτης δόσης ύψους 4.600 ευρώ, η οποία πιστώνεται σταδιακά στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων.

31 Οκτ 2025 | 17:48

Ευάγγελος Μυτιληναίος: Τι βλέπει και αγοράζει Metlen

Ο CEO της Metlen προχώρησε τη Δευτέρα 27 Οκτωβρίου στην αγορά 50.000 μετοχών έναντι 42,2019 ευρώ ανά μετοχή

ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΝ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟ 31 Οκτ 2025 | 14:26

Πόσο παραπάνω θα πληρώσουν τελικά για τις ασφαλιστικές τους εισφορές 1,4 εκατ. ελεύθεροι επαγγελματίες

Περισσότερους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές θα πληρώσουν το 2026 οι ελεύθεροι επαγγελματίες

31 Οκτ 2025 | 12:11

Ο υπερσύγχρονος κόμβος τεχνολογικής έρευνας και καινοτομίας "TEST BEFORE INVEST FACILITY" του ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ άνοιξε στο Κορωπί

Πυλώνες τεχνολογικής ανάπτυξης και εξωστρέφειας της χώρας το ΕΠΙΣΕΥ και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

METLEN 31 Οκτ 2025 | 08:31

Μυτιληναίος: Η Ελλάδα πρέπει να βασιστεί στις δυνάμεις της - ΗΠΑ και Ρωσία μιλούν με όπλα και η ΕΕ με... Μπαχ και Μπετόβεν

Τι είπε ο Ευάγγελος Μυτιληναίος για την εθνική ασφάλεια και γιατί η ΕΕ του προκαλεί θλίψη.

188.108.716 ΕΥΡΩ 31 Οκτ 2025 | 06:41

ΟΠΕΚΑ: Καταβάλλονται σήμερα τα επιδόματα Οκτωβρίου - Ποιοι είναι οι δικαιούχοι

Τα επιδόματα για τον μήνα Οκτώβριο, συνολικού ύψους 188.108.716 ευρώ, καταβάλλονται σήμερα Παρασκευή.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 30 Οκτ 2025 | 20:13

ΕΛΤΑ: Λουκέτο σε 204 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα - Πώς εξηγεί την απόφασή της η εταιρεία

Τα ΕΛΤΑ θα εξακολουθούν να παρέχουν αξιόπιστες ταχυδρομικές υπηρεσίες σε όλη τη χώρα, σημειώνει η εταιρεία

ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 30 Οκτ 2025 | 18:20

Απιαστο όνειρο για τους πολλούς η απόκτηση σπιτιού: Μισθοί… 22 ετών για νεόδμητο διαμέρισμα 60 τετραγωνικών

Η "στροφή" του αγοραστικού ενδιαφέροντος προς τα παλαιότερα ακίνητα καθίσταται ουσιαστικά "υποχρεωτική" για τα περισσότερα νοικοκυριά.

30 Οκτ 2025 | 17:31

Ρήγας (Energean): Απαραίτητη η εγχώρια παραγωγή αερίου & πετρελαίου για την ενεργειακή ασφάλεια, την ανάπτυξη και την εθνική κυριαρχία

Η πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση έχει ανάγκη τους υδρογονάνθρακες, τόνισε ο κ. Μαθιός Ρήγας, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Energean

ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ 2% Ο ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ 30 Οκτ 2025 | 16:23

Αμετάβλητα διατήρησε η ΕΚΤ τα βασικά της επιτόκια

Η απόφαση αυτή σύμφωνα με την ΕΚΤ ελήφθη καθώς ο πληθωρισμός εξακολουθεί να είναι κοντά στον μεσοπρόθεσμο στόχο του 2%

ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΩΣ ΤΙΣ 21 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2025 30 Οκτ 2025 | 15:48

Η AEGEAN επενδύει στη νέα γενιά πιλότων και ανακοινώνει την έναρξη ενός ακόμη κύκλου του Προγράμματος Υποτροφιών

Κάλυψη διδάκτρων και άμεση επαγγελματική αποκατάσταση για ακόμη 40 υποψήφιους πιλότους.

30 Οκτ 2025 | 12:43

X. Μπακολουκάς (Γενικός διευθυντής AXIA CERT): Οι μεγάλες προκλήσεις, οι ευκαιρίες και το μέλλον της πιστοποίησης

Ο Γενικός Διευθυντής της AXIA CERT, Χάρης Μπακολουκάς, μιλά για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του οργανισμού και τα φιλόδοξα σχέδια για τη διεθνή του επέκταση.

ΤΟ ΩΡΑΡΙΟ 30 Οκτ 2025 | 12:05

Από το Σάββατο το χειμερινό ωράριο για το διζωνικό τιμολόγιο ρεύματος

Από μεθαύριο Σάββατο, 1η Νοεμβρίου τίθεται σε εφαρμογή το χειμερινό ωράριο της διζωνικής μειωμένης τιμολόγησης ρεύματος (το παλιό "νυχτερινό"), με ισχύ έως 31 Μαρτίου 2026.

