
Απόλυτος κριτής της επιτυχίας ή της αποτυχίας των νέων μέτρων που προωθεί η κυβέρνηση για να καταπολεμήσει την ακρίβεια σε είδη πρώτης ανάγκης είναι μόνο το… ράφι. Εκεί αποτυπώνονται οι τιμές, εκεί φαίνονται οι προσφορές, εκεί διαπιστώνεται και η επάρκεια ή η έλλειψη ενός προϊόντος.
Κατά την χθεσινή ανακοίνωση των μέτρων, ο υπουργός Ανάπτυξης ήταν ιδιαίτερα διστακτικός στο να προβλέψει τις πιθανές επιπτώσεις. Είναι σαφείς οι στόχοι: μείωση τιμών, μεγαλύτερη διαφάνεια όσον αφορά στις προσφορές, άμεση αποκλιμάκωση του κόστους ειδικά για την τιμή του βρεφικού γάλακτος. Δεν είναι όμως ακόμη σαφές το αν οι στόχοι θα επιτευχθούν. Ειδικότερα:
1. Στο βρεφικό γάλα, η κυβέρνηση ορίζει ένα πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους. Αυτό ορίζεται στο 7%. Ο καταναλωτής προφανώς δεν γνωρίζει ποιο είναι σήμερα το μικτό περιθώριο κέρδους στο προϊόν που αγοράζει. Γνωρίζει μόνο την τιμή λιανικής. Αν επιβεβαιωθούν οι ανεπίσημες εκτιμήσεις του υπουργείου Ανάπτυξης ότι σήμερα το βρεφικό γάλα πωλείται με μικτό περιθώριο κέρδους έως και 25%, τότε μπορούμε να προσβλέπουμε σε σημαντική μείωση της τιμής μόνο στο συγκεκριμένο προϊόν. Όταν όμως η κυβέρνηση παρεμβαίνει στο μικτό περιθώριο κέρδους (και ουσιαστικά παρεμβαίνει στην τιμή) είναι πολύ πιθανό ότι θα επηρεάσει τον ούτως ή άλλως περιορισμένο ανταγωνισμό που αναπτύσσεται κατά τη διάθεση του συγκεκριμένου προϊόντος.
2. Στα απορρυπαντικά και στα είδη προσωπικής υγιεινής, ουσιαστικά η αλλαγή έχει να κάνει με το καθεστώς των προσφορών. Τι θέλει το υπουργείο Ανάπτυξης να επιτύχει; Αντί η εταιρεία που διαθέτει ένα προϊόν στην αγορά να δίνει ένα εκατομμύριο ευρώ τον χρόνο για προωθητικές ενέργειες (σ.σ το νούμερο τυχαίο) ως να εμφανίζεται το προϊόν της στο ράφι με μεγάλη προσφορά, να δίνει 700.000 ευρώ και το υπόλοιπο ποσό να "χρηματοδοτεί" μόνιμες μειώσεις τιμών ανεξαρτήτως προσφοράς. Το πώς θα παρακολουθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αυτό το μέτρο είναι το ένα ερώτημα. Το δεύτερο και ποιο ουσιαστικό, είναι το τι επίπτωση θα έχει όλη αυτή η διαδικασία στην τελική τιμή. Μπορεί να έχουμε χαμηλότερες τιμές για όλο τον χρόνο, μπορεί όμως και το τελικό κόστος για τον καταναλωτή- μετά την προσφορά- να μην μειωθεί.
3. Το μέτρο στο οποίο εντοπίζονται οι ελπίδες για άμεση απόδοση, έχει να κάνει με την απαγόρευση προσφορών σε όσες επιχειρήσεις προχωρήσουν σε νέες ανατιμήσεις των προϊόντων τους. Εκεί, πράγματι, η εταιρεία θα σκεφτεί δεύτερη φορά να στείλει καταλόγους με αυξήσεις για τον Φεβρουάριο καθώς αυτό θα της στερήσει το δικαίωμα να κάνει προσφορές για όλο το επόμενο χρονικό διάστημα και αυτό σημαίνει κίνδυνος απώλειας μεριδίου. Ο Έλληνας καταναλωτής δίνει πολύ μεγάλο βάρος στις προσφορές και συχνά επιλέγει το προϊόν που διατίθεται με το "1+1" ή με έκπτωση 50%.
Αν μια εταιρεία δεν μπορεί να μπει σε αυτή τη διαδικασία -και η παρακολούθηση αυτού του μέτρου είναι εύκολο να γίνει- είναι πολλές οι πιθανότητες να χάσει μερίδιο. Το μέτρο λοιπόν μπορεί να μην συμβάλλει στο να αποκλιμακωθούν οι τιμές, σίγουρα όμως μπορεί να βοηθήσει στο να μην γίνουν νέες αυξήσεις.
4. Η παρέμβαση για τις τιμές από το χωράφι στο ράφι είναι κυρίως λογιστικού χαρακτήρα και επιτρέπει την καλύτερη παρακολούθηση του μέτρου που ήδη ισχύει για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στα προ πληθωριστικής κρίσης επίπεδα. Το μέτρο αφορά οπωροκηπευτικά, νωπά κρέατα κλπ αλλά η απόδοση του μέτρου δεν αναμένεται να φανεί άμεσα στην αγορά ούτε μπορεί να "μετρηθεί" σε αυτή τη φάση.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr