Follow us

Είναι κάτι περισσότερο από μια γρίπη και ένα κραχ σαν του ’29...

Οι οικονομικές συνέπειες της επιδημίας έρχονται σε μια κρίσιμη καμπή της παγκόσμιας ιστορίας.

Κώστας Στούπας
ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΣΤΑς ΣΤΟΥΠΑς
Κώστας Στούπας

Η αλήθεια είναι πως βρισκόμαστε κοντά στο τέλος της πρώτης φάσης της επιδημίας χωρίς όμως να είμαστε βέβαιοι, αν θα είναι η πρώτη φάση που θα επιφέρει το ισχυρότερο πλήγμα ή η δεύτερη ή η τρίτη...

Παρά το γεγονός πως η ανάλωση από τα "έτοιμα" (μέσω των επιδομάτων ή της εκτύπωσης χρήματος) έχει αμβλύνει τις οικονομικές επιπτώσεις της επιδημίας στα νοικοκυριά, οι συνέπειες σε ορισμένες πτυχές, όπως η διεθνής αγορά πετρελαίου, δεν μπορούν να "αποσιωπηθούν" από την αθρόα εκτύπωση χρήματος.

Την εικόνα της καταστροφής θα την αποκτήσουμε σταδιακά τους επόμενους μήνες.

Ορισμένοι υποστηρίζουν πως οι συνέπειες της επιδημίας του κορονοϊού θα είναι ανάλογων διαστάσεων με γεγονότα όπως η πτώση του "Τείχους του Βερολίνου" ή η κατάρρευση της Lehman Brothers κλπ.

Το πιθανότερο είναι πως οι συνέπειες θα είναι καταλυτικότερες και ως εκ τούτου σημαντικότερες και θα διαμορφώσουν τις συμπεριφορές και τη βαθύτερη πεποίθηση του κόσμου μας για τον εαυτό του για τις επόμενες δεκαετίες.

Η πτώση του "Τείχους του Βερολίνου" συμβόλιζε την πολιτική και οικονομική κατάρρευση ενός πολιτικού προτάγματος που εμφανιζόταν σαν εναλλακτικό σύστημα οργάνωσης της κοινωνίας τουλάχιστον από το 1847 που δημοσιεύτηκε το "Κομμουνιστικό μανιφέστο" και μετά. Μετά την πτώση του "Τείχους" η πρόταση αυτή τελείωσε έστω και αν κάποιοι γραφικοί δεν το έχουν αντιληφθεί ή από δόλο παριστάνουν πως δεν το έχουν αντιληφθεί προκειμένου να συνεχίζουν να βιοπορίζονται πουλώντας "φύκια"…

Η "Πτώση του Τείχους" συνδυάζεται με την άνοδο του νεοφιλελευθερισμού στη Δύση και την έξοδο της Κίνας από τον Μαοϊκό μεσαίωνα. Αυτά ήταν τα συστατικά που οδήγησαν στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, μια περίοδο εκρηκτικής ευημερίας για όλον τον πλανήτη και ιδίως τις πιο φτωχές περιοχές του και διαρκών τεχνολογικών εκρήξεων (η μόνη επανάσταση που είχε διάρκεια τον τελευταίο αιώνα εν αντιθέσει με τα φληναφήματα του Λέοντος Τρότσκι).

Η Lehman Brothers

Η κατάρρευση της Lehman Brothers σηματοδοτεί την αρχή του τέλους της περιόδου της παγκοσμιοποίησης καθώς οι δημοκρατίες αποδείχτηκαν αδύναμες να μεταρρυθμίσουν τις οικονομίες προκειμένου να προσαρμοστούν στις εξελίξεις και κυρίως αυτή της προσαρμογής του κοινωνικού κράτους στα δεδομένα της δημογραφικής γήρανσης.

Το σοσιαλδημοκρατικό μοντέλο του κράτους "πατέρα" μπόρεσε να λειτουργήσει υποδειγματικά κυρίως σε πειθαρχημένες προτεσταντικές κοινωνίες όταν οι εργαζόμενοι εισφέροντες ήταν πολλαπλάσιοι αυτών που δέχονταν προστασία.