ΑΚΡΙΒΕΙΑ 30 Οκτ 2025 | 11:03

Τέλος το "καλάθι του νοικοκυριού" μετά από τρία χρόνια - Τι θα γίνει με τα εποχικά καλάθια

Ακριβώς στα τρίτα του "γενέθλια" το πολυσυζητημένο, αλλά πλέον σχεδόν ξεχασμένο, "καλάθι του νοικοκυριού" παύει να υφίσταται.

ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 30 Οκτ 2025 | 10:49

Νέο πρόγραμμα "Ανακαινίζω το Σπίτι μου": 520.000 τα κλειστά ακίνητα, γερασμένα τα μισά

Ποια μέτρα πρέπει να εφαρμοστούν ώστε το νέο πρόγραμμα να δώσει λύσεις στη στεγαστική κρίση.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 30 Οκτ 2025 | 10:47

Στην Alter Ego Media το 40% της Stages Network - Η εταιρεία με τα 10 θέατρα του Διονύση Παναγιωτάκη

Στο χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνονται δέκα ιστορικά θέατρα - Ήβη, Δημήτρης Χορν, Μικρό Χορν, Εμπορικόν, Αποθήκη, Πειραιώς 131, Embassy, Λαμπέτη, Ψυρρή και Θερινό Λαμπέτη-, καθώς και ο σύγχρονος πολυχώρος Stage Seven.

30 Οκτ 2025 | 09:32

ΟΠΑΠ: Η Εταιρική Υπευθυνότητα συνεχίζει να γίνεται πράξη μέσα από το πρόγραμμα "Μαζί για Καλό Σκοπό"

Ενίσχυση δομών και φορέων τοπικών κοινωνιών σε όλη την Ελλάδα για 3η συνεχή χρονιά με τη βοήθεια των συνεργατών του δικτύου ΟΠΑΠ.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 30 Οκτ 2025 | 08:04

Ποιοι φόροι πληρώνονται στην ώρα τους από νοικοκυριά και επιχειρήσεις

Τα φυσικά πρόσωπα φαίνεται πως αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες να καλύψουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

29 Οκτ 2025 | 20:38

Fed: Προχώρησε στη μείωση των επιτοκίων κατά 0,25%

Η μείωση των επιτοκίων αποφασίστηκε παρά τα περιορισμένα δεδομένα που διαθέτει η Fed

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ 29 Οκτ 2025 | 19:37

Εξοικονομώ-Ανακαινίζω για Νέους: Ανοίγει η πλατφόρμα συμπλήρωσης της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου

Η διαδικασία αφορά στους νέους που έχουν ήδη υποβάλει αίτηση ένταξης και αποτελεί το επόμενο βήμα για την ενεργειακή και λειτουργική αναβάθμιση της κύριας κατοικίας τους

29 Οκτ 2025 | 16:58
ΤΙ ΔΕΙΧΝΕΙ Η ΕΚΘΕΣΗ 29 Οκτ 2025 | 16:41

ΑΑΔΕ: Έκρηξη ληξιπρόθεσμων χρεών στην εφορία - Οι απλήρωτοι φόροι αυξήθηκαν κατά 1,37 δισ. ευρώ τον Αύγουστο

Βάσει των στοιχείων που ανακοίνωσε η ΑΑΔΕ για τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο 2025, παρατηρείται δημιουργία μεγάλων νέων οφειλών προς το Δημόσιο, αλλά και αισθητή βελτίωση στην είσπραξη παλαιών χρεών

ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ 29 Οκτ 2025 | 14:07

Έξι κλειδιά για μεγαλύτερη σύνταξη - Πώς θα τα αξιοποιήσουν οι ασφαλισμένοι

Μεγαλύτερη σύνταξη αξιοποιώντας 6 κλειδιά του ασφαλιστικού μπορούν να κατοχυρώσουν οι υποψήφιοι συνταξιούχοι που πρόκειται να καταθέσουν αίτηση συνταξιοδότησης είτε ως το τέλος του 2025, είτε μέσα στο 2026.

ΠΟΙΟΥΣ ΑΦΟΡΑ 29 Οκτ 2025 | 12:09

Νέο πρόγραμμα "Ανακαινίζω το Σπίτι" με κρατική επιδότηση: Για να μπουν νέα σπίτια στην αγορά και να πέσουν τα ενοίκια

Στροφή πόρων από την ενεργειακή αναβάθμιση στην ανακαίνιση με στόχο τη συγκράτηση των ενοικίων – Φορολογικά κίνητρα και επιδοτήσεις – Γιατί μένουν στα αζήτητα τα επιδοτούμενα δάνεια.

29 Οκτ 2025 | 11:46

Η AHI CARRIER SEE βρέθηκε στο επίκεντρο της τεχνολογικής καινοτομίας και βιωσιμότητας της Carrier Corporation

Ποιες καινοτομίες αναπτύσσονται στο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της Carrier που βρίσκεται στη Γαλλία.