Στη συνέχεια το μοντέλο προσπάθησε να παρατείνει τη διάρκεια ζωής του αυξάνοντας το δημόσιο και ιδιωτικό χρέος ακόμη και για οικονομίες όπως των ΗΠΑ που είχαν το προνόμιο ενός διεθνούς αποθεματικού νομίσματος.

Οι οικονομικές συνέπειες της επιδημίας έρχονται σε μια κρίσιμη καμπή της παγκόσμιας ιστορίας όπως αποτυπώνεται από την άνοδο του λαϊκισμού και την αμφισβήτηση των κανόνων της δημοκρατίας, των ελεύθερων αγορών, του διεθνούς εμπορίου και γεωπολιτικών προκλήσεων όπως η άνοδος της Κίνας και η επάνοδος της Ρωσίας.

Εν αντιθέσει με ιστορικές καμπές όπως η "Πτώση του Τείχους" και η κατάρρευση της "Lehman Brothers” που έφεραν σεισμικές πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις, η επιδημία του κορονοϊού έχει περισσότερο θεμελιώδη υπαρξιακά χαρακτηριστικά.

Τούτο συμβαίνει γιατί εκτός από τις πιθανές οικονομικές και πολιτικές συνέπειες που θα δρομολογήσει φέρνει τον άνθρωπο αντιμέτωπο με θεμελιώδη στοιχεία της ύπαρξης όπως είναι ο θάνατος και η κοινωνικότητα (υπό την έννοια της κοινής διαβίωσης με άλλους).

Για όσους γνωρίζουν ιστορία είναι κατανοητό πως στο παρελθόν συχνά μεγάλες επιδημίες επίδρασαν καταλυτικά σε τεκτονικές αλλαγές όπως το τέλος της Αθηναϊκής Δημοκρατίας σε σχέση με τον "λοιμό" του 430 π.Χ., και το τέλος της φεουδαρχίας σε σχέση με την επιδημία του "Μαύρου Θανάτου" μεταξύ 1.348-53.

Μια πτυχή της καταλυτικής επίδρασης του "Λοιμού των Αθηνών" στον συνειδητό και ασυνείδητο αυτοπροσδιορισμό της κοινωνίας μπορεί να εντοπιστεί στην τέχνη μέσω της παρουσίας σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Δυτικού Πολιτισμού (του πιο διακεκριμένου από αυτούς που έχει παρουσιάσει η πλανητική μας ιστορία) του "Οιδίποδα Τυράννου".

Η τραγωδία "Οιδίπους Τύραννος" είναι έργο του Σοφοκλή.

Εικάζεται ότι παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 428 π.Χ. δηλαδή λίγο μετά τον "Λοιμό των Αθηνών". Πολλοί κριτικοί, συμπεριλαμβανομένου και του Αριστοτέλη, θεωρούν τον Οιδίποδα Τύραννο ως την κορυφαία τραγωδία που έχει γραφεί ποτέ...

Η τραγωδία ξεκινάει με αναζήτηση των αιτιών ενός λοιμού που έχει προκύψει στη Θήβα και η Κεντρική Ιδέα του έργου έχει να κάνει με την θέση πως ο άνθρωπος που εκλαμβάνει συνεχώς λανθασμένες πληροφορίες για σωστές, δεν μπορεί ποτέ να ξεφύγει από το πεπρωμένο του.

Οιδίπους Τύραννος

"Ο Λάιος, βασιλιάς της Θήβας, είχε πάρει χρησμό πως το παιδί που θα γεννούσε με την Ιοκάστη θα σκότωνε τον πατέρα του και θα παντρευόταν τη μητέρα του.

Έτσι, όταν ο γιος τους γεννήθηκε, τρύπησαν τα πόδια του και τον άφησαν έκθετο στον Κιθαιρώνα. Κάποιος βοσκός βρήκε το βρέφος, το έσωσε και το έδωσε σε άλλο βοσκό, που το παρέδωσε στον αφέντη του, τον βασιλιά της Κορίνθου. Αυτός το μεγάλωσε σαν παιδί του.

Όταν ο Οιδίπους μεγάλωσε, αμφιβάλλοντας για την καταγωγή του, πήγε στο μαντείο των Δελφών, όπου πληροφορήθηκε πως υπήρχε χρησμός σύμφωνα με τον οποίο έμελλε να σκοτώσει τον πατέρα του και να παντρευτεί τη μητέρα του.

Θέλοντας να αποφύγει την πραγματοποίηση του φοβερού αυτού χρησμού, δεν επέστρεψε στην Κόρινθο και σ' εκείνους που θεωρούσε γονείς του. Στον δρόμο του όμως συνάντησε και αμυνόμενος σκότωσε τον Λάιο, αγνοώντας πως είναι πατέρας του.

Όταν έφτασε στην Θήβα, έλυσε το αίνιγμα της Σφίγγας και κέρδισε την βασιλεία της πόλεως, παίρνοντας την Ιοκάστη γυναίκα του και αποκτώντας μαζί της τέσσερα παιδιά.

Την Θήβα έπληξε όμως φοβερός λοιμός, υπεύθυνος για τον οποίο είναι ο δολοφόνος του Λαΐου. Ο Οιδίπους αναλαμβάνει να τον βρει και να σώσει την πόλη. Στην πορεία αναζήτησης του δολοφόνου, ο ήρωας ανακαλύπτει ποιος είναι πραγματικά ο ίδιος. Όχι μόνο είναι ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Ύστερα από την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίπους αυτοτυφλώνεται, εκλιπαρώντας για εξορία και ανησυχώντας για την τύχη των παιδιών του…"

H τραγωδία ξεκινά με τον Οιδίποδα να εμφανίζεται και να απευθύνεται στους πολίτες: "γιατί γέμισε η πόλη θυμιατήρια και μοιρολόγια;" τους ρωτά. "Βγήκα να ακούσω από το στόμα σας κι όχι από αγγελιαφόρους, πείτε μου, πείτε στον ένδοξο, όπως όλοι με λένε Οιδίποδα, τι θέλετε".

Η τραγωδία ξεκινά με την ειρωνεία ο Οιδίποδας να εμφανίζεται καμαρώνοντας δικαιολογημένα για την δόξα του, την οποία τονώνουν στην συνέχεια και οι ιερείς που παίρνουν το λόγο για να εξηγήσουν την αιτία του ερχομού τους:

"Ο τόπος μας έχει βουλιάξει σε ωκεανό θανάτου και δεν μπορεί να πάρει ανάσα... πεθαίνουν τα ζώα, οι γυναίκες γεννούν νεκρά παιδιά, ερημώνεται η πόλη του Κάδμου και ο μαύρος Άδης πλουτίζει με στεναγμούς και θρήνους και ήρθαμε σε σένα που μας έσωσες μια φορά από τη σκληρή αοιδό (ενν. τη Σφίγγα) για να μας ξανασώσεις, εσύ ο άριστος των θνητών, ο σωτήρας μας, γιατί καλύτερα να εξουσιάζεις τη χώρα μας με ανθρώπους παρά έρημη ανδρών -ὡς οὐδέν ἐστιν οὔτε πύργος οὔτε ναῦς ἔρημος ἀνδρῶν μὴ ξυνοικούντων ἔσω": τίποτα δεν αξίζει, ούτε το κάστρο ούτε το καράβι αν δεν έχει μέσα άνδρες ".

Πηγή:Wikipedia

Ενίοτε η ιστορία, η αρχαία γραμματεία και δη η τέχνη κρύβουν περισσότερες απαντήσεις απ’ όσες νομίζουμε...

Πηγή: capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στη Νέα Ερυθραία για μια από τις ομορφότερες αυλές των βορείων προαστίων

Το all-day στέκι με κοσμοπολίτικο αέρα και ανεμελιά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και συνεχίζει να το κάνει και το φθινόπωρο.

ΑΤΛΑΝΤΑ 09 Αυγ 2025 | 12:22

Ένοπλος σκότωσε αστυνομικό στα γραφεία του CDC - Πίστευε ότι η ασθένειά του είχε προκληθεί από το εμβόλιο του κορονοϊού

Ο δράστης, του οποίου η ταυτότητα δεν έγινε γνωστή, πίστευε ότι η ασθένειά του είχε προκληθεί από το εμβόλιο κατά του κορονοϊού

ΕΟΔΥ 07 Αυγ 2025 | 20:16

Κορονοϊός: Σε ανοδική τάση η θετικότητα - Τρεις θάνατοι και μία διασωλήνωση σε μία εβδομάδα

Ο αριθμός νέων εισαγωγών παρουσιάζει αύξηση κατά τις τελευταίες εβδομάδες

06 Σεπ 2025 | 09:44

Δημογραφικό: Να ξυπνήσουμε γιατί χανόμαστε (Τάσος Γιαννίτσης)

Διαβάζοντας την εισήγηση για το δημογραφικό πρόβλημα που έκανε ο Τάσος Γιαννίτσης στην επετειακή εκδήλωση για τα 51 χρόνια του ΠΑΣΟΚ (και μπράβο τους για την ιδέα), σε πιάνει η ψυχή σου.

03 Σεπ 2025 | 07:15

Στην Αξιώτισσα στη Νάξο

Όποτε βλέπω σε ταβέρνα ή εστιατόριο, πανό, αφίσες και λοιπά πολιτικά μηνύματα, τα οποία "μοστράρει" ο ιδιοκτήτης πιστεύοντας προφανώς ότι με τον τρόπο αυτό επηρεάζει πεινασμένες συνειδήσεις, απλώς αποχωρώ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

01 Σεπ 2025 | 07:21

Εκλογολογίες και κομματικοί σχεδιασμοί

Ακόμα και η αναμενόμενη εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ με τις γνωστές παροχές του Σεπτεμβρίου εντάσσεται πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε μια εκλογική στρατηγική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

27 Αυγ 2025 | 07:28

Διαβάζοντας Τσίπρα μαζί με το croissant

Πώς να το κάνουμε, σου δίνει ένα prestige μια συνέντευξη στην Monde. (Επίτηδες βάζω συνέχεια ξένες λέξεις στο κείμενο, αν τυχόν το διαβάσει ο ίδιος, να ταλαιπωρηθεί να τις ψάχνει στο λεξικό. Μια αθώα εκδίκηση, θα μου τη συγχωρέσετε.)

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 25 Αυγ 2025 | 06:15

Η κόπωση των διακοπών

Όσο και αν ακουστεί αλλόκοτο, φαίνεται πως η κόπωση δεν επέρχεται ως συνέπεια των διακοπών, αλλά την κουβαλάμε μαζί μας και την μεταφέρουμε από τόπο σε τόπο.

23 Αυγ 2025 | 12:02

Η αφιέρωση της Μαρίας Φαραντούρη στη Λίνα Μενδώνη

Διάφοροι κοινωνικοί αγωνιστές του πληκτρολογίου, εξέφρασαν τον αποτροπιασμό τους για το γεγονός ότι η τραγουδίστρια – σύμβολο της αντίστασης – συμβιβάστηκε με την εξουσία.

20 Αυγ 2025 | 07:50

Τα χαρτιά της Ελλάδας και ο Τραμπ

Τι θα συνέβαινε αν ο πρόεδρος των ΗΠΑ καλούνταν να μεσολαβήσει στη διένεξη ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

18 Αυγ 2025 | 07:50

Τα γαλλικά για τη Βούλτεψη

Υποθέτω μπορείς, σαν τη Βούλτεψη, να αποφανθείς ότι για τις πυρκαγιές και την ευαλωτότητά μας, δεν φταίει άλλος, αλλά φταίει το ότι δεν έχουμε αρκετούς εθελοντές. Πώς δεν το είχαμε σκεφτεί τόσα χρόνια βρε αδελφέ;

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 18 Αυγ 2025 | 06:33

Ούτε Μόναχο, ούτε Γιάλτα

Ακόμη και όσοι τσαλαβουτούν στα ρηχά της ιστορικής έρευνας, όλο και κάτι έχουν ακούσει για τη Συμφωνία του Μονάχου και τη Διάσκεψη της Γιάλτας.

13 Αυγ 2025 | 09:01

Εγκώμιον της ξαπλώστρας

Και μπορεί στις καλοκαιρινές διακοπές και στις συνθήκες καύσωνα, οι πρωινοί περίπατοι να προσαρμόζονται στις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, αλλά στην επιλογή της παραλίας, η θεωρία μου ισχύει στο ακέραιο.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

11 Αυγ 2025 | 10:48

Το θαύμα της απάτης

Η εμμονή μου τα τελευταία χρόνια να αποκαλύπτω τις απάτες πίσω από τη συντριπτική πλειονότητα των υποτιθέμενων θαυμάτων δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν πιστεύω στα θαύματα συνολικά